بازدید 11259

بازار سکه و ارز، بازار مطمئن و باثباتی برای سرمایه‌گذاری نیست/ بانک‌ها در کاهش نیافتن قیمت ارز تأثیر داشتند

در روز‌های گذشته، قیمت ارز و سکه با شیب تند شروع به کاهش کرد؛ اما در فاصله چند روز کاهش‌ها یک‌باره متوقف شد و حتی در پاره‌ای از مواقع نیز بازار شاهد رشد برخی از قیمت‌ها نیز شد، به طوری که قیمت سکه بار دیگر به کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ بازگشت.
کد خبر: ۸۴۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 18 October 2018

در روز‌های گذشته، قیمت ارز و سکه با شیب تند شروع به کاهش کرد؛ اما در فاصله چند روز کاهش‌ها یک‌باره متوقف شد و حتی در پاره‌ای از مواقع نیز بازار شاهد رشد برخی از قیمت‌ها نیز شد، به طوری که قیمت سکه بار دیگر به کانال ۴ میلیون و ۶۰۰ بازگشت.

به گزارش «تابناک» برخی اقتصاددان‌ها و نمایندگان مجلس دلیل این نوسانات را سیاسی می‌دانند و بر این باورند که دولت تعمداً در حال بازی با نرخ‌هاست تا بتواند بازار این حوزه را ناامن و خریداران را وادار کند از این بازار خارج شوند؛ اما عده‌ای دیگر اعتقاد دارند تا زمانی که مشکلات بین‌المللی کشور رفع نشود، ثبات به بازار بازنخواهد گشت.

با این‌ حال برخی افراد نیز می گویند، عامل کاهش نیافتن قیمت ارز ورود بانک‌ها به این بازار و سفته‌بازی‌های بانکی بود و درواقع این خود بانک‌ها بودند که با وارد شدن به بازار باعث شدند تا روند کاهش نرخ ارز متوقف شود.

محمد حسینی، نماینده مردم تفرش، آشتیان و فراهان در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: دخالت بانک مرکزی در بازار نیز توانست جو آرامی را در بازار ایجاد کند و کاهش نرخ دلار ادامه پیدا کند، اما اینکه می‌گویند ورود بانک ها به خرید دلار مانع از کاهش نرخ ارز شد را نمی پذیریم.

حسینی در خصوص عامل اصلی که مانع کاهش نرخ دلار شد، گفت: یکی از عوامل ممانعت از کاهش نرخ دلار ورود بانک ها بود، اما عامل اصلی این نیست، حوزه مباحث ارزی در بازار سوم مقداری تقاضاهای کاذبی دارد که خارج از مباحث اولویت های دولت و قوانین و مقررات جاری شده است.

این نماینده مجلس افزود: دشمن با تبلیغات و تشویش اذهان عمومی، مردم را برای خرید ارز خارجی ـ با این نگاه که ارزش سرمایه و پول ملی کشور کاهش یافته است ـ تشویق می کند. با این حال مردم به این نتیجه رسیده اند با روند کاهشی نرخ دلار، سرمایه های شان دچار آسیب می شود و کمتر متقاضی دلار شدند و به روند کاهشی دلار کمک می کنند، از آنجایی که بازار سوم بزرگ نیست با تفاوت کم از بازار ثانویه مدیریت می شود و می توان به ثبات مدنظر رسید.

این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در خصوص تأثیرگذاری نرخ دلار بر اجناس دیگر گفت: قیت کالاها تحت تاثیر بازار سوم ارز است، متأسفانه در تمام شبکه های مجازی نرخ بازار آزاد دست به دست می شود، در این مدت نرخ دلار روند کاهشی داشته است و منتظریم به عدد معقول برسد.

حسینی با بیان اینکه بازار سوم کوچک و تحت تأثیر تنش های سیاسی قرار می گیرد، بیان داشت: به دنبال آرامش و ایجاد اعتماد به بازار اصلی هستیم، اگر مدیریت این بازار صورت گیرد بازار سوم قابلیت کنترل دارد.

همچنین سیدحسن حسینی شاهرودی، گفت: در زمان اوج اخلال در بازار سکه و ارز بارها تأکید کردیم که این بازار، فضای مطمئن و با ثباتی برای سرمایه گذاری نیست. بازار ارز و سکه قابل اطمینان نیست و برای سرمایه گذاری بسیار پر ریسک و پرخطر است.

وی گفت: متأسفانه شاهد هجوم برای خرید سکه و ارز در این فضا بودیم و بسیاری از افرادی که دارای تحلیل صحیح از فضای اقتصادی نبوده و سرمایه اندکی داشتند، سرمایه خود را برای خرید ارز و سکه هزینه کرده و امروز با مشکل افت شدید قیمت ها مواجه شدند.

حسینی شاهرودی تصریح کرد: به هر حال شاهد کاهش قیمت ارز هستیم که این اقدام با دخالت مثبت بانک مرکزی در روزهای اخیر رخ داده و اجازه نداد که قیمت ارز کمتر از 10 تا 11 هزار تومان باشد. این در حالی است که قیمت واقعی ارز در اوضاع کنونی 7 تا 9 هزار تومان است.

حسینی شاهرودی افزود: بنابراین هرگونه سرمایه گذاری در این بخش، بسیار پرخطر و با ریسک بالا محسوب می شود و عقلانی نیست که مردم سرمایه های اندک خود را تبدیل به ارز و سکه کرده و ارز کشور را از چرخه اقتصادی کشور خارج کنند.

وی بیان داشت: این اقدام برای اقتصاد کشور نیز خسارت به بار می آورد، زیرا ارزی که باید در اقتصاد و در چرخه تولید و واردات و صادرات هزینه شود، به گاوصندوق ها رفته و هیچ بازدهی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۲
نماینده مجلس :
"متاسفانه در تمام شبکه های مجازی نرخ بازار آزاد دست به دست می شود"

واقعیت هم همین است که اصولا اطلاع رسانی و آگاهی مردم یکی از معضلات بزرگ مسئولین کشور است !
وقتی شخصی که به ظاهر توسط آرای مردم وارد مجلس شده از آگاهی مردم ابراز تاسف میکند ، وای به حال بقیه !
تابناک شما این گزارش رادیوفردا رو لطفا بررسی کن ببین چقدر صحت داره:


دراین گزارش ادعا شده که ایران نزدیک به 2 میلیون بشکه هنوز صادرات داره و کاهش زیادی اتفاق نیفتاده. خب چرا مردم باید تاوان بدهند؟ دولت داره درآمد کسب میکنه از نرخ ارز در حالیکه در آمد خودش تغییری نکرده ظاهرا
تابناک تو میتونی، تابناک دلار رو بیار پایین، یقه نماینده ها رو بچسب مجبورشون کن به دولت فشار بیارن که این دلار بیاد پایین، بخدا ارزش واقعی دلار حداکثر 8 تومانه... اگه مردم همکاری کنند خوبه اما سیاست های پریشان بانک مرکزی و دولت در این 6-7 ماهه اخیر باعث شد مردم بی اعتماد بشن. نکته عجیبی در صرافی ها هفته پیش شاهد بودم، مقدار کمی پوند داشتم برای فروش، چند تا صرافی معروف خریدار نبودن! وقتی صرافی میگه خرید نداریم، معنی اش اینه که احتمال میدهند قیمت کمتر بشه و ضرر کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۷
حیف که خرید و فروش قاچاقه
هیچکس حق ندارد ملت را اینقدر نادان فرض نماید.تمام این بازیهای سکه ودلار زیر سر دولت است وبس .از جیب این ملت بدهی خود به بانک ها وتامین اجتماعی را پرداخت می کند.حال آنکه در این آشفته بازار دولتی عده ای پولدار حقوق سی سال خدمت من کارمند را در چند روز برداشت کردن وآنکس که کلاه سرش رفت همان قشر ضعیفی بود که انقلاب کرد وبه آن پایبند شد ،همان بچه های جبهه وجنگ که سختی ها را تحمل کردند و می کنند ،همان خانواده شهید داده که می دانید هیچ وقت دنبال چنین سودهای بادآورده نیستند.اما تمامی این تورم بازار وگرفتاری قشر ضعیف را فقط وفقط مسولین مقصر است وبس ،
کسانی که دلار 6000تومان خریدند برایشان سود داشته.
شما بگو چه دست های در کار است که از زمان احمدی نژاد تا الان نرخ ها را سرکوب می کنند و بعدش هماهنگ هستند با تحریم های امریکا در رها کردن نرخ ها
مردم برای سپرده ارزی به دولت اعتماد ندارند در شرایط فعلی قیمت واقعی دلار 7 تا 9 تومن نیست چون اگر قیمت دلار به این اعداد برسد تقاضا برای دلار بشدت بالا میرود و ریالها از بانک خارج میشوند
اینجور نیست حتی ساده ترین مردمم فهمیدن که پایین نیومدن ارز خواسته خود دولته و گرنه ارز اینبارم داشت پایین میومد دولت جلوشو گرفت و بانکارو گفت 10تومن و یازده تومن بخرن وگرنه بیرون ملت داشتن ارزونترم میفروختن
میشه بگین طلا رو با چه داردلاری محاسبه می‌کنن؟!
کارشناس کذبگو ! چرا فکر میکنن مردم مثل خودشونن یا سرشون کردن توی برف
بدویم بریم طلا بخریم که اینا هر وقت هرچی گفتن برعکس میشه
چرا دولت اجازه کاهش قیمت دلار را نداد به نظر میرسد خودش شریک هست و منافعی دارد.
در هر صورت آنهایی که بفکر عزت ،و منافع ملی ،و همراهی با حکومت بودن. ،و ارز ،وسکه ،و طلا خریداری نکردند ،صد در صد زیان کرده اند ،و دولت هم هیچ تعهدی به حفظ سرمایه های آنان ندارد مثلا فردی که برای همراهی حکومت ۳۰ میلیون تومان پول داشت ،و آنرا در نزد بانکها نگهداشته که میتوانست در بهمن ،و اسفند ۹۶ با آن ۲۰ قطعه سکه بخرد که اکنون صد میلیون میباشد اینکار را نکرد ،و بانکها خود اینکار را کردند ،و آن شخصی که مسولین را حمایت کرده بانکها به ایشان ۴ الا ۵ میلیون سود پرداخت کرده ،و در عوض بانک ۶۰ الا ۶۵ میلیون از سپردهٔ‌این شخص سود برده است ؟ حالا چگونه این تفاوت را مسولین جبران کند ؟ یقینا غیر ممکن است ،پس برای همین منظور قیمت دلار پایین نمی آید ؟ چونکه اعتماد مردم نسبت به مسولین از میان رفته است ؟،،
نظارت و مدیریت عرضه کالا باید اهمیت داده شود. چرا همیشه تجار بزرگ آزادند هر قیمتی دلشان می خواهد تعیین کنند؟ مگر با دلار 4 و 8 تومانی نخریده اند؟ پس چرا به دلار 15 تومانی می فروشند و هیچ کس جلوی این حرام خوری را نمی گیرد؟ در مقابله با جرم، نصیحت و اغماض راه به جایی نمی برد؛ اعمال قانون لازم است.
بازار ارز و طلا مطمعن ترین راه برای حفظ سرمایه هست . چه ارزان شود چه گران ، یک دلار همیشه یک دلار بوده ، با قدرت خرید ثابت . یک گرم طلا هم همینطور و اصولا سایر بازارها چشمشان به همین دو بازار هست
یک کارشناس بازار مسکن معتقد است کاهش قیمت دلار در نیمه دوم سال تاثیر خود را به صورت رکود تورمی در بخش مسکن نشان می‌دهد.

بازار مسکن به طور میانگین ۷۴ درصد افزایش قیمت داشته و در برخی مناطق پررونق این عدد بیشتر بوده است. اگر سقف را ۱۰۰ درصد در نظر بگیریم و با بازارهای موازی مقایسه کنیم می‌بینیم که سکه و دلار در شش هفت ماه گذشته بیش از ۲۰۰ درصد رشد قیمت داشته‌اند. بنابراین مسکن با وجود افزایشی که داشته نتوانسته خودش را به بازارهای موازی نزدیک کند.

وی افزود: یکی از دلایل کند بودن سرعت رشد مسکن به ماهیت این بازار برمی‌گردد که یک بخش دیرپذیر است. از سوی دیگر توان تقاضا در بخش مسکن پایین است. هم‌چنین مسکن، یک کالای درشت است و هزینه خرید آن قابل مقایسه با دلار و سکه نیست. ریسک نقدشوندگی و سهل‌الوصول نبودن آن هم به عنوان عامل چهارم در عدم تمایل خریداران تاثیرگذار بوده است. این عوامل باعث شد سرمایه‌ها به سمت ارز و طلا برود.

این کارشناس بازار مسکن تصریح کرد: در عین حال وقتی بازارهای طلا و ارز به حالت اشباع و آرامش برسند سرمایه‌های سرگردان به حوزه مسکن می‌آید و بخش مصرفی که همیشه در بازار مسکن حضور داشته‌اند رغبتشان برای برگشت به بازار مسکن بیشتر خواهد شد.

پورحاجت با بیان این‌که در سال‌های گذشته عرضه و تقاضا در بخش مسکن تقریبا پایاپای بوده است، تاکید کرد: در حال حاضر بخش عرضه در کشور شرایط مناسبی ندارد. از سوی دیگر برای طیف مصرفی، شرایط بسیار سخت شده است؛ زیرا یک افزایش قیمت را تجربه کردیم و معتقدم در شش ماه آینده نیز این روند ادامه می‌یابد. چه بازار دلار به آرامش برسد و چه نرسد در هر دو صورت افزایش قیمت را در بازار مسکن خواهیم داشت. مسکن یک کالای تولیدی زمان‌بر است و بخش تولید در شرایط سختی که حتی اجزای کوچک ساختمانی در بازار به وفور یافت نمی‌شود با گرانی مصالح و نهاده‌های تولید مواجه شده است. لاجرم قیمت تمام شده واحدهای مسکونی که در آینده وارد بازار می‌شوند به مراتب بالاتر از مسکن‌های موجود خواهد بود.
تعیین قیمت ارز دست بانک مرکزی و دولت است و ریال را بی ارزش کرد تا سود و سپرده های ریالی را در این 10سال تبدیل به کاغذ کند
تابناک لطفا به بانکها تهمت نزن. مگراینکه اون موسسات و بانکهای کوچک رانتی دست. داشته باشند . لذا لطفا به اعتماد بانکهای بزرگ با این مطلب های غیر علمی و عملی لطمه نزنید.
بانکهای بزذگ سیستم کنترلی و نظارتی بالایی دارن و سازمان بازرسی و حتی حسابرسی کاملا نظارت می کند. نمیشه اصلل.
لطفا من بعد کمی رعایت کنید.
یه مرد میخواد بیاد این قضیه حل بشه .......
بفرمایید تو این مملکت سرمایه گذاری در چه بخشی مطمئن وباثبات و بدون ریسک هست
ارز(دلار و یورو و...)
سکه وطلا
بانک
بورس
مسکن
خودرو
و کالاهای دیگر
در واقع هیچکدام باید همه قسط شان را به دولت بدهند با هر ترفندی که شده پول را از جیب مردم برمی دارند اگر در بانک سپرده گذاری کنیم با افزایش ناگهانی قیمت ارز،اگر در ارز و سکه وطلا سرمایه گذاری کنیم با نوسان گیری و...!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی