بازدید 15210
حاشیه های لایحه تأمین مالی تروریسم ادامه دارد؛

پارسایی: دولت باید مصوبه مجلس درباره CFT را اجرا کند!/ نعمتی: از توافق شورای نگهبان و مجلس بی اطلاع هستم!

نکته ای که در این میان باعث شده تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن اعتراض کنند، اعلام نظر شورای نگهبان پس از پایان مهلت قانونی بررسی این لایحه بوده است. این نمایندگان بر این باورند که شورای نگهبان نمی تواند پس از گذشت مهلت قانونی اعلام نظر نماید.
کد خبر: ۸۴۸۷۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸ 04 November 2018

 مصوبه شورای نگهبان وجاهت قانونی ندارد/ نعمتی: از توافق شورای نگهبان و مجلس بی اطلاعمسخنگوی شورای نگهبان،از ایرادات متعدد این شورا  به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) و اعاده آن به مجلس خبر داد.

به گزارش «تابناک»؛ کدخدایی در توییتر نوشت: شورای نگهبان لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT) را در جلسات متعدد خود بررسی کرد و آن را دارای ایرادات و ابهاماتی دانست. این نظر شامل موارد خلاف شرع،خلاف قانون اساسی و ابهام در موعد مقرر است که برای مجلس شورای اسلامی فرستاده شد.

همچنین سخنگوی شورای نگهبان از بیست ایراد شرعی و قانون اساسی این شورا نسبت به لایحه CFT ـ که یکی از لوایح چهارگانه FATF است ـ به مجلس خبر داد.

کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با رسانه ها در خصوص این موضوع با اشاره به بررسی لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)، یکی از لوایح FATF، گفت: این لایحه در جلسات متعدد و مکرر شورای نگهبان، با حضور همه اعضا بررسی شده است.

وی با اشاره به نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان درباره لایحه ایران به کنوانسیون مبارزه با تأمین مالی تروریسم (CFT)، اظهار داشت: نظریات شورای نگهبان درباره این لایحه شامل موارد خلاف شرع، خلاف قانون اساسی و ابهاماتی است که در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی اعلام شده است.

نکته ای که در این میان باعث شده تا برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به آن اعتراض کنند، اعلام نظر شورای نگهبان پس از پایان مهلت قانونی بررسی این لایحه بوده است. این نمایندگان بر این باورند که شورای نگهبان نمی تواند پس از گذشت مهلت قانونی اعلام نظر نماید.

همچنین نکته ای که بهرام پارسایی، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت‎وگویی به این موضوع اشاره کرده و اعلام می کند، مهلت قانونی اعلام نظر شورای نگهبان نسبت به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم پایان یافته است و شورای نگهبان دیگر اختیاری درباره این لایحه ندارد.

این نماینده مردم شیراز می‎گوید: هم اکنون با توجه به تصریح اصل 94 قانون اساسی راجع به مصوبات مجلس، مجلس و دولت موظف به اجرای قانون اساسی هستند.

پارسایی همچنین بنا بر اصل 94 قانون اساسی می گوید: 24 روز از تصویب CFT روز می‌گذرد. البته شورای نگهبان می‌تواند ده روز مهلت بخواهد که از مجلس این مهلت را خواسته اما الان این مصوبه قانوناً قابلیت اجرایی دارد.

اصل 94 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
کلیه مصوبات مجلس شورای اسلامی باید به شورای نگهبان فرستاده شود و شورای نگهبان نیز موظف است آن را حداکثر ظرف ده روز از تاریخ وصول از نظر انطباق بر موازین اسلام و قانون اساسی مورد بررسی قرار دهد و چنانچه آن را مغایر ببیند، برای تجدید نظر به مجلس بازگرداند. در غیر این صورت مصوبه قابل اجراست.

اصل 95 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
در مواردی که شورای نگبهان، مدت ده روز را برای رسیدگی و اظهارنظر نهایی کافی نداند، می‌تواند از مجلس شورای اسلامی حداکثر برای ده روز دیگر با ذکر دلیل، خواستار تمدید وقت شود.

با توجه به صراحت قانون اساسی درباره لوایح ارسالی به شورای نگهبان، گویا مهلت قانونی بررسی لایحه در شورای نگهبان به پایان رسیده و شورا نمی توانست امروز اعلام نظر نماید. با این حال، احتمال دارد که مجلس و شورای نگهبان برای بررسی بیشتر لایحه به توافق رسیده باشند، که البته سخنگوی هیأت رئیسه مجلس از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرده است!

بهروز نعمتی در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: هنوز لایحه از سوی شورای نگهبان به مجلس ارسال نشده است و ما نیز از طریق رسانه ها از آن مطلع شده ایم.

وی در پاسخ به این که با توجه به اینکه، مهلت قانونی شورای نگهبان برای ارسال لایحه به مجلس به پایان رسیده است؛ آیا توافقاتی بین مجلس و این شورا برای بررسی بیشتر وجود داشته، گفت: من از این موضوع بی اطلاعم؛ اما در جلسه بعدازظهر امروز در جلسه هیأت رئیسه، این موضوع مورد بحث قرار خواهد گرفت.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۲۸
من نلسون ماندلا را بهترین سیاستمدار تاریخ جهان میدان. فردی که علارغم اینکه حکومت تبعیض نژادی سفید پوستان او را سال ها در زندان نگه داشت اما زمانی که از راه مبارزات مدنی و بدون خشونت به قدرت رسید هیچ انتقامی از سفید پوستان نگرفت و آن دسته از اطرافیان خود را که قصد قتل عام سفید پوستان را داشتند را از خود ترد کرد.

الان ببینید همه در دنیا از این مرد شریف به نیکی یاد میکنند. نام او را در هر جای دنیا بیارید کسی پیدا نمیشه از او نفرت داشته باشه.
میزان رای مردم هست
تحریم یک واقعیت مهم را برای ما آشکار کرد که صنایع کشور ما توانایی تبدیل مواد خام به مواد اولیه مورد نیاز برای صنایع دارو سازی . صنایع خودرو . لوازم خانگی را بطور کامل ندارد .و محتاج واردات مواد اولیه هستیم . قبلا از اروپا وارد می کردیم .بعد از چین . و گویا بعد از تحریم باید از هند .ترکیه . و...وارد کنیم . به زبان ساده آمریکا ما را گاو شیرده هند و ترکیه و چین کرده . اکنون نیز با تعلل شورای نگهبان علنا به همه دنیا رسما میگوییم که ما مخالف قانون ضد پولشویی هستیم و از تروریست دفاع میکنیم . آنوقت انتظار حمایت از کشورهای دیگر را هم داریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
مهلت قانونی شورای نگهبان به پایان رسید و بعد مصوبه را رد کرد با این کار هم مصوبه لازم الاجراس هم جبهه انقلابی نمیگویند چرا شورای نگهبان رد نکرد. شورای نگهبان با یک تیر دو نشان زد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
اولش رو خوب اومدی ولی نتیجه گیری غلط
عباس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
سلام
دست شما درد نکند ازمطلب خوبتان کاش نمایندگان ودولت وشورای نگهبان هم توجه میکردند که آمریکا دودستی ما را انداخته توبغل کشورهایکه افتخار همکاری باایران میکردند حالا ماباید تحریمها دوربزنیم وپول بیشتری پرداخت بکنیم بعدش هم مواد بی کفیت چینی وهندی بخریم دمتان گرم نمایندگان مجلس وشورای نگهبان ودولت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
جواب به یک تحریمی بر فرض گفته شما شورای نگهبان تعلل کرده. حالا شورایی نگهبان دیر جواب داده باید منافع ومصالح مملکت را به بیگانگان بسپاریم؟حالا شورایی نگهبان مطابق قانون اساس به مطالبی بر خوردکرده که ذر تصویب سی اف تی به ضرر کشور تمام میشود . چرا شما وامثال شما عجله دارید.موضوعی که به ضرر کشور است تصویب گردد؟ بر فرض این هم تصویب شود آیا آمریکا شما را درآغوش میگیرد باهاتون فالوده میخورد ؟ ویا ایران به اصطلاح شما گاو شیر ده ترکیه وهند نمیشود؟ زهی خیال باطل درد شماها این نیست درد شما چیز دیگر است که هیچ وقت تعبیر نمیشود
محمدتبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
دنیا فهمیدند ما بمب اتم نداریم و شد فرجام و این فرجام چی داشت برای ما که همه تحریمها بازم برگشت. راست بری چپ بیایی بازم انها یک بهانه ای برایت دارند پس زیاد خودتو ول نکن
مثل اینکه همه مسئولین میخوان سلب مسئولیت کنند و فکر اثرات غیرقابل پیش بینی آن و اتهامات وارده به خودشان در آینده هستند.ولی مطمئن باشید با این همه دشمنی که برای خودمون درست کردیم و همه ی دنیا رو دررابطه با نظام حساس کردیم بدون شک تصویب و یا عدم تصویب آن به شکلی برای ما دردسر و معظلی خواهد بود !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
تصویب و یا عدم تصویب در هر دو حالت برای ما دردسر داره؟
خوب چیکار باید کرد کیان خان
چرا دلیل رد این لایحه را شفاف نمیگویید؟
دکتر کدخدایی گفت در موعد مقرر اشکالات به لایحه cft به مجلس ارسال شد
من قول می دهم در روز اجرای CFT تمام بانک ها با ایران بالمره شروع به تجارت می کنند.
پاسخ ها
محمدتبریزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
بزرگتر از تو خیلی قول ها دادند اخر و عاقبتمان این است وای به قول تو................
تا وقتی اروپا زیر بار جلوگیری از تحریم ایران نرفته چیزی را امضا نکنید باید قدم به قدم با اینا کار کرد
چرا تعهدبین المللی را بپذیریم تا با این حربه مشکلاتمان بیشتر بشه؟
ایران باید اعلام کند تا زمانی که آمریکا طرف مقابل او در این تعهدات بین المللی هست نمی تواند آن را بپذیرد.
چه آش شله قلمکاری شده...
با نام خدا .

با سلام .

همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند در تلویزیون بنده حقیر دیدم و شنیدم قرار بر این نیست که از طرف غرب برای

ایران نسخه پیچیده شود و ما هم اجرا کنیم . ............

ایران باید کشور مستقلی باشد و هر چیزی را که دول غربی میگویند اجرا نکند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
استقلال به معنی جزیره ای شدناس نیست. استقلال به آن معنی است که کسی نتواند تحریمت کند و اگر براحتی تحریم می شویم و یا تحریم هزار مشکل برای ما درست می شود بمعنی وابستگی کامل است. هیچ استقلالی وجود ندارد..
ملت کاملا موافق است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۳
با رد لایحه بله
شورای نگهبان با این کار که گذاشت از مهلت قانونی عبور کند و بعد نظر بدهد به این دلیل بود که نمیخواستند جبهه انقلابی ناراحت شوند ولی با این کار در واقع تصویب شد چون بعد از 10 روز مصوبه مجلس لازم الاجرا است
تصویب این لایحه نه تنها هیچ چیزی رو حل نمیکنه بلکه مطمئن باشید مشکلات کشور را بیشتر میکنه، غرب دلش به حال ما نسوخته حالا یه عده راه افتادن دنبالش
چند وقت پیش از اقای کدخدایی در مورد عدم اضهار نظر شورای نگهبان در باره ی بعضی مصوبات مجلس سوال شد و ایشان فرمدند اگر در مهلت قانونی شورا نظری نداد معنی ان تایید مصوبه است حالا سوال اینجاست که بعد از 5 روز که مهلت پایان یافته چطور اقایان اظهار نظر کرده و انرا رد می کنند بهتر نیست همه مسولیت کار خودشان را بر عهده بگیرند
تصویب نکردن لایحه باز ایران را رو به عقب میبرد. ما تا الان همش هزینه دادیم . همه در این بده بستان چه غرب و جه شرق سود میبرند فقط ما هستیم داریم تاوان میدهیم. مردم ایران لیاقت این همه بدبختی را ندارند.
الان ۳۸ سالم هست...یادم نمیاد تو این مملکت کاری شده باشه ک بگیم این مسئولان در جهت مصلحت مردم کاری کردن..فقط قبول آتش بس جنگ در سال ۶۷
قرار نيست با تصويب اين لوايح مشكلاتمان حل بشوند
با عدم تصويب و پذيرش آنها مشكلات بين المللي مان زيادتر مي شوند
فرض كنيد ايران يك كنوانسيون مبارزه با مواد مخدر را تصويب كند و بپذيرد مشكل اعتياد در كشور ما كه حل نمي شود بلكه پيامي به ديگر كشور ها جهت همكاري مبارزه با مواد مخدر ارسال مي كنيم
کاش درکشورماهم سیاسیونی قدرت رادردست داشتند که تمام ایدئولوژی و اعتقادشان منافع ملی بودوبس. آنوقت هم کشورحفظ میشد وهم اعتقادات مردم ولی افسوس که بازی دوسرباخت کردیم .کشورکه نیازبه گفتن ندارد چون شنیدن کی بود مانند دیدن. واعتقادات دینی اکثریت مردم تضعیف شد. تاسف بیشتر از اینکه مثل کبک عده ای سرزیربرف کردندوفقط با آوردن دلایل غیرمرتبط این وضعیت راتکذیب میکنند و میگویند هم کشورما پیشرفت کرده وهم اعتقادات دینی مردم محکمترشده .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر