بازدید 2051

تشریح صدو‌سی نهمین نشست IPU در ژنو

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس(IPU)، ضمن تشریح صدو‌سی نهمین نشست IPU در ژنو، گفت: این نشست با شعار «رهبری پارلمان‌ها در ارتقاء صلح و توسعه در عصر نوآوری و تغییرات فناوری»، هفته آتی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۸۴۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۰ 12 October 2018

 فاطمه حسینی در توضیح یک صدو‌سی و نهمین نشست اتحادیه بین المجالس جهانی(IPU)، گفت: پارلمان‌های کشورهای مختلف سالانه در دو اجلاسیه (ابتدای فصل بهار و پاییز) به بررسی محورهای گوناگون پنج کمیته تخصصی این اتحادیه می‌پردازند و تجارب خود در سطح پارلمان‌های دنیا را به اشتراک می‌گذارند.

برگزاری 139 نشست IPU با شعار رهبری پارلمان‌ها در ارتقاء صلح و توسعه در عصر نوآوری و تغییرات فناوری

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 139 نشست IPU در ژنو از شنبه بیست یکم مهرماه تا پنج‌شنبه 26 مهرماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: نشست پیش رو با شعار «رهبری پارلمان‌ها در ارتقاء صلح و توسعه در عصر نوآوری و تغییرات فناوری» برگزار می‌شود، نمایندگان اعزامی علاوه بر شرکت در مجمع عمومی در کمیته‌های دائمی" صلح و امنیت بین‌الملل"، "توسعه پایدار و تجارت"، دموکراسی و حقوق بشر"، "امور سازمان ملل متحد" و " اجلاسیه زنان و جوانان" و نشست" آسیا پاسفیک و پنل‌های تخصصی در این اجلاس حضور پیدا خواهند کرد.

وی افزود: در مجمع عمومی اجلاس پیرامون «رهبری پارلمان‌ها در ارتقاء صلح و توسعه در عصر نوآوری و تغییرات فناوری»، هیت های شرکت‌کننده در مورد چگونگی تاثیرگذاری پارلمان کشورها بر مسیر توسعه فناوری، مذاکرات دو یا چند جانبه، تسهیل دیپلماسی، رفع مشکل سواد دیجیتالی بحث و بررسی می‌کنند.

تصویب ماده اضطراری و نقش ایران در ارایه پیشنهادات تاثیرگذار جهانی

حسینی تصریح کرد: تصویب ماده اضطراری یکی از اقدامات و ابعاد مهم در IPU است، در اجلاسیه‌های سالانه ماده اضطراری مرتبط با تحولات اخیر سطح جهانی به تصویب جمع می‌رسد. پیشنهادات برای تصویب به عنوان ماده اضطراری باید از تناسب لازم با تحولات جهانی زمان برگزاری اجلاس برخوردار باشند. همچنین این موضوع باید دغدغه جهانی باشد تا در مجمع عمومی امکان رأی آوری داشته باشد.

این نماینده در مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: در طول چهار اجلاسیه گذشته ایران نقش موثری در تصویب ماده اضطراری داشته است، در صد و سی و ششمین اجلاسیه در بنگلادش ماده اضطراری در خصوص «قحطی و خشکسالی در بخش‌های از آفریقا و یمن» به تصویب رسید. موضوع یمن در پیشنهاد اولیه ماده اضطراری نبود و با نقش فعال ایران این پیشنهاد ترکیبی مصوب شد.

وی ادامه داد: این ماده به جهت قحطی و محکومیت عاملان درگیری مطرح و مورد نظر موافق کشورها قرار گرفت. در صد و سی و هفتمین اجلاس بین‌المجالس روسیه ماده اضطراری در رابطه با حمایت از مسلمانان روهینگیا میانمار به جهت همزمانی فاجعه جهانی در روهینگیا با برگزاری اجلاس به تصویب رسید. هفت کشور مسلمان این پیشنهاد را مطرح و با کمک قابل توجه ایران به تصویب رسید.

رئیس شورای اجرایی بین‌المجالس جهانی، تصریح کرد: در صد و سی و هشتم اجلاسیه که در ژنو برگزار شد، موضوع حمایت از فلسطینیان به تصویب رسید زیرا جهانیان نسبت به موضوع انتقال پایتخت ایالات متحده به بیت‌المقدس واکنش نشان داده بودند لذا به موجب تصویب ماده اضطراری بحث حمایت از فلسطینیان مورد توجه قرار گرفت.

حضور در اجلاس IPU با هدف فعال‌سازی دیپلماسی پارلمانی

حسینی معتقد است: هیات اعزامی IPU از فرصت حضور در جلسات مذاکره دو جانبه بین کشورها نیز استفاده می‌کند، این جلسات بستری برای فعال‌سازی دیپلماسی پارلمانی است.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: حضور و شرکت در اجلاس IPU فرصتی است برای توسعه روابط دوستی، افزایش بستر همکاری بین کشورها و اشتراک گذاری تجربیات است، بر اساس انتخاباتی که در مجلس شورای اسلامی انجام گرفت ترکیب شورای اجرایی بین المجالس از صحن انتخاب شدند. هیات اعزامی در اجلاس برای ایفای در شان این ماموریت تلاش خواهند کرد.

رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین‌المجالس جهانی پارلمان ایران در پایان یادآور شد: هیات اعزامی در این دور از اجلاس شامل خانم پروانه مافی، آقایان علی‌اصغر یوسف‌نژاد، مصطفی ذوالقدر، محمدباسط درازهی، علی نجفی خوشرودی و اسفندیار اختیاری در این اجلاسیه شرکت و در هر کدام از کمیته‌های تخصصی حضور پیدا می‌کنند . همچنین اقای کاظم جلالی به عنوان نایب رئیس کمیته اجراییIPU شرکت می کنند، نمایندگان ایران در تمامی کمیته ها شرکت فعال خواهند داشت.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت؛ در اجلاسیه صد و سی و هفتم رئیس جدید اتحادیه بین المجالس انتخاب و در بین گروه منطقه‌ای آمریکا لاتین بین اروگوئه و مکزیک، رقابت صورت پذیرفت که هر دو یک نماینده زن پارلمانشان را جهت ریاست معرفی کردند در مجمع عمومی انتخابات صورت گرفت که در نهایت خانم گابریلا کوئواس بارون از مکزیک رئیس این اتحادیه را بر عهده گرفت. مارتین چانگانگ از کامرون نیز دبیر کل اتحادیه را بر عهده دارد.

گفتنی است؛ اعضای هیئت رئیسه شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس (IPU) 6 شهریور ماه سال جاری انتخاب شدند و بر این اساس، سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به عنوان جوانترین و نخستین نماینده زن برای رئیس شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس(IPU) برگزیده شد.

همچنین علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری در مجلس به عنوان نایب رئیس اول و محمدباسط درازهی نماینده مردم سراوان در مجلس به عنوان نایب رئیس دوم انتخاب شدند. محمدجواد جمالی نوبندگانی نماینده فسا در مجلس نیز به عنوان دبیرکل شورای اجرایی اتحادیه بین المجالس (IPU)، پروانه مافی نماینده تهران در مجلس به عنوان خزانه دار، مهدی فرشادان نماینده سنندج به عنوان دبیر اول و جلیل مختار نماینده آبادان به عنوان دبیر دوم انتخاب شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان