بازدید 9908
۶

حکایت تحصیل در کلاس‌های تاریک در پلدختر

کد خبر: ۸۴۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 13 October 2018

کلاس‌های فرسوده بدون آب و برق و کانکس‌های خالی از امکانات، سهم بسیاری از دانش‌آموزان پلدختری از دوران تحصیل است.

به گزارش تسنیم از پلدختر، با آغاز سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان راهی مدارس شدند جایی که دانش‌آموزان نیمی از سال را در آنجا می‌گذرانند بنابراین احساس امنیت و آرامش در مدارس و مهیای امکانات آموزشی نظیر تخته، نیمکت، وسایل آموزشی و وسایل سرمایشی و گرمایشی باید در مدارس نیز فراهم باشد تا دانش‌آموزان به تحصیل رغبت داشته و با احساس امنیت و آرامش تحصیل کنند.

با شروع سال تحصیلی برخی مدارس پلدختر حال و روز خوشی ندارند و برخی مدارس فاقد نیمکت مناسب، آب آشامیدنی، کولر و پنکه است که با این شرایط تحصیل در این مدارس زجر آور است.

ایران کشوری است که سالانه زمین لرزه‌های فراوانی در آن اتفاق می‌افتد بنابراین مسئولان باید تدبیر داشته و مدارس فرسوده را هر چه زودتر نوسازی کنند چون علاج واقعه را قبل از وقوع باید کرد نه اینکه منتطر ماند اتفاقی بیفتد سپس دست به کار شد.

به گفته رئیس آموزش و پرورش پلدختر 20 مدرسه فرسوده و تخریبی و 5 مدرسه غیر‌مقاوم با 377 دانش‌آموز وجود دارد که دانش‌آموزان این مدارس در معرض خطر و آسیب قرار دارند.

مدرسه برج کبود پلدختر فاقد آب و برق

شهرستان پلدختر گرم‌ترین نقطه استان لرستان است و دانش‌آموزانی که در مدارس کانکسی تحصیل می‌کنند با مشکلات فراوانی روبرو هستند و با توجه به گرمای شهرستان پلدختر نیاز به تشکیل کلاس‌های درس در فضایی مناسب است.

یکی از اولیای دانش‌آموزان مدرسه کانکسی برج کبود به خبرنگار تسنیم گفت: فرزند من در دبستان کانکسی معرفت همراه با 8 دانش آموز دیگر تحصیل می‌کند که این مدرسه فضای آموزشی بسیار کمی دارد، فاقد آب آشامیدنی و لوله‌کشی، فاقد وسایل گرمایشی و سرمایشی و فاقد برق و سرویس بهداشتی است که دانش‌آموزان را خیلی اذیت می‌کند.

تحصیل همزمان دانش‌آموزان چهار پایه در یک کانکس

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان در فصل گرم، گرما را تحمل می‌کنند و در فصل زمستان سرما را، افزود: از اول مهر که مدارس بازگشایی شده دانش‌آموزان این مدرسه در گرمای طاقت فرسای پلدختر تحصیل می‌کنند و تا یک ماه آینده نیز هوا گرم است که این برای دانش‌آموزان ابتدایی زجر آور است بنابراین از مسئولان تقاضا داریم هر چه زودتر برای این روستا مدرسه بسازند تا ما با احساس آرامش بیشتری فرزندانمان را به مدرسه بفرستیم.

این اولیای دانش‌آموز عنوان کرد: در مدرسه کانکسی معرفت روستای برج کبود دانش‌آموزان پایه اول، دوم، چهارم و ششم درس می‌خوانند که معلم مدرسه خیلی برای تدریس اذیت می‌شود.

آب آشامیدنی و کولر؛ غایبان تنها مدرسه روستای میدان بزرگ

به همراه یک گروه جهادی برای بردن وسایل و لوازم‌التحریر برای دانش‌آموزان کم بضاعت راهی روستای محروم میدان بزرگ می‌شوم تا از نزدیک مشکلات این مدرسه را که بارها تلفنی گزارش آن‌ها را دریافت کرده بودم ببینم. به محض ورود به روستا متوجه اوج محرومیت این منطقه می‌شوی جایی که گروه‌های جهادی سپاه و بسیج بارها در این منطقه کارهای زیر ساختی خوبی انجام داده‌اند ولی محرومیت این منطقه زیاد است که نیاز است مسئولان هر چه سریعتر حل مشکلات این منطقه را در دستور کار قرار دهند.

جلوی درِمدرسه با متوقف شدن ماشین متوجه تابلوی مدرسه که روی آن مدرسه ابتدایی شهید منصوری و مدرسه متوسطه خیام حک شده است می‌شویم که نشان از وجود مدرسه ابتدایی و راهنمایی در یک ساختمان فرسوده است.

وارد مدرسه می‌شویم ولی قبل از دیدن شور و شوق دانش‌آموزان با باری از انبار لوله‌های گاز در محوطه مدرسه روبرو می‌شویم جلوتر که می‌رویم دیوارها و پنجره‌های بدون شیشه مدرسه خودنمایی می‌کند که معلوم است دانش‌آموزان اول مهر را با همین درب و پنجره‌های بدون شیشه شروع کرده‌اند، آنچه می‌بینیم دیوارهای فرسوده، نبود وسایل سرمایشی از جمله پنکه و کولر در داخل دفتر مدرسه، میز و صندلی‌های فرسوده در کلاس‌های درس، نبود آب آشامیدنی، تخته‌های کهنه و محرومیت است که هر انسانی با دیدن این صحنه‌ها ناراحت می‌شود.

مدرسه میدان بزرگ فاقد آب شرب

آنچه در مدرسه روستای میدان بزرگ دیدیم با استاندارهای روز دنیا که نه حتی با استاندارهای ملی، استانی و شهرستانی هم فرسنگ‌ها فاصله دارد.

یکی از معلمان این مدرسه به خبرنگار تسنیم اظهارداشت: مدرسه روستای میدان بزرگ سال 61ساخته شده و فرسوده، فاقد لوله کشی آب، فاقد وسایل سرمایشی وگرمایشی است.

وی با اشاره به اینکه 74دانش آموز پایه‌های مختلف در این مدرسه تحصیل می‌کنند افزود: به علت اینکه مدرسه آب شرب ندارد دانش‌آموزان باید از خانه آب برای خوردن با خود به مدرسه بیاورند یا تحمل کنند تا به خانه بروند.

یکی دیگر از معلمان روستای میدان بزرگ عنوان کرد: هوا خیلی گرم است و ما مجبور هستیم در این گرما در کلاس تدریس کنیم که هم ما و هم دانش‌آموزان خیلی اذیت می‌شویم نیاز است مسئولان هر چه زودتر رسیدگی کنند.

خطرناک بودن شیشه‌های شکسته برای دانش‌آموزان

فاطمه یکی از دانش‌آموزان مدرسه شهید منصوری میدان بزرگ به خبرنگار تسنیم بیان کرد: مدرسه فاقد آب آشامیدنی است که ما خیلی در مدرسه اذیت می‌شویم، پنجره‌های کلاس ما شیشه ندارد و برخی کلاس‌های مدرسه یک شیشه نصفه دارند که برای دانش آموزان خطرناک است و هر لحظه ممکن است با یک باد شیشه‌های پنجره‌ها روی سر ما که در نیمکت کنار پنجره می‌نشینیم بریزد.

محمد یکی دیگر از دانش‌آموزان به خبرنگار تسنیم در پلدختر تصریح کرد: با هر بادی که در مدرسه وزیدن می‌کند کلاس ما به خاطر اینکه پنجره‌های آن شیشه ندارد پُر از خاک می‌شود.

وی گفت: مدرسه ما خیلی فرسوده و فاقد امکانات آموزشی مناسب ووسایل ورزشی است و آب آشامیدنی هم نداریم که مدیر مدرسه هر موقع تشنه هستیم به ما آب می‌دهد.

وجود 20 مدرسه تخریبی و فرسوده در پلدختر

شاهمرادی رئیس آموزش و پرورش پلدختر مشکلات مدارس کانکسی ومدرسه روستای میدان بزرگ را تایید و به خبرنگار تسنیم اظهارداشت: در اسرع وقت مشکلات مدارس کانکسی و مدرسه میدان بزرگ برطرف می‌شود.

رضا شاهمرادی رئیس آموزش وپرورش پلدختر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در پلدختر گفت: 121مدرسه با بیش از 10هزار دانش‌آموز در شهرستان پلدختر وجود دارد که از این تعداد 20مدرسه تخریبی و فرسوده، 5 مدرسه غیر‌مقاوم و 3مدرسه کانکسی است.

وی عنوان کرد: سه مدرسه ابتدایی کانکسی با 34 دانش‌آموز در روستاهای طالقانی، باغ گل گل و برج کبود وجود دارد که دبستان فردوسی روستای طالقانی 10 دانش آموز، دبستان معرفت روستای برج کبود 9 دانش آموز و دبستان شهید فلاحی روستای باغ گل گل نیز 15دانش آموز دارد.

رئیس آموزش وپرورش پلدختر بیان کرد: 377دانش‌آموز در مدارس فرسوده تحصیل می‌کنند و لیست مدارس تخریبی وفرسوده به استان ارسال شده است که کارشناسان باید بررسی کنند که چه میزان اعتبار برای بازسازی این مدارس نیاز است.

وی با اشاره به اینکه مدرسه 12کلاسه شاهد پلدختر نیاز به نوسازی داشت که در حال ساخت آن هستیم، تصریح کرد: آموزش وپرورش با دید باز مشکلات را پیگیری می‌کند و به زودی مشکلات مدارس کانکسی حل خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۸
انتشار یافته: ۶
آخه اینقدر اختلاف............واقعا کسی نیس.........تابی مقایسه کن مدارس تهران با این مناطق..........واقعا انصاف هست.....یعنی کسی نیس رسیدگی کند..........
صلوات بفرست ...
با سلام

لطفا یک کمپین تشکیل بدهید پول جمع کنیم و امکانات بخریم . تابناک جان ، تا حالا که پیام های من را منتشر نکردید ولی امیدوارم این دفعه یک کار اصولی را شما شروع کنید مثل کارهای دیگر خیرتون. متشکرم .

مهدی پور
كشوري با اينهمه ثروت و اينهمه اختلاس و اينهمه محروميت!
فغان از این همه مظلومیت و محرومیت
این رنگ آبی که کلاس را تیره تر می کند چرا استفاده می کنند؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر