بازدید 8037
پیمانه اقتصادی؛

حمایت آلمان از تجارت با ایران با ضمانت‌نامه‌های اعتباری ۱ میلیارد یورویی/ وعده وزیر صمت در مورد تامین ارز کالا‌های اساسی تا پایان ۹۸/ عبور تورم ترکیه از مرز ۲۵ درصد

این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش متفاوت بورس به شروع تحریم‌های خصمانه، ارزش بازار سرمایه از ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان گذشت، بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را ۱.۵ درصد قرار داد، یورو نیمایی در محدوده ۹۴۰۰ تومان، کاهش بهای طلای سیاه پس از معافیت مشتریان ایران از تحریم‌های نفتی، کره جنوبی ۴ میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرد، توکیو به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد، تغییر تعریف کالای قاچاق، بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا معاف شد و ادامه اختلال در حمل نهاده‌های دامی را در بر دارد.
کد خبر: ۸۴۹۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 07 November 2018
حمایت آلمان از تجارت با ایران با ضمانت‌نامه‌های اعتباری ۱ میلیارد یورویی/ وعده وزیر صمت در مورد تامین ارز کالا‌های اساسی تا پایان ۹۸/ عبور تورم ترکیه از مرز ۲۵ درصدپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون واکنش متفاوت بورس به شروع تحریم‌های خصمانه، ارزش بازار سرمایه از ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان گذشت، بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را ۱.۵ درصد قرار داد، یورو نیمایی در محدوده ۹۴۰۰ تومان، کاهش بهای طلای سیاه پس از معافیت مشتریان ایران از تحریم‌های نفتی، کره جنوبی ۴ میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرد، توکیو به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهد، تغییر تعریف کالای قاچاق، بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا معاف شد و ادامه اختلال در حمل نهاده‌های دامی را در بر دارد.
 

حمایت آلمان از تجارت با ایران با ضمانت‌نامه‌های اعتباری ۱ میلیارد یورویی
 
خبرگزاری رسمی آلمان از به چالش کشیده شدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران توسط برلین و با حربه اعطای ضمانت‌نامه‌های اعتباری به شرکت‌های آلمانی خبر داد. روزنامه «جروزالم پست» که سه‌شنبه  شب این خبر را به نقل از «خبرگزاری رسمی آلمان» منتشر  کرد، نوشت: دولت آلمان تحریم‌های اعمال شده آمریکا علیه ایران و در روز دوشنبه را با پرداخت 911 میلیون یورو ضمانت‌نامه صادراتی به 58 شرکت و  تداوم حمایت از آن‌ها به چالش کشید. به نوشته این روزنامه، خبرگزاری رسمی آلمان روز شنبه با افشای اعطای ضمانت‌نامه اعتباری برلین به شرکت‌های فعال در همکاری با ایران نوشت که برلین از سال 2016  تاکنون نزدیک به یک میلیارد یورو ضمانت را برای تداوم همکاری با ایران به شرکت‌هایش اعطا کرده است. آلمان بین کشورهای اروپایی، کماکان بزرگترین شریک تجاری ایران باقی مانده به طوری‌که در سال 2017، حجم تجارت طرفین 17 % برابر با 3.4 میلیون یورو افزایش یافت. /فارس
 
حمایت آلمان از تجارت با ایران با ضمانت‌نامه‌های اعتباری ۱ میلیارد یورویی/ وعده وزیر صمت در مورد تامین ارز کالا‌های اساسی تا پایان ۹۸/ عبور تورم ترکیه از مرز ۲۵ درصد
 
 
واکنش متفاوت بورس به شروع تحریم‌های خصمانه
 
شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه ۱۵ آبان ماه ۹۷، با افزایش ۹۴۰ واحدی معادل ۰.۵۱ درصد به رقم ۱۸۵ هزار و ۱۰۰ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۷۳ واحدی معادل ۰.۵۱ درصد به رقم ۵۳ هزار و ۹۱۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۹۶ واحدی معادل ۰.۶۹ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۴۴۶ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۳۸ واحدی معادل ۰.۶۹ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۷۹ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۱۸۵ واحد افزایش معادل ۰.۶۱ درصد را رقم زد و به سطح ۱۹۵ هزار و ۹۰ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با ۹۳۲ واحد افزایش معادل ۰.۶۸ درصد به رقم ۱۳۷ هزار و ۶۱۰ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۷۱۵ واحد افزایش معادل ۰.۲۰ درصد همراه بود و عدد ۳۶۲ هزار و ۷۰۱ واحد را به نمایش گذاشت.
 
حمایت آلمان از تجارت با ایران با ضمانت‌نامه‌های اعتباری ۱ میلیارد یورویی/ وعده وزیر صمت در مورد تامین ارز کالا‌های اساسی تا پایان ۹۸/ عبور تورم ترکیه از مرز ۲۵ درصد
 
 
ارزش بازار سرمایه از ۱۰۰۰هزار میلیارد تومان گذشت
 
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در جلسه شورای معاونین وزارت اقتصاد که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، ارزش بازار سرمایه کشور را هزار هزار میلیارد تومان اعلام کرد. شاپور محمدی در نشست شورای معاونین وزارت اقتصاد با ارائه گزارشی از عملکرد این سازمان در دولت یازدهم و دوازدهم، اظهار داشت: اگر رقم ارزش بازار سرمایه را به تولید ناخالص داخلی تقسیم کنیم، از رقم ۲۰ درصد به ۵۱.۱ درصد افزایش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه ارزش بازار بورس و فرابورس از ابتدای دولت دوازدهم، ۱۱۲ درصد رشد داشته است، گفت: شاخص بورس تهران و فرابورس در طی این مدت ۱۴۰ درصد رشد داشته است و در سال میلادی منتهی به آگوست به ترتیب ۶۵ و ۶۳ درصد رشد داشتند و جایگاه اول و دوم را به خود اختصاص دادند. محمدی، تعداد شرکتهای بورس و فرابورس را در حال حاضر ۵۹۴ شرکت عنوان کرد و یادآور شد: از ابتدای دولت یازدهم، با اضافه شدن۱۲۰ شرکت به بورس، تعداد شرکتهای بورسی ۲۵ درصد رشد داشته است و تا پایان سال حداقل ۱۰ شرکت اضافه خواهد شد.

بانک مرکزی استرالیا نرخ بهره را ۱.۵ درصد قرار داد
 
بانک مرکزی استرالیا به دلیل شرایط اقتصادی این کشور که به اندازه کافی برای بالا بردن نرخ تورم کارآمد نبود، نرخ بهره را در سطح بسیاری پایینی نگه داشت. بر همین اساس، «فیلیپ لو» رییس رزرو بانک استرالیا نرخ بهره را ۱.۵ درصد تعیین کرد و گفت: رشد قوی اقتصادی و استخدام سرانجام کارفرمایان را به بالا بردن دستمزدها برای جذب کارگران سوق می دهد و این موضوع در نهایت به شکست چرخه پایین تورم منجر می شود. در حال حاضر سناریو بانک مرکزی استرالیا بر پایه تهدید کاهش قیمت مسکن است که در سیدنی قیمت مسکن تقریبا به نسبت ماه جولای سال گذشته ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که این مسئله باعث می شود خانوارها هزینه کرد خود را کاهش و در مقابل به افزایش پس انداز خود در شرایط رکود درآمدها روی بیاورند. از طرفی هم دلار استرالیا در مقایسه با بالاترین رقم خود در ماه ژانویه ۱۱ درصد از ارزش خود را از دست داده که این خود عاملی برای تغییر رویکرد مردم شده است. بر پایه این گزارش، پیش بینی از رشد اقتصادی استرالیا در سال جاری و آینده میلادی کمی بیشتر از برآورد قبلی است و رقم کمی بیش از ۳.۵ درصد برای این ۲ سال اعلام شده است؛ اما پیش بینی می شود که رشد اقتصادی استرالیا در سال ۲۰۲۰ میلادی به دلیل رشد کند در صادرات این کشور روند نزولی به خود گیرد. نرخ تورم استرالیا پایین تر یا نزدیک به رقم ۲ یا ۳ درصد است؛ البته هدف گذاری بانک مرکزی این کشور برای نرخ تورم ۲ تا ۳ درصد است. /بلومبرگ
 
یورو در نیما در محدوده 9400 تومان قرار دارد
 
بانک مرکزی میزان تامین ارز برای واردات و مجموع فروش ارز حاصل از صادرات تا پایان معاملات روز سه شنبه ۱۵ آبان را اعلام کرد. بر این اساس مجموع معاملات فروش ارز حاصل از صادرات از تاریخ ۱۶ مرداد ماه تا پایان معاملات امروز در سامانه «نیما» به ۴میلیارد و ۹۰۷ میلیون یورو رسیده است. همچنین مجموع تامین ارز برای واردات از تاریخ ۱۶ مرداد تا ۱۵ آبان به ۴ میلیارد و ۳۶۰ میلیون یورو رسید. نرخ ارز در سامانه نیما به ازای  هر یورو حدود ۹ هزار و ۴۳۹ میلیون تومان بود. همچنین مجموع تامین ارز بابت واردات، امروز به حدود ۲۱ میلیون یورو و مجموع فروش ارز حاصل از صادرات، امروز به حدود ۱۵ میلیون یورو رسید.
 
حمایت آلمان از تجارت با ایران با ضمانت‌نامه‌های اعتباری ۱ میلیارد یورویی/ وعده وزیر صمت در مورد تامین ارز کالا‌های اساسی تا پایان ۹۸/ عبور تورم ترکیه از مرز ۲۵ درصد

 
معافیت مشتریان ایران از تحریم‌های نفتی بهای طلای سیاه را کاهش داد
 
قیمت نفت دیروز پس از اینکه واشنگتن به خریداران نفت ایران معافیت داد و نگرانی در مورد عرضه نفت از بین رفت و تمرکز بازار به نگرانی در مورد رکورد اقتصادی و احتمال کاهش تقاضا برای سوخت برگشت. هر بشکه نفت برنت با 43 سنت کاهش 72.74 دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا با 25 سنت کاهش 62.85 دلار معامله شد. به نقل از فارس، آمریکا روز دوشنبه تحریم‌های نفتی، بانکی و بخش حمل و نقل ایران را از سر گرفت اما به 8 کشور چین، هند، یونان، ایتالیا، تایوان، ژاپن، ترکیه و کره جنوبی اجازه داد تا برای 180 روز به خرید نفت از ایران ادامه دهند. صادرات نفت ایران در ماه نوامبر می‌تواند به کمی بیش از یک میلیون بشکه نفت در روز کاهش یابد که تقریبا یک سوم بالاترین میزان در سال 2018 است. اما تاجران و تحلیلگران می‌گویند با استفاده واردکنندگان از معافیت‌شان، این ارقام می‌تواند از ماه دسامبر افزایش یابد. /رویترز
 
کره جنوبی ۴ میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرد
 
منابع آگاه کره‌ای به پلاتس گفتند کره جنوبی تحت معافیت‌هایی که از آمریکا دریافت کرده، قادر خواهد بود حدود چهار میلیون بشکه در ماه نفت ایران را خریداری کند. معامله‌گران نفت و میعانات در پالایشگاه‌های کره جنوبی اظهار کردند تصمیم واشنگتن برای اجازه به کره جنوبی برای ادامه واردات نفت ایران مایه آسودگی است. یک مدیر تامین خوراک در یک شرکت پالایش و پتروشیمی کره جنوبی اظهار کرد: اگرچه این معافیت خوب به نظر می‌رسد اما کره جنوبی تنها می‌تواند حدود دو تا سه کشتی VLCC حامل نفت ایران را در ماه دریافت کند که در مقایسه با ۱۰ میلیون بشکه در ماه یا بیشتر که سابق بر این از ایران وارد می‌کرد، کمتر است. به گزارش ایسنا، بنا بر آمار شرکت ملی نفت کره، کره جنوبی در سال ۲۰۱۷ به طور میانگین ۱۲.۳۲ میلیون بشکه در ماه نفت و میعانات از ایران خریداری کرد و در نیمه اول سال میلادی جاری به طور میانگین ۸.۳۴ میلیون بشکه در ماه نفت ایران را وارد کرد.
 
وزیر بازرگانی ژاپن: توکیو به خرید نفت از ایران ادامه می دهد
 
وزیر بازرگانی ژاپن اعلام کرد که توکیو پس از معافیت از تحریم های ایالات متحده علیه تهران به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. هیروشیگه سکو وزیر بازرگانی ژاپن روز سه شنبه 6 نوامبر (15 آبان) خطاب به خبرنگاران رویترز گفت، ایالات متحده عرضه انرژی پایدار و تأثیر آن بر شرکت های ژاپنی در اعطای این معافیت را در نظر گرفته است. وی در این باره افزود: این موضوع به نظر شرکت های خصوصی بستگی دارد اما با توجه به این تصمیم، احتمالا شرکت های ژاپنی آماده از سر گیری واردات نفت خام ایران باشند. وزیر بازرگانی در پاسخ به سوال خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا کاهش واردات ضرورتی دارد، گفت: من نمی توانم درباره میزان واردات توضیحی بدهم. سکو همچنین از پاسخ به این سوال که آیا پس از انقضای دوره 180 روزه این معافیت ها خرید نفت از ایران را به صفر خواهد رساند، سر باز زد و گفت این به مذاکرات آتی بین دو کشور بستگی دارد.
 
با تصویب هیات وزیران؛ تعریف کالای قاچاق تغییر کرد
 
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، تصویب‌نامه هیات وزیران در خصوص تغییر تعریف کالای قاچاق را به وزارت نفت، وزارت بهداشت، وزارت کشور، وزارت صنعت،وزارت اقتصاد، وزارت اطلاعات و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد.
 
در این بخشنامه آمده است: هیات وزیران در جلسه ۹۷/۷/۲۵ به پیشنهاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
 
ماده (۱) دستورالعمل تبصره (۴) الحاقی ماده (۱۸) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز موضوع تصویبنامه شماره ۵۲۹۷۱ت/۱۳۸۸۶۴ه مورخ ۹۵/۱۱/۹ به شرح زیر اصلاح و ماده (۲) حذف و شماره مواد بعدی به ترتیب اصلاح می شود:
 
ماده ۱-کالای موضوع قاچاق، کالای تولید داخل یا وارداتی است که به صورت تجاری بر خلاف ضوابط تعیینی دولت خرید، فروش، حمل یا نگهداری می شود. علاوه بر فراورده های نفتی و دارویی، سایر مصادیق کالاهای موضوع قاچاق مطابق ماده (۲) این دستورالعمل تعیین می شود. /گمرک جمهوری اسلامی ایران
 
تخم مرغ گران شد؛ ادامه اختلال در حمل نهاده های دامی
 
رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران از افزایش ۱۰۰۰ تومانی قیمت هرکیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری خبر داد وگفت:میانگین قیمت هرکیلوگرم از این کالا درب مرغداری به ۸۵۰۰ تومان رسیده است. وی با بیان اینکه مشکل حمل نهاده های دامی، هنوز حل نشده و مرغ‌داران با کمبود شدید در این زمینه مواجه هستند، گفت: کرایه حمل دان، دو تا دو و نیم برابر شده؛ ضمن اینکه مشکل اصلی این است که حمل صورت نمی گیرد. نبی پور گفت: به دلیل شرایط ایجاد شده، مرغداران ناچار هستند خوراک های با کیفیت پایین را خریداری کنند و به مرغ های خود بدهند که این امر موجب افت تولید می شود.   رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران ادامه داد: به ویژه گله های با سن بالا وقتی با چنین مساله ای مواجه می شود، تولیدشان به شدت افت می کند. /مهر
 
قیمت طلا در آستانه انتخابات میان دوره کنگره افزایش یافت
 
قیمت طلا در معاملات دیروز در آستانه انتخابات میان دوره کنگره افزایش یافت. نزدیک شدن به انتخابات تمایل برای خرید طلا را به عنوان سپری در برابر ریسک درصورت ایجاد بی‌ثباتی در بازارهای مالی بالا می برد. هر اونس طلا با 2.29 دلار افزایش 1233.78 دلار فروخته شد. هاریش وی، تحلیلگر بازار گفت: «سرمایه‌گذاران در انتظار شفافیت بیشتر در مورد انتخابات هستند. آنها احتمالا صبر می‌کنند تا بفهمند دلار چگونه حرکت خواهد کرد و بازارها آمریکا چگونه تاثیر خواهد گرفت.»
 
وعده وزیر صمت در مورد تامین ارز کالا‌های اساسی تا پایان ۹۸
 
رضا رحمانی در مراسم معارفه اش به عنوان وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که دولت ارز مورد نیاز کالاهای اساسی را برای نیمه دوم سال جاری و سال ۱۳۹۸ تهیه کرده و وضعیت ذخیره کالاهای اساسی در حال حاضر بهتر از سالیان گذشته است. وی با اشاره به شرایط جدید اقتصادی کشور که با تحریم های ظالمانه گره خورده است، بیان کرد: راهکار مقابله با تحریم‌های ظالمانه توجه ویژه به بخش خصوصی، حفظ جریان تولید، توجه به نیروی انسانی و فناوری های نوین است. وی با بیان اینکه در شرایط تحریم فرصت‌هایی نیز ایجاد می‌شود که می‌توان از این فرصت‌ها برای فعال‌سازی معادن استفاده کرد، گفت: هر چند تحریم‌ها محدودیت‌هایی را بر کشور تحمیل می‌کنند، اما فرصت‌هایی را نیز به دنبال دارد که از جمله آن توجه به بخش معدن، توسعه داخلی سازی و صادرات است. به نقل از ایسنا، رحمانی همچنین ممنوعیت واردات ۱۳۰۰ قلم کالا را فرصتی برای تولیدکنندگان دانست و بیان کرد: نوسان نرخ ارز هر چند مشکلاتی را در ماه‌های گذشته ایجاد کرده، اما در ایجاد فرصت جهشی صادرات نیز تاثیرگذار بوده است که باید تسهیلاتی را در برخی موارد ایجاد و گره‌های بوجود آمده را باز کرد تا فرصت‌های شغلی فرآهم شود و بخش تولید نیز از این شرایط استفاده کند.
 
عبور تورم ترکیه از مرز ۲۵ درصد
 
اداره آمار ترکیه اعلام کرد نرخ تورم سالانه این کشور در ماه اکتبر به بیش از ۲۵ درصد رسید. در همین حال نرخ تورم ترکیه در ماه اکتبر با ۰.۷۲ درصد افزایش به ۲۵.۲۴ درصد رسید که این رقم برای ماه سپتامبر ۲۴.۵۲ درصد ثبت شده بود. بر همین اساس، بیشترین افزایش تورم ترکیه در بخش مبلمان و کالاهای خانوار با رقم ۳۷.۹۲ درصد اعلام شده است. همچنین اقتصاد ترکیه به دنبال اختلافات دیپلماتیکی میان آنکارا-واشنگتن که منجر به سقوط لیر شد، تضعیف شده است. البته ترکیه نرخ بهره را از ۱۷.۷۵ درصد به ۲۴ درصد افزایش داده و باتوجه به تورم بالای این کشور در ماه اکتبر، افزایش بیشتر نرخ بهره از سوی بانک مرکزی ترکیه غیر محتمل به نظر می رسد. بر پایه این گزارش، کارشناسان اقتصادی نسبت به سیاست پولی داخلی در ترکیه به دنبال نکوهش شدید رجب طیب اردوغان رییس جمهور این کشور برای افزایش نرخ بهره نگران هستند. پیش از این رییس جمهور ترکیه اعلام کرده بود که «نرخ بهره بالا مادر و پدر همه بدی ها» است.
 
بندر چابهار از تحریم‌های جدید آمریکا معاف شد
 
«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا، بندر چابهار را از دور جدید تحریم‌های ضدایرانی معاف کرد؛ دور جدید تحریم‌های ضدایرانی آمریکا، از 14 آبان آغاز شد. آنطور که در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده، واشنگتن دلیل معاف شدن پروژه توسعه بندر چابهار را «کمک به توسعه اقتصادی افغانستان» اعلام کرده است. پروژه توسعه بندر چابهار به هند واگذار شده و پیش از این رسانه‌ها از قول واشنگتن به دهلی‌نو مبنی بر معاف کردن این پروژه از تحریم، خبرهایی داده بودند. آنطور که وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده، معافیت‌های پروژه بندر چابهار، پروژه احداث خط ریل از چابهار به افغانستان را هم شامل می‌شود؛ البته این معافیت، به انتقال اقلام بشردوستانه و غیرتحریمی از طریق این خط آهن مشروط خواهد بود. /فارس
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی