بازدید 7644

بالاخره پای «بی شناسنامه‌ها» به مجلس باز شد!

قوانین قدیمی و پر اشکال اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی، پس از سال‌ها خودداری دولت‌ها از ورود جدی به این مسأله، در مسیر امیدوار کننده‌ای قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که در صورت همراهی مجلس شورای اسلامی، به یک تبعیض جنسیتی بزرگ کشور پایان دهد؛ تبعیضی که تا کنون صد‌ها هزار فرزند متولد از مادر ایرانی را از ابتدایی‌ترین خدمات دولتی نیز محروم کرده است.
کد خبر: ۸۴۹۱۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 05 November 2018
پایان یک تبعیض جنسیتی با اعطای تابعیت به صد‌ها هزار شهروند بی شناسنامهقوانین قدیمی و پر اشکال اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی، پس از سال‌ها خودداری دولت‌ها از ورود جدی به این مسأله، در مسیر امیدوار کننده‌ای قرار گرفته و این احتمال وجود دارد که در صورت همراهی مجلس شورای اسلامی، به یک تبعیض جنسیتی بزرگ کشور پایان دهد؛ تبعیضی که تا کنون صد‌ها هزار فرزند متولد از مادر ایرانی را از ابتدایی‌ترین خدمات دولتی نیز محروم کرده است.

به گزارش «تابناک»، ماجرای اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی در همه سال‌های گذشته، متأثر از فرایند‌های قانونی پر اشکال و پیچیده با مشکلات فراوانی همراه بوده و صد‌ها هزار شهروندی که شامل این مسأله هستند را از بسیاری از حقوق عادی خود محروم کرده است؛ شرایط نامطلوب و غیر قابل قبولی که اخیراً دولت را مجاب کرد تا برای حل مشکلات موجود، اقدام به تصویب پیش نویس یک لایحه در این خصوص کند.

این تصمیم دولت که روز گذشته «معصومه ابتکار»، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور خبر آن را رسانه‌ای کرد، از آن جهت قابل تأمل است که سابق بر این، دولتمردان علاقه‌ای به ورود مؤثر در این زمینه به ویژه تعیین تکلیف فرزندان زیر ۱۸ سال نداشتند و با بیان این که اعطای تابعیت به این فرزندان برای دولت بار مالی سنگینی دارد، از نهایی شدن هر گونه قانون مؤثر در این زمینه خودداری می‌کردند.

معصومه ابتکار در صفحه مجازی خود با اشاره به اینکه ‏از این پس زنان ایرانی دارای همسر خارجی می‌توانند برای فرزندان زیر ۱۸ سال خود نیز تقاضای تابعیت ایرانی کنند، از تصویب این مهم در جلسه شب گذشته دولت خبر داد.

وی در این رابطه اضافه کرد: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند تا ۱۸ سالگی به درخواست مادر و پس از ۱۸ سالگی تقاضای تابعیت و دریافت شناسنامه ایرانی کنند.

محمد شریعتمداری، وزیر جدید تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز صبح امروز در رابطه با این خبر به رسانه‌ها گفت: فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند به تقاضای مادر ایرانی خود به تابعیت ایرانی درآیند.

شریعتمداری افزود: در قانون مصوب ۱۳۸۵ درباره وضعیت فرزندان زیر ۱۸ سال سکوت شده بود، اما با اصلاح قانون مصوب ۱۳۸۵ و تصویب پیش نویس قانونی لایحه در جلسه مورخ ۱۳ آبان ماه ۹۷ هیأت دولت، فرزندان زیر ۱۸ سال با تقاضای مادر ایرانی خود می‌توانند به تابعیت ایران درآیند.

وی با اشاره به اهمیت این لایحه عنوان کرد: تصویب این لایحه اقدامی با اهمیت برای برخورداری این کودکان از حقوق اجتماعی، حق اقامت پایدار آنها، رفع تبعیض بین این کودکان و سایرین، افزایش علقه این افراد و سرزمین مادری است.

همانطور که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد، این مصوبه دولت هنوز تا رسیدن به مرحله اجرا نیازمند طی پروسه‌های قانونی دیگری است و لازم است در قالب لایحه به مجلس شورای اسلامی ارسال و در صورت تصویب در مجلس به شکل قانونی اجرایی شود.

این موضوع یعنی تصمیم گیری صریح هیأت دولت در مورد سرنوشت فرزندان زیر ۱۸ سال دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی را از چند بعد می‌توان جالب توجه دانست.

نخست اینکه سابق بر این و در قانون سال ۱۳۸۵ که موضوع اعطای شناسنامه به این فرزندان به تصویب رسیده بود، با اصرار دولت در مورد فرزندان زیر ۱۸ سال تصمیم گیری نشده بود؛ به این معنا که فرزندان دارای مادر ایرانی باید ۱۸ سال از عمرشان سپری می‌شد و پس از این اتفاق، به مراجع ذی صلاح اثبات می‌کردند که طی پنج سال به صورت متوالی در ایران زندگی کرده اند.

موضوع مهم دیگر در این رابطه آن که بر اساس آمار ارائه شده توسط نهاد‌های امنیتی، چیزی حدود ۳۵۰ هزار تن و بر اساس یکی از گزارش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس بالغ بر ۵۰۰ هزار فرزند زیر ۱۸ سال با شرایط فوق الذکر در کشور وجود دارند که عدم اعطای تابعیت و شناسنامه به آن‌ها در دوران کودکی و تحصیل، مشکلات فراوانی را برای این افراد ایجاد کرده است.

مشکلاتی که جدا از محرومیت این افراد از حقوق و خدمات عمومی دیگر شهروندان ایرانی، بزرگ‌ترین بخش آن را می‌توان مربوط به افزایش آسیب پذیری آن‌ها در جامعه دانست؛ روندی که سبب شده است جمع کثیری از این افراد علاوه بر ممنوعیت از تحصیل و حمایت‌های درمانی جذب مقوله کودکان کار شوند و از امکان ترسیم یک مسیر روشن برای آینده خود محروم باشند.

این البته همه نقایصی که در قانون کنونی می‌توان یافت و به آن اشاره کرد، نیست و با توجه به اینکه پایه قانون اعطای تابعیت در ایران، مربوط به سال ۱۳۱۳ است و در آن بر موضوع خون و جنسیت مرد تأکید زیادی شده است، اساساً شاهد یک تبعیض جنسیتی بزرگ هستیم که جز ایران تنها در شش کشور دیگر جهان نظیر قطر، لبنان، کویت، برونئی، سومالی و سوازیلند مشاهده می‌شود.

تبعیضی که به مردان ایرانی این امکان را می‌دهد تا در صورت ازدواج با یک زن غیر ایرانی امکان اخذ شناسنامه و هویت ایرانی برای فرزندشان را داشته باشند، اما این امکان برای زنان ایرانی به آسانی ممکن نیست و نیاز به طی مراحل و شرایط پیچیده‌ای دارد که به آن‌ها اشاره شد.

حالا با تصمیم جدید دولت که معنای دیگر آن صرف نظر کردن دولت از بار مالی این لایحه است، باید منتظر ماند و دید واکنش نمایندگان مجلس به پیش نویس لایحه اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر غیر ایرانی چه خواهد بود؟

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۴۱
من فکر میکردم فقط به ما اتباع ارزشی نمی گزارید.. نگو زنان ایرانی هم هیچ جایگاهی ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
خیلی ناراحتی میتونی بری کشورت و به خودت اتباع نگی و نظر در مورد زنان ایرانی رو به ایرانی ها بگذار
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
چرا کشورهای همسایه ما به افغانیها تابعیت نمیدند
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
در پاسخ به 14:47در بیشتر کشورهای دنیا که افغانستانیها انجا را برای زندگی انتخاب کرده اند به انها تابعیت همان کشورها داده شده است
در حال حاضر تعداد زیادی از جمعیت کشور را افاغنه تشکیل می دهد که بطرق مختلف از جمله رشوه و خرید شناسنامه های فوت شدگان می باشد. دادن شناسنامه یعنی تاراج امنیت ملی. کسانی که چنین طرح هایی را به مجلس می برند در بین مردم نمی کنند. نه بفکر امنیت این کشور هستند و نه بفکر هویت. در حال حاضر تعداد زیادی از این مسئولین دو تابیعتی هستند که در صورت نا امن شدن برای آنها به اروپا و آمریکا می روند. خانمی که چنین طرحی را تصویب می کند فرزندانش در کجا زندگی می کنند. آیا فرزندان این خانم تا حالا در سختی های این مردم شریک بوده اند؟ انشاء الله مجلس جلوی چنین طرح خانمان براندازی را بگیرد. این یعنی اضافه شدن تعداد زیادی افراد نا مطوعن به جمعیت ایران
پاسخ ها
مرتضی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
از سایت تابناک تعجب میکنم که نظرات حاوی عقاید پوسیده و کثیف نژادپرستی رو انتشار میده. بیش از یک میلیون معتاد در کشور همه از اتباع کشورهای دیگر هستن؟ اینهمه قاتل و شرور که در پایتخت و دیگر نقاط کشور هستن اتباع کشورهای دیگه هستن؟ شما فقط یک انسان هستین که با این تفکرات حقیرتون خیلی با انسانیت فاصله دارین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
این تفکر شما عقب افتاده و فاشیستی هست اگر با این مردم بی شناسنامه زندگی می کردی وانها را می شناختی هرگز این طور موضع نمی گرفتی
ناشناس
| India |
۰۶:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
استدلالتون چقدر منطفی و برپایه موازین علمی و عقلی بود . واقعا که !
یک سوال دارم.
اگر این فرزند هنگام ازدواج و تشکیل خانواده، باز به سراغ هموطنان پدرش برود و این امر صورت پذیرد ایا جامعه ایرانی از لحاظ خیلی مسائل (فرهنگی و....) متضرر نمیشود، خواهشا احساسی فکر نکنید و درست و با مطالعه ودر نظر گرفتن تمام جنبه های ان تصمیم گیری کنید.البته اگر مرزهای مقداری حساس تر و افراد خارجی به این راحتی در کشور ما مشغول کار نمیشدند ما کمتر به این مشکل بر میخوردبم خلاصه اینکه اصلا نباید کار به اینجا کشیده شود
پاسخ ها
افسانه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
توی کشورهای دیگه این همه تنوع نژاد وجود داره متضرر شدن؟
آيا اگر اين موضوع تصويب بشه موجب افزايش ازدواج اتباع غيزايراني با زنان ايراني و ايجاد مشكلات ديگر نميشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
چه اشکالی داره اگر این اتفاق بیافته ؟ انها هم انسان و مسلمان هستند
چراهمه چيز را طوري مطرح ميكنيد كه مثلا تبعيض رانشون بده؟! گفتيد مردان ايراني درصورت ازدواج با زن غير ايراني ميتونن شناسنامه براي بچه هاشون بگيرند ولي زنان نميتونن! مگرچقدر مرد ايراني هست كه بخواد با زن غير ايراني ازدواج كنه؟! ولي مردان غير ايراني زيادي هستند كه بدلايل مختلف ميخوان با زن ايراني ازدواج كنن واين موضوع مشكلات ديگه اي به همراه خواهد داشت
آيا اين قانون باعث نميشه خيلي از غيرايرانيها از وضع بد اقتصادي سوء استفاده كنن وبا زنان ايراني ازدواج كنن؟!
بجاي اخراج اتباع غيرمجاز و سروسامان دادن به حضور و كار اين افراد دركشور ميخوان به بچه هاي اونها شناسنامه بدن؟!!!
اين فرزند كه از پدر غير ايراني هست اگر درآينده در ايران به پست و مقامي برسه چي؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
طبق قانون نمی تونن
به نظرم کار خوبی است که به فرزندان بانوان ایرانی تابعیت ایرانی داده شود.
این کار باعث سوء استفاده مردان افغانی و پاکستانی و عراقی و ... از زنان ایرانی خواهد شد
کاری که بسیار دیر انجام شد زن ایرانی ، خانواده اش هم ایرانیست
سلام . با این قانون دو قوم دیگر به اقوام ایران افزایش یافت قوم افغان و عراقی واحیانا پاکستانی ها هم اضافه میشوند دختران روی دست والدین خود مانده وانهامجبور میشوند بدلایل وخیم اقتصادی دختر خود را به عقد یک خارجی (منظور اتباع افغانستان وپاکستان و بنگلادش و عراق ) در اورند اینهم از دولت تدبیر که این خفت را به ایران عزیز تحمیل نمود برای اقای روحانی که ودولت متاسفم که با لاخره نفوذ افغانیها باعث این شد که درمجلس تصویب بشود البته نمایندگان هم بدشان نمی اید چون اغلب داماد افغانی پولدارگرفته اند ...........
پاسخ ها
pesare afghan
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
چون در گذشته کشور ایران و افغانستان و قسمتهایی از پاکستان یک کشور بوده اگر تحقیق کنی ممکن است متوجه بشوی که شاید خودت هم ریشه پاکستانی یا افغانستانی داری خیلی سخت نگیر
بانام خدا
درصورتی که پدر ترک دیار کرده است وگرنه بزرگترین اشتباه است ودر آیند ضربه خواهیم خورد
ادعای مالکیت در کشور و بایستی امتیاز داد چون موالید آنها با لا است و ضربه سختی خواهیم خورد
خوب آن بزرگانی که این شق القمر را در کارنامه خود ثبت کرده اند ممکن است درباره پیامدهای این کار خود توضیحی بدهند و مسئولیت آنها را بر عهده بگیرند؟ بچه های یکی از این اقوام بیگانه شرقی هرگز تعلق خاطری به ایران ندارند و بسیار مستعد آن هستند که جذب گروه های تکفیری شوند، ضمن اینکه در اینده بیگانه ها برای اینکه حق اقامت در ایران بگیرندف . تنها به همین قصد، با زنان ایرانی ازدواج می کنند و نتیجه چنین ازدواج هایی هم معلوم است و در بهترین حالت ماجرای دختر بچه 9 ساله ای خواهد شد که شرح ازدواج ناکام وی را همین چندی پیش تابناک نوشت، ضمن اینکه در بسیاری از کشورهای همسایه ما، شاید به جز ترکیه، رفتار با زن بسیار بدتر از ایرانی ها است، و احترام به زن، حتی اندک احترامی نشانه زن ذلیلی مرد تلقی می شود. چه کسی حاضر با قبول پیامدهای دردناک این طرح است؟ ایا بهتر نبود کمی وضع خود ایرانی ها را بهتر می کردید تا ناموسشان سر از خانه بیگانه در نیاورد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
یک سری به خودت یزن
!استاد توهم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
ببخشید منظور؟؟؟
اینجور طرح ها باید با رای گیری از کل ملت صورت بگیره
بچه های زنان ایرانی به نوه رسیده اند هنوز مورد غضب تبعیض هستند
بچه های زنان ایرانی به نوه رسیده اند هنوز مورد غضب تبعیض هستند
من یک ایرانی ام و هیچوقت این افراد را هم وطن خودم محسوب نمی کنم.
پاسخ ها
افسانه
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۸
ولی جالبه همین امثال تو هر جای دنیا که برین توقع دارین همه شما رو هموطن خودشون بدونن از گل نازک تر هم بهت نگن.
در حال حاضر تعداد زیادی از جمعیت کشور را افاغنه تشکیل می دهد که بطرق مختلف از جمله رشوه و خرید شناسنامه های فوت شدگان می باشد. دادن شناسنامه یعنی تاراج امنیت ملی. کسانی که چنین طرح هایی را به مجلس می برند در بین مردم نمی کنند. نه بفکر امنیت این کشور هستند و نه بفکر هویت. در حال حاضر تعداد زیادی از این مسئولین دو تابیعتی هستند که در صورت نا امن شدن برای آنها به اروپا و آمریکا می روند. خانمی که چنین طرحی را تصویب می کند فرزندانش در کجا زندگی می کنند. آیا فرزندان این خانم تا حالا در سختی های این مردم شریک بوده اند؟ انشاء الله مجلس جلوی چنین طرح خانمان براندازی را بگیرد. این یعنی اضافه شدن تعداد زیادی افراد نا مطوعن به جمعیت ایران
متاسفانه در ایران انچنان دیدگاه ها و نگاههای ضد مهاجرتی و منزجر کننده گسترش یافته است که حتی دامان برخی زنان ایرانی که با مهاجرین ازدواج کرده اند را هم گرفته است و فرزندان انها را از تمامی حقوق اولیه انسانیشان محروم گردانیده است البته از نظر انسانی و حقوق انسانی باز هم هیچ تفاوتی بین این فرزندانی که مادرانشان ایرانیست با کودکانی که هم پدر و هم مادرانشان افغانستانیست وجود ندارد گناه کودکان چیست که دولتهای مختلف در ایران کودکان افغانستانی بیگناه را به جرم مهاجرت پدران و مادرانشان مجازات میکنند و از تمامی حقوق اولیه انسانی انها را محروم میکنند ؟ ایا دلیل این رفتارهای و دیدگاه های عوام و جامعه ایرانی به مهاجرین خود مسئولین و تصمیم گیرندگان نیستند ؟ برخوردهای تحقیر امیز دولتها و مسئولین در طول تاریخ مهاجرت با افغانستانیها باعث به وجود امدن نگاهها و رفتارهای توهین امیز با مهاجرین در داخل ایران شده است فقط و فقط مسئولین و تصمیم گیرندگان باعث بسط و گسترش رفتارهای ناشایست با مهاجرین هستند شما حتی بعد از 4 دهه برای کودکانی که حتی پدران و مادران انها هم در ایران به دنیا امده اند و زمانی اجدادشان از افغانستان به ایران مهاحرت کرده اند هم هیچ حق و حقوقی قائل نیستید و هنوز هم انها را به علت مهاجرت اجدادشان مجرم دانسته و از تمام امکانات و حقوقشان محروم گردانیده اید حتما در سایر کشورهای دنیا و سایر مناطق دیگر دنیا هم مهاجرتهایی اتفاق افتاده است بهتر است یک نگاهی هم به نوع برخورد سایر ملل و جوامع با مهاجرین بیندازید تا پی ببرید که هر انسانی دارای حق و حقوق و عزت و ابرو و حق حیات است . اگر شما با مهاجرت انها مخالف بودید از همان ابتدا نباید مرزها را به روی انها باز میکردید تا هم خودتان و هم مهاجرین را گرفتار این گرداب نفرت انگیز و تحقیر امیز نمیکردید امروزه متاسفانه مهاجرین در ایران گرفتار انواع محدودیتها و سختیها در بسیاری از امور همچون اشتغال و درمان ومعیشت و تحصیل و غیره و غیره هستند و راه گریز و نجاتی هم وجود ندارد خدایا نظری بنما
این بهانه های پوچ فقط برای بی ارزش کردن زن هاست و بس . .در ترکیه هر کدام از پدر یا مادر ترک باشد تابعیت فرزند نیز ترک است.
سالانه میلیون ها مهاجر در دنیا جابجا میشوند و از آنها به. عنوان فرصت استفاده میشود مگر در ایران که فکر میکنند آنها یک تهدید بزرگ هستند ولی اگر سیستم مدیریت درست باشد میتوان به راحتی همه مهاجران و فرزندانشان را جذب کرد مخصوصا اگر یکی از والدین ایرانی باشد
با خواندن نظرات متوجه شدم یا خود تابناک با این موضوع موافق نیست و بیشتر کامنت های مخالف را منتشر میکند یا اینکه واقعا مردان ایرانی خیلی خودخواه هستند که فکر میکنند فقط خودشان ایرانی هستندو تابعیت از زن نمی تواند منقل بشود یک ذره مثل کشورهای پیشرفته فکر کنید !!!!!!!!!!!!
از مجلسي كه وزير صنعت را با اون همه حاشيه و اون عملكرد بعنوان وزير رفاه انتخاب كردند چه انتظاري ميره؟!
افرادی که با این لایحه دولت مخالفت می کنند متوجه چند نکته اساسی نمی باشند اول اینکه فرزندان دارای مادر ایرانی(تقریباً 100% آنها) خودشان را ایرانی قلمداد می کنند و همانند بقیه ایرانیان به این آب و خاک عرق ملی دارند چون اکثراً هم بین فامیل مادری خود بوده و با آنها زندگی و رشد و نمو کرده اند که این مطلب در تحقیقی که چندی قبل توسط یکی از دانشگاههای معتبر کشور در این خصوص انجام شد تایید گردید، دوم اینکه چه بخواهیم چه نخواهیم بر اثر اتفاقات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی که در سطح منطقه رخ داده جمعیتی از مهاجرین به ایران وارد شده و به تبع آن زندگی کرده و ازدواج هایی رخ داده که نتیجه آن فرزندانی بوده، که البته این اتفاق و مهاجرت ها در خیلی دیگر از نقاط دیگر دنیا نیز رخ داده و آن کشورها خیلی زودتر از ما با این مسائل مواجه شده و بعد از تحقیقات و کارشناسی های فراوان متوجه شده و قوانین خود را تغییر داده و از ظرفیت و تواناییهای این پتانسیل استفاده کرده اند به عنوان مثال رئیس جمهور قبلی آمریکا که از پدری کنیایی و سیاه پوست و مادری آمریکایی به دنیا آمده و یا خیلی از شخصیت های علمی فرهنگی و سیاسی دیگر ضمنا باید دقت کنیم فرد بی هویت در جامعه بسیار خطرناک بوده و مانند یک بمب متحرک می باشد مخصوصاً اینکه احساس تبعیض شدید بنماید و ببیند از حداقل حقوق شهروندی(اعم از تحصیل و آموزش و کار و....) محروم بوده و هیچ آینده روشنی پیش چشم خود نداشته باشد و در نهایت با توجه به پیشرفتهای علم پزشکی و ژنتیک همه ما الان می دانیم هر انسانی به طور مساوی از کروموزوم های حامل ژن از پدر و مادر خود بهره برده است، حال با این حساب چرا اگر فقط پدر ایرانی باشد، فرزند ایرانی هست و می تواند مانند بقیه ایرانی ها خدمات بگیرد و زندگی کند ولی اگر فقط مادر ایرانی باشد نمی تواند!!!؟ و......
واقعا چقدر همه نظرات کارشناسانه و خاله زنکی بود . مهم نیست که زن با عشق و علاقه این کار رو انجام بده . چه وحشت عظیم و بی خودی از عراقیها و افغانها و پاکستانیها در دل دوستان هست و چه خودبرتر بینی بزرگی پشت این نگاه موج میزنه که فقط ما خوبیم و با فرهنگ و آدمیم و بقیه مردم دنیا اگه از کشورهای همسایه باشن از ما پایینترن و اگه از کشورای پیشرفته تر به لحاظ اقتصادی باشن . دوم این که واقعا خون مردان رنگین تره که هویت فقط از طریق اونها باید به فرزند برسه ؟ در همه جای دنیا موقع تکمیل انواع فرم هم اسم پدر لازمه هم مادر به جز ایران . این یه نمونه کوچیک از عدم به رسمیت شناختن مادر هست و اگر بخواهید کنکاش کنید قطعا موارد تبعیض آمیز زیادی پیدا میکنید از جمله دیه زن که نصف مرده و رضایت شوهر برای گرفتن پاسپورت و غیره و غیره و غیره . سوم این که امثال خانم مریم میرزا خانی که وصیتش و آرزوش گرفتن شناسنامه ایرانی برای فرزندش بود که در ظاهر شاید نیازی به اون نداشته باشه اما حق طبیعیشه که به عنوان شهروند ایرانی فرزندش هم ایرانی محسوب بشه چی میشه ؟ قانون باید اصلاح بشه که یک قدم درست برای رفع تبعیض و عدم پنداشتن زنان به عنوان شهروند درجه دو هست . ممنونم از خانم ابتکار و این که فرزندان ایشون کجای این کره خاکی زندگی می کنند ربطی به کار درستی که می کنند نداره.
در کل جهان به فرزندانی ک در آن خاک بدنیا می آیند شناسنامه ی آن کشور را میدهند و هیچ مشکلی بوجود نیامده ،اما در ایران ک همچین کاری نمیکند هم بهشت نیست ،لطفا تعصب بیجارو کنار بگذارید و متمدن شوید
در اين شرايط ايران دادن تابعيت ايرانى به اين فرزندان فقط ظلمى هست در حق اين كودكان
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار