بازدید 1766
توسط بنیاد علوی صورت گرفت:

نوسازی و مقاوم سازی بیش از ۱۸۰۰ کلاس درس در کشور

کد خبر: ۸۴۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ 22 October 2018
بنیاد علوی در ادامه فعالیت های عام المنفعه خود و در راستای توسعه عدالت آموزشی در کشور از سال تحصیلی 95-94 تا کنون و در قالب تفاهم نامه ای مشترک با سازمان تجهیز و نوسازی مدارس ساخت بیش از 1800 کلاس درس را در نقاط مختلف کشور در دستور کار خود قرار داده است؛ دستور کاری که اکنون بخش قابل توجهی از آن به اتمام رسیده و فرایند ساخت کلاس های جدید نیز ادامه دارد.

به گزارش عصرایران، مشکل کمبود فضاهای آموزشی استاندارد در مناطق محروم کشور و اشکالاتی که بخاطر این مهم عدالت آموزشی کشور را به چالش کشیده است، از جمله موضوعات مهمی است که اکنون به واسطه ورود بنیاد علوی به این حوزه در مسیر اصلاح قرار گرفته است؛ اتفاقی که در سایه تعامل این نهاد غیر دولتی با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس، امیدها را برای اصلاح برخی از مشکلات زیرساختی آموزش و پرورش کشور تقویت کرده است.

هر چند در تفاهم نامه اولیه بنیاد علوی با سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور موضوع ساخت 1000 کلاس درس در کل کشور مطرح شده بود، در فرایند اجرایی شدن این طرح تأسیس کلاس های جدیدی نیز از جمله 300 کلاس در شهرستان قلعه گنج، 306 کلاس درس در شهرستان چالدران، 65 کلاس درس در شهرستان لنده و 100 کلاس درس در استان تهران به این رقم افزوده شد، تا آمار نهایی ساخت به بیش از 1800کلاس برسد.

مهندس بهزاد مایلی، معاون فنی، مهندسی و اجرایی بنیاد علوی در رابطه با کلیات این اقدام بنیاد، گفت: تفاهم نامه ای فی ما بین بنیاد علوی و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کل کشور به منظور نوسازی و مقاوم سازی مدارس سنگی چوبی و خشتی و گلی منعقد شده که بر اساس آن، سازمان نوسازی مناطقی را که نیاز به نوسازی و یا احداث مدرسه دارند به بنیاد علوی معرفی می کند تا پس از ساخت یا نوسازی مدرسه توسط بنیاد، این سازمان نسبت به تجهیز آنها اقدام کند.

مایلی افزود: برای مقابله با تخلف های احتمالی پیمانکاران در فرایند ساخت کلاس ها و هر گونه اشکال احتمالی، مهندسان ناظر سازمان نوسازی موظف هستند که به صورت پیوسته از فرایند ساخت مدارس بازدید به عمل آورند و در همین رابطه بنیاد به سازمان نوسازی اعلام کرده است که در صورت مشکل مالی، آمادگی پرداخت حق الزحمه مهندسان ناظر را نیز دارد.
 
نوسازی و مقاوم سازی بیش از 1800 کلاس درس در سراسر کشور

معاون بنیاد علوی با اشاره به اینکه تجهیز مدارس ساخته شده وظیفه بنیاد نیست، اضافه کرد: با اینکه بنیاد علوی تعهدی برای تجهیز مدارس ساخته شده ندارد، اما در بسیاری از مناطق مثل شهرستان قلعه گنج، چالدران و لنده تجهیز مدارس به نیمکت، صندلی و... را نیز بر عهده گرفتیم و در همین راستا اکثر کلاس های درس ساخته شده در شهرستان قلعه گنج را تا کنون به صورت کامل تجهیز کرده ایم.

وی در این باره افزود: بر خلاف رویه های گذشته که برای جانمایی کلاس های درس و ضرورت احداث آنها چندان دقتی صورت نمی گرفت، بنیاد علوی روی چرایی و مکان یابی کلاس ها بسیار حساس است و یکی از رسالت های محول شده به سازمان نوسازی و تجهیز مدارس نیز در تفاهم نامه فی ما بین همین است که بر اساس نیازهای واقعی و پایدار مناطق مختلف کشور اقدام به معرفی مکان ها برای احداث و یا نوسازی کلاس درس کند تا با این حساسیت از احتمال ساخت مدرسه و کلاسی که در آینده تغییر کاربری داده می شود، جلوگیری شود.

بررسی های بیشتر در مورد کیفیت و کمیت ورود بنیاد علوی به موضوع احداث کلاس درس در مناطق محروم کشور گویای این است که از میان 1000 کلاس درس توافق شده در سال 1394، اکنون 50 کلاس درس در شهرستان قلعه گنج در سال تحصیلی 95-94 به صورت کامل ساخته و تجهیز شده است، 300 کلاس در سال تحصیلی 96-95 با پیشرفت 90 درصدی پیشرفت همراه است، 350 کلاس درس مربوط به سال تحصیلی 97-96 با پیشرفت 24 درصدی در حال تکمیل است و هنوز 300 کلاس درس مربوط به سال تحصیلی 98-97 وارد چرخه اجرایی نشده است.

برای 1000 کلاس درسی که به آن اشاره شد، هزینه ای بالغ بر 740 هزار میلیون ریال تخصیص یافته که البته همه کلاس های درسی که در دستور کار بنیاد علوی است را شامل نمی شود.
 
نوسازی و مقاوم سازی بیش از 1800 کلاس درس در سراسر کشور

همانطور که اشاره شد، علاوه بر 1000 کلاس درس مورد اشاره، نوسازی و مقاوم سازی 300 کلاس درس در شهرستان قلعه گنج، 306 کلاس درس شهرستان چالدران، 65 کلاس درس شهرستان لنده و 100 کلاس درس دیگر نیز در استان تهران در دستور کار بنیاد علوی قرار دارد.

بر اساس آمار دریافتی توزیع کمی 1300 کلاس درس از کلاس هایی که به آنها اشاره شد، در استان های مختلف کشور از قرار زیر است.

25 کلاس درس در استان ایلام، 260 در استان آذربایجان غربی، 62 کلاس در استان هرمزگان، 19 کلاس در استان گلستان، 38 کلاس در استان چهار محال بختیاری، 128 کلاس در استان خراسان جنوبی، 58 کلاس در استان خوزستان، 38 کلاس در استان کردستان، 33 کلاس در استان خراسان شمالی، 30 کلاس در استان لرستان، 206 کلاس در استان کرمان، 63 کلاس در استان کهگیلویه و بویراحمد و 330 کلاس درس در استان سیستان و بلوچستان.
رقمی که در مجموع عدد 1821 کلاس درس را شامل می شود و برای تکمیل و نهایی کردن آنها به اعتباری بالغ بر 1322860 میلیون ریال توسط بنیاد علوی تأمین خواهد شد.

همانطور که اشاره شد، تعداد زیادی از کلاس های درس مورد اشاره به ویژه در شهرستان قلعه گنج به مرحله بهره برداری رسیده و مابقی کلاس ها نیز منتظر حمایت و تعامل بیشتر سازمان نوسازی و تجهیز مدارس است تا در با ورود این 1821 کلاس درس به چرخه آموزش و پرورش کشور، بخش زیادی از کمبودهای آموزشی به ویژه در مناطق محروم مرتفع شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار