بازدید 4113

«داووس در صحرا» متروک‌تر شد

گزارش‌ها درباره قتل احتمالی «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود باعث شد روند انصراف‌ها از کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان، موسوم به «داووس در صحرا» ادامه داشته باشد.
کد خبر: ۸۴۴۴۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ 20 October 2018

گزارش‌ها درباره قتل احتمالی «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود باعث شد روند انصراف‌ها از کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان، موسوم به «داووس در صحرا» ادامه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس، سایه سنگین قتل احتمالی «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی بر کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان که قرار است هفته آینده در ریاض برگزار شود روز جمعه هم ادامه یافت و برخی شرکت‌های دیگر انصراف خودشان را از حضور در این کنفرانس اعلام کردند. 

۰در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول روز جمعه هم ادامه یافت و روند انصراف از حضور از این کنفرانس موسوم به «داووس صحرا» ادامه یافت. شرکت‌های ایرباس فرانسه، دویچه‌بانک آلمان و  مدیر عامل شرکت ABB هم روز جمعه این کنفرانس را تحریم کردند.

«داووس در صحرا» متروک‌تر شد

هدف این کنفرانس که در اشاره به نشست اقتصادی سالانه «داووس» به «داووس در صحرا» معروف شده و در هتل «ریتز کارلتون» برگزار می‌شود، جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای طرح‌های چندصد میلیارد دلاری «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی است. هتل محل برگزاری این نشست برای رسانه‌ها محلی آشناست، چراکه تنها چند ماه پیش بن‌سلمان ده‌ها شاهزاده سعودی متهم به «فساد مالی» را در آن حبس کرده بود.

پیش از این شمار زیادی از مدیران شرکت‌ها، رسانه‌ها و سیاستمداران و مقام‌های بین‌المللی به دلیل پرونده خاشقچی انصراف خود را از حضور در این کنفرانس اعلام کرده‌اند.


«جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار منتقد از زمان ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول از سه‌شنبه ۱۰ مهرماه (۲اکتبر) ناپدید شده است. 

مقام‌های ترکیه‌ای می‌گویند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. مقام‌های سعودی بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کرده‌اند خاشقچی، ساختمان را ترک کرده است.

رسانه‌های ترکیه تصاویری از ورود تیمی متشکل از ۱۵ نفر از مقام‌های سعودی منتشر کرده‌اند که پیش از ورود آقای خاشقجی به ساختمان کنسولگری، وارد استانبول شده‌اند. 

جمال خاشقجی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) روزنامه‌نگار سعودی است که قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود.  

شبکه خبری «العرب» که در بحرین مستقر بود تنها یک روز بعد از راه‌اندازی تعطیل شد. این اتفاق بعد از مصاحبه این شبکه خبری با یک سیاستمدار شیعه بحرینی رخ داد که صحبت‌هایی درباره لغو شهروندی ۷۲ تبعه بحرین مطرح کرده بود. 

خاشقجی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل