بازدید 5433
جهانگیری:

هرکس خیانت کرد، مهر خیانت بر پیشانی‌اش بزنیم

کد خبر: ۸۴۱۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰ 09 October 2018

معاون اول رئیس جمهور گفت: راه عبور از شرایط فعلی این است که همه کار کنیم و هر کس خیانت کرد مهر خیانت بر پیشانی اش بزنیم. در این وضعیت که مردم با مشکل رو به رو هستند تلاش کنیم با راه های خوب و مدیران با انگیزه از این دوران، با انگیزه عبور کنیم.

به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری در پنجمین همایش روز ملی روستا و عشایر اظهار کرد: اینکه جایگاه روستا در نظام اقتصادی ، سیاسی و اجتماعی و فرهنگی ما کجاست امر روشنی است؛ یکی از مراکز و سازه های اصلی هویت بخشی به ایران است.

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: نمی شود درباره ایران و ویژگی‌هایش گفت و فکر کرد این امتیازات مختص به جامعه شهری است.

وی ادامه داد: روستا یک نماد هویتی مهم بوده و امروز به عنوان کانون تولید باید به آن اشاره شود.بله؛ طی سالیان گذشته شرایطی پیش آمده که بخش قابل توجهی از جمعیت روستایی به شهرها مهاجرت کرده‌اند.

معاون اول ریاست جمهوری سپس خاطرنشان کرد: البته این موضوع را نباید از نظر دور داشت که تعداد زیادی از روستاها با افزایش جمعیت به شهر تبدیل شده است ؛ بنابراین بخشی از آمار افزایش جمعیت شهری معنی‌اش این نیست که روستاییان به حاشیه های شهرها مهاجرت کرده اند، بلکه روستاها به شهر تبدیل شده‌اند.

جهانگیری گفت: توسعه شهرها وقتی شکل می گیرد که به توسعه روستاها توجه کنیم. نقاط ضعف را به صورت جدی شناسایی کنیم و از آن برنامه اصلاحی تهیه کنیم.

معاون اول رئیس جمهور سپس خاطرنشان کرد: ساکنین روستاها باید احساس کنند نیازهای اولیه را به خوبی دارا هستند. در آستانه چهل‌سالگی جمهوری اسلامی ، حتما یکی از موارد مهم فراهم شدن زیر ساختار های مهم در روستاها هستند.

وی در ادامه یادآورشد: فراموش نکنیم در اوایل انقلاب یک خانواده روستایی از حداقل امکانات رفاهی بی بهره بودند. آنقدر امکانات رفاهی در روستاها وجود نداشت که بعد امکانات ساده ای مثل یخچال که آمد در آمار دولت ها میزان استفاده از این امکانات طرح می شد .

وی گفت: به جهت راه آسفالته بیش از ۹۲/. از جمعیت روستایی راه آسفالته دارند. در دو دولت یازدهم و دوازدهم میزان آمار راه آسفالته افزایش یافت. به ۷۵۰۰ روستا در این دوره آب اشامیدنی و‌بهداشتی رسید .

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: در سال ۹۵ به اندازه ده سال پیش آب آشامیدنی به روستاها رسید. وزیر محترم نفت تدبیری اندیشید تا از بودجه دولت استفاده نشود اما به روستاها گاز رسانی شود.

جهانگیری در ادامه یادآور شد: در حوزه بهداشت ۹۹/. جمعیت روستایی کشور زیر نظر مراکز درمانی برده شده است.

وی با اشاره به آمار قبولی دانش آموزان در رشته پزشکی در شهرستان سراوان گفت: این ها استعداد های کم نظیر کشور هستند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه «رساندن اینترنت به شهرستان ها و روستاها پرداختن به کالای لوکس نیست» گفت: ما باید کاری کنیم که روستایی توانمند شود و این امر در دولت مطرح شد. توانمند سازی به این معنا که مراکز درمانی و آموزشی و فنی و حرفه ای به مردم مهارت یاد بدهد.

وی ادامه داد: زنجیره کشاورزی باید طوری باشد که بیش ترین بازده آن به خود روستاییان داده شود. شبکه توزیع ما به گونه‌ای است که قیمت تولید کننده با مصرف کننده فاصله زیادی دارد. به همین دلیل بخش زیادی از محصولات ما در راه رساندن به مصرف کننده از بین می برد.

وی افزود: بسته بندی ما هم مشکل دارد. ۹۰/. تولید زعفران در ایران است اما سهم ایران در بازار جهانی کم است. بخش خصوصی ما هنوز به سمتی نرفته که از این محصول استفاده کنند.

جهانگیری با اشاره به کمبود آب در کشور گفت: ۹۰/. آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود؛ اگر کشاورزی به جایی برسد که ۱۰ تا ۲۰/. صرفه جویی کند مشکلات ما در کمبود آب حل می شود. کسانی که از آب‌رسانی مدرن استفاده می کنند توسط دولت حمایت خوبی می شوند.

وی با بیان اینکه کشت گلخانه ای موضوع مهمی است گفت: هرکس با هر نیتی که در اجرای طرح های ملی اخلال ایجاد می کند کار خلاف انجام می دهد.

معاون اول رئیس جمهوری گفت: در جلسه ای به ضرورت ایجاد اشتغال روستایی اشاره کردیم؛ مقام معظم رهبری موافقت کردند یک و نیم میلیارد دلار برای اشتغال روستایی برداشت کنیم . با توجه به دوران انتخابات برای اینکه شائبه ای پیش نیاید هر دو طرف کمی تعلل کردیم. سال گذشته این قانون در اختیار ما قرار گرفت. توافق با بانک ها شد که این مقدار تبدیل به ریال شود با کارمزد ۴تا ۶/. وام داده شود.

وی در همین راستا ادامه داد: این مقدار به صورت وام نصفش با ارز قبلی ارائه شده و از الان به بعد با سامانه نیما در اختیار روستاییان قرار می گیرد، رقمش قابل توجه است .

جهانگیری همچنین گفت: باید دقت شود عده ای رانت جو نیایند سو استفاده کند ؛ کسی تخلف کرد باید با او بر خورد قاطع شود. این پول متعلق به کسانی است که در مناطق روستایی ایجاد اشتغال کنند.

وی افزود: روندش نسبت به آنچه که آقای رئیس جمهور انتظار داشتند کندتر است. در کنار این منابع منابع خوبی با تدبیر آقای سعیدی کیا و رضوی با همکاری بانک درنظر گرفته شده که وام ۸/. بدهند. ۲۴۰۰ طرح تصویب شده و ۱۶۰۰ تای آن هم به بهره برداری رسیده است.

معاون اول رئیس جمهور گفت: طرح های کوچک و صنایع کوچک راه ایجاد اشتغال در کشور هستند به شرطی که هم اقتصادی باشند و هم کسی که می خواهد این کار را انجام دهد اهلیت داشته باشند.مدیر با انگیزه بن بست‌ها را می شکند.

وی در ادامه سخنانش با اشاره به ضرورت برخورد با فاسدین اقتصادی گفت: راهش این است که همه کار کنیم و هرکس خیانت کرد مهر خیانت بر پیشانی اش بزنیم. این کشور کشور بزرگ و با استعدادی است.

وی گفت: در این وضعیت که مردم با مشکل رو به رو هستند تلاش کنیم با راه های خوب و مدیران با انگیزه از این دوران، با انگیزه عبور کنیم.

جهانگیری در پایان با اشاره به تلاش های دولت برای گسترش کسب و کار روستایی گفت: جوانی که می توانست ابزار دست قاچاقچی قرار بگیرد با تلاش عده ای که صندوقی جهت ایجاد کسب و کار کوچک ایجاد کرده بودند تعمیرگاهی افتتاح کرد، در اوایل دولت به دیدن این کسب و کارها رفتم ، عده ای در تهران در روزنامه هایشان نوشتند معاون اول رفته و تعمیرگاه افتتاح کرده؛ این تعمیرگاه ارزشش از خیلی طرح های بزرگ بیش تر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان