بازدید 5406
آغاز رقابت سخت بر سر ده‌ها میلیارد تومان گردش مالی سینمای ایران؛

خانه سینما کنترل اقتصاد سینما را به دست می‌گیرد؟

اکنون مالکان وب سایت اصلی فروش بلیت سینما، صرفاً فروشنده ده‌ها میلیارد تومان از گردش مالی سینما نیستند، بلکه به صورت بالقوه می‌توانند بر قدرت در سینما نیز تاثیر بگذارند، چرا که کاهش فروش کل سینما می‌تواند حتی در تغییر رئیس سازمان سینمایی تاثیرگذار باشد...
کد خبر: ۸۴۱۸۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۷ 11 October 2018

خانه سینما کنترل اقتصاد سینما را به دست می‌گیرد؟اقتصاد سینمای ایران در یک دهه اخیر به مرور متکی به فروش آنلاین شده و این اتکاء، قدرت و منافع ویژه‌ای در اختیار عرضه کنندگان این خدمات قرار داده است؛ قدرت و منافعی که اکنون خانه سینما خواهانِ آن شده و با سامانه‌ای که اکنون همچنان در حال طراحی است، در پی انتقالش به خانه سینما به عنوان محل تمرکز صنوف سینما است. این اتفاق -در صورت تحقق- تاثیر چشمگیری در تقویت موقعیت این مجموعه خواهد داشت.

به گزارش «تابناک»؛ با توسعه فضای مجازی، بلیت فروشی آنلاین شکل گرفت و سینماتیکت با حمایت‌هایی که از آن صورت پذیرفت، توانست کنترل بازار را به دست گیرد. تاثیر فروش آنلاین در سال‌های اخیر آنچنان افزایش یافته و سهم اصلی از فروش فیلم‌ها را به دست آورده که در تبلیغات شهری گرانقیمت صاحبان فیلم‌های سینمایی، تنها نشانی این وب‌سایت درج می‌شد که در واقع یک تبلیغ مجانی برای تقویت جایگاه این سامانه فروش بلیت سینما محسوب می‌شد.

در سینماتیکت خبرهای فراوانی جسته و گریخته می‌شود که منجر به تلاش برخی فعالان سینما برای راه‌اندازی سامانه‌‍‌ای تازه و رقیب سینماتیکت را پررنگ نمود؛ از جنس ارتباطات مالکان این وب سایت تا زمان واریز درآمد حاصل از بلیت‌های سینما به حساب صاحبین فیلم‌ها، با نقدهایی همراه بود اما جریان جدی در سینما دیده نمی‌شد. در دوره‌های پیشین جشنواره فیلم فجر، یک سامانه فروش بلیت رونمایی شد که قرار بود ابتدا فروش بلیت جشنواره را برعهده بگیرد و در ادامه، به عنوان سامانه فروش بلیت فعال شود اما این سامانه با بار سنگین و کاذبی مواجه شد که در نهایت حتی فروش بلیت‌های جشنواره نیز به آن محول نشد!

خانه سینما کنترل اقتصاد سینما را به دست می‌گیرد؟

در این شرایط خانه سینما اکنون سامانه تازه‌ای را رونمایی کرده که قرار است فروش بلیت فیلم‌های سینمایی را برعهده بگیرد. فیلمتیکت می‌تواند رقیب سخت سینماتیکت باشد، چرا که از پشتیبانی خانه سینما برخوردار است و اگر به لحاظ فنی قدرتمند ظاهر شود، احتمالاً در این حوزه به وب سایت مرجع تبدیل خواهد شد. با توجه به آنکه کنترل اقتصاد سینما عملاً به دست سینماتیکت افتاده، منطق نیز ایجاب می‌کرد که خانه سینما به سمت سامانه جایگزین برود که اختیار آن با صنوف سینما باشد و منافع حاصل از آن نیز به صنوف سینما برسد.

به تعبیر ساده‌تر، اکنون مالکان سینماتیکت صرفاً فروشنده ده‌ها میلیارد تومان از گردش مالی سینما نیستند، بلکه به صورت بالقوه می‌توانند بر قدرت در سینما نیز تاثیر بگذارند، چرا که کاهش فروش کل سینما می‌تواند حتی در تغییر رئیس سازمان سینمایی تاثیرگذار باشد. خانه سینما به دنبال فعال کردنِ سامانه فروش بلیت سینمایش به موازات سامانه موجود است و اگر در این زمینه موفق باشد، احتمالاً به مرور نقش سامانه خانه سینما پررنگ و نقش سامانه کنونی کمرنگ خواهد شد.

این تغییر رویه، نه تنها منافع و سود فروش بلیت در این سامانه را که ارزشی میلیاردی دارد، نصیب خانه سینما می‌کند و به نوعی تضمین کننده ی استقلال مالی خانه سینما خواهد بود، بلکه جایگاه این مجموعه را در تصمیم گیری‌های سینمایی تقویت خواهد نمود. به تعبیر دیگر، با این تغییر اقتصاد سینما را در کنترل مجمع صنوف سینمای ایران قرار خواهد داد؛ اتفاقی که حتماً مخالفانی خواهد داشت و قاعدتاً با مقاومت‌هایی از سوی برخی مسئولین ذینفع همراه خواهد شد.

اکنون باید صبر کرد و دید که آیا هیات مدیره کنونی خانه سینما توان فعال‌سازی این سامانه را در کوتاه مدت خواهد داشت؟ آیا این سامانه در گام نخست، بلیت‌های سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر به عنوان یک گام نخست قوی توسط این سامانه به فروش خواهد رفت و در گام دوم، در اکران نوروزیِ سال 1398 به فروش بلیت سینما خواهد پرداخت؟ این پرسشی است که پاسخِ آن در ماه‌های پیش رو مشخص می‌شود و جهت‌گیری اقتصاد و قدرت در سینما را به شکل واضحی عیان خواهد نمود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان