بازدید 11308
لحظه به لحظه حماسه اربعین حسینی؛

1.9 میلیون زائر ایرانی اربعین پیامی دارند / ندای حب الحسین یَجمَعُنا به گوش می‌رسد / زواری که همسفر شهدای مدافع حرم شدند / این سیل جاری جمعیت، کابوس هر شب دشمن است

به تعبیر دیگر، اربعین فقط روزی از روزهای سال نیست، بلکه آیینه‌ای است در برابر چشمان میلیون‌ها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرّم نقش می بندد. اربعین، روز باشکوهی است که از خون حسین(ع)، حیات گرفت و نقطه آغاز تبلیغ آرمان کربلا از طریق اشک شد؛ چرا که در این روز، نخستین مجلس عزاداری برای اباعبدبالله(ع) و تبلیغ آرمان آن حضرت در کنار تربتش برپا شد.
کد خبر: ۸۴۷۱۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲ 29 October 2018

1.9 میلیون زائر ایرانی اربعین پیامی دارند / اعمال شب و روز اربعین حسینی«کربلا»، مدفن سیدالشهدا است؛ سرزمینی که عظیم ترین حماسه خدایی بشر، در آن اتفاق افتاد و موجش سراسر تاریخ و پهنه جهان را فرا گرفت. خاک کربلا، بوی خون می دهد و تربت کربلا مقدس و الهام بخش است. اکنون می‌توان این تاثیر عمیق را در پیاده روی میلیون‌ها شیعه و پیامی که این گروه عظیم دارند، یافت؛ پیامی که از مظلومیت شیعه در طول تاریخ و عدالت خواهی در چهارده قرن اخیر حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»؛ حماسه اربعین حسینی در سال 1440 هجری قمری با حضور گسترده عاشقان حسینی در سرزمین کربلا، محل ثبت صحنه‌هایی زیبا و تاریخی شده که توسط میلیون‌ها زائر از جمله قریب به دو میلیون زائر ایرانی رخ نموده است. به گفته دبیر ستاد مرکزی اربعین تا صبح امروز بیش از یک میلیون و ۹۰۰ هزار زائر ایرانی برای حضور در پیاده‌روی اربعین وارد عراق شدند و ۴۰۰ هزار نفر از زائران اربعین نیز به کشور بازگشته‌اند.

عاشورا، خروش خون حسین(ع) است و اربعین، پژواک این فریاد ظلم شکن است. آری! عاشورا تا اربعین، نقطه اوج عشق حسینی است و در این 40 روز، حسین(ع) تنها سخن محافل است تا در طول عمر انسان، بهانه بیداری و ظلم ستیزی باشد. مسأله بازگشت اسرا به کربلا و بر سر مزار سیدالشّهدا(ع)، در حقیقت امتداد حرکت عاشورا بود و امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) با این کار خواستند به پیروان حسین بن علی(ع) و دوستان خاندان پیغمبر و مسلمانانی که تحت تأثیر این حادثه قرار گرفته بودند تفهیم کنند، این حادثه تمام نشد؛ مسأله با کشته شدن، دفن کردن و اسارت گرفتن و بعد رها کردن اسیران خاتمه پیدا نکرد؛ مسأله ادامه دارد.

ایشان به شیعیان یاد دادند اینجا محل اجتماع شماست؛ اینجا میعاد بزرگی است که با جمع شدن در این میعاد، هدف جامعه شیعی و هدف بزرگ اسلامی جامعه مسلمین را باید به یاد هم بیاورید، تشکیل نظام اسلامی و تلاش در راه آن حتی در حد شهادت، آن هم با آن وضع! این چیزی است که باید از یاد مسلمانان نمی رفت و خاطره آن برای همیشه زنده می ماند، آمدن خاندان پیغمبر، امام سجاد(ع) و زینب کبری(س) به کربلا در اربعین به این مقصود بود».

به تعبیر دیگر، اربعین فقط روزی از روزهای سال نیست، بلکه آیینه‌ای است دربرابر چشمان میلیون‌ها انسان متعهد که در آن تصویری از نهضت و قیام خونین محرّم نقش می بندد. اربعین، روز باشکوهی است که از خون حسین(ع)، حیات گرفت و نقطه آغاز تبلیغ آرمان کربلا از طریق اشک شد؛ چرا که در این روز، نخستین مجلس عزاداری برای اباعبدبالله(ع) و تبلیغ آرمان آن حضرت در کنار تربتش برپا شد.

 

ندای حب الحسین یَجمَعُنا به گوش می‌رسد

تنها یک روز مانده به اربعین سید و سالار شهیدان، مردم از سراسر ایران در بین الحرمین جمع شده اند، تا فرصت بهره گیری از چشمه زلال زیارت حرم امام حسین(ع) را از دست ندهند، زواری که راه عاشقی را طی کردند و به محفل عاشقان در بین الحرمین آمده اند، تا عشق و ارادت خود را به اباعبدالله(ع) به اثبات رسانده و قدرت جاذبه حسینی را به رخ جهانیان بکشانند.

ایرانی ها که به ولایتمداری و عاشقی اهل بیت عصمت و طهارت مشهورند، در بین فوج عظیم زائران از تمام کشورهای دنیا حضور یافته و نوای « حب الحسین یَجمَعُنا» سر می دهند و خود را برای لحظه موعود و فرا رسیدن اربعین سالار شهیدان آماده می کنند.

می خواهم اسمم جزو زائران اربعینی سیدالشهدا(ع) قرار بگیرد

در این میان حال و هوای تشکل های مردمی، موکب ها، خادمان سیدالشهدا(ع) و افرادی که با نذورات خود در حال پذیرایی از زوار هستند، دیدنی و وصف ناشدنی است، طوری که باید گفت، امسال نیز مانند سال های گذشته خادمان حسین(ع) برای میهمانانش سنگ تمام گذاشتند.

در این بین نقش دستگاه های اجرایی عراق و ایران نیز در برگزاری هرچه باشکوه تر وعده عاشقی انکارناپذیر بوده و همه چیز برای رقم خوردن حماسه ای دیگر حاضر است.

ورودی‌های کربلا از سوی نجف و سراسر مسیر این ۲ شهر و نیز داخل کربلا از ۲ هفته قبل شاهد برپایی موکب‌ها، چادرهای اسکان، پایگاه‌های امدادی و... پذیرایی از زائران حسینی بوده است و مواکب برپاشده در این مکان ها با حضور زائرانی از تمام کشورهای دنیا رونق خاصی دارد.

یکی از زائران اسلامشهری که خود را با پای پیاده به کربلا و بین الحرمین رسانده بود، به مهر گفت: امام صادق(ع) درباره ثواب زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده می‌فرماید« کسی که با پای پیاده به زیارت امام حسین(ع) برود، خداوند به هر قدمی که برمی دارد یک حسنه برایش نوشته و یک گناه از او محو می‏ فرماید و یک درجه مرتبه‏ اش را بالا می‏ برد، وقتی به زیارت رفت، حق تعالی دو فرشته را موکل او می‏‌فرماید که آنچه خیر از دهان او خارج می‌شود را نوشته و آنچه شر و بد است را ننویسند و وقتی برگشت با او وداع کرده و به وی می‏‌گویند: ای ولیّ خدا! گناهانت آمرزیده شد و تو از افراد حزب خدا و حزب رسول او و حزب اهل‌بیت رسولش هستی، به خدا قسم! هرگز تو آتش را به چشم نخواهی دید و آتش نیز هرگز تو را نخواهد دید و تو را طعمه خود نخواهد کرد.»

علیرضا فاضلی گفت: اگر ما همین یک روایت را ملاک قرار دهیم، به خوبی به عظمت و بزرگی این مراسم پی برده و هرسال در این همایش بزرگ شرکت خواهیم کرد، آمده ام تا اسمم در زمره یاران و دوستداران اباعبدالله(ع) ثبت و ضبط شود.

پیاده روی اربعین نمونه ای از قیام مهدی موعود(عج) است

زائر دیگری که از فشافویه از توابع شهرستان ری برای زیارت اربعین به کربلا آمده بود، در خصوص شرح پذیرایی از زائران حسینی با کم ترین امکانات اظهار داشت: مسیر نجف به کربلا مسیر عشق است و در حالی که کم ترین امکانات رفاهی در این مسیر وجود دارد، عشق به امام حسین(ع) و به اهل بیت عصمت و طهارت است.

فاطمه یوسفی با بیان این که این مسیر سختی هایی دارد، گفت: بین الحرمین جذابیت های فراوانی دارد، و اینجا جلوه «ما رایتُ الا جمیلا» است و هرکس را که می بینیم، در حال خدمت به سیدالشهدا(ع) است، پیاده روی اربعین نمونه کوچکی از قیام مهدی(عج) است، همه با هم مهربانند، تعاون در این مسیر موج می زند، همه به هم احترام می گذارند، درب هر خانه ای به سوی زائران، باز و مدرسه صبر، معرفت، گذشت و آزادگی است.

زائر دماوندی دیگر در این خصوص گفت: من برای اولین بار برای زیارت امام حسین(ع) آمده ام و شور وشوق فراوانی دارم، که در خیل عظیم زائران سیدالشهدا(ع) حضور داشتم، قبلا سعادت حضور در مشهد مقدس و زیارت امام رضا(ع) را داشتم، اما برای اولین بار است که خدمت سیدالشهدا(ع) ، امیرالمومنین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) مشرف می شوم و این سبب خرسندی بنده است.

علی محمدی در پاسخ به سوالی که خستگی در این مسیر برای شما به چه میزان سخت بود، گفت: در این مسیر اصلا خسته نشدم، هرچه بود، سراسر عشق، محبت و انسانیت بود و قصد کردم، اگر توفیقی باشد، سال های آینده نیز در این راهپیمایی بزرگ حضور یابم.

به گزارش مهر، امروز و در بین الحرمین امثال « یوسفی» ها، « فاضلی ها» کم نیستند که باعلی رغم دوری راه و کمبود امکانات، پا در مسیری می گذارند که در ظاهر سراسر سختی است، اما در واقع چیزی جز عشق و علاقه به ساحت مقدس پسر فاطمه(س) و عشق به خوبی ها نیست.

 

زواری که همسفر شهدای مدافع حرم شدند

این روزها در مرز چذابه در کنار تمامی جلوه‌های زیبایی که از عشق به اباعبدالله(ع) در خادمان و زائران مشاهده می‌شود، حمل و نصب تصویر شهدای مدافع حرم بر روی کوله‌پشتی‌های برخی از زائران صفای خاصی به حماسه پیاده‌روی اربعین داده که نشان از عمق درک این حسینیان نسبت به شرایط موجود دارد.

زائرانی که با این اقدام  گویا قصد دارند این شهدا را در قدم‌به‌قدم مسیر با خود همراه کنند و در هر قدم به آن‌ها و به همگان یادآور شوند که می‌دانند لبخند اکنونشان که ناشی از نزدیکی به وصال یار است را مدیون خون و دلاورمردی آن‌ها هستند.

هرچند در این میان، هستند زائرانی که در کنار تصاویر شهدای مدافع حرم، تصاویری از شهدای ۸ سال دفاع مقدس را نیز با خود حمل می‌کنند تا بگویند بذر امنیت کشور ما در آن سال‌ها به دست شهدای بی‌شمار دفاع مقدس در همین مرزها کاشته شد و اکنون‌که انقلاب به نهالی پربار تبدیل‌شده، شهدای مدافع حرم همچون میوه‌های این نهال هستند تا ادامه‌دهنده راه شهید و شهادت در راستای حفظ و حراست از حریم کشور و مردمانش و تضمین‌کننده حماسه‌هایی نظیر اربعین باشند.

مدیون مدافعان حرم هستیم

دست در دست هم عازم کوی یار هستند، از قدم‌های تندوتیزشان مشخص است که آرام و قرار ندارند تا چشمشان به گنبد طلایی یار بیفتد.

سمتشان می‌روم، مرد جوان خود را مهدی معرفی می‌کند. ۲۵ ساله است و برای دومین بار است که عازم کربلا می‌شود.

وقتی هدف از حمل عکس شهدای مدافع حرم را می‌پرسم دست همسرش را می‌فشارد و می‌گوید: دو ماه است عقد کرده‌ایم. از طریق همسرم با شهید مدافع حرم سید سجاد حسینی از شهرستان درچه اصفهان آشنا شده‌ام. قبل از اینکه عقد کنیم به این شهید قول دادیم پس از عقدمان در ایام اربعین عکس این بزرگوار را با خود حمل و به نیابت وی آقا را زیارت کنیم.

این زائر اصفهانی که شور و شوق زیارت یار در چشمانش هویدا است، می‌افزاید: این روزها در مرزهای کشور و عراق یک کربلای دیگر رقم خورده اما این بار همه در جبهه اباعبدالله(ع) هستند و من افتخار می‌کنم که قطره کوچکی از این دریای خروشان هستم.

همسرش نیز همان‌گونه که اشک‌های شوق خود را پاک می‌کند، می‌گوید: ریحانه آرش زمانی هستم، ۲۲ ساله و برای نخستین بار است که حضور در حماسه پرشور راهپیمایی اربعین را تجربه می‌کنم.

وی با بیان اینکه حال وصف‌ناشدنی خود را مدیون شهدای مدافع حرمی هستیم که رفتند تا آرامش و امنیت را به ما هدیه کنند، می‌افزاید: شهید مهدی اسحاقیان، شهید محمد جوادیان، شهید سید یحیی براتی و سید سجاد حسینی شهدای اهل اصفهان هستند که با خودم وعده کردم در صورت رسیدن به آرزویم که همان حضور در این مسیر دلدادگی بود عکس این بزرگواران را به همراه همسرم حمل کنیم تا پیام‌آور و یادآور رشادت‌ها و دین این شهدا به گردنمان باشیم.

ریحانه ادامه می‌دهد: قطعاً اگر شهدای مدافع حرم نبودند اکنون نه‌تنها این آرامش وجود نداشت بلکه باید شاهد جنگ در مرزهای کشور باشیم. در واقع این شهدا جان خود را فدا کردند تا خون‌های بیشتری ریخته نشود.

به یاد دوستان مدافع حرم

در میان خیل عظیم زائران پیر و جوانی که هر کدامشان دنیایی حرف از عشق به اباعبدالله(ع) دارند، چشمم به زائر دیگری می‌خورد که هم‌سفر راهش عکس مدافعان حرم است.

جلو می‌روم، خود را حیدر جعفری ۳۸ ساله از اصفهان معرفی می‌کند و می‌گوید برای اولین بار است عازم کربلا می‌شود.

جعفری می‌افزاید : شهیدان «جاسم حمید» از بندرعباس و «خلیل تختی نژاد» از اهواز از دوستانم بودند که به خیل شهدای مدافع حرم پیوستند.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر مدافعان حرم نبودند، ایران و منطقه خاورمیانه به آشوب کشیده می‌شد، اضافه می‌کند: جهاد و فداکاری مدافعان حرم، انسجام و وحدت مجاهدان راه حق را به گروه‌های تکفیری و حامیانشان نشان داد به همین دلیل است که این تروریست‌های کوردل در چنین ایامی هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند چراکه کوچک‌ترین حرکتشان پاسخی کوبنده از سوی این زائران خواهد داشت.

لزوم شناخت حقیقی

خواهرانه به راه افتاده‌اند تا به زیارت معشوق بروند. هوا کم‌کم رو به تاریکی نهاده اما عکس شهدای مدافع حرم روی کوله‌پشتی‌هایشان همچون شب‌تاب می‌درخشد.

از اندیمشک عازم کوی اباعبدالله هستند، نامشان سمیرا و لیلا است. عکس شهدای مدافع حرم اندیمشک شهیدان «محمد کیهانی» و «علی‌محمد قربانی» را بر کوله‌بار سفرشان نصب‌کرده‌اند.

سمیرا در گفت‌وگو با خبرنگار مهر می‌گوید: زمانی که شهید علی‌محمد قربانی به خیل شهدای حرم پیوست ازآنجایی‌که همشهری بودیم به همراه خواهرم با همسرش ارتباط برقرار کردیم و این ارتباط به‌گونه‌ای شده که همسر این شهید ما را دخترم صدا می‌زند چراکه دختری نداشته است.

وی می‌افزاید: ما نیز این شهید را پدر آسمانی خود می‌دانیم و تصمیم گرفتیم هنگام حضور در پیاده‌روی اربعین با حمل عکس این شهید بزرگوار و شهید کیهانی به نیابت از آن‌ها حرم اباعبدالله(ع) را زیارت کنیم.

سمیرا می‌گوید: خیلی خوب می‌شود اگر مردم و به‌ویژه جوانان به دنبال زندگینامه شهدای مدافع حرم باشند تا با حقیقت وجودی آن‌ها که هرکدام دریایی از معرفت و درس انسانیت است آشنا شوند، شهدایی که به‌خوبی در مکتب عاشورا پرورش یافتند و در نهایت نیز برای دفاع از حق علیه باطل و حراست از ناموس و خاک و عدالت به شهادت رسیدند.

مدافعان حرم تضمین امنیت اربعین

در میان هیاهوی آمدورفت زائران که هر ساعت بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود، جوانی را می‌بینم که تصویر بزرگی از شهید محسن حججی ، جهادگر ۲۵ ساله نجف‌آبادی را در قالب یک پوستر به دست گرفته و ذکرگویان مسیر را طی می‌کند.

از انگیزه کارش می‌پرسم، می‌گوید: زمانی که کلیپ اسارت شهید حججی منتشر شد، نگاه پرصلابت و نافذ شهید محسن حججی، این جوان ۲۵ ساله درحالی‌که به دست یک داعشی اسیر شده بود، در هیبتی حسین وار، هر بیننده را شوکه کرد. تصویری که داعش از این اسارت منتشر کرد تا قدرت خود را به رخ جهانیان بکشد، غافل از اینکه بار دیگر «ما رایت الا جمیلا»ی زینب به یادها آمد.

این زائر که نامش میثم است و از اهواز راهی کربلا شده است، می‌افزاید: در ماجرای شهادت عجیب این شهید گران‌قدر، عاشورا برای همگان زنده شد و این بار داعش زمان یک‌بار دیگر سر از بدن حقیقت جدا کرد تا آن را محو کند، حال‌آنکه حقیقت هیچ‌گاه خاموش شدنی نیست.

وی ادامه می‌دهد: اگر حججی و حججی‌ها نبودند من به‌عنوان یک جوان ۲۶ ساله به‌جای غرق شدن در لذت حضور در این حماسه، باید غرق در جنگ با دشمنانی می‌بودم که به حریم و مرز ما هجوم آورده بودند، پس حمل عکس این شهید که آرامش خود را مدیون جوانمردی و رشادت امثال وی هستیم کمترین کاری است که از دست من به‌عنوان زائر کوی اباعبدالله(ع) برمی‌آید.

این زائر کربلا تأکید می‌کند:‌ تا چنین شهیدانی داریم، نه‌تنها امنیت در کشور برقرار است، بلکه مرگ استکبار را هم در چنین حماسه‌های باشکوهی که مردم از هر قشر و گروهی در آن شرکت دارند جشن می‌گیریم. ملتی که چنین شهدایی دارد هیچ‌وقت شکست نخواهد خورد و اربعینش هرسال پرشورتر و امن‌تر از سال قبل رقم خواهد خورد چراکه شهدای ما تضمین‌کننده امنیت اربعین هستند.

حماسه‌ای که مدیون مدافعان حرم است

حجت‌الاسلام محمدحسین جوشقانی دبیر کارگروه فرهنگ مقاومت کمیته فرهنگی-آموزشی ستاد اربعین می‌گوید: غرفه‌های طرح نائب الشهید در موکب‌هایی راه‌اندازی شده که زائرین می‌توانند کارت نائب الشهید را از این غرفه‌ها دریافت کنند. بیش از ۵۰۰ هزار کارت نائب الشهید امسال توزیع خواهد شد. غرفه‌ای هم در مرز میرجاوه و همچنین در فرودگاه امام برپا شده است.

بنابراین گزارش، گرچه شهدای مدافع حرم رفتند و برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) جان خود را فدا کردند و امسال در بین زائران اربعین نیستند، اما هستند زائرانی که به نیابت از آنان، تا کربلای حسین(ع) می‌روند، آن‌هم با پای پیاده...

شهدای مدافع حرمی که شاید برخی از آنان در زمان حیاتشان چشمانشان به ضریح مطهر سید الشهداء(ع) نخورده است، اما برای دفاع از حریم آل الله  و بارگاه حضرت زینب(س)، آن‌طرف‌تر در سوریه چشمان جانشان به چشمان سید الشهداء(ع) دوخته شد و به‌راستی‌که اگر شهدای حرم نبودند این آرامش و این حماسه عظیم اربعین به این زیبایی برقرار نبود...

 

زیارت امام حسین هم‌دردی با مظلوم و مخالفت با ظالم است

حجت الاسلام احمد عابدی در مورد زیارت اربعین، گفت: یکی از جملات زیارت اربعین این است «بذل مهجته فیک لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة». بحث بر سر این نیست که امام حسین را مسلمانان به شهادت رساندند یا غیر مسلمانان. بحث بر سر شیعه و سنی نیست. بحث بر سر این است که امام حسین مظلوم بود و یک افرادی ظالم بودند. زیارت امام حسین برای هم نوا شدن و همدردی کردن با مظلوم و مخالفت با ظالم است. قرآن به ما نمی گوید که از مسلمان دفاع کنید بلکه می گوید از مظلوم و مستضعف دفاع کنید.

در راهپیمایی اربعین می بینید که همه مسلمان نیستند و یهودی ها و مسیحی ها و... هم در این زیارت حضور دارند، چون امام حسین مظلوم بوده است. دین همیشه از ما می خواهد که هر کس که مورد ستم واقع شده با قطع نظر از دینش، از او دفاع کنیم.

موضوع زیارت عاشورا همین است که بنی امیه ظالم بودند و امام حسین مظلوم بود. این یک سابقه تاریخی دارد. پیامبر قبل از ۴۰ سالگی که به پیامبری برسد حدودا از ۲۵ سالگی در مکه در خانه خدیجه بود که این خانه دیوار به دیوار خانه ابوسفیان بود. ابوسفیان از خانه اش به روی سر پیامبر سنگ می ریخت و پیامبر مجبور بود همیشه زیر سقفی باشد که سنگ به ایشان نخورد. یعنی وقتی پیامبر هنوز به پیامبری نرسیده بود ابوسفیان به پیامبر سنگ می زد. یعنی همیشه بنی امیه و خاندان ابوسفیان نسبت به خاندان پیامبر ظلم می کردند.

درس اربعین و درس کربلا برای همه این است که ما باید از مظلوم دفاع بکنیم. این پیام همنوایی، همدردی و هم پیمانی با مظلوم در برابر ظالم است.

امام حسین شهید شد تا  «لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة» تا مردم از ضلالت نجات پیدا کنند. ضلالت به این معنی است که گاهی کسی مبداء را گم کرده است، گاهی کسی مقصد را گم کرده، گاهی کسی راه را نمی داند و گاهی کسی رونده راه را نمی داند، امام حسین شهید شد که این چهار چیز را نشان بدهد، مبدا کجاست؟ مقصد کجاست؟ از کدام مسیر باید حرکت کنیم و رونده راه کیست؟

ما یک عالم غیب داریم و یک عالم شهادت. آنچه می بینیم و برای ما محسوس است، عالم شهادت است. ایمان به غیب که در قرآن سوره بقره آمده است یعنی ایمان به این عالم هایی که نامحسوس اند.

مبداء آن زندگی ابدی، این دنیا است. مقصد کجاست؟ «انا لله و انا الیه راجعون» امام حسین شهید شد تا مردم را از این جور ضلالت ها نجات دهد. یعنی امام حسین می خواهد همیشه مردم به یاد قیامت و آخرت و مرگ باشند.

امام حسین می خواهد مبدا را معرفی کند. خدایی که امام حسین معرفی می کند با خدایی که شمر و یزید معرفی می کنند خیلی تفاوت دارد.

خود مسیر هم مهم است، از چه راهی برویم و راه رسیدن به خدا چیست؟ راهی که صراط مستقیم است کدام است؟ هدف رسیدن به خداست ولی خود مسیر هم مهم است. رسیدن به خدا مهم است اما اگر از مسیر امیرالمومنین باشد.

چهارم اینکه سالک و رونده راه چه کسی است و چه کسی به انسان می گوید از چه راهی برو. در زیارت اربعین می گوییم امام حسین شهید شد تا مردم از این تحیرها و سرگردانی ها نجات پیدا کنند. یک سرگردانی این است که انسان راهرو و راهبر را گم کند. خواجه نصیرالدین طوسی می گوید هیچ مصیبتی بالاتر از این نیست که برخی از مردم کسی را به عنوان راهنما انتخاب می کنند که آن راهنماها راه را بلد نیستند.

حج با اینکه واجب است اگر خطر جانی داشته باشد واجب نیست و بلکه جایز نیست و حرام است. حتی اگر خطر جانی آن محتمل باشد یعنی اگر احتمال بدهید که خطر جانی دارد دیگر حج واجب نیست.

ائمه ما احادیث زیارت اباعبدالله را غالباً در زمان متوکل عباسی گفته اند. آن زمان به زیارت آنقدر سفارش می کردند که در آن زمان هر کس به زیارت می رفت کشته می شد. احتمال کشته شدن خیلی زیاد بود با این حال ائمه بر زیارت سیدالشهدا تاکید می کردند. با اینکه زیارت امام حسین مستحب است حتی اگر خطر جانی داشته باشد باز هم مستحب است و استحباب آن برداشته نمی شود.

زیارت امام حسین شعار شیعه است. همین که ۲۰ میلیون نفر به زیارت امام حسین بروند برای حفظ دین و تقویت شیعه بسیار مهم است. ادیان دیگر که جمعیتشان از ما بیشتر است هیچ کدام نمی توانند یک تظاهراتی به این صورت ترتیب بدهند. لذا این مسئله برای تقویت شیعه بسیار خوب است. قوام مذهب ما به همین عزاداری و زیارت حضرت اباعبدالله است. برای حفظ هویت و شخصیت تشیع، راهپیمایی اربعین کاری لازم و ارزشمندی است.

 

سرلشکر جعفری: پیام اربعین اتحاد در راه مبارزه با استکبار جهانی است

سرلشکر محمد علی جعفری در حاشیه بازدید از پایانه مسافربری شلمچه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: الحمدلله شاهد تردد روان زائران از مرز بین‌المللی شلمچه هستیم. شور و همت مردم برای شرکت در آئین اربعین و خدمات رسانی به زائران در مواکب هرساله بیش از سال گذشته است و این شور و شوق را امروز به وضوح در شلمچه دیدیم.

فرمانده کل سپاه پاسدران انقلاب اسلامی با بیان اینکه به رغم تمامی تهدیدات و تحریم‌ها، حضور مردم برای شرکت در همایش عظیم اربعین نه تنها کمتر بلکه بیشتر از سال‌های گذشته بود، تصریح کرد: با توجه به وضعیت هوا و شرایط جوی و باد و بارانی که چند روز قبل در شلمچه بود و امروز هم هست اما مردم با شور و حال فراوان مشغول خدمات رسانی‌ هستند.

فرمانده سپاه پاسدران انقلاب اسلامی یادآور شد: وحدت و همدلی همه مسلمانان و یک دلی و هم‌صدایی آنها برای مبارزه با دشمنان و ادامه مسیری که امام حسین (ع) آن را آغاز کرده است و زیر بار ظلم نرفتند پیام جهانی اربعین است، همه مسلمان‌ها و غیر مسلمان‌ها در این حرکت ضد استکبار جهانی و ضد ظلم وارد شدند و امید است هر چه سریع‌تر به آرزویشان که ظهور امام زمان (عج) است نائل شوند.

 

این سیل جاری جمعیت، کابوس هر شب دشمن است

پیاده‌روی اربعین، این رزمایش جهانی معنویت و ایمان فردا به اوج خود می‌رسد و کربلا میزبان میلیون‌ها زائر مشتاقی است که نه تنها از عراق و ایران بلکه از کل کشورهای منطقه، آسیا، اروپا و حتی کشورهای آمریکایی برای عرض ارادت به سید و سالار شهیدان، دل به این راه نورانی سپرده‌اند.

زائران شوق وصال دارند و جاماندگان در آتش هجران می‌سوزند. حرکتی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در تبیین آن می‌فرمایند؛ «پدیده‌ بی‌نظیر و بی‌سابقه‌ای هم در این سال‌های اخیر به‌وجود آمده و آن، پیاده‌روی میان نجف و کربلا یا بعضی از شهرهای دورتر از نجف تا کربلا است؛ بعضی از بصره، بعضی از مرز، بعضی از شهرهای دیگر، پیاده راه می‌اُفتند و حرکت می‌کنند. این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ ما هم از دور نگاه می‌کنیم به این حرکت، و غبطه می‌خوریم به حال آن کسانی که این توفیق را پیدا کردند و این حرکت را انجام دادند:

گرچه دوریم به یاد تو سخن می‌گوییم‌
بُعد منزل نبوَد در سفر روحانی

این کسانی که این راه را طی کردند و این حرکت عاشقانه را و مؤمنانه را دارند انجام می‌دهند، واقعاً دارند حسنه‌ای را انجام می‌دهند. این یک شعار بزرگ است، لا تُحِلّوا شَعائِرَ الله، این بلاشک جزو شعائرالله است. جا دارد که امثال بنده که محرومیم از این‌جور حرکت‌ها عرض بکنیم که «یا لیتنا کنّا معکم فنفوز فوزاً عظیماً». همان‌طور که عرض کردیم، این حرکت حرکت عشق و ایمان است؛ هم در آن ایمان و اعتقاد قلبی و باورهای راستین، تحریک‌کننده و عمل‌کننده است؛ هم عشق و محبّت.»

آنانکه پای در راه زیارت اربعین می‌گذارند در واقع با آرمان امام حسین(ع) و یارانش تجدید عهد و پیمان می‌کنند و با زبان دل در هر گام می‌گویند؛ یا ابا عبدالله! اگر در روز عاشورای سال ۶۱ هجری نبودیم تا تو را در برابر ظلم و ستم یاری کنیم، اینک در مسیر تو گام برمی‌داریم و از بذل مال و جان خویش دریغ نداریم.

اربعین کلاس درسی در ابعاد جهانی است که استادش حسین(ع) و دانشجویانش از هر دین و مذهب و رنگ و نژادی هستند. سرمشق این کلاس را به خون نوشته‌اند؛ «درسی که اربعین به ما می‏دهد، این است که باید یاد حقیقت و خاطره‏ شهادت را در مقابل طوفان تبلیغات دشمن زنده نگه‌داشت... اگر تبلیغات حق نبود دستگاه ظالم جبار یزیدی با تبلیغات خود، حسین‏بن‏علی(ع) را محکوم می‏ساخت و وانمود می‏کرد که حسین‏‌بن‏‌علی(ع) کسی بود که بر ضد دستگاه عدل و حکومت اسلامی و برای دنیا قیام کرده است! بعضی هم، این تبلیغات دروغ را باور می‏کردند. بعد هم که حسین‏بن‏علی(علیه‏السّلام)، با آن وضع عجیب و با آن شکل فجیع، به وسیله‏ دژخیمان در صحرای کربلا به شهادت رسید، آن را یک غلبه و فتح وانمود می‏کردند! اما تبلیغات صحیح دستگاه امامت، تمام این بافته‏ها را عوض کرد. حق، این‌گونه است.» (رهبر معظم انقلاب ۲۹ شهریور ۶۸)
این حرکت الهی که هر ساله بر عظمت و شکوه آن افزوده می‌شود به کابوسی برای دشمن تبدیل شده است. سانسور اولین سیاستی است که در قبال آن به‌کار بسته‌اند. رسانه‌هایی که کوچک‌ترین و بی‌اهمیت‌ترین رخدادها را بر صدر اخبار می‌نشانند، چشم خود را بر روی بزرگ‌ترین اجتماع بشری بسته‌اند و علاقه‌ای به انعکاس آن ندارند.

فتنه‌هایی که پیش از اربعین برای جدایی افکندن میان دو ملت ایران و عراق تدارک دیدند، یکی دیگر از نشانه‌های این کابوس است. فتنه‌هایی که با هوشیاری و بصیرت دو ملت، راه به جایی نبرد و پاسخی دندان‌شکن و عمیق به آن داده شد که؛ حب‌الحسین یجمعنا.

چه زیبا گفت آوینی سید شهیدان اهل قلم در وصف کربلا و نسبت آن با جهان امروز که؛ «کربلا هنوز قلب تپنده تاریخ است. تکه‌ای از عرش اعلی که به حرمت حسین‌بن‌علی به خاک فرش گسترد. تو مپندار که ما عاشقان ثارالله برای تکه‌ای خاک اینگونه فریاد واویلتا سر می‌دهیم. برادر! اگر شوق پرواز داری و زیارت حق را می‌جویی به پا خیز. چکمه‌هایت را بپوش، ره‌توشه‌ات را بردار و هجرت کن. امام حسین(ع) در صحرای کربلا انتظار تو را می‌کشد.

عاشورا هنوز نگذشته است و کاروان کربلا هنوز در راه است و اگر تو را هوس کرب و بلاست، بسم‌الله...

منطق ما منطق حسینی است و اگر دشمن این حقیقت را دریابد، هرگز در انتظار خستگی ما نخواهد بود.

راه قدس از کربلا می‌گذرد، نااهلان پنداشته‌اند که مسلمین را خوابی عظیم فرا گرفته‌، غافل از آنکه مؤمنین سال‌هاست که فرزندانشان را ابراهیم‌وار برای قربانی شدن در راه حق آماده کرده‌اند. یاران! شتاب کنید، قافله در راه است...

خیل کاروان کربلائیان را انبیا و اولیا و شهدا همراهی می‌کنند. خوشا آنان که همسفر قافله عشقند با نوای کربلا کربلا ما داریم می‌آییم...»

 

پزشکان جهادی در مسیر پیاده روی اربعین

قرارگاه جهادی امام رضا علیه السلام برای چهارمین سال متوالی توفیق خدمت به زوار ابا عبدالله الحسین (ع) را در زمینه های بهداشت و درمان دارد. سازماندهی این نیروهای متخصص بدین صورت می باشد که در فاصله یک ماه مانده به اربعین، طی فراخوانی، از نیروهای درمانی داوطلب (اعم از پزشک، پیراپزشک، پرستار، فیزیوتراپ و...) برای خدمات‌رسانی در پیاده‌روی اربعین دعوت می‌ شود. امسال نیز تعداد ۱۰۰ نفر از دواطلبان حوزه درمانی به عنوان خادمان جهادی اربعین حسینی در رشته های پزشکی، پرستاری، داروسازی ،فوریت های پرشکی به کشور عراق اعزام شدند.

همچنین پزشکان و نیروهای درمانی داوطلب درمانی در طول مسیر پیاده روی همراه زائران از نجف به کربلا به مدت ۴ روز متوالی حرکت نمودند و در قالب گروههای ۵ نفره با به همراه داشتن کوله های مجهز پزشکی و نصب پرچم‌هایی روی کوله‌هایشان که روی آن به 3 زبان فارسی،‌ عربی وانگلیسی اعلام شده آن‌ها عضو گروه پزشکی هستند، به طور سیار در خدمت زائرانی هستند که به‌دلیل خستگی نمی‌توانند خود را به پایگاه‌های پزشکی برسانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل