بازدید 3749

آلمان: برجام امنیت در اروپا را افزایش می‌دهد

وزیر خارجه آلمان با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران امنیت در اروپا را افزایش می‌دهد خواستار پایبندی به آن شده و درباره تهدید ترامپ به خروج از پیمان موشکی با روسیه ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۸۴۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۰ 07 November 2018
وزیر خارجه آلمان با تأکید بر اینکه توافق هسته‌ای ایران امنیت در اروپا را افزایش می‌دهد خواستار پایبندی به آن شده و درباره تهدید ترامپ به خروج از پیمان موشکی با روسیه ابراز نگرانی کرد.

به گزارش تسنیم، "هایکو ماس" وزیر امور خارجه آلمان در مصاحبه‌ای با روزنامه "پاسایر نویه پرسه"، درباره اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه می‌خواهد از پیمان موشک‌های میان‌برد هسته‌ای با روسیه خارج شود ابراز نگرانی کرده گفت: ما خواهان هیچ گونه ارتقاء تسلیحات هسته‌ای نه در اروپا و نه در جای دیگری نیستیم. هیچ کس علاقه‌ای به این مسئله ندارد. ما باید همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا از این مسئله جلوگیری کنیم، از این رو ما در مذاکرات تنگاتنگ با قدرت اجرایی آمریکا و شرکای خود در ناتو هستیم.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین تأکید کرد که آلمان به‌طور مداوم و قاطعانه در زمینه خلع سلاح اتمی و کنترل تسلیحات کار می‌کند. اما ما به همه طرف‌ها این مسئله را یادآوری می‌کنیم که صلح و امنیت را نه در رویارویی با یکدیگر بلکه فقط کنار یکدیگر خلق می‌کنیم.

وی همچنین امتناع روسیه در رد اتهامات درباره نقض جدی پیمان موشکی را عامل از دست رفتن اعتماد دانسته در بخش دیگری از مصاحبه با این روزنامه آلمانی گفت: من از همتایان روسی خود درخواست کرده‌ام که به این توافق پایبند مانده و شفافیت کامل ایجاد کنند، اما این مسئله تا به حال شکل نگرفته است.

ماس افزود: این مسئله همچنین منطقی است که در مقررات آینده در این باره چین را هم وارد جریان کار کنیم.

وی تأکید کرد: ما نیاز به قواعدی داریم که با پیشرفت‌های تکنولوژی انواع همواره جدیدتر سلاح‌ها هماهنگ و منطبق است. سلاح‌های فضایی و یا سیستم‌های تسلیحاتی خودکار به‌زودی دیگر یک مسئله علمی تخیلی نبوده و احتمالاً واقعیت است. هدف همواره یک دنیای عاری از تسلیحات اتمی و نه‌تنها یک آلمان عاری از تسلیحات اتمی باقی می‌ماند، برای این منظور اما به مذاکراتی با قدرت‌های اتمی نیاز است. ما باید یک رژیم خلع سلاح را ایجاد کنیم که این هدف را دنبال کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش همچنین به مسئله قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ترکیه پرداخته تأکید کرد که تا زمانی که مسائل باز در این باره اعلام نشود هیچ گونه صادرات تسلیحاتی به عربستان وجود نخواهد داشت.

"هایکو ماس" در ارتباط با جنگ یمن هم گفت: مبارزات و درگیری‌ها در یمن باید بلافاصله متوقف شود. باید سریعاً یک دسترسی انسانی برای سازمان‌های امدادی و کمکی فراهم شود. ما برای کمک‌های بشردوستانه به این کشور آماده‌ایم.

ماس همچنین به مسئله توافق هسته‌ای با ایران پرداخته گفت: این توافق امنیت در اروپا را افزایش می‌دهد. بهتر است که چنین توافقی را داشته باشیم تا اینکه هیچ توافقی وجود نداشته باشد. ما خواهان هیچ گونه تنش‌زایی بیشتر نیستیم که بار دیگر ایران را به مسیر غنی‌سازی اورانیوم وارد کند.

وزیر امور خارجه آلمان در بخش دیگری از سخنانش همچنین امیدواری به تغییر رویکرد رئیس جمهور آمریکا را یک توهم دانسته در عین حال تأکید کرد: با این حال آمریکا مهم‌ترین شریک آلمان باقی می‌ماند. این یک خطا است که روی اصلاح رویکرد ترامپ شرط ببندیم. آمریکا مهم‌ترین شریک ما خارج از اروپا باقی می‌ماند. اما ما باید مناسبات خود با ایالات متحده را از نو تنظیم و جهت‌دهی کنیم.

وی همچنین گفت: ما در ایالات متحده شاهد جدایی و دوقطبی شدن شدید هستیم و این مسئله به‌خصوص برای بسیاری از دموکراسی‌های غربی دیگر هم وجود دارد.

ماس گفت: من می‌ترسم که اخبار دروغ و تحریف‌ها همچنین به جامعه ما هم برسد و این سمی برای فرهنگ دموکراتیک ما است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار