بازدید 14359

«مرغ آتشی» و «تالاب بختگان»؛ ابر و باد و مه خورشید، مانع جمع‌پذیری این دو!

انبوه لاشه پرندگان زیبا و چشم نوازی که تلاش داشتند، خود را برای گذران زمستان به تالابی در نیمه جنوبی کشورمان برسانند، اما موفق به این کار نشدند؛ این تصویر دردناکی است از پرندگانی که خشکسالی نتوانست نابودشان سازد، اما فرارشان از مرگ، خیلی کوتاه مدت بود.
کد خبر: ۸۴۷۹۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ 01 November 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردانبوه لاشه پرندگان زیبا و چشم نوازی که تلاش داشتند، خود را برای گذران زمستان به تالابی در نیمه جنوبی کشورمان برسانند، اما موفق به این کار نشدند؛ این تصویر دردناکی است از پرندگانی که خشکسالی نتوانست نابودشان سازد، اما فرارشان از مرگ، خیلی کوتاه مدت بود.
 

به گزارش «تابناک»؛ پرندگانی که در گذشته‌های نه چندان دور به واسطه رنگ آمیزی بی نظیر بال‌ها و گردنشان در این فصل، «مرغ آتشی» خوانده می‌شدند و حالا با نام فرنگی‌شان یعنی «فلامینگو» معرف حضور همگان هستند هم نتوانسته‌اند از خشکسالی حاکم بر کشورمان در امان بمانند.

صحبت درباره فلامینگو‌هایی است که طی سال‌های گذشته عطای آبگیر‌های بزرگی در کشورمان را به لقایشان بخشیده بودند و مسیر مهاجرتشان را تغییر داده بودند. پرندگانی که حتی دریاچه ارومیه هم جای مناسبی برای فرود آمدنشان نبود، چه برسد آبگیر‌های رو به خاموشی‌ای مانند بختگان.

آبگیر‌ها و تالاب‌هایی که خشکسالی و دست درازی‌های شدید به روان آب‌ها و دیگر منابع آب، بیشترشان را به نابودی کشانده و تنها زمانی خاطرات خوش گذشته شان مرور می‌شود که شاهد بارندگی‌های وسیع و دور از انتظار باشیم؛ باران‌هایی موسمی که گاه موجب می‌شود زندگی در این تالاب‌ها بار دیگر جاری شود.

درست مثل اتفاقی که دو سال پیش برای تالاب بختگان افتاد؛ تالابی که بسیاری با پیشوند «دریاچه» آن را می‌شناختند و یکی از جاذبه‌های دلپذیر استان فارس بود، اما حالا به آبگیری فصلی تبدیل شده که نه در هر فصل، که بعد از بارندگی‌های شدید رخنمون می‌کند و بعد از مدتی خشک می‌شود و خلاص.

«مرغ آتشی» و «تالاب بختگان»؛ ابر و باد و مه خورشید مانع جمع‌پذیری این دو!

تالابی که یکی از آبگیری‌های اخیرش به رویدادی منجر شد که دراماتیک به نظر می‌رسید. به این صورت که حوضه آبریز منتهی به این تالاب در زمستان ۹۵ شاهد ۴۰۰ میلی متر بارندگی طی مدتی کوتاه بود که در نتیجه آن، تالاب بختگان بار دیگر ظاهر شد و جان گرفت. جان گرفتنی که توانست این تالاب را به چشم فلامینگو‌های مهاجر نیز برساند و پذیرای این میهمانان رسیده از سیبری شود.

میهمانانی که برای فرار از سرمای کشنده مدار‌های شمالی کره خاکی راهی کشورمان شده بودند و گویی چشم انتظار احیای بختگان بودند. دریاچه‌ای که از دیرباز یکی از مقاصد زمستان گذرانی این پرندگان بود و حالا بار دیگر شرایط مناسبی برای لانه سازی و تخم گذاری این مهاجران در حاشیه‌های کم آبش فراهم آمده بود.

«مرغ آتشی» و «تالاب بختگان»؛ ابر و باد و مه خورشید مانع جمع‌پذیری این دو!

البته فلامینگو در این زمینه بسیار سخت گیر است و هر زوج تنها یک تخم در هر سال می‌گذارند که ماحصل این رفتار، نرخ بسیار کم زادآوری این پرندگان است. جوجه‌های محدودی که اگر به هر دلیل زنده نمانند و این مرگ و میر چند نوبت متوالی تکرار شود، ممکن است به انقراضشان در یک مسیر مهاجرتی منجر شود.

درست مثل اتفاقی که در انتهای فصل مهاجرت فلامینگو‌های بختگان نزدیک بود رخ دهد. فلامینگو‌هایی که هنوز جوجه هایشان به توان پرواز نرسیده، شاهد گرم شدن هوا و خشک شدن تالاب بختگان بودند. تالابی که منابع آب ورودی به آن سالهاست مسدود شده اند و از این روست که عمر احیایش همیشه کوتاه است.

خشک شدنی که برای فلامینگو‌ها معنایی جز بی غذایی و تشنگی نداشت و جان شماری از جوجه‌ها را گرفت تا بازماندگان مجاب به مهاجرت به تالاب طشت شوند. جایی که در آن به برکت حضور مردم مسئول و محیط بانان دلسوز، کانال‌هایی در مجاورت محل تجمع فلامینگو‌ها حفر شد تا به صورت زهکش عمل کرده و آب باقی مانده در زیر سطح تالاب در آن‌ها جمع شود.

«مرغ آتشی» و «تالاب بختگان»؛ ابر و باد و مه خورشید مانع جمع‌پذیری این دو!

اقدامی که با شروع تغذیه فلامینگو‌ها زیر نظر محیط بانان و بعد، هدایت آب از چاه‌های یک روستا با کمک لوله کشی به کانال‌های حفر شده، توانست برخی جوجه فلامینگو‌ها را از مرگ برهاند؛ هرچند شمار زیادی از این پرنده‌ها از دست رفتند. رویدادی که در نوع خود بی نظیر بود، به ویژه اینکه فلامینگو‌ها بر خلاف خلق و خوی همیشگی شان، حاضر شده بودند به تالاب‌های مصنوعی و تغذیه آماده تن دهند.

فلامینگو‌هایی که طی سال‌های قبل از این رویداد، شمار زیادی شان در بختگان به پایان عمر رسیده بودند تا تصاویر دردناک مرگ و میرشان، آینده‌ای تاریک را پیش روی این گونه مهاجر ترسیم کند؛ آینده‌ای که البته خیلی وقت است برای آن دسته از پرندگان مهاجر حلال گوشت (به "تلخی" این لغت دقت کنید!) که برای زمستان گذرانی راهی کشورمان می‌شوند، تیره و تار است.

اما بشنوید از آخرین فصل داستان مرغ‌های آتشین و تالاب بختگان که تازه به روایت چند تصویر، مخابره می‌شود. تصویر لاشه‌های فلامینگو‌هایی که در نزدیکی این تالاب بر اثر اصابت رعد و برق و سردی هوا کشته شده اند. مهاجرانی که اگر بتوانند به کمک مردم دوستدار طبیعت و محیط بانان و اقدامات فراوانشان از خشکسالی و کمبود آب و غذا جان سالم به در برند، باز آنقدر شکننده هستند که ممکن است هر رویداد طبیعی دیگری جانشان را بگیرد و به مرگ و انقراض سوقشان دهد.

«مرغ آتشی» و «تالاب بختگان»؛ ابر و باد و مه خورشید مانع جمع‌پذیری این دو!

مهاجرانی که جمعیتشان طی دهه‌های اخیر به شدت کاهش یافته و آسیب‌های پیش رویشان نیز به شدت زیاد شده است، اما هنوز تدبیری برای حفاظت از آن‌ها در دستور کار هیچ سازمان و نهادی نیست. یادگار‌هایی زیبا از گذشته که ظاهرا منتظریم برای همیشه از دستشان دهیم تا بعد برایمان مهم شوند و اهمیت پیدا کنند!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۰
فعلا آقای کلانتری دغدغه ی شکار داره این چیزا براش مهم نیست.......
نمیری تابناک ! همش خبر های بد می نویسی :(
تابناک عزیز مثبت و منفی نظرها چی شده؟
پاسخ ها
تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
جواب نمیدم دلم موخاد
چه بد
حیوانات هم تو این کشور جون سالم به در نمیبرند
خلاصه یک جهنم برای حیوانات وانسان وگیاهان ساختیم.
مردم طرفدار محیط زیست؟
اونا که تو زندانند چطوری کمک کنند؟
کشوری نفرین شده ، با مردم نفرین شده و حیوانات نفرین شده و همه چیز نفرین شده ، رحمت خدا از این سرزمین رخت بربسته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
دروازه قلبت را بگشا همه چیز باز میگردد رحمت نعمت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
متاسفانه درسته
ناشناس
| Germany |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۱
فقط اربابا وضعشون خوبه
در کشورهای دیگر نیز مشکلات زیست محیطی برای پرندگان مهاجر ایجاد شود ولی مردم منطقه ، دولتها و سازمانهای غیر دولتی به کمک پرندگان امده اند در ایران هم با وجود تمام مشکلاتی که وجود دارد باید این اینکار انجام دهند و در صورت لزوم از مردم کمک خواسته شود
من نمیدونم

این زبون بسته ها که بال دارن، چرا از ایران فرار نمیکنن برن :|
سازمان محیط زیست اگر بودجه لازم را برای نجات این پرندگان ندارد شماره حساب اعلام کند تا مردم کمک کنند این پرندگان نزد ما امانت هستند و با وجود تمام مشکلات نباید اجازه داد اینچنین پرپر شوند
اینها همه طوتئه دشمن هست. با مسموم کردن حیوانات بی زبان و آبها و همچنین دزدیدن ابرها دست به جنایت میزنند. باید به مواضع آنها در همه جای دنیا حمله نظامی کنیم تا جهان به صلح و امنیت بیشتری برسد
مشکل مااینکه این مملکت راقانون اداره نمیکنه
ازبین رفتن محیط زیست ایران نتیجه مدیریت باصطلاح مدیران ناکارامد وناشایسته وخانواده سالار است
با عرض سلام و خسته نباشید
یک گزارش داشتم. پالایشگاه شازند در استان مرکزی است. اگر در روزهای سرد به خروجی بخار پالایشگاه شازند نگاه کنید متوجه می شوید که گویی ابر بزرگی از پالایشگاه در حال بالا رفتن است. اگر این ابرهایی که از پالایشگاه بالا می روند جمع کنیم در طی سال از میزان بارش حاصل از ابرهای بارانی در اراک بالاتر می رود. رقم هدر رفت آب از این طریق یک عدد امنیتی است جالب اینجاست که روبروی مسجد پالایشگاه دو تابلو نصب است که احادیثی از رسول اکرم در مورد صرفه جویی در مصرف آّب روی آن نوشته شده است. در مقابل این پالایشگاه نیروگاه شازند قرار گرفته که سیستم خنک کننده اش برج های خنک کننده است و هیچ بخار خروجی ای از آن مشاهده نمی شود. اقتصاد مقاومتی واقعی یعنی اینکه ما سرمایه گزاری ای کنیم که سود آن حتما برگردد. با ساخت برج خنک کننده برای پالایشگاه و بک آپ قرار دادن سیستم خنک کننده فعلی می توان آب منطقه شازند را بیش از این هدر نداد. در گذشته های نزدیک اگر دو متر زمین شازند را می کندید به آب می رسیدید اما حالا باید خیلی بیشتر از این ها بکنید. کاهش سطح آب روی سستی زمین تاثیر می گذارد و این خود روی پالایشگاه تاثیراتی گذاشته که اگر این منوال ادامه داشته باشد هزینه های آن بسیار بالا خواهد بود. ممنون میشوم اگر شما که دستتان می رسد فکری و کاری بکنید. ع.آ
من کنار دریاچه بختگان فارس زندگی میکنم
علت خشکی بختگان و منطقه خرامه و جدیدا مرودشت ساخت سدهای ملاصدرا و سیوند و انتقال منطقه ای آب سد درودزن و مدیریت اشتباه این ابها میباشد.
ما انسانیم و زندگی وناراحتی ومرگ جانداران دیگر بر روی ما تاثیر میگذارد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار