بازدید 13351

پنج سناریوی محتمل در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

در کوران انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، تلاش شدید دموکرات‌ها برای به دست آوردن یک پیروزی غیرمنتظره در مجلس نمایندگان و شاید سناست؛ هرچند تجزیه‌وتحلیل‌های قبل انتخابات و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سنا همچنان در دست طیف جمهوری‌خواه خواهد ماند، ولی انتخابات 2016 نشان داد، انتظارات می‌تواند کاملاً برعکس پیش‌بینی‌ها برآورده شود.
کد خبر: ۸۴۹۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ 06 November 2018

در کوران انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا، آنچه بیش از همه به چشم می‌آید، تلاش شدید دموکرات‌ها برای به دست آوردن یک پیروزی غیرمنتظره در مجلس نمایندگان و شاید سناست؛ هرچند تجزیه‌وتحلیل‌های قبل انتخابات و پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که سنا همچنان در دست طیف جمهوری‌خواه خواهد ماند، ولی انتخابات 2016 نشان داد، انتظارات می‌تواند کاملاً برعکس پیش‌بینی‌ها برآورده شود.

به گزارش «تابناک»؛ پنج سناریوی محتمل در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا قابل‌توقع و انتظار است؛ هرچند احتمالات در این پنج سناریو شدت و ضعف دارد، درنهایت می‌توان یکی از این پنج حالت مختلف را برای این انتخابات در نظر آورد؛

پنج سناریوی محتمل در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

1- دموکرات‌ها اکثریت مجلس را به دست می‌گیرند، جمهوری‌خواهان کنترل سنا را به دست گرفته و حتی یک یا دو کرسی را تصاحب می‌کنند.

این محتمل‌ترین سناریویی است که می‌توان با توجه به فضای انتخاباتی و پیش‌بینی‌ها و نظرسنجی‌ها انتظار آن را داشت. اکنون جمهوری‌خواهان اکثریت 51 به 49 را در سنا دارند که به معنی آن است، دموکرات‌ها نیاز به دو کرسی برای گرفتن اکثریت دارند. این احتمال اما بسیار ضعیف است، زیرا ایالاتی که رقابت در آن‌ها جریان دارد، به ‌شدت به سمت جمهوری‌خواهان متمایل هستند و دموکرات‌ها باید تلاش کنند تا علیرغم جو مثبت انتخاباتی به نفع آن‌ها در مجموع، در این ایالات تنها به فکر حفظ آرای خود باشند، نه قطع آرای رقیب.

در مجلس اما دموکرات‌ها به کسب 23 کرسی نیاز دارند. در حال حاضر طبق نظرسنجی‌ها و فضای عمومی، هجده کرسی برای دموکرات‌ها تقریباً مسلم شده و از چنگ جمهوری‌خواهان بیرون آمده است و جمهوری‌خواهان تنها دو کرسی از طیف مقابل را خواهند گرفت؛ این به معنی آن است که دموکرات‌ها از سی کرسی باقی‌مانده در رقابت، به کسب 7 کرسی برای رسیدن به اکثریت در مجلس را نیاز دارند. در طول تاریخ نیز معمولاً در انتخابات میان‌دوره‌ای، همواره مجلس به سمت مقابل طیفی که ریاست جمهوری را در اختیار داشته متمایل شده است. بااین‌حال همچنان وضعیت انتخابات مجلس نیز در ابهام اساسی قرار دارد، زیرا آرای عمومی نمی‌تواند وضعیت نهایی کرسی‌ها را مشخص سازد. اگر نقشه انتخاباتی نه متمایل به قرمز و نه متمایل به آبی باشد و با توجه به شرایط عمومی انتخابات، می‌توان پیش‌بینی کرد که مجلس نمایندگان به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد.

پنج سناریوی محتمل در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

2 – موج آبی اکثریت مجلس را به دست گرفته و رقابت سنا را تنگاتنگ می‌کند

اگر چنانچه فرض کنیم موج آبی (دموکرات) با حجم عظیمی که قبل از انتخابات آغاز کرده است، به کار خود تا بعد از انتخابات ادامه دهد و همچنان پیشتازی دورقمی طبیعی خود را تا روز انتخابات در دست داشته باشند، می‌توان گفت، از 30 کرسی در دست رقابت، تقریباً همه کرسی‌ها به دست دموکرات‌ها خواهد افتاد و علاوه بر آن، برخی کرسی‌های جمهوری‌خواه نیز توسط رقیب تصاحب می‌شود. یعنی دموکرات‌ها توان کسب 40 تا 45 کرسی را دارند که عملاً اکثریتی قابل‌توجه را نصیب آن‌ها خواهد کرد. در حال حاضر جمهوری‌خواهان با 42 کرسی اکثریت مجلس را دارند.

با این‌ حال، این جو همچنان به معنی گرفتن سنا توسط طیف دموکرات نیست و ممکن است جمهوری‌خواهان، رقابت در آریزونا و نوادا را از دست بدهند (دو ایالت پاندولی که معمولاً بین دو طیف درحرکت هستند) اما قطعاً دموکرات‌ها کرسی داکوتای شمالی را از دست خواهند داد؛ به این معنی که موج آبی می‌تواند درنهایت یک کرسی بیشتر را در اختیار دموکرات‌ها گذارد ـ یا تنسی یا تگزاس ـ و کمک کند تا سایر ایالات را همچنان آبی نگه دارند (فلوریدا، ایندیانا، میزوری و مونتانا).

پرسش اساسی اما به همان کرسی تگزاس و تنسی بازمی‌گردد که رقابت تنگاتنگی در آن جریان دارد و هنوز هیچ ‌چیز مشخص نیست؛ اما موفقیت این سناریو به معنی آن است که ضمن برخورداری از اکثریت در مجلس، دموکرات‌ها فضای سختی را برای جمهوری‌خواهان در سنا رقم خواهند زد.

پنج سناریوی محتمل در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

3 – دموکرات‌ها هر دو ایالات را از آن خود کنند و هم مجلس و هم سنا را در اختیار بگیرند

تمامی پیش‌بینی‌ها قبل از انتخابات 2016 پیروزی دموکرات‌ها، هم در ریاست جمهوری و هم در سنا را انتظار می‌کشیدند؛ اما جریان کاملاً برعکس رخ داد. اگر قرار باشد، چنین رویدادی در 2018 تکرار شود، احتمال دارد دموکرات‌ها، هم در تنسی و هم به دنبال آن در تگزاس کرسی‌ها را از آن خود کنند و به‌ این‌ ترتیب، 51 به 49 یا 52 به 48 اکثریت سنا را به دست بگیرند. بهترین حالت این است که همچنان داکوتای شمالی نیز دموکرات بماند و اکثریت را برای آن‌ها 53 به 47 کند.

این سناریو به معنی آن است که ترامپ و جمهوری‌خواهان روز بعد از اعلام نتایج انتخابات با از دست دادن سنا و مجلس، هم‌زمان زلزله‌ای سیاسی را تجربه خواهند کرد که با توجه به نقشه انتخاباتی قبل از ششم نوامبر، عملاً شوک بزرگی به آن‌ها وارد خواهد آمد. این همان حس و حالی است که دموکرات‌ها بعد از انتخابات سال 2016 تجربه کردند.

4 – جمهوری‌خواهان مجلس را در کنترل خود نگاه دارند و اکثریت خود در سنا را تقویت کنند.

با توجه به برخی احتمالات، این سناریو به معنی آن است که جمهوری‌خواهان به ‌راحتی توان نگاه‌ داشتن اکثریت در مجلس را خواهند داشت. البته تمامی پیش‌بینی‌ها شانس این سناریو را بسیار اندک ارزیابی می‌کنند، چون با توجه به موضوعاتی که موج آبی در پی انتخابات به میان کشیده، جمهوری‌خواهان کار بسیار سختی در رقابت بر سر سی کرسی تعیین ‌شده دارند؛ اما چنانچه این کرسی‌ها در مجلس به رنگ قرمز درآید، می‌توان به ‌راحتی گفت که کرسی‌های رقابتی سنا نیز به رنگ قرمز درخواهند آمد.

این سناریو در شرایطی رخ می‌دهد که آریزونا و نوادا، همچنان جمهوری‌خواه بمانند و فلوریدا و ایندیانا و میزوری نیز به رنگ قرمز بازگردند. حتی اگر جمهوری‌خواهان بتوانند رأی ایالات قرمز را به دست آوردند، باز هم اکثریتی با 4 یا 5 کرسی در سنا خواهند داشت. این به معنی آن است که جمهوری‌خواهان تمامی اهرم‌های قدرت در واشنگتن را به دست می‌گیرند و فضای بیشتری برای ریسک در رأی‌گیری‌ها خواهند داشت: 53 به 47، 54 به 46، یا حتی 55 به 45. این سناریو به معنی تقویت هرچه بیشتر جایگاه ترامپ در ریاست جمهوری خواهد بود؛ هرچند به معنی تأیید او نیست، چون ایالات قرمز در این سناریو تأثیر زیادی خواهند داشت. با این‌ حال، موضع جمهوری‌خواهان و ترامپ در این سناریو به شکلی اساسی تقویت می‌شود.

پنج سناریوی محتمل در انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا

5 – سناریوی غیرقابل‌پیش‌بینی و کاملاً غیرمنتظره

این سناریو در حالی محتمل خواهد بود که ماجرای سال 2016 به شیوه‌ای جدید تکرار شود و نشان دهد که فضای سیاسی آمریکا به شکلی عجیب دستخوش تغییر شده است. ممکن است، جمهوری‌خواهان قادر به کنترل سخت مجلس باشند؛ اما دموکرات‌ها اکثریت سنا را به دست بگیرند. یا دموکرات‌ها مجلس را به دست بگیرند اما جمهوری‌خواهان با چند کرسی وضعیت خود در سنا را تقویت کنند. شاید دموکرات‌ها به ‌سختی رقابت تنسی و تگزاس را برنده شوند؛ اما ایالات آبی را به ‌سادگی از دست بدهند.

در این شرایط، تقریباً رد هر احتمالی دشوار و سخت است. این همان ماجرای سال 2016 است که می‌گوید بهترین شرط‌بندی در این انتخابات این است که هیچ‌ یک از احتمالات را 100 درصد موفق ارزیابی نکنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۵
ایران باید از مردم امریکا بخواهد تا مشت محکمی بر دهان یاوه گوی ترامب بزنند وگرنه هیچوقت ما با امریکا مذاکره نمی کنیم
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| United States of America |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
نمیدونم چرا هرچی مشتمو میبرم هوا









بی انصاف بدجوری برمیگردونه میزنه تو صورتم
















مشتمو میگما.
مهدی
| Germany |
۱۵:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
این دیگه چه حرفی است!
انتظار دارید امت آمریکا حرف ما را گوش کنند وبه دنبال ما بیفتند!
البته میتوان با جادو وجنبل و رمال به نتیجه بهتری رسید اخوی!
به جای این محاسبات که ترامپ بماند و یا برود و اگر بماند چقدر بد میشود و اگر برود کمی شاید بهتر میشود .
ایکاش بفکر ساخت زیر بنای کشور و تربیت جوانان و ایجاد احزاب و آزادی رسانه ها و پیشرفته کردن صنایع و مدیریت و مدرن سازی سیستم ابیاری تحت فشار کشاورزی و بها دادن به تمام نیروهای کشور صرفنظر از جناح و قوم و قبیله و طرز فکرشان و استفاده بهینه از توان ملی و حفظ محیط زیست و عدم مداخله و تنش زدایی بودیم میتوانستیم بدون پرداخت یک دلار به کسی برای تهدید و یا تبلیغ ، خود را نمونه و سرآمد معرفی کنیم .
مجلس نمایندگان در اختیار دموکرات ها خواهد شد ولی سنا همچنان در اختیار جمهوری خواهان باقی می ماند.
ملت آمریکا از ترامپ راضی اند
یک سیاستمدار موفق کسی است که ملتش از او راضی باشند
جمهوری خواهان اکثریت رو در هر دو مجلس بدست آوردن.
اخلاق حرفه ای و اصول روزنامه نگاری ایجاب می کرد وقتی مقاله ای را ترجمه می کنید، نام مولف و منبعش را ذکر می کردید!
شما که همه حالت ها رو گفتید اخه این چه تفسیری هست؟ خب یکیش حتما درست در میاد. یا رئال میبره یا بارسلونا یا اینکه مساوی میشه!
تازه اسمش رو هم گذاشتید "سناریوی محتمل"
امیدوارم جمهوری خواهان پیروز شوند
برادر فقط اقتصاد یک ایالت آمریکا. یعنی کالیفرنیا. به اندازه اقتصاد ایران و ترکیه و پنج کشور عربی. است. حالا چه دمکرات‌ها باشند چه جمهوری خواها.....شما پنج سناریو برای بهبود اقتصاد و ریال بنویسید.
دموکرات ها در هیچکدام از مجالس اکثریت پیدا نخواهند کرد.
پاسخ ها
رضا
| United States of America |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
دقیقا فردا حزب جمهوری خواه هم اکثریت رو در سنا از دست میده و هم در هاووس و عملا امشب آخرین شب ماه عسل ترامپ تروریست با کنگره جمهوری خواه هست !!! حزب جمهوری خواه عملا پیش از انتخابات قبلی مرده بود و ترامپ سر عمله آخرین میخ تابوت این حزب شد !! امروز نزدیک ۶۰ درصد مردم آمریکا مستقل هستند و این ۶۰ درصد ٬ اکثریت ریشه لاتین ٬ آفریقایی و آسیایی دارند و به حزب دمکرات متمایل تر هستند و حزب جمهوری خواه عملا تبدیل شده به حزب افراطی اقلیت سفید پوست که دائما در حال کاهش هستند ٬ ترامپ به یقین رئیس جمهور تک دوره ایی خواهد بود .
لطفا امانتدار باشید!!!!
وقتی مطلبی رو از جایی کپی یا ترجمه میکنید به نام منبعش منتشر کنید!!
عجب تحلیلهایی
بزک نمیر بهار میاد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر