بازدید 9544
تأملی بر آغاز فصل قلع و قمع پرندگان مهاجر در خوزستان؛

امسال عراقی‌ها زودتر از سال گذشته دست به کار شدند؟!

فعال محیط زیست خوزستان در توضیح می‌گوید: نزدیک دو ماه است، کشتار غیرقانونی پرندگان مهاجر در استان خوزستان آغاز شده، ولی در این مدت، کوچکترین برخوردی با فروشندگان در بازار نشده و روزانه لاشه صد‌ها قطعه از انواع پرندگان مهاجر به راحتی در بازار کیان اهواز به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۸۴۳۷۶۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۴ 17 October 2018
تخریب سازه‌های عمرانی، حاصل امضاء فروشی مهندسین خاکستری است/ واگذاری پروژه‌های عمرانی به سرمایه داران، نتیجه‌ای جز تحویل پروژه ضعیف و نا ایمن ندارد نداردنسل کشی پرندگان مهاجر در خوزستان که سال گذشته با ابتکار مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان، گردن عراقی‌ها افتاده بود، مدتی است، از سر گرفته شده است.
 

به گزارش «تابناک»؛ با آغاز مهاجرت پرندگانی که هر ساله مسیر طولانی را از مناطق سردسیر مدار‌های بالای کره زمین تا کشور‌هایی مانند ایران می‌پیمایند تا زمستان را در شرایطی گرم‌تر (به نسبت سیبری) سپری کنند، بار دیگر اخباری ناخوشایند از کشتار وسیع این میهمانان به گوش می‌رسد.

رویدادی که در برخی مناطق کشورمان بی شباهت به نسل کشی این مهاجران نیست؛ نسل کشی پرندگانی که مدت هاست جمعیتشان رو به کاهش است و به باور بسیاری از کارشناسان، اگر در مقابل صیادان و شکارچیان حفاظت نشوند، بسیاری از گونه‌هایشان به زودی منقرض خواهند شد.

حفاظتی که دست کم در کشورمان خبری از اعمال آن نیست. این را می‌شود از مرور اخباری دریافت که هر ساله از برخی مناطق کشورمان، به ویژه در برخی شهر‌های شمالی و جنوب غربی مخابره می‌شود؛ روایاتی دردناک و متعدد از نسل کشی پرندگانی که حتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی که ممکن است این پرندگان ناقل آن‌ها باشند، هم موجب توقفش نشده است.

کشتاری که مدتی است در خوزستان از سر گرفته شده است؛ وضعیتی که امیر سرخه، فعال محیط زیست خوزستان در توضیح آن می‌گوید: نزدیک دو ماه است، کشتار غیرقانونی پرندگان مهاجر در استان خوزستان آغاز شده، ولی در این مدت، کوچکترین برخوردی با فروشندگان در بازار نشده و روزانه لاشه صد‌ها قطعه از انواع پرندگان مهاجر به راحتی در بازار کیان اهواز به فروش می‌رسد.

سرخه در ادامه می‌افزاید: برخورد‌های صورت گرفته با متخلفان در محمیه‌ها در گذشته، جنبه نمایشی داشته و شواهد حکایت از آن دارد که اصلا بازدارنده نبوده است، به گونه‌ای که می‌بینیم تعداد محمیه‌ها افزایش پیدا کرده و متخلفان با خیالی آسوده به نسل کشی پرندگان مهاجر مشغولند.

این فعال محیط زیست در ادامه با تأکید بر اینکه برخورد با متخلفان باید مداوم، جدی و بازدارنده باشد، می‌گوید: آتش زدن چند کومه و چند تخته چوب دردی را دوا نمی‌کند. علاوه بر آن، نمی‌شود در آغاز فصل صید و شکار، چشم بر تخلفات بست و بعد از چند ماه از تدارک برنامه‌هایی برای مقابله با این کشتار خبر داد و زمانی اقدام کرد که کار از کار گذشته است.

وی در ادامه ضعف شدید یگان حفاظت و بخش محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست استان خوزستان را از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن کشتار پرندگان مهاجر می‌خواند و می‌گوید: در دهه اخیر جمعیت پرندگان مهاجر استان خوزستان به ویژه پرندگان وابسته به تالاب‌ها کاهش چشمگیری داشته و متأسفانه شاهدیم برخی از گونه‌ها که در گذشته نه چندان دور از جمعیت قابل توجهی برخوردار بوده‌اند، یا به طور کلی از بین رفته و یا به حد نگران کننده‌ای تقلیل پیدا کرده‌اند.

روندی ناامیدکننده که ظاهرا امسال هم قرار است شاهد تکرارش باشیم؛ رویدادی که وقتی سال گذشته تصاویر و فیلم‌های مستندی از آن منتشر شد، واکنش مسئولات سازمان حفاظت محیط زیست کشورمان به فیلم کشتار پرندگان مهاجر در تالاب‌های خوزستان، تکذیب ماجرا و نسبت دادن وقایع به عراق بود؛ نسبتی دروغ که ظاهرا مسئولان حفاظت محیط زیست کشورمان قصد دارند دوباره امسال هم به آن اتکا کرده و نسل کشی پرندگانی که کشورمان را برای گذران زمستان انتخاب کرده‌اند، گردن عراقی‌ها بیندازند!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
بطور کلی خاورمیانه بجز ایران فرهنگ ضعیفی داره.
بهترینش فرهنگ ایران خودمان بوده که در سالهای اخیر بشدت آنرا تخریب کرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۸
ایران شما بهشت برین است.
مشکل سازمان محیط زیسته که هنوز مجوز شکار میفروشه
تو‌کانادا این همه غاز وحشی هست با این‌همه آب و طبیعت اجازه نداره کسی کوچکترین آزاری بهشون‌ برسونه، توجه به طبیعت و احترام با آن نوعی عبادت است
شد یک روز یک خبر خوب از این کشور گل بلبل بیاد ما دلخوش باشیم واقعاً باعث تاسف تاسف تاسف
وحدت ستیزی مشرق تمامی ندارد. با ادامه تیترهای اینچنینی
چطور انتظار بهتر شدن زندگی دارید وقتی جانوران رو قتل عام میکنید؟؟؟
به نظر من عدم برخورد دولت با بسياري از تخلفات ترس است جمله اي كه بارها شنيده ام "ناراضي تراشي نكنيد"
وقتی در یک محیط خشم و خونریزی اتفاق بیوفته، پیام بدبختی و خشم و نفرت از طرف طبیعت به آن محیط منعکس خواهد شد.
وقتی که میگن جهان سوم هستیم یعنی همین... کشت و کشتار حیوانات و بی تفاوتی مردم و مسئولان...
امیدوارم با خوردن گوشت این پرندگان غریب به مرض لاعلاج سرطان دچار شوند... آمین
کسی نیست به این پرنده های بیچاره بگه وارد ایران نشید . اینجا هیچ حیوانی آسایش نداره...
صد رحمت
جالبه امارات بیابان رو کرده جایی برای پرندگان مهاجر ایران هر چی تالاب یا زیستگاه پرندگان حیوانات داره گذاشته در اختیار کسانی که دارند فقط ویران می کنند.
وقتی دست اندرکاران محیط زیست دنبال لاشه هستند تا فریزهایشان پر شود و فسنجون مرغابی نوش جان کنند چطور انتظار داریم که جلوی این شکارچیان که واقعا جرمشان از قاتل هم بالاتر است را بگیرند
این سازمان تاحالا کوچکترین خدمت به محیط زیست نکرده هیچ با فروش تعداد حیات وحش باقی مانده میخواهد هرچه باقیمانده را هم نابود کند.
این سازمان آلوده باید منحل شود و جای آن را سازمانهای مردم نهاد بگیرند تا مستقیما خود مردم محیط زیست شان را اداره کنند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل