بازدید 20209

بازچرخانی آب؛ ایده ای زیبا شده اما تکراری مدیران اصفهان برای دست اندازی به کارون

حوضه آبریز زاینده رود که به واسطه تشدید بحران آب و کاهش شدید بارندگی‌ها اسیر تنش‌های سیاسی و اجتماعی شده است، اکنون محل مطالعه و اجرای طرح و برنامه‌های است که سابق بر این شکستشان اثبات شده بود؛ طرح و برنامه‌هایی مثل بازچرخانی آب که در قالبی زیبا و پر طمطراق به تکرار مکررات پرداخته و مسائل بدیهی را در کنار موضوعات غیر ممکن به عنوان راهکار‌های نجات زاینده رود، محور کاری مسئولان قرار داده است.
کد خبر: ۸۴۴۱۶۶
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰ 19 October 2018
تکرار مکررات و ماهیگیری از بحران، برنامه جدید متولیان آب در زاینده رودحوضه آبریز زاینده رود که به واسطه تشدید بحران آب و کاهش شدید بارندگی‌ها، اسیر تنش‌های سیاسی و اجتماعی شده است، اکنون محل مطالعه و اجرای طرح و برنامه‌هایی است که سابق بر این شکستشان اثبات شده بود؛ طرح و برنامه‌هایی مثل بازچرخانی آب که در قالبی زیبا و پر طمطراق به تکرار مکررات پرداخته و مسائل بدیهی را در کنار موضوعات ناممکن به عنوان راهکار‌های نجات زاینده رود، محور کاری مسئولان قرار داده است.

به گزارش «تابناک»؛ حوضه آبریز زاینده رود و رود زیبای آن که در پی بی توجهی و عدم بارگذاری صحیح دهه‌های گذشته به طبیعتی بی آب و علف تبدیل شد، مدتی است به دنبال آغاز اعتراض‌های اجتماعی و سیاسی مردم محلی به ویژه کشاورزان شرق اصفهان به دغدغه‌ای بزرگ در فلات مرکزی کشور تبدیل شده است؛ دغدغه‌ای که البته بنا به روند‌های موجود، هنوز در مسیر درست قرار نگرفته و روایتگر حکایتی تلخ از تکرار اشتباهات گذشته است.

تمرکز بر منابع آبی خارج از حوضه آبریز زاینده رود، چشم داشتن به منابعی که دسترسی به آن تقریباً غیر ممکن است، عدم اصلاح الگوی کشت و نوع آبیاری زمین‌های زراعی، توسعه صنایع مبتنی بر فولاد، انتظار برای تأمین نیاز آبی دیگر حوضه‌ها از این حوضه و... از جمله اشکالاتی است که در گذشته وجود داشت و اکنون نیز به رغم اثبات خسارات‌ برآمده از این عوامل، هنوز محور طرح و برنامه‌های میلیاردی مدیران و متولیان آب قرار دارند.

بزرگترین اشکال موجود در فرآیند مدیریت بحران آب زاینده‌رود را می‌توان بارگذاری بیش از ظرفیت حوضه در سال و دهه‌های اخیر و نیز چشمداشت دائمی مدیران این حوضه آبی به منابع آبی دیگر حوضه‌های آبی قلمداد کرد که زمینه افزایش مصرف آب و عدم ایجاد الگوی بومی محلی مصرف را رقم زد و اکنون نیز چندان توجهی به این اشکال بزرگ نمی‌شود.

شرایطی که نشان می‌دهد متولیان آب زاینده هنوز هم تصویر دقیقی از بحران آبی که در سال‌های اخیر صد‌ها هزار خانوار کشاورز و دامدار منطقه را دچار بحران معیشتی و اشتغال و شهر زیبای اصفهان را به لحاظ گردشگری دچار خسارات سنگین کرد، ندارند.

پیشتر بسیاری از منتقدان، بخشی از نبود عزم جدی برای حل مشکل و تکرار رویه‌های غلط گذشته در اصفهان را مربوط به استاندارانی می‌دانستند که همگی زاده کلانشهر اصفهان بودند و خواسته یا ناخواسته منافع این شهر بزرگ را بر سایر مناطق همجوار ترجیح می‌دادند؛ روندی که با حضور استان دار جدید و غیر بومی این استان یعنی «محسن مهرعلیزاده»، انتظار می‌رفت با اصلاح و تغییر الگو‌ها همراه شود، اما از قرار معلوم چنین رخدادی هیچ گاه قرار نیست به وقوع بپیوندد.

بررسی دقیق و موشکافانه طرح‌های جدید مطرح در استانداری اصفهان برای حل بحران آب موجود، چندان امیدوار کننده به نظر نمی‌رسد و گویا همه طرح‌های جدیدی که متولیان آب به آن تمسک جسته اند، چیزی جز تکرار مکررات نیست.

این مهم را از آن جهت می‌توان مورد تأکید قرار داد که طراحان طرح‌های جدید مثل بازچرخانی آب، هنوز در طرح‌های خود چشم به منابع آب سایر حوضه‌های آبریز مثل کارون دارند و با برنامه های آرمانی و غیر عملیاتی با زیرکی هرچه تمام‌تر راه‌های گریز مشخصی را برای خود در صورت عدم توفیق طرح هایشان ترسیم کرده اند.

سخن از طرف بازچرخانی آب و بخش‌های جداگانه آن است که پس از ماه‌ها مطالعه و بررسی توسط کارشناسان و متولیان استان اصفهان، اکنون در شرف عملیاتی شدن است؛ طرحی که یقیناً برای نگارش و اجرای مطالعاتش صد‌ها میلیون و چه بسا میلیارد‌ها تومان هزینه شده و جزئیات آن عاری از هر گونه دستاورد جدید و مفید به نظر می‌رسد.

محمد نبویان پور، مدیر عامل شرکتی که طرح مطالعاتی و اجرای بازچرخانی آب را در حوضه آبریز زاینده رود را بر عهده گرفته است، در مورد جزئیات این طرح به رسانه‌ها گفت: اگر اضافه شدن تونل اول و دوم کوهرنگ نبود در دهه ۶۰ به مشکل امروز برمی‌خوردیم، با توجه به رشد جمعیتی که داشتیم نیاز به تأمین منابع آبی جدید هستیم، از طرفی رودخانه زاینده‌رود باید ساماندهی شده، مدیریت مصرف باید انجام شده و روی برداشت‌ها نظارت انجام شود، ایجاد جریان دائمی زاینده‌رود و نجات گاوخونی همگی جزو طرح هفتگانه آبی استان است.

وی با تأکید بر ضرورت تکمیل طرح تونل سوم کوهرنگ که از سال‌ها پیش در حال انجام بوده است، افزود: انتقال آب به سد چم آسمان مهم است که پیش‌بینی شده ۲۵۰ میلیون متر مکعب آب منتقل شود، انتقال آب از خلیج فارس به مرکز اران از جمله اصفهان به ظرفیت ۲۰۰ میلیون مترمکعب از برنامه‌های پیش روست، این طرح‌ها امکان ایجاد منابع آبی جدید به اصفهان را دارند.

وی با بیان این که محصولاتی که آب مجازی زیادی را صرف می‌کند، باید از کشور‌هایی که آب زیادی دارند وارد کنیم، گفت: کشاورزان ما باید محصولاتی را بکارند که نیاز به آب کمتری دارد، در ساماندهی رودخانه به اصلاح بازه‌های آسیب‌پذیر رودخانه، تعریض، تثبیت دیواره و سنگ چینی توجه شده است.

نبویان‌پور ادامه داد: پیش‌بینی شده آبی که کشاورزان حدفاصل سد چم آسمان تا سد نکوآباد احتیاج دارند توسط لوله به آن‌ها تحویل داده شود، پیش‌بینی شده حداکثر آبی که کشاورزان نیاز دارند توسط این سیستم تحویل کشاورزان شود، این قسمتی جزیی از طرح لوله‌گذاری است و لوله‌گذاری صرفا از حد فاصل سد چم آسمان تا سد نکوآباد انجام می‌شود و هدف تأمین آب اراضی است و بقیه آب در بستر طبیعی رودخانه زاینده‌رود جاری می‌شود و با این کار از برداشت غیر مجاز جلوگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت مجری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که مدیریت پساب از جمله طرح‌های مطرح است، خاطرنشان کرد: با استفاده از تصفیه پساب، می‌توان آن را در اختیار صنایع قرار داد و در ازای آن، آب خام مورد نیاز را از آن‌ها گرفت؛ آب خامی که مورد استفاده از کشاورزی و شرب است، استفاده از پساب در شهرک‌های گلخانه‌ای نیز امکان‌پذیر است، نزدیک به ۳۴۰ میلیارد تومان برای انجام این فرایند پیش‌بینی شده است.

نبویان‌پور افزود: وقتی از آب زیرزمینی برداشت می‌کنیم، فرونشست زمین رخ می‌دهد در حالی که بارندگی نیز نشده است تا آب خوان‌ها نیز احیا شود. اگر انتقال آب تا ۳ متر مکعب باشد و این آب در حوالی باغ پرندگان رها شود، نیمی از آن جذب آب خوان‌ها می‌شود و حرکت خوبی است، اگر طرح‌های بالادستی انجام شود، امکان تأمین این ۳ مترمکعب آب وجود دارد و مابقی در سد آبشار به سمت تالاب حرکت می‌کند، اما اگر این ۳ متر مکعب آب تأمین نشود با طرح بازچرخانی آب رودخانه جریان خواهد داشت.

وی در بخش پایانی سخنان خود نیز گفت: در صورت نیاز در داخل شهر نیز لوله‌گذاری می‌شود. با تکمیل همه مراحل، آب قطعا به تالاب گاوخونی خواهد رسید. اگر بین ۳۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب آب به تالاب برسد، بخش عمده مشکلات حل خواهد شد؛ هرچند ظرفیت تالاب بیشتر است.

همان طور که از سخنان مدیر عامل مجری طرح بازچرخانی آب برای احیای زاینده رود برمی‌آید، در این طرح همچنان چشم امید مدیران به منابع آب خارج از حوضه آبریز زاینده رود است و این بار مدیران، پای را از منابع آب کارون فراتر گذاشته و حتی در پی انتقال آب از خلیج فارس نیز هستند؛ ایده‌هایی که مرور زمان غیر عملیاتی بودن آن‌ها را برای بسیاری از افراد متخصص و کارشناس اثبات کرده است و تکرار این موارد در طرح‌هایی که برای نجات زندگی میلیون‌ها شهروند گفته می‌شود، جای سؤال دارد.

در این طرح انتقال آب از خلیج فارس بدون اشاره به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی فلات مرکزی کشور و هزینه‌های سنگینی که اجرایی کردن چنین طرحی به کشور تحمیل خواهد کرد، در حالی مطرح شده است که از هم اکنون باید شکست این طرح را اعلام و تأکید کنیم کرد مدیران مجری طرح بنا دارند با طرح چنین ایده‌های بلندپروازانه‌ای برای آینده توجهیات مناسب مبنی بر چرایی عدم توفیق برنامه هایشان داشته باشند.

در این طرح، در حالی به مسأله تأمین آب از طریق طرح‌های انتقال آب با هدف تغذیه آبخوان‌ها اشاره شده که از آن سو، مدیران اجرایی کشور از جمله رئیس جمهور، تأکید فراوانی بر انتقال آب تنها با هدف تأمین آب شرب، آن هم در مواقع اضطرار دارند.

در این طرح از سویی نیز در حالی بر لزوم تصفیه آب و بهره برداری از منابع آب و فاضلاب تأکیده شده که برای اجرایی کردن چنین طرح‌هایی اعتبار چندانی در نظر گرفته نشده است.

بسیاری از موارد اشاره شده در طرح بازچرخانی مثل لزوم تغییر الگوی کشت، جلوگیری از برداشت اضافه از آب زاینده رود و... در حالی بیان می‌شود که این امور از جمله بدیهیات مدیریت صحیح منابع آب است و مشکل اجرایی شدن یا نشدن آن نه طرح‌های گذشته بلکه نوع تعامل مسئولان با مردم بوده است.

بنابر این می‌توان گفت، آنچه در طرح بازچرخانی آب برای احیای زاینده رود مورد تأکید است، از یک سو تکرار اصول و مقرراتی است که در گذشته به آن‌ها اشاره شده بود و از سوی دیگر، ناظر بر طرح‌هایی است که اجرایی شدن آن نه تنها توجیه مالی ندارد، (انتقال آب خلیج فارس) بلکه در آینده نزدیک نیز عملیاتی نخواهند شد.

با این شرایط، شاید بهترین نتیجه گیری آن باشد که هنوز بحران آب حوضه آب زاینده رود، به رغم تغییر رویکرد‌های مدیریتی با بحران مدیریتی رو به روست و هنوز روش‌های دقیق و معقول حل این بحران در سایه طرح‌های پر طمطراق و ناممکن نادیده گرفته شده اند؛ اتفاقی که شاید برای مدیران و مجریان چنین طرح‌هایی آورد مالی و اسمی خوبی داشته باشد، اما برای میلیون‌ها شهروند ساکن در حاشیه زاینده رود اتفاق مبارکی را در پی نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱۴
هموطنان خوزستانی و شمالی و شهرکردی عزیزی که در بیست سال اخیر به اصفهان هجوم آورده اند برند به استان عزیز خودشون که نگویند کارون خشکید و یا آب شمال را منتقل نکنید
چطور باید تمام باغات و فضای سبز اطراف اصفهان نابود شود و رودخانه ما که هزاران سال آب داشته از بین برود و کسی کاری نکند این انتظاری بیجا است
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
راه های اشتباهی در گذشته با روابط و پارتی طی شده باید اصلاح شوند .
صنعت فولاد رو که باید در ساحل آبهای آزاد احداث می شد با اصرار نمایندگانی !!! به اصفهان بردند و دائم توسعه
دادند .
الان هم یک راه انتقال صنعت فولاد از اصفهان و همه شهرهای دیگر به حاشیه جنوب کشور است که از آب دریا بتوان استفاده کرد نه اینکه آب دریا رو بیاریم داخل با هزینه های سرسام آور .
ظاهرا لقمه رو دور سر چرخوندن در همه کارهای ما ریشه دار هست .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
اصفهانی های عزیز پرشمار هم از شمال و خوزستان سزیعا زحمت را کم کنند . مفهوم بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
چیزی که مردم شهرهای دیگر را به اصفهان می کشاند جریان انتقال ثروت به کویر مرکزی است این انتقال ثروت به دلیل سیاستهای کلان اشتباه است نمونه اش ارز چند نرخی است همزمان با افزایش دلار محصولات فولادی با ارز آزاد فروخته شدند اما محصولات کشاورزی تولیدی استانهای دیگر با ارز 4200 تومنی فروخته می شوند همین مثال نقش سیاستهای کلان در جریان ثروت را نشان می دهد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
اگر تمام آب کارون به استان کویری اصفهان منتقل شود مشکلات عظیم آبی این استان قابل حل نیست، کم آبی این استان ریشه تاریخی دارد، و توسعه صنعتی بی حد و حصر این استان بسیار اشتباه بوده و اسفانه ادامه دارد،، ابتدا می بایست توسعه متوقف و سپس به مرور بایست تمام صنایع پر آب بر منتقل شده و کشاورزی نیز محدود دارای الگوی صحیح شودهنوز هم متا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
این مسئله که عده ای از سایر استانها در اصفهان ساکن شدن از اصفهان هم به سایر استانها ساکن شدند هر ایرانی حق دارد در هر نقطه ای از ایران که بخواهد زندگی کند هیچکس دوست ندارد زادگاه خودش را ترک کند منتها شرایطی که ناشی از سو مدیریت است چنین شرایطی را ایجاد کرده
رضا از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
اصفهانی های عزیز و بی شماری هم که برای کسب درآمد ریختن توی اهواز و شهرهای مختلف خوزستان لطفا زحمت رو کم کنن ، انشاء الله خوزستانی ها هم از اصفهان میرن.
مالک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
ایول حق گفتی .
برادر عزیز که میگی فولاد اصفهان یه نکته محض اطلاعت اگر فولاد دست شما بود الان فولاد خوزستان -فولاد سفید دشت و... رو ایران نداشت
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
آدم عاقل مگه فولاد رو تو کویر می زنند شما باید یقه مسئولین و نمایندگان خودتون رو بگیرید که باعث این مشکلات برای اصفهان شدند بخاطر چند شغل چند استان رو دچار کم آبی و بی آبی کردید چاه نکن بهر کسی اول خودت بعدا کسی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
استان کویری اصفهان! حدود ۲.۶ میلیارد مترمکعب از ۸ میلیارد مترمکعب آب کارون را تامین می نماید. خود خوزستلن سهم بسیار کمی در تامین آب کارون دارد بقیه از استانهای کویری همسایه میاد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
برادر يك سر بيا شمال ببين چقدر ويلا و زمين توسط هموطنان اصفهاني خريداري شده. پس بايد بگيم اونها هم برگردند اصفهان
مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
جمعیت اصفهان در ده سال گذشته سه برابرشده به دلیل مهاجرت از استانهای دیگر به خصوص خوزستان واین یعنی سه برابر شدن مصرف آب، برق وخیلی چیزهای دیگر واگر هم آب خوزستان به اصفهان بیاید جای دوری نرفته وبه مصرف همین دوستان وهموطنان خوزستانی میرسد
من نمی دونم چرا برخی از دوستان متوجه نمی شوند. خود استان اصفهان قربانی انتقال آب به یزد شده. در حقیقت قرار بوده اب کارون برای یزد بره. اصفهان نه ته پیازه و نه سرپیاز. اگر انتقال آب بده درباره انتقال اب زاینده رود هم بنویسیم. درست نیست یک سویه قضاوت کنیم. بیایید اصفهان ستیزی که مد شده را کنار بذاریم و منطقی فکر کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
بیخود شما ننه من غریبم در نیار چندین سال تمام منابع آبی و غیر آبی صرف اصفهان شده و تمامی این خشکسالی ها و مشکلات اخیر بدین علت است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
درختکاری روی کوه صفه با چه منطقی است. شده عین یک آدم کچل که فقط چند تا تار مو مثل شوید روی سرش است . ااین فقط یک نمونه کوچک از اتلاف آب در اصفهان است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
انتقال آب راهزنی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
اصفهانی ها بیشتر از 20 دفعه به تاسیسات آب انتقالی به یزد، حمله و خسارت وارد کردند و بارها آب یزد را قطع کردند.
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
ننه غریبم کیه؟ منطق داشته باشید. 300 هزار کشاورز اصفهانی به دلیل انتقال آب بی کار شده اند تا در یزد کاشی کاری شود و در چارمحال هلو در نوک کوه بکارند. تمام منابع آبی صرف اصفهان شده؟
مالک
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
ناشناس درخت روی صفحه از نوع بومی کم آبه مثل درختان سنجد زیتون و کاج
متن با بی انصافی تمام علت تنش آبی در اصفهان را فقط به صنایع فولاد که فقط 5 درصد اب زاینده رود را مصرف می کنند و خشکسالی نسبت داده. بحث کشت هلو و برنج در چارمحال و انتقال اب به یزد هم اساسا مطرح نیست. وقتی به این اندازه از بلوغ رسیدیم که زاینده رود هم برامون اندازه کارون عزیز بود و انتقال اب اصفهان به یزد هم به اندازه انتقال اب کارون حساسیت برانگیز، اون موقع می تونیم منصف باشیم و مشکل را حل کنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
تو چیکار داری به کشت هلو در چارمحال مگر استان تو است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
سیستم یک رودخانه اینطور نیست که ساکنان سرچشمه تا آخرین حد از آب استفاده کنند و اگر چیزی باقی ماند آن را به بخشهای پایین دست بفرستند.
زاینده رود از سرچشمه تا گاوخونی حق حیات دارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
بابا زاینده رود در موقعی حق حیات دارد که آب باشد ، الان در کل کشور آب نیست ، خشکسالی است ، زاینده رود چه جوری در این شرایط حق حیات دارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
5 درصد یه رودخونه از نظر شما زیاد نیست؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز اشتباه به عرضتون رسوندن بیش از 40 درصد آب صرف صنایع علی الخصوص
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
خیر ۵ درصد بقیه از تصفیه فاضلاب استفاده می کنند.
تابناک چه ربطی داشت میخوان فاضلاب رو تصفیه کنند به کارون چه کار دارد؟
خوزستان تشنه و خشک شده . دست از سر کارون بدارید . کاروبن بی رمق شده گرد و خاک امان ما بریده نخلهای خرما یکی پس از دیگری در حال خشک شدن هستند کشاورزی خوزستان مثل قبل نیست امثال جهاد کشاورزی مردم خوزستان را از کاشت برنج و پرورش ماهی منع کرد بخاطر بی آبی خوزستان . مسیولان اصفهان دست از سر خوزستان بردارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
واقعا راست میگه بنده خدا کمی هم به خوزستان برسند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
واقعا دست از سر خوزستان بردارن
حاج مهدی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
حق با این دوست عزیزه... آقایون دست از سر کچل خوزستان بردارین.. نفت ما رو که بردن ..گاز رو هم همینطور... آب هم که بردن... اغلب مدیران خوزستان هم که پروازی و غیر بومی هستن ... وضعیت شهرهای خوزستان هم که از نظر امکانات فلاکت باره من نمیدونم دیگه چیکار دارن به ما... بزارن به درد
خودمون بمیریم... اه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
نفت ما گاز ما. اگه قراره به منم و ما باشه لرستان و کوه گیلویه هم می گن اب ما بی خود می کنه به خوزستان نیره . لطفا جزیره ای برخورد نکنید هرگاه منافع ملبچی بر قومی و استانی برتری یافت مشکل حل می شه وگرنه همین اشه و همین کاسه
تابناک عزیز چطور یزدی ها می تونن از سهمیه اصفهان استفاده کنن ولی کارون فقط متعلق به خوزستانه. چطور هموطنان خوزستانی می تونن از امانات اصفهان استفاده کنن ولی اونها نه. حتما نفت هم مال خودتونه. احتمالا دوست ندارید مستقل باشید؟ انتشار افکار این چنینی براتون گرون تموم می شه. همه ایران متعلق به همه ایرانی هاست اگر مشکلی هست راهش انتشار افکار قوم گرایانه و بیثبات کردن مملت اون هم در این زمان حساس نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
کفکیر منابع آب به ته دیگ خورده هرمنطقه ای هر مقدار آبی که داره با همون باید بسازه و صرفه جویی کنه
همین الان هم مقدار زیادی آب از کارون منتقل میشه مسئله اینه که آبی برای برداشت بیشتر نیست
رضا از اهواز
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
نفت رو که بذل و بخشش کردیم برای تمام کشور. دو سوم منابع آبی خوزستان رو هم که بردن برای تمام کشور. تمام اصفهانی ها هم که ریختن توی بازار اهواز و شرکت های خوزستان دارن پول در میارن. دیگه چی میخواید از جون خوزستان.چرا موقع تقسیم ریزگرد که میشه دنبال سهمتون نمی گردین؟ ریزگردهایی که به خاطر غارت منابع آبی خوزستان توسط اصفهان ، بر سرمون میریزه.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
خوزستان یعنی ایران
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز اتفاقا مغز افکار ناسیونالیستی از اصفهان شروع میشه تو چند دهه هست تمام امکانات و صنایع مادر در اصفهان جمع شده...یا صنعت یا کشادرزی....اینو هم یاداوری میکنم ک اصفهان یک کویر بزرگی هست با درامد های نفتی سبز شده....
سراسر مقاله اتهام زنی به مدیران حوزه آب زاینده رود است. اما سوالی که مطرح است چرا وقتی حوزه زاینده رود آب شرب و کشاورزی و صنایع استانهای دیگر را تامین می کند ، نباید از حوزه های دیگر تامین شود ؟ در تمام مقاله تامین آب این حوزه از طریق حوزه خوزستان نکوهیده شده است اما ابدا اشراه نشده که چرا این کار بد است ؟ مشخصا نویسنده هیچ دلیل منطقی بر این موضوع ندارد و جز صحبتهای احساسی و صدور حکم قبل از اجرا حرف دیگری نزده است . شما بفرمایید که چه راهکاری جز این وجود دارد ؟ و اساسا چرا هیچ نگرانی از خشک شدن زاینده رود ندارید ؟ و وقتی صحبت از تامین آب از حوزه های دیگر می شود برآشفته شروع به اتهام زنی می کنید ؟ مدیران بجز کنترل برداشتها و تامین آب از حوزه های دیگر چه راهکاری دارند؟
اصفهان خودش آب دارد فقط کافی است جلو برداشت بی رویه آب بخصوص در قسمت چهار محال گرفته شود. نیازی هم به آب کارون نیست.
پاسخ ها
maryam
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
زاینده رود خروشان تو شهر باغ بهادران تحویل اصفهانی ها شده برو ببین بعد حرف بزن با یه رودخانه صنایع فولاد ذوب آهن و پالایشگاه و 200 تا کارخونه رو دارید تامین میکنید میخواهید 400 تاکارخونه رو باهاش اداره کنید دیگه ظرفیت نداره تو چهارمحال ما اجازه نداریم باغ آبیاری کنیم مگر ساعت داشته باشیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
از کی تا حالا چهر محال جزو اصفهان شده؟ نکنه تو کتاب جغرافیای استان اصفهان چهار محال به اصفهان ملحق شده ما خبر نداریم؟ اصفهانی عزیز
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز آب چهارمحالو میبرین بعد با پررویی میگین خودشونم برداشت نکنن.عجب روزگار زوری شده
اولا خوزستان تقریبا آبی از خودش ندارد و آب کارون هم از چهار محال و لرستان است.
ثانیا برای پیشرفت فرهنگ مردم باید اصلاح بشه. پیشرفت با تلاش حاصل میشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
الویت آب مربوط به مسیر طبیعی رودخانه است وشهرها تا نقطه آخر مسیر رودخانه نسبت به آن حق دارند تمام مشکلات از انتقال آب است
اولین بار آقای تکرار بود که آب زاینده رود رو برد یزد. بعد هم کرمان و قم
حالا همون رو برگردونید، کشاورزان اصفهانی به خاک سیاه نشستند.
کسی چشم طمع به کارون ندارد.
ظلم آشکار به استان چهار محال شده و تلاش شده با خشکاندن منابع آبی استان های مرکزی و جنوبی رو تامین کنند تا با مهاجرت اهالی این استان به هدفشون غارت منابع آب اون برسن در حالی که اجازه عبور لوله برای تامین منابع آب 600 هزار نفر از استان رو نمیدن و پروژه از بین بردند می خوان با 75 کیلیموتر تونل آب از این استان سرقت کنند و حتی یه لیتر به مردم نرسه و با تونل 5 متری بهشت هم می خوان زیر دست زاینده رود یعنی چهار محال رو بی آب کنند برید خجالت بکشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
خب این اب می خواد کجا بره ایران کشور خشکه مجبورن اینکارو بکنند.
به عنوان یک خوزستانی وقتی برداشت آشکار اصفهان از منابع آبی خوزستان را میشنوم حالم بد می شود بطور قطع اگر مسولان استان خوزستان و مسولان کشوری این موضوع انتقال آب کارون که حیات خوزستان است را برای همیشه تمام نکنند بحران اجتماعی گسترده ای در آینده رخ خواهد داد. بهترین را جبران کسری آب آن استانها انتقال و شیرین سازی آب خلیج فارس است چشم طمع دوختن به منابع آب دیگر استان ها از اساس کار اشتباهیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
خوبه من هم بگم من هم وقتی می بینم نصف اصفهان شده خوزستانی حالم بد می شه.
خوزستان رو به خاک سیاه نشوندین چی از جون این کارون میخواین دیگه به خدا آبی باقی نمونده کجایید نمایندگان و مسولین خوزستان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
آبتون رو دادند به کویت و عراق
زورشان به یزدی ها نمی رسد لذا مشغول غارت آبهای سرزمین بختیاری هستند
تابناك بهتره با يه كارشناس حسابي مشاوره كنه كه اين قدر مطالبش از واقيعت دور نباشه
با این تحلیلت.
مسأله آب باید در چهار چوب منافع کلان کشور و به دور از تعصبات و سیاسی کاری وجناح بازی وبا بهره گیری از بهترین کارشناسان داخلی وحتی جهانی پیگیری شود نگاه جز وجزیره ای به مشکل آب آنرا تبدیل به ابر چالشی میکند که تهدید کننده کلییت تمدن ایرانیست تصمیم به این که در جیرفت هندوانه کشت نشود ،در لنجان برنج ،وحتی سامان باید در یک جا گرفته شود ومدیرییت واعمال شود دامن زدن به تعصبات محلی در موضوع آب انداختن ذغال گداخته در انبار هیزم خشگ است
اینها دنبال کارهای پرزحمت نیستند این مطلب را باید بفهمند که آبی برای انتقال وجود ندارد و اگر آب شرب هم کم دارند از آب کشاورزی باید کم کنند و برای کشاورزی از فاضلاب تصفیه شده استفاده کنند
تازمانی که منافع شخصی بر منافع جمعی ترجیح داده شود و بین ایرانیان تبعیض نژادی باشد محیط زیست روبه نابودی خواهد رفت.
برای حل این بحرانها رعایت چند مورد کمک به طبیعت و رفاه مردم خواهد بود:
1- ازدیاد جمعیت کنترل شود، چون به ازای هر فرد جدید نیاز به 200 لیتر آب در روز اضافه می شود.
2- طرحهای آبرسانس آینده نگرانه و بلند مدت(حداقل 50 ساله) باشند تا نتایج سودآوری آنها بر هزینه طرحها را جبران کند.
3- طرحهای آبرسانی عمدتا بر اساس منابع آب دائمی مانند اقیانوسها و دریاچه های بزرگ برنامه ریزی شود و نزولات آسمانی مانند برف و باران بوسیله سدها کنترل شود و به صورت محلی برای حوزه های پایین دست مورد استفاده قرار گیرد.
4- باتوجه به وسعت مرزهای آبی طولانی و همجواری با اقیانوس و دریا شهرهای صنعتی جدید در کنار دریا تاسیس شود.
وقتی که هیچ حد و حدودی بر مصرف اب و تنظیم ان در نواحی ای چون اصفهان نباشه تمام آب های ایران رو هم به چنین نواحی ای بدی باز هم کم است. در حالی که سیستان سالیان طولانی از خشک شدن هامون مردم آن دچار بیماری های گوناگون و مهاجرت شدند هنوز نواحی مرکزی ایران به دلیل دادا بودن ارکان تاثیر گذار در هرم قدرت در کشور سهمی بیشتر از منابع طبیعی همچون اب را طلب می کنند. تا وقتی هر کس با دیدگاهی منطقه ای و استانی به مسائل کلان کشور نگاه کند وضعیت بدتر از این خواهد شد. اگر انتقال اب به نواحی خشک و کم بارش ایران اولویت داشته باشد مناطقی چون سیستان ، خراسان جنوبی و جنوب کرمان در اولویت اند. مشکل مناطقی چون اصفهان نیز به دلیل گسترش بی رویه صنایع اب بری چون فولاد و ... و ادامه ابن روند هیچ راه حلی نخواهد داشت و متاسفانه دود ان در درجه اول به اقشار ضعیفی چون کشاورزان استان اصفهان و در مرحله بعد شهروندان این منطقه خواهد رفت.
تاکی به دروغ گفتن و خصومت خود ادامه میدهید ؟؟
سالهاست زاینده رود مقتول مدیریت نامدیران است .مردم را فریب ندهید .زاینده رود نیازی به انتقال اب ندارد و بخاطر بارگزاریهای غارتگرانه سالیان اخیر و پمپاز به کوه و تپه ها در چهارمحال و بختیاری و انتقال به یزد و بن و بروجن خشکیده شده است .بارگزاریهای اخیر لغو شود زاینده رود احیا میشود .اما اراده ای وجود ندارد و شما هم دروغ میگویید که اب کارون به زاینده رود منتقل میشود .مردم را فریب ندهید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دروغ می گن اب کارون به زاینده رود نمی یاد؟ عمو خوابی یا خودت زدی به خواب انتقال اب از کارون به زاینده رود که از زمان رژیم گذشته در اواخر دهه چهل با افتتاح تونل کوهرنگ شروع شد و تونل دوم هم بعد و سومی هم در همین یکی دو سال پبش رو افتتاح خواهد شد. خود حضرات می گن اگه تونل کوهرنگ نبود وضعیت کنونی رو اصفهان سی سال پیش تجربه می کرد.
اگه برای مردم آب نداره برا مسئولان نون داره
وقتی مسئولانمون سواد کاری را ندارند این چرخه همچنان ادامه دارد.............
آقایان مدیر اصفهانی ..به جای بردن آب خوزستان با ترفند .بهتر نیست صنعت زیانده فولاد وسیمان و...چاه های غیر مجاز وبعضا بارانت وپارتی را ممنوع کنید . که امان شهر واستان اصفهان رابریده.حذف کنید واینقدر شهر زیبای اصفهان را آلوده نکنید وشهرهای خوزستان را به بیابان تبدیل نکنید.
آب کارون بیش از هر که وکجاحق مامردم پایین دست آن واقع در شهرهای جنوبی خوزستان مثل بندرماهشهر شادگان آبادان و خرمشهر و البته اهوازهستش درست همین فردابخاطرطوفان گردوغباری که یکی ازدلایلش کم آبی کارون هستش تعطیل ن
زاینده رود به دلیل سدهای کارون ۱ تا ۵ که در چهار محال زده شد خشک شده. چرا دروغ تحویل مردم میدین. یه کارون اونم نیمه جون مونده لطفا خشکس نکنید
شاهین شهر اصفهان تامین ابش چگونه باید باشد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
به عهده برنج کاران لنجان اصفهان واگذار شده عزیز جان.
گند زدی با این تحلیلت
بهتره آب انتقالی از خلیج فارس را تحویل یزدیها بدین و آبی را که غیرقانونی از زاینده رود به یزد انتقال میدهید را به زاینده‌رود برگردانید تا این بحران به نیکی حل گردد، در ضمن از این پس صنعت آبخور را در مناطق محروم جنوب و در جوار خلیج فارس و دریای عمان تأسیس کنید تا بسیاری از بحرانهای اصفهان و مملکت حل گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
شما هزینه انتقال چند هزار میلیاردی انتقال آب بده به روی چشم آب تا کره مریخ هم براتون می برن.
بیش از یک سال از آزمون مرحله چهارم استخدامی (آزمون فراگیر) می‌گذرد ولی از وضعیت پذیرفته‌شدگان سازمان بنادر که زیرنظر وزارت راه و شهرسازی است، هیچ خبری نیست. از مسئولان امر درخواست می‌شود حدود 200 نفر پذیرفته شده را از این وضعیت بلاتکلیفی برهانند. تمام مراحل مصاحبه و استعلام‌ها هم انجام شده است. این درحالی است که بسیاری از پذیرفته‌شدگان دیگر وزارتخانه‌ها مدت‌هاست مشغول به کار شده‌اند.
من آذری هستم اما خواهش می کنم دست از سر کارون و خوزستان بردارید زندگی مردم خوزستان در اثر انتقال آب کارون و ریزگرد سیاه شده است باید یک روز مشخص شود و تمام مردم ایران از خوزستان حمایت کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز همانطور نیاز نیست شما هم اختلاف بندازید بین مردم ایران. مشکل کارون و زاینده رود و دریاجه ارومیه مسدولین بی لیاقت است. ربطی به اصفهانی و خوزستانی ندارد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
بله من هم شمالی هستم و همین را میگم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
باید کمپینی تشکیل و تمام مردم ایران از خوزستانی ها دفاع کنند
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوست عزیز آب اصفهانو خوزستان همش از چهارمحالو بختیاریه تو کیسه خلیفه نبخش بعدشم تفرقه ننداز
راه حل اینه که برای یزد از دریا آب بیارن و آبی که ا زاصفهان میره یزد ، بریزند تو زاینده رود تا مشکل کشاورزان حل بشه .ضمنا باید جلوی کشت برنج گرفته بشه و کشاورزی به روشهای نوین آبیاری تجهیز بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
آب دریا مشکلات آتی لیجاد میکنند در هیچ جای دنیا بجز چند کشور معدود خلیج فارس این کار را نمی کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
آب دریا درست نیست ، عواقب زیادی دارد ،آب دریا هم محدود است ، حتی بعد از تصفیه هم زیاد برای نوشیدن مناسب نیست ، هزاران مشکل دیگر وجود دارد
صنایع سنگین باید از اصفهان بره عوضش توریست بیاد، برای توریست هم مول ترمیه باید ویزارا حذف منند راه حل اینه
من بعنوان یک خوزستانی استان اصفهان را دوست دارم و مردمانش قابل احترام اما دلیل نمیشه بخاطر آبادانی اصفهان استان های دیگر را نابود کرد عکسهای قدیمی از زاینده رود هست که نشانگر دائمی نبودن این رود است و دلیل نداره در استانی که با کمبود آب مواجه هست صنایع که نیاز به آب دارن در آن تاسیس بشوند و انواع کشت برنج، هندوانه و... همچنین تاسیس فضای سبز و آبیاری درختان و چمن ها و باغهای اطراف زاینده رود در آن انجام بشود یک مدیریت صحیح باید بتواند با توجه به امکانات موجود تصمیم درست بگیرد و استان و کشور را نجات بدهد نه چشم اندازی به خیرات سایر استانها داشته باشد و سپس آنها را نابود کند و خودش هم نتواند از آن خیرات استفاده بکند وقتی که به طبیعت خوزستان دست درازی نشده بود این استان سفره ی مردم ایران بود آیا اصفهان امروز بعداز این همه انتقال های آب می تواند نقش خوزستان را یفا بکند؟
بهتره منابع اب صرف کشت برنج و صنایع فولادی و پتروشیمی و سنگ و سیمان و ... سایر صنایع بیشمار اصفهان نشه . ازبس دولت با رانت به این استان رسیده هرچی کم میارن از سایر استان ها باید جور اصفهانیها رو بکشن بخدا پدرمون در اومد تو اهواز .لامصبا اینجا همه ی ما از بزرگ و کوچیک بیمار ریوی شدیم ریه های ما بکنار دیگه باید تشنگی هم بکشیم .چون تو زاینده رود باید اب جاری باشه واقعا متاسفم برای مردمی که حاضرند به هر زوری که شده حتی به نابودی مردم استان های دیگه برای رفاه خودشون کلا همه چی رو نابود کنن .
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
کل اب مصرفی در صنایع اصفهان 5 درصد آب زاینده رود نیست. که البته سودشان هم به خزانه کشور ریخته می شود و آلایندگیش برای مردم اصفهان است. مشکل انتقال اب زاینده رود به یزد و کشت برنج در چهارمحال و در لنجان و البته خود اصفهان است. من هم قبل دارم مردم خوزستان حق دارند اما مردم اصفهان قربانی انتقال اب هستند و خودشون
مظلوم هستند. در حقیقت این مسئولین چهارمحال و یرد هستند که این بحران را رقم زده اند.
ناشناس
| United States |
۱۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
آب سرچشمه ش توی چهارمحاله نه خوزستان که شما ادعاشو داری
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
دوستانی که میگن ما ادعای اب کارون رو داریم جهت اطلاع از بیسوادیشون عرض میکنم بیشترین منابع ابی کشور تو خوزستان وجود داره واینجا بیشترین رودخانه های کشور جاری هستند البته اگه دوستان بذارند جتری بمونه.اینجا رود کارون جاریه ولی مسخره از تو جوبتون که اسمش زاینده رود هست رو بخواهید زنده کنید و رودخانه ی با عظمت کارون رو خشک کنید.لعنت بر نژاد پرست و خود حواه
چرا نمیشود از دریا آب منتقل کرد در برخی از کشورها از هوا آب میگیرند شما نمیخواهید هزینه کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
آبتون رو توی بصره و کویت دنبالش بگردین
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
انتقال آب از دریا هم خطرات خود را دارد .
فقط چند کشور معدود در جهان این کار را میکنند مثل عربستان و دوبی و از لحاظ زیست محیطی اصلا درست نیست

بهترین راه کاهش جمعیت و صرفه جویی است
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
این که در برخی کشورها آب از هوا میگیرند درست ولی اینگونه آبها بیشتر حالت تحقیقاتی دارد و اصلا به اندازه ای نیست که برای مصرف روزمره مردم استفاده شود،
نفت را به ناحق بردید و آن استان ها را آباد کردید امروز تحریم نفت دارد می آید و گریبان همه را خواهد گرفت عاقبت بی عدالتی همین است . این تحریم ها همه بلای آسمانی است . سرقت آب خوزستان هم همین عاقبت را دارد. نفس این مردم‌ را گرفتید اما ندانستید خدایی هم هست
اینجوری میخواستی رای بیاری
با مظلوم نمایی از آب منتقل نشده از کارون احساسات مردم کشور را علیه مردم اصفهان تحریک میکنه درحالی که مردم اصفهان قربانی انتقال گسترده آب از زاینده رود هستن. این مقاله باید در شورای عالی امنیت ملی بررسی بشه
تابناک دوباره چه خبر شده این بجث شروع کردی موضوخ چیست خبری در راه است
بله،
انشالله اگه اب یزد قطع بشه
خیلی از خوزستانیها در اثر ریزگرد به شمال کشور آواره شده اند وقتی من این بندگان خدا را می بینم واقعا ناراحت می شوم که در سیاستهای اشتباه دولت آواره شده اند واقعا ظلم بزرگی به آنها شده است
این وسط اصفهانیها دارند بد می شند کرمانیها و یزدیها خیالشون نیست اصفهان اگه ذوب آهن و فولاد مبارکه داره یه رودخانه کنارش بود اما چند تا رودخانه از کنار یزد رد میشه که این همه صنایع آب بر تو ش احداث کردند. این جوری هم نیست که ما تمام صنایع بردیم تو اصفهان که همشون هم آب بره. اصفهانیا اول انقلاب مبومدند خوزستان و کشاورزی میکردند و خیلی از خوزستانیها و اصفهانیها ریشوشون یکی هست دیگران به بهانه هایی آب زاینده رود را بردند و حالا بین این دو استان اختلاف میاندازند. اصفهانی ها هم در توهم زرنگ بودن هستند
احتمالا متن یکی از آن خوزستانی هایی نوشته که فکر می کنه چون قسمتی از خوزستان نفت داره اونا باید تو خونه بشینند و پول نفت را بیارند دم خونه.
اصفهان خودش رودخانه دارد و احتیاجی هم به آب کارون ندارد.
جلوی انتقال آب به یزد و برداشت های بالا دست را بگیرید همه چیز درست می شود.

گرچه صد رود است در ذهنم مدام/ زنده رود و باغ کاران یاد باد
>حافظ
جناب آقای به اصطلاح کارشناس یا خبرنگار محترم .لطفا قبلا از تهیه این گزارش . تحقیقات لازم را انجام بده و ببین که آب زاینده رود کجاها را سیراب نمی کند . از رفسنجان و باغات آن و یزد و زمین های کشاورزی آن و از قم و دهات آن .
متاسفانه مسیر رودخانه را در چند سال گذشته تغییر دادند و آب با هزینه بسیار در دولت قبلی و فعلی به سمت کوه ها پمپاژ می شود و مسیر اصلی و باغاهای مسیر اصلی می بایست خشک شوند .
عزیزم لطفا تحقیق کن و بعد راجب زاینده رود مطلب بنویس .
کشاورزان اصفهانی حق آبه ای که جز مهریه زنان آنها را می خواهند . مهریه عندالمطالبه است . اما یزد و رفسنجان و قم جه می خواهند . باغات سر قله در استان همجوار چه می خواهد
براي مصارف صنعتي و نظافت شهرهابايد ازبازچرخاني آب فاضلاب شهري استفاده كرد. بزرگرين اشتباه انتقال و جابجائي ذوب آهن مباركه از بندر عباس كنار دريا به اصفهان بوده است .مصرف آب اين كارخانه عظيم بايد از بازيافت فاضلاب شهر اصفهان تامين شود .در ساير شهر ها هم همين كار بايد صورت گيرد
اين بازيافت آب از فاضلاب شهري بايد در تمام شهرهاي صنعتي مانند يزد شهر البرز اراك شهرك صنعتي قزوين وشهركهاي صنعتي آذربايجان خراسان و فارس بايد بصورت جدي موردتوجه قرار بگيرد
80 در صد استانداران اصفهان غیر بومی بوده اند
تنها راه نجات، مدیریت مصرف آب و انتقال صنایع به حاشیه خلیج فارس و جایگزین کردن کشتهای آب بر است، در غیر اینصورت فقط مردم را به جان هم میاندازیم و محیط زیست را نابود میکنیم
چه کسی تا حالا به این فکر کرده که استفاده از شیرهای هوشمند در سرویسهای بهداشتی چه میزان در کاهش مصرف اب تاثیرگذار است؟
چه کسی به این فکر کرده که در اثر تصفیه ناقص آب در استانهای جنوبی و استفاده از دستگاههای تصفیه خانگی چه میزان مصرف آب را افزایش میدهد؟
سلام.متاسفم که تابناک دست از سیاسی کاریبرنمیدارد.نکته اصلی را هیچوقت نمی گوئید. حقابه کشاورزان اصفهان در چهار محال توسط پمپها کشیده شده و روی تپه ها کاشته میشود.این حقابه باید برگردانده شود.ضمنا الان صنایع مهم مانند فولاد مبارکه و ... از پساب فاضلاب خریداری شده استفاده میکنند پس جو سازی نکنید از طرفی بالاخره این همه مهاجر اب می خواهند یا خیر؟
چرا از طرح بن بروجن که برای یغمای زاینده رود است نمیگوییم!
متأسفانه نمیدانم رسانه ها برای چه این حقیقت را که زاینده یک رود فصلی است و در تابستان همیشه خشک بوده را از مردم پنهان میکنند. برای تأیید صحت این موضوع فقط کافیه عکسهای زاینده رود رو توی گوگل سرچ کنید و عکسهای زمان قاجار رو که زاینده رود در تابستان و بدون آب نشان میدهند را مشاهده کنید.
سلام خواهشا دست از قومی گرایی برداریم وهمه به فکر ایران باشیم همانگونه که در جنگ همه ایران بسیج شد تا کشور را از شر صدام خلاص کند باید دست به دست هم دهیم تا مشگلات را حل کنیم البته این نکته را بدانیم که سهم صنایع در مصرف اب بسیار ناچیز است.
خدایا ببین بی بارونی و خشکسالی چگونه بر طبیعت زمین اثرات منفی گذاشته جوری ک مردم هم در امان نماندن و برای رسیدن به آب به جان هم افتادن خدایا هر چه سریعتر بارانت را بر کشور عزیز ما ببار آمین
به نظر دوستان چه مقدار جمعیت اصفهان تهران مشهد اصیل هستند این تراکم بیش از حد مضرات خود را یکی یکی نمایان میکند موضوع آب موضوع جدیدی نیست ایران کشور کم آبی بوده وهست تبعات مهاجرت به شهرهای بزرگ کاملا پیداست اگر خوزستانی های عزیز و ترک نشینان گرامی و شمال نشینان ارجمند شغل مناسب وامکانات کافی داشتند و غیره توازن جمعیتی در کشور بهم نمیخورد امیددوارم اقتصاد بیمار و اختلاف طبقاتی کشورمان را از بین نبرد چون ترک و لر و عرب و کرد بلوچ و غیره در یک کشتی هستیم بجای اتهام زنی های بچگانه خودمان کاری،بکنیم
انتقال آب خوزستان به استان اصفهان باعث شده که مردم این استان برخلاف میل باطنی خود مجبور به کوچ به ديگر استان‌ها ، منجمله اصفهان بشوند.... متاسفانه کامنت هایی که از سوی مردم اصفهان نوشته میشه، که اونها از اینکه خوزستانی ها در اون استان زندگی میکنند ناراحت هستند ، خواستم از همین تریبون بهشون بگم، این کوچ اجباری نتیجه خودخواهی مسولین استان شماست...
نویسنده این مقاله ظاهرا قصدش تخریب بوده چون از انتقالهای فراوان به شهر های دیگر چون قم رفسنجان یزد و... نمینویسد ما یک کشوریم همانگونه که در جنگ همه برای هم جنگیدیم همه بهم پناه دادیم بهتره چند مهندس اب از کشورهای دیگر که تخصص اب دارند بیارند ویک نقشه اب برای ایران تهیه کنند
چرا تابناک اینقدر روی این مسئله مانور میده مسئولان تو این 30سال روی انتقال آبا از دریا به کویر مرکزی کار میکرند هیچوقت این حرفها پیش نمی آمد تابناک هم بجای اینکه مثل صدا سیمای بحث های تخصصی همچون آب را در مجامع علمی مطرح کنند و نظر علمی بگیرند در بین عوام مطرح نکند تا نتیجه خودشون را بگیره این مشکل امسال مشکل اصفهانی هاست اما معلوم نیست چند سال دیگه مشکله دیگران نباشه
این بحث شرم آور که کی بره کجا ساکن بشه رو بذارین کنار واقعا شماها هنوز نمیدونین که کشورهای مترقی پیشرفتشون بخاطر این بوده که ازهمه جا مهاجر داشتن؟اصفهان بابت این صنایع پر ضرر و آلوده کننده کم متضرر نشده.
جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه چون ندید ند حقیقت ره افسانه زدند
موضوع این است که مطالب عنوان شده در بالا بدون بررسی و کارشناسی شده می باشد مدیریت آب کشور مطلب یک استان نمی باشد و باید بصورت منطقه ای به آن فکر کرد و برنامه ریزی کرد بعضی اتفاقات معلول یک سیاست دیگری می باشد بعنوان مثال ذوب آن 50 سال پیش ساخته شده و صنایع فولاد از قبل از انقلاب شروع ساخت کارخانه برنامه ریزی می شود. و این کارخانه ها و صنایع دیگر در زمان خودشان توجیح ساخته شدن در این مناطق را داشته اند و خواه ناخواه جابه جا کردن یک کارخانه با این عظمت از ساخت یک کارخانه جدید بیشتر می باشد ایکاش برای اینکه مردم آگاه شوند و با اطلاع سخن بگویند راهکارهای عملی گفته شود با ارقام و عدد
این باز چرخابی بزرگترین اشتباه وظلم به اصفهان ومردم این استان است .
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی