بازدید 37592
واکنش‌های بین المللی به بیانیه رسمی عربستان در مورد قتل خاشقچی؛

مجری مشهور الجزیره: تصور کنید ایران خاشقچی را می کشت!/ ترامپ: به توضیحات عربستان باور دارم/سناتورهای آمریکایی: با روایت عربستان از قتل خاشقچی تردید داریم

بیانیه رسمی دربار سعودی و اعتراف به قتل جمال خاشقچی پس از دو هفته انکار و سردرگمی، تاکنون واکنش های جهانی زیادی را در سطح رسانه ای و سیاسی داشته است. در همین زمینه، سناتورها و قانونگذاران دو حزب آمریکا، تردید خود را بابت اذعان عربستان به مرگ روزنامه‌نگار مخالف سعودی ابراز کرده‌اند.
کد خبر: ۸۴۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 20 October 2018

بیانیه رسمی دربار سعودی و اعتراف به قتل جمال خاشقچی پس از دو هفته انکار و سردرگمی، تاکنون واکنش های جهانی بسیاری در سطح رسانه ای و سیاسی داشته است.

به گزارش «تابناک»؛ دونالد ترامپ که ماجرای قاشقچی و نوع واکنش در برابر عربستان نیز برای او دردسر ایجاد کرده بود، در واکنش عجیب نسبت به اعتراف به قتل قاشقچی از سوی سعودی ها گفته است، به توضیحات عربستان درباره مرگ روزنامه نگار مخالف سعودی باور دارد و همچنین دستگیری ۱۸ سعودی را نخستین گام خوب اعلام کرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا به توضیحات عربستان در این باره اعتماد دارد یا خیر، گفت: اعتماد دارم. البته هنوز زود است. ما هنوز بررسی‌ها و تحقیقات خود را کامل نکرده‌ایم، اما فکر می‌کنم که این یک گام نخست بسیار مهم است.

وی افزود: به نظر من تفسیر سعودی قابل اعتماد و مرگ قاشقچی غیرقابل قبول است.

ترامپ همچنین گفت، مذاکرات با مقام‌های سعودی ادامه می‌یابد و شامل برخی سؤالات درباره یکسری رخدادهای منتهی به مرگ این روزنامه نگار می‌شود.

وی همچنین گفته، با کنگره درباره دستیابی به یک پاسخ درست همکاری می‌کند.

واکنش مجری الجزیره به بیانیه کاخ سفید و سخنان ترامپ

تصور کنید، فقط تصور کنید ایران خاشقچی را وحشیانه داخل کنسولگری اش می کشت، دو هفته انکارش می کرد و بعد اینقدر مضحک آن را گردن می گرفت. تصور کنید بیانیه آمریکا آن موقع چطور بود. بعد بیانیه (کاخ سفید) را بخوانید.

مجری مشهور الجزیره: تصور کنید ایران خاشقجی را می کشت!/

واکنش سازمان های بین المللی

گزارشگر ویژه اعدام‌های غیرقانونی سازمان ملل متحد روز شنبه در واکنش به اعتراف عربستان به کشته شدن «جمال خاشقچی» در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه اعلام کرد، توضیح عربستان سعودی در مورد اعدام خودسرانه این روزنامه نگار قابل قبول نیست.

به گزارش شبکه تلویزیونی الجزیره قطر، گزارشگر ویژه اعدام‌های غیر قانونی سازمان ملل متحد، افزود: نباید هیچ دولتی توضیح عربستان را بپذیرد و مسأله مشارکت ریاض برای شروع تحقیقات در خصوص پرونده قتل خاشقچی را قبول کند.

این نهاد بین المللی اعلام کرد: ما نیازمند یک تحقیقات موثق، شفاف و پاک هستیم تا قاتلان خاشقچی و مغز متفکر این پدیده مشخص شود.

در همین حال، سازمان عفو بین الملل پس از تأیید کشته شدن خاشقچی، خواستار انجام یک تحقیقات فوری، مستقل و شفاف درباره قتل وی شد.

سازمان‌های حقوق بشر، عفو بین الملل و سازمان خبرنگاران بدون مرز و کمیته حمایت از روزنامه نگاران، روز پنجشنبه در بیانیه‌ای از سازمان ملل خواستند، در مورد ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی تحقیقاتی را انجام دهد.

دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در بیانیه‌ای ضمن ابراز تأسف از تأیید قتل خاشقجی، خواستار تحقیقات شفاف و فوری در این باره شد.

در بیانیه‌ صادره از سوی سخنگوی گوترش آمده است: دبیر کل، عمیقاً از تأیید مرگ جمال خاشقچی متأسف شد. ایشان مراتب تسلیت خود را به خانواده و دوستان خاشقچی ابراز می‌دارد. دبیرکل بر ضرورت تحقیقات فوری، جامع و شفاف درباره شرایط مرگ وی و پاسخگویی کامل مقصران آن تأکید می‌کنند.

ابراز تردید گسترده سناتورهای آمریکایی

سناتورها و قانونگذاران دو حزب آمریکا تردید خود را بابت اذعان عربستان به مرگ روزنامه‌نگار مخالف سعودی ابراز کرده‌اند.

سناتور جمهوری خواه لیندسی گراهام در توئیت خود نوشت، به شدت نسبت به توضیحات عربستان بابت مرگ جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار مخالف دولت عربستان تردید دارد.

وی در ادامه این پیام آورده است: باید گفت تردید من بابت روایت جدید عربستان درباره خاشقچی کم نیست.

مجری مشهور الجزیره: تصور کنید ایران خاشقجی را می کشت!/

سناتور ریچارد بلومنتال نیز عربستان را به خرید وقت و لاپوشانی متهم کرده و خواستار تحقیقات جامع با حضور آمریکا و استفاده از پیام‌های صوتی و تصویری ضبط شده از سوی ترکیه شد و گفت:‌ مشخص است که عربستان دارد لاپوشانی می‌کند و زمان می‌خرد؛ اما این اقدامات سؤالات بیشتری را به وجود می‌آورد که باید پاسخ داده شود. باید تحقیقات بین‌المللی انجام شود و با ابزار مشروع و معتبر و با حضور آمریکا و سوابق و تصاویر و صداهای ضبط شده از سوی ترکیه این تحقیقات صورت گیرد.

وی همچنین دولت عربستان را به تلاش برای حفاظت از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی و دفاع از 18 شهروند دستگیر شده این کشور متهم کرد و ادامه داد: جهان باید حقیقت را بداند؛ اما نه از زبان سعودی‌ها که تمام تلاش خود را برای لاپوشانی و حمایت از ولیعهد در مقابل تحقیقاتی بین‌المللی به کار می برند. گروهی هم که دستگیر شده‌اند، از همان حمایت برخوردارند تا از مهلکه تحقیقات بین‌المللی در امان بمانند.

سناتور رابرت منندز از دموکرات‌های ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد، اظهارات دولت عربستان بسیار دور از انتظار است و ادامه داد:‌ ما به یک اعمال فشار بین‌المللی نیاز داریم. در صورتی که ما از کنگره بخواهیم باید قانون جهانی مگنیتسکی را اعمال کند. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا باید از این قانون تبعیت کند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز نسبت به تصور درست بودن داستان جدید عربستان هشدار داد و تأکید کرد آمریکا باید مرگ خاشقچی را براساس قانون جهانی مگنیتسکی ارزیابی کند.

کورکر در توئیت روز جمعه خود نوشت:‌ داستان سعودی‌ها درباره ناپدید شدن روزنامه نگار عربستان هر روز تغییر می‌کند، بنابراین نباید فرض را بر این بگیریم که این جدیدترین داستانشان درست باشد. آنها می‌توانند تحقیقات خودشان را انجام دهند اما دولت آمریکا باید تحقیقات کامل، جامع و معتبری را در این باره انجام دهد.

رند پل، سناتور جمهوری خواه نیز به عربستان گفت که باید هزینه سنگینی را بابت مرگ خاشقچی بدهد و در توئیتی نوشت:‌ ما باید فروش نظامی، کمک و همکاری را با عربستان متوقف کنیم. این هزینه سنگینی برای چنین اقداماتی از سوی عربستان است.

مجری مشهور الجزیره: تصور کنید ایران خاشقجی را می کشت!/

در مجلس نمایندگان آمریکا نیز هر دو قانونگذاران از دو حزب از ترامپ خواستند تا کاری انجام دهد.

مایک کافمن از دولت آمریکا خواست تا موضعی قوی‌تر در قبال مرگ خاشقچی داشته باشد و در بیانیه‌ای توئیتری نوشت: کشور ما باید برای ارزش‌هایمان به پا خیزد و از متحدانمان بخواهد به حقوق بشری احترام بگذارند. آمریکا و تمامی جامعه بین‌الملل باید مرگ خاشقچی و استفاده از پست‌های دیپلماتیک را به عنوان اتاق‌های شکنجه از سوی کشورهای سرکش محکوم کنند. من از رئیس جمهوری آمریکا می‌خواهم تا به سرعت سفیر آمریکا را از عربستان فرا بخواند تا رایزنی‌های بیشتری را با کنگره انجام دهد.

جری کونولی نیز گفت: اظهارات عربستان بیشتر شبیه یک عملیات کلاسیک مافیایی است و ادامه داد: آنها حالا به دنبال حفاظت از ولیعهد هستند و ما باید ببینیم چه کاری می‌خواهند انجام دهند. چنین رخدادی بدون اطلاع و تأیید ولیعهد عربستان صورت نگرفته است.

الیوت اینگل، از اعضای ارشد کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز از ترامپ خواست تا به دنبال یک تحقیقات جامع و شفاف باشد و افزود: توضیحات عربستان معتبر نیستند چون در روزهای گذشته تغییرات زیادی داشته اند. دولت آمریکا باید بدون تأخیر به دنبال تحقیقاتی کامل و شفاف درباره مرگ خاشقچی باشد.

آدام شف نائب رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا گفت: نمی توان به خبر کشته شدن جمال خاشقچی به دلیل مشاجره لفظی اعتماد کرد.

برای خواندن خبرها و تحلیل های دیگر درباره سوژه روز تابناک مساله جمال خاشقچی اینجا را کلیک کنید

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۷۲
ترامپ پولکی‌یه بابا دموکراسی سرش نمیشه کافیه مسوولین ایران کمی عاقلانه با ترامپ‌معامله کنن اون وقت ایران گلستان میشه
پاسخ ها
خان محمدعلی آقا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
حرف چند هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری عربستان در آمریکاست
شما مطمئن باشید که اگه عربستان میگفت خود بن سلمان خاشقچی رو با دستانش تکه تکه کرده باز اتفاق خاصی نمی افتاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
عربستان بیش از هزاران ملیارد دلار سرمایه خارجی داره. تازه اینقدر داره تحقیر میشه.
ما برای گلستان شدن ایران چقدر سرمایه خارجی داریم؟!
چقدر باید بدهیم که عمو ترامپ از ما خوشش بیاید؟
شما می تونی قرارداهای بیش از 400 ملیارد دلاری مث عربستان ببندی؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
حالا وقت دوشیدن بیشتر سعودی هاست. ترامپ خان و دارو دسته کنگره چه حالی که نکنن. اگه الان هم دارن درباره اقدام علیه عربستان و بن سلمان صحبت می کنند دادن فی قیمت و صورت حساب سعودی ها رو بالا می برن. امریکا یی ها از وقتی که در سال 1990 میلادی با دریافت هزینه پنجاه میلیارد دلاری از عربستان و کویت به جنگ با عراق فهمیدن این ها خیلی گلابی تشریف دارن. وزیر امور خارجه وقت امریکا در اسنادی که بعدها دراومد بیان می کرد ما کمتر از چند میلیارد دلار هزینه و ده ها برابر اون منفعت بردیم. مزه پول بد جوری زیر زبون این امریکایی ها و اروپایی ها رفته پس حالا حالا عربستان باید بدجوری بسلفه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
خیلی ساده اندیشی است که ما فکر کنیم
عامل وضعیت کنونی ترامپه عامل اصلی جهل ماست و بعد هم سیستم حکومت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
ببین، ایران یه ذره پول خرج عراق و سوریه کرد که داعشی‌ها وارد خاک ایران نشن، مردم چی کار کردن... الان حاضری معادل پولی که عربستان به امریکا داده ایران هم بده؟ بعد رییس جمهورت رو هم نتونی خودت انتخاب کنی؟ دیگه باید فهمیده باشی که پادشاهشون الان داره بال بال می زنه که امریکا برش نداره
آقا جان خط اول لید خبرتون کلمه اعتراف غلط نوشته شده . لطفا اصلا ح بفرمایید


بوس
پاسخ ها
زینال بندری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
خون بیگناهان دیر یا زود گریبان دژخیمان و ستمگران را خواهد گرفت و زوال و نابودی آنها را در پی خواهد داشت شهید جمال قاشقچی با فدا کردن خود بنیان کاخ ستمگرال آل سعود را به لرزه در آورد و آنان را سقوط نزدیکتر کرد تقدیر روزگار چنین است که این حکام ستمگر سعودی تاوان جنایاتشان را در یمن و بحرین که زمانی از ایالت های ایران بودند اینکونه پرداخت کنند
آه جگرسوز خانم خدیجه چنگیز همسر نازنین شهید قاشقچی تا پایان عمر وبال گردن این حکام ظالم سعودی خواهد بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
زینال عزیز واژه شهید مثل دکتر و مهندس نیست که همه روی خودشون می زارند
خودش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
زینال جون به تصورخیلیاهمین طوری ادامه بدی شمارتوبایدازدارالمجانین بگیرن
در امریکا طرف با اسلحه کشتار دسته جمعی راه میندازه، قانون منع داشتن سلاح برای شهروندان رو وضع نمیکنند. چون کارخانه های اسلحه سازی متضرر میشن. هر سال هم صدها نفر با همین سلاح در امریکا کشته میشوند از جمله کودکان مدرسه ای، اما برای رئیس جمهورشون فقط پول شرکتهای سلاح مهمه؛ حالا توقع بیجایی است که فروش سلاح به عربستان رو متوقف کنند آنهم بخاطر یک خبرنگار عربستانی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
اصل دوم قانون اساسی امریکا
جالبه که تو رسانه های اصلاح طلبان، برای این جوانک
قاتل ،به عنوان « الگوی اصلاحات اجتماعی در خاورمیانه!!» کلی رپرتاژ اگهی می رفتن!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
زیبا کلام که از اقدامات بن سلمان ذوق زده شده بود پارسال گفته بود: دلواپسان مانع ظهور شخصیت جسوری چون بن سلمان در ایران هستند!! خخخ
این قهرمان جسورتون که قاتل در اومد!! خخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
اعتبار نظرات زیبا کلام از منظر خود تنها یک هفته است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
فقط خواهشا باز دوباره شما دوستان اتش به اختیار همیشه در صحنه یه کاری نکنید این گل بخودی که اینا بخودشون زدن بیفته گردن ایران
ناشناس
| Germany |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز مساله ساده است.تعجب میکنم چرا اینقدر درکش برای حضرتعالی مشکله.ما از عمل حمایت میکنیم نه از شخص.اصلاحات سریع و صریح بن سلمان در مدت کوتاه قابل تقدیر و عمل وحشیانه وی در قتل مخالف قابل تقبیح و مذمت هست.کجای این مساله برای شما پیچیدگی داره؟
عربستان نخست وزیر لبنان رو گروگان گرفت, کودکان یمنی رو کشت و روزنامه نگاران رو قطعه قطعه کرد ولی امریکا حامی اوست دنیا دنیای پوله و خیلی کثیف شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
واقعا اگر ایران اینکار میکرد تا الان به ایران حمله نظامی کرده بودند
هیچ تحریمی علیه آل سعود در کار نیست. همه غربی ها به چارتا توپ وتشر اکتفا می کنند مگه وقتی دانش آموزان یمنی را داخل اتوبوس با موشک زدند و جزقاله شدند کسی به عربستان ال سعود گفت چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
. حالا فرق داره یکی از مزدوران خودشون کشته شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
جزغاله مثل بزغاله جانم
چارک میرزا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
اگر می گفت جزخاله خوب بود؟
مغزمتفکرتمامپدیده های شوم قتل وتروردرجهان سعودیها هستندودرحال حاضربن سلمان ملعونه
متاسفم که تحلیلگر خوب ندارید.خاشقچی روعمدا وجوری که همه باخبربشند کشتند تا به این بهانه اصلاحاتی دردولت عربستان انجام داده وکلیه مخالفان بن سلمان روبرکنارکنند.
پاسخ ها
محمد قاسمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
علی آقا تحلیل اون اقا رو خوندی ولی باقی اخبار رو نخوندی
با این قتل بزرگترین پروژه سرمایه گذاری عربتسان به حالت تعلیق درآمده
موقعیت بن سلمان متزلزل شده
قدرت نرم عربستان نصف شده
فقط به خاطر تسویه حسابی که دستش توش بازه ؟
چرا دو هفته سکوت کرد؟
چرا همون اول خودش محکومش نکرد؟
تحلیلی که شما خوندی خیلی ابتداییه
نمونه عینی حقوق بشر آن هم از نوعی امریکایی و غربیش هر کثافتکاری که انجام شود در صورت تامین منافع کثیف این جنایتکاران مباح و بدون اشکال است و جالب اینجاست که با این جنایات خود را مدافع بشر و حقوق آن هم می دانند ننگ بر حقوق بشر اینچنینی
واقعا حالا میفهمم فحش به امریکا میدن الکی نست سزاوارش اینم حقوق بشر امریکایی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
در این که کشتن انسانها کار کثیفیه شکی نیست اما برای من سواله حکومت امریکا که مثل اب خوردن سر ادمها رو زیر اب میکنه چرا حالا مدافع خاشقچی شده؟؟؟
ناشناس
| Singapore |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
چقدر ما خوبیم
خدا لعنت و نابود کند آل سعود و حامیان و جیره خوارانش را
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
+ خاک کثیفشون رو
ما هیچوقت مثل وهابی ها نخواهیم بود؟؟!!! اینها وارثان انهایی هستند که دختران را زنده بگور میکردند و به راحتی سر میبرند و مثله میکنند و.... ولی ما هرگز در طول تاریخ اینگونه نبوده ایم و ما ملتی هستیم که به احترام دیگران پایبندیم وهرگز شقاوت وهابی ها را نداشته و نخواهیم داشت ما ملت مهرو محبت هستیم.پس ما را نباید هرگز با جانیان السعود مقایسه کرد.
شنیده بودیم خون ریخته به ناحق گریبان گیر اما ندیده بودیم.؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
چرا ندیده بودی. 1375 سال پبش کمتر از پنج سال بعد از ماجرای کربلا تمامی افرادی که در شهادت امام حسین و یارانش و اسارت خاندان عصمت و طهارت نقش داشتند کشته شدند و نتیجه اه مظلوم و خون به نا حق ریخته شده و خوشحالی از حمایت و رضایت از عمل ظالم رو دیدند. آه مظلوم دیر و زود داره ولی سوخت نداره و گریبان ظالم و ضالمین را در نهایت خواهد گرفت.
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
چند ماه پیش خوب بیاد دارم وقتی بن سلمان داشت از برنامه های آینده اش صحبت وایرانی ها را هم تهدید میکرد در یکی از سایت ها براش نوشتم از گذشته صدام عبرت بگیر.؟!
مواضع سران امریکا و سناتورهای انان همه ریاکارانه است به دنبال فریب افکار عمومی هستند وقتی تب این جنایت فروکش کند باز خواهی دید که امریکا و عربستان دست در دست هم به جنایتکاری خود ادامه خواهند داد اما اه و ناله کودکان و زنان یمن محمد بن سلمان را رسوا کرد و بزودی دستهای او را خدا خواهد برید
در این دنیای بی در و پیکر و سیاست زده مرگ کسانی که حرف حق را بگویند حتمی است وقتی در کشوری مثل عربستان که تمام منابع آن در دست عدهای مفت خور و قاتل باشد چیزی از این فراتر اتفاق خواهد افتاد دست چنین حاکمانی در خون مسلمانان آغشته شده و برای اینها فقط زور و زر و حاکمیت مهم است نه جان انسانها .خداوند حق مظلومان را از حلقوم ظالمان بیرون بکشد و لعنت ابدی به آدمکشان و زورگویان سعودی که جان مسلمانی را گرفتند.
یعدا من چرا میگید مرگ بر آمریکا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
مرگ بر امریکا باید در عمل و اقدام با توسعه و تقویت بنیان های اقتصادی و سیاسی داخلی و خارجی ایران اسلامی باشد و گرنه با رفتارهای پوپلیستی و موج سواری بر روی افکار توده مردم عده ای از این رویه نان می خورند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز نیازی به شعار دادن نیست باید در عمل خودمان را قدرتمند کنیم. اینها خیلی نامردن و فقط براشون پول مهمه
هرکشوریا فردی یا مسئولی اگرادعای عربستان رابپذیرد یا منافع دارد،یا نااگاه است .یاهردوش روباهم داره
همه این سناتورا پول میخوان پول بگیرن لال میشن
بن سلمان باید بعنوان جنایتکار محاکمه بشه.
سعودیها همه ساله این جنایات به شیوه های مختلف انجام میدهتد
جنایات تکراری مراسم حج فراموش کردید؟
حکومت عربستان در بیانیه اشاره نکرده است که جسد خاشقچی کجا است و آیا این 18 نفر را به دادگاه بین المللی تحویل می دهد یا خیر؟
الان باید تمهیدات بسیار جدی برای حفظ و حراست از اماکن مربوط به عربستان شامل سفارتخانه و کنسولگری و امثالهم در داخل کشور صورت بگیره. بعید نیست باز با یک آشوب وطنی یا شبهه وطنی ، عربستان بشه مظلوم و طلبکار و وااسفا سر بده!
دولت سینه چاک و سردمدار به اصطلاع مدافع حقوق بشر با مواضع اتخاذی رئیس جمهورش عملا نشان داده که در ازای پول : حقوق بشر بی حقوق بشر .
پاسخ ها
حمیدخان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
املای اصطلاح صحیح است نه اصطلاع
تابی جان وقتت بخیر خیلی جالب هست که کشور عربستان تحت فشار بین المللی به این جور قتل ها اعتراف میکنه پس معلوم هست در ده سال دیگر در همه کشورها چیزی بنام خود کشی دیگر وجود نخواهد داشت . خدا را شکر فشار همیشه جواب میدهد
به پرچم عربستان نگاه کنید بالا اسم الاه پایین شمشیر . حالا امشب پرچم این کشور به دلایلی آتیش زده بشه تکلیف هویت پرچم چی هست . اینهمه نماد پرچم چه بدرد میخوره . اصلا تمام ادارات با اسم اسلام باشه چه بدرد مردم میخوره . بنظرم چه اندونزی باشه چه در مصر و عراق برای اجرای عدالت اجتماعی به هیچکدام از این نماد ها نیاز نیست بلکه اجرای قانون مترقی و دمکراسی نیاز هست بقیه مراتب یعنی هدر دادن وقت و هزینه بی هدف هست
گفته میشه بدن خاشقچی رو قطعه قطعه کردن، من نمی دونم چطور در یه مشاجره لفظی میشه سر از بدن طرف مقابل جدا کرد یا اون رو در اسید حل کرد.
ولیعهد جوان یک گل بخودی ناشیانه بخودشون زده که باقی شاهزادگان فراری بخوبی ازش استفاده میکنند
تاریخ انقضای این شاهزاده خیلی زود تموم شد چون با همه از قطر و یمن و ایران و ترکیه و عراق و سوریه سر جنگ داشت
اینطوری که نمیشه
صداهایی از امارات شنیده میشه که خودشون رو از شاهزاده فعلی جدا کردن چون بخوبی میدونن چه خبره
ترامپ هم نیاز به جنگ داره تا سلاح بفروشه
حالا که کشته شدنش را تایید کرده اند بر سر جنازه اش چه بلایی اورده اند تکه تکه کردنش را چگونه میخواهند توجیه کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
لابد دستشو قطع کردن انگشتاش مشاجره میکرده اونا را هم قطع کردن پاشو قطع کردن زانشو مشاجره میکرده اونو هم قطع کردن مچ پاش مشاجره میکرده اونو هم قطع کردن و به همین ترتیب بعد ترامپی جون میگه سعودی ها بی تقصیرن اعضا و جوارح مرحوم خاشقچی خیلی جر وبحث میکردن
سازمان های بین المللی باید در مورد سایر فعالان مخالف سعودی ها که گم و گور شدند یا به شکل های گوناگون کشته شدند تحقیق کنه. این حکومت مارموز، در اینجور مواردخیلی موذیانه عمل میکنه.
چرا در این میان هیچکس نمی گوید که دوره حکومت عشیره ای و قبیله ای تمام شده است و خود مردم عربستان با برگزاری انتخابات حاکم خودرا انتخاب کند
این عربستان خیلی وقیح شده است و فکر میکرد هیچ کسی چیزی نمیگه. حالا اینکه بحثهای پشت پرده و پول گرفتت ترکیه و یا ترامپ باشه موقعیت ولی عهد بی تجربه عربستان را تضعیف میکنه.
اولا ایکاش این معلم های دیکته که مرتب از نوشته های دیگران غلط میگیرن اینقدر پیله نکنن و کاری به جزقاله و جزغاله نداشته باشن.
دومأ اینقدر برای قاشقچی ننه من غریبم در نیاریم
بی خودی دارند داد می زنند اگر خود بن سلمان اعتراف کند که من با دستان خودم کشتمش باز هیچ اتفاقی نمی افتاد - این سر وصدا های برای دوشیدن بیشتر ریاض بیچاره و احمق است
چطور 8000 نفر حاجی رو کشتن و جنازه تحویل ندادن. صدای حقوق بشری کسی بلند نشد
قطر به ترکیه پول داد و برادر بن سلمان به سناتور گراهام
کشورهای غربی هم فکر میکنند اینجا بازار داغ رشوه و امتیاز گرفتن است
حالا اون پمپئو و بولتون که روزی ده بار دهنشون رو باز میکردن میگفتن ایران بزرگترین تهدید بین المللی ایران حامی تروریسم و چیزهای دیگر در مورد ماستمالی فجیع ترین قتل ممکن به دستور ارشد ترین مقامات بک کشور چه توجیهی دارن؟ اینها دیگه حق ندارن در مورد حقوق بشر کلمه ای حرف مفت بزنن.
الان زمان خوبی است که 11 سپتامبر مجددا روی انتن برود چون در ان ماجرا مظنون اصلی عربستان بوده است.
سوال این است که چرا روسیه و چبن این قتل را محکوم نکرده اند
حالا تصور کنید فقط تصور کنید بجای یمن یک کشور اروپایی مورد حمله قرار بگیرد و کودکان و زنان و مردان در اثر گرسنگی و وبا درحال مرگ و خوردن برگ درختان باشند. واکنش اروپای ها و غرب چگونه است؟!
راجب به اونایی ک راحت اظهار نظر میکنن و میگن نیازی به شعار دادن نیست و بایستی در عمل انجام بدیم دقیقا کدوم عمل ؟؟؟ از زمانی ک شعار دادن را به قول خودتون جز رفتار پوپلیستی و موج سواری دونستین بهانه دست دشمنان دادیم و به جای شعار بر جهانخواران و یاغی گری و ظلم ستیزی استکبار جهانی کم کم در خفقان رفتیم و این باعث شد تا تمام عالم و آدم در سدد گستاخی بر علیه ما بر آمدن خیلی راحت در امور داخلی ما دخالت میکنند و توهین میکنند تهمت میزنن و به طوری ک جزایر سه گانه ما رو هم میخوان صاحب بشن وقتی تا دیروز کشورهایی مثل بحرین و کویت و امارات و عربستان و از این قبیل جرات حتی چپ نگاه کردن به کشور ما رو نداشتن حالا زبان تهدید باز کردن آیا عملی از این بدتر ؟؟؟؟ تا دیروز شعار میدادیم کسی جرات نداشت دهان تهدید بر علیه ما باز کنه ولی الان داره کم کم عادی میشه چه عملی بهتر از همین شعار ملت ک میتونه دهان یاوه گویان رو ببنده و سر جای خود بنشاند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کسانی ک میگن شعار بی فایدست فقط برای سست کردن و انحراف ملت است و این عملی منافقانه هست بخدا ک مردم نبایستی فریب این افکار رو بخورند و خداروشکر مردم ما هوشیارند
دقیقا مرگ بر آمریکا و اسرائیل و آل سعود تروریست پرور و خائن و تمام حامیانش ان شاءالله
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر