بازدید 16527
مرور روزنامه‌های سه شنبه هفدهم مهرماه؛

پیشنهادی برای همه‌پرسی/حاشیه و متن تصویب CFT/رمزگشایی از داستان جنایی «خاشقچی»

نسیم ترمیم کابینه، ۲۰۰ مدیری که می‌روند، نهادسازی بدون آمریکا، شلیک قدوس به حافظه کی روش، رأی شفاف، پول تمیز، به توپ بستن مجلس در کمال ادب، گرانی تلفن‌های همراه متوقف نخواهد شد؟، پیامکی که از مشهد می‌آمد، ثبت شرکت‌ها گلوگاه فساد، نامه زیبا کلام به رئیس قوه قضاییه، خودجوش‌های سازماندهی شده، دیواری برای قاب‌های کودکانه، دوازده راهکار خروج از مشکلات ارزی و اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار برای حل مشکلات تأمین دارو، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۸۴۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۲ 09 October 2018

نسیم ترمیم کابینه، ۲۰۰ مدیری که می‌روند، نهادسازی بدون آمریکا، شلیک قدوس به حافظه کی روش، رأی شفاف، پول تمیز، به توپ بستن مجلس در کمال ادب، گرانی تلفن‌های همراه متوقف نخواهد شد؟، پیامکی که از مشهد می‌آمد، ثبت شرکت‌ها گلوگاه فساد، نامه زیبا کلام به رئیس قوه قضاییه، خودجوش‌های سازماندهی شده، دیواری برای قاب‌های کودکانه، دوازده راهکار خروج از مشکلات ارزی و اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار برای حل مشکلات تأمین دارو، از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک»؛ روزنامه‌های امروز سه شنبه هفدهم مهرماه در حالی چاپ و منتشر شد که ادامه گزارش‌ها و تحلیل‌های مرتبط با موضوع FATF و لایحع CFT همچنان در صفحات نخست آن‌ها به چشم می‌آید. احتمال ترمیم کابینه و معرفی وزرای جدید به مجلس، از دیگر موضوعاتی است که مورد توجه روزنامه‌های امروز قرار گرفته است.

روزنامه کیهان امروز نیز تیتری در نقد برجام و اف‌ای تی اف برای صفحه نخست انتخاب کرد و عنوان آن از برجام، این هم از FATF بهانه بعدی چیست؟! را تیتر یک کرد. این روزنامه در یادداشت روز خود، مطلبی با این تیتر نوشته است: اول صف و انتهای دو اردوگاه.

روزنامه اعتماد با چاپ تصویری از کودکان، عنوان کودکان نامریی شنیده نمی‌شوند را به مناسبت هفته ملی کودک تیتر یک کرد. این روزنامه در ستون نقد و نظر، یادداشتی از عباس عبدی چاپ کرده که طی آن پیشنهاد به همه پرسی گذاشته شدن پیوستن به کنوانسیون‌های بین المللی مطرح شده است.

روزنامه آفتاب امروز عنوان به توپ بستن مجلس در کمال ادب را برای گزارشی انتخاب کرده که طی آن به پیامک‌های تهدیدآمیز ارسالی به نمایندگان مجلس پیرامون لایحه CFT پرداخته شده است. این روزنامه همچنین تصویر احمدی نژاد، حسینی وزیر اقتصاد دولت دهم و سعید جلیلی را در صفحه نخست خود گنجانده و از چرایی سکوت آن‌ها درباره FATF سؤال کرده است.


در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم؛

پیشنهادی برای همه‌پرسی
عباس عبدی طی یادداشتی در ستون نقد و نظر روزنامه اعتماد با عنوان پیشنهادی برای همه‌پرسی، دلایل خود از پیشنهاد همه پرسی برای الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی را تشریح کرد و نوشت: بنده همیشه با پیشنهاد رفراندوم مخالف بوده‌ام. نه به این علت که با اصل رفراندوم مخالفم. اتفاقا آن را یکی از کارآمدترین روش‌ها برای فصل‌الخطاب بودن اختلافات سیاسی می‌دانم. به شرطی که طرفین اختلاف این شیوه را بپذیرند و اگر مخالف بودم به این علت بود که گمان نمی‌کردم یک طرف این اختلافات در موضوعات پیشنهادی حاضر شود به داوری مردم مراجعه کند. برای نمونه نظارت استصوابی به مفهوم موجود را نمی‌پذیرند که به همه‌پرسی گذاشته شود. زیرا روشن است که اکثریت با این گونه رفتار که به حذف بسیاری از افراد صالح و مورد قبول مردم از انتخابات منجر می‌شود، رأی نخواهند داد؛ بنابراین اگر بتوان آنان را مجبور کرد که نظارت استصوابی را به همه‌پرسی بگذارند، پیش از آن به گونه‌ای رفتار خواهند کرد که موضوعا نیازی به همه‌پرسی نباشد. به این معنا که از این شیوه حذف استصوابی کوتاه خواهند آمد... ، چون به طور قطع می‌دانند که نتیجه همه‌پرسی چه خواهد شد. ولی در این میان گمان می‌کنم که یک مورد استثنا پیدا شده است.
پیشنهادی برای همه‌پرسی/حاشیه و متن تصویب CFT/رمزگشایی از داستان جنایی «خاشقچی»

الحاق به کنوانسیون‌های بین‌المللی را می‌توان مستثنا کرد و به همه‌پرسی گذاشت؛ چرا؟

واقعیت این است که مجادلات درباره FATF و NPT و برجام و سایر کنوانسیون‌های جهانی به یکی از مهم‌ترین مجادلات در عرصه سیاسی ایران تبدیل شده است. مساله منحصر به داخل و بیرون نظام هم نیست. نمونه‌اش همین مجادلات در مجلس پیرامون تصویب لوایح مربوط به FATF است که حتی میان دو شاخه از جناح اصولگرا مجادله شدیدی در گرفت. طرفین ماجرا درباره خوب و بود بودن آن به اظهارنظر پرداختند ولی واقعیت این است که قریب به اتفاق موافقان و مخالفان بی‌اطلاع از جزییات موضوع هستند و این هم طبیعی است. یکی از خبرگزاری‌ها برای اثبات اینکه مخالفان اطلاعی از مساله ندارند با افرادی که جلوی مجلس اقدام به اعتراض کردند گفت وگو می‌کند.


به نظر می‌رسد که حقیقت موضوع از زبان این فرد بیان شده است. بنده هم که موافق FATF هستم، می‌دانم که این کنوانسیون عوارضی دارد، ولی به یک دلیل دیگری با آن موافقم. موافقم، چون معتقدم که بدون پذیرش کنوانسیون‌های بین‌المللی و البته مشارکت در شکل‌گیری و اصلاح آن نمی‌توانیم جامعه‌ای رو به رشد و مرفه و آرام داشته باشیم. البته این بدان معنا نیست که با الحاق به این کنوانسیون‌ها مشکلات ما حل می‌شود. خیر، چنین نیست. ولی بدون حضور در این کنوانسیون‌ها مشکلات ما ژرف‌تر و بدتر خواهد شد. بنابراین به طور کلی موافق الحاق هستم و البته تحفظات نیز وجود خواهد داشت که موضوعی کارشناسی است.


تا اینجا مسأله‌ای نیست، زیرا موافقت یا مخالفت امثال بنده مورد توجه تصمیم‌گیران نیست و روی آن حساب نمی‌کنند. به همین علت کار خود را انجام می‌دهند. ولی این امر در مورد کنوانسیون‌ها تفاوت دارد. عدم الحاق به آن‌ها چنان تنگنا‌هایی را ایجاد می‌کند که حتی اگر بنده و امثال آن در ایران هم مخالف الحاق باشیم، خودمان مجبوریم آستین‌ها را بالا بزنیم و به آن ملحق شویم.


مثل همین FATF که در دولت اصولگرا مقدمات الحاق به آن آماده شده بود. دولتی که قصد داشت دنیا را تغییر دهد! ولی مشکل اینجاست که هیچگاه این مساله ریشه‌ای به روشنی طرح نمی‌شود. همه این کنوانسیون‌ها خلاف شرع (مطابق تعریف رسمی) و قانون اساسی است ولی در عمل با هر توجیهی که هست، تصویب می‌شود. چرا؟ چون ضرورت وجود دارد. ولی همیشه در رد و تایید آن کلی تنش سیاسی ایجاد می‌شود که زیان‌های فراوانی برای کشور دارد.


از این روی، پیشنهاد می‌شود که موضوع کلی الحاق به کنوانسیون‌های بین المللی به همه‌پرسی گذاشته شود. به ویژه آنکه هر دو طرف گمان می‌کنند که اکثریت مردم ایران حامی نظرات آنان هستند. این روز‌ها مخالفان FATF بار‌ها و بار‌ها بر این ادعا تاکید کردند که مردم مخالف الحاق شدن هستند. بنابراین چه اشکالی دارد که اصل پذیرفتن و ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی (با حفظ تحفظات ممکن) به همه‌پرسی بگذاریم تا یک بار برای همیشه از این مجادلات تکراری و بیهوده خلاص شویم. ما باید در فرآیند شکل‌گیری این کنوانسیون‌ها نیز فعال باشیم.

رمزگشایی از داستان جنایی «خاشقچی»
خراسان در بخشی از یادداشتی با عنوان رمزگشایی از داستان جنایی «خاشقچی» نوشت: ماجرای ناپدید شدن و شاید کشته شدن «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار سعودی و چهره شاخص منتقد آل‌سعود که این روز‌ها در صدر اخبار جنجالی رسانه‌های جهان قرار دارد، ژست اصلاح طلبی بن سلمان را بار دیگر مخدوش ساخته است. خاشقچی که سال‌ها به عنوان یک خبرنگار برجسته و مدیر پیشین چند رسانه مهم عربستان سعودی در سطح جهان نامی برای خود دست و پا کرده بود، به شدت به سرکوب مخالفان و ساکت کردن منتقدان توسط ولیعهد عربستان سعودی معترض بود. وی در مصاحبه‌ای گفته بود: «هیچ کس جرئت نمی‌کند سخنی بگوید و درباره اصلاحات ولیعهد انتقادی مطرح کند... برای او خیلی مفیدتر است که جای نفس کشیدنی برای منتقدان، روشنفکران، نویسندگان و رسانه‌های سعودی باز کند تا بتوانند گفتگو و رایزنی کنند.» این سخن را فردی به زبان آورده است که بعد از اقدام به قتل شیخ نمر توسط حاکمان سعودی از آن استقبال کرده بود.
پیشنهادی برای همه‌پرسی/حاشیه و متن تصویب CFT/رمزگشایی از داستان جنایی «خاشقچی»
چرا بن سلمان با توجه به این که مشخص بود، این اقدام آن هم در خاک ترکیه به عنوان کشوری که پس از ماجرای اختلاف ریاض و دوحه در کنار قطر و مقابل عربستان قرار گرفت واکنش تندی از سوی آنکارا در پی خواهد داشت، دست به چنین ریسکی زد. برای این اقدام گمانه‌ها و سناریو‌های مختلفی را می‌توان برشمرد. جدای از این که حذف مخالفان و حتی منتقدان میانه رو توسط حاکمان سعودی رویه‌ای همیشگی بوده و در این سیاهه می‌توان از حذف منتقدانی همچون ناصر السعید الشمری، علال الفاسی، وجدی الغزاوی، شاهزاده سلطان بن ترکی و... نام برد، اما به نظر می‌رسد بن سلمان که این روز‌ها تحت فشار حیثیتی از سوی ترامپ و انتقاد‌های اهانت آمیز او مبنی بر این که این خاندان حتی دو هفته هم بدون کمک آمریکا دوام نخواهند آورد، با این اقدام به نوعی پیامی هشدارآمیز به مخالفان خود داده و سعی کرده است تا به نوعی از اقتدار خدشه دار شده اش اعاده حیثیت کند. برای فرستادن این هشدار هم خاک ترکیه را که این روز‌ها به محلی برای تجمع مخالفان بن سلمان بدل شده انتخاب کرده است. این رفتار عصبی و هیستریک که نشان می‌دهد شاهزاده بی تجربه به شدت خود را محتاج اقداماتی این چنین می‌بیند پیشتر در واکنش ریاض به انتقاد حقوق بشری کانادا هم مشاهده شد که سعودی با قطع روابط اقتصادی و فراخواندن سفیر خود از اوتاوا تعجب خیلی‌ها را برانگیخت. این رویه در ماجرای بازداشت سعد حریری نیز خود را نشان داده بود با این تفاوت که در آن بازه بن سلمان محاسبه جایگاه و واکنش جهانی به بازداشت نخست وزیر یک کشور دیگر را درست برآورد نکرده بود و مجبور به آزادی وی و اجرای نمایشی از صمیمیت با حریری بعد از آزادی او شد.


دیوید هرست، سردبیر میدل‌ایست‌ای با اشاره به ماجرای خاشقچی می‌نویسد: «این اقدام نشان از ناپختگی نظام سعودی دارد. جمال خود را یک مخالف حکومت نمی‌دانست، او به نظام سعودی وفادار بود و به کشورش افتخار می‌کرد، او نظرات بسیار متعادلی داشت، با این حال معتقد بود که نظام کنونی در حال سقوط اخلاقی است. اگر قرار باشد کسی مانند او این چنین شود، بقیه که دیدگاه‌های تندتری دارند باید منتظر چه رویدادی باشند؟» اما به راستی چرا سعودی‌ها یکی از منتقدان بسیار معتدل دربار را که البته بار‌ها در برابر انتقاد‌هایی که از پادشاهی عربستان مطرح می‌شد، از این حکومت دفاع کرده بود، سربه نیست کردند؟ پاسخ آن را شاید جورج مالبرونو، محقق مشهور فرانسوی داده باشد، آن جا که می‌نویسد: «بن سلمان آیا همانی است که امید می‌رفت عربستان سنتی و بسته را به کشوری پیشرفته و باز تبدیل کند؟ یا این که وی پادشاهی است مستبدتر از پادشاهان پیشین این کشور؟»

حاشیه و متن تصویب CFT
جلال خوشچهره در سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان حاشیه و متن تصویب CFT نوشت: تصویب آخرین لایحه از لوایح چهارگانه مربوط به FATF در جلسه علنی یکشنبه مجلس که مربوط به الحاق ایران به «کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم» (CFT) است، حاوی نکاتی بدیع در سپهر سیاسی و تصمیم‌سازی نظام حاکمیتی در کشور است. برخلاف معمول، این‌بار حاشیه اتفاق بیش از متن آن حائز اهمیت و تامل است. این رویداد نشان از رویکردی واقع‌گرایانه در شیوه تصمیم‌سازی است که در آن احتجاج و فرصت برابر میان موافقان و مخالفان یک تصمیم فراهم شد و سرانجام نظر مستدل به کرسی نشست.
پیشنهادی برای همه‌پرسی/حاشیه و متن تصویب CFT/رمزگشایی از داستان جنایی «خاشقچی»
اگر اجبار زمان و موقعیت جاری سبب تصویب CFT در مجلس به آن شکل که همگان شاهدش بودند نیز باشد، اما شیوه و فرآیند جدل‌ها و استدلال‌ها ـ. آن هم مقابل دیدگان افکار عمومی‌ـ روشی قابل قبول و مشروع در فرجام آنچه هست که رخ داد. مخالفان و موافقان هرآنچه در چنته احتجاج داشتند، به میان آوردند؛ حتی ده‌ها نفر از هواداران دیدگاه مخالف مقابل ساختمان مجلس اجتماع کردند و تصویب CFT را به بازگشت استعمار تعبیر کردند. در این حال موافقان نیز استدلال‌های خود را گفتند. سخن از موافقت و یا مخالفت مقام رهبری به میان آمد. اما آنچه به کرسی اعتبار نشست، نظر اکثریت بود.
جلسه علنی یکشنبه گذشته مجلس به وضوح یک واقعیت را نشان داد؛ اینکه به رغم همه مخالفت‌های ریز و درشت و مخالفان، رویکرد تعامل با جامعه جهانی حرف غالب این روزگار جامعه ایرانی است.


این تعامل نه از سر تسلیم بلکه برخاسته از شعور و تشخیص سیاسی و در خدمت به منافع ملی، مورد توجه قرار گرفته و در دستور کار است. مهمتر اینکه از سوی «محمد جواد ظریف» تصریح شد؛ پیوستن به FATF به معنای پایان مشکلات سیاسی و اقتصادی کشور نیست بلکه برخی موانع را در روابط تعاملی ایران با جامعه جهانی، به ویژه پس از شروع دور تازه تحریم‌های دولت ترامپ در چهارم نوامبر (۱۳ آبان ۹۷) از پیش پا بر‌می‌دارد. به عبارت دیگر واقع‌نگری جایگزین رویا‌پردازی از پی یک تصمیم شد. این حاصل تجربه دولت دوازدهم پس از برجام است. به دیگر سخن، دولت پیشاپیش فرصت هرگونه غوغاگری را از مخالفان گرفت.


نکته مهم‌تر، استناد مخالفان به نظرات رهبری بود که سرانجام رئیس مجلس را وادار کرد تا به نامه ایشان استناد کند. ایشان بحث و بررسی درباره CFT را در مجلس بدون اشکال خوانده و تصمیم‌گیری در این‌باره را نیز به نمایندگان واگذار کردند. مطالعه متن نامه رهبری بیانگر این واقعیت است که ایشان نه در تائید و نه رد لایحه، سخنی به میان نیاورده بلکه خرد جمعی نمایندگان را در این‌باره خواستار شدند. مهمتر اینکه رهبری، تصمیم‌سازی را به عهده منتخبان مردم گذاشتند. این اتفاق از آن رو حائز تامل و توجه ویژه است که برخی از سر عافیت طلبی و یا هر نیت دیگر، واکنش‌های خود را به رخداد‌ها مستند به نظرات ایشان می‌کنند. این رفتار گاه تا تحریف نظرات رهبری پیش رفته و در نهایت به واکنش ایشان انجامیده است.


نکته دیگر در رخداد جلسه یکشنبه مجلس، تمکین اقلیت از نظر اکثریت نمایندگان بود. با وجود مخالفت صریح، شدید و غلاظ نمایندگان مخالف، ولی پس از تصویب لایحه و به‌رغم حضور شماری از مخالفان در بیرون از ساختمان مجلس، شعار‌ها نه در بلاموضوع کردن آنچه تصویب شد، بلکه اعلام آزردگی از آن بود و نه بیشتر. این اتفاق را باید به فال نیک گرفت و جامعه ایرانی را در پختگی برای «مناظره» به جای «منازعه» درجه داد. حاشیه جلسه علنی یکشنبه گذشته مجلس بیش از متن آن یعنی تصویب لایحه CFT پررنگ بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۲
دونالد ترامپ ایران را بزرگترین حامی تروریست می نامد ، در حالی که خود مسئولیت بنیانگزاری و پشتیبانی نظامی و لجستیکی تروریستهای دولت اسلامی ای اس را دارد. کشورهای اروپایی حامی تروریستهای سازمان مجاهدین خلق ودیگر گروه های تروریستی ایرانی هستند و این گروهها آزادانه در این کشورها فعالیت دارند. مردم فلسطین، سوریه و یمن که برای احقاق حقوق خود مبارزه میکنند از دیدگاه سردمداران اف ای ت اف جزء سازمانهای تروریستی رده بندی شده اند. اینکه ایران بخواهد به این کنواسیون بپیوندد با آرمان های ما در تضاد است. اگر ایران به این سازمان بپیوندد به این معنا است که باید خود و دیگر مردمان را که برای حقوق خود مبارزه میکنند واز جانب سردمداران اف ای ت اف جزء تروریستهای رده بندی شده اند را بعنوان تروریست بپذیرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
روزنامه خراسان به چه نکته جالب و عبرت آموزی در مورد روزنامه نگار نگون بخت سعودی اشاره کرده است,«این روزنامه نگار سعودی بعد از اعدام شیخ نمر از این اعدام استقبال کرده بوده» ،احتمالا استقبالش به این دلیل بوده سرنوشت امروز خودش رو میدونسته و منظورش از این استقبال این بوده که ای کاش برای کشتنش مثل شیخ نمر فقط سرش رو با شمشیر قطع کنند نه اینکه جسدش رو چنان قطعه قطعه کنند که بشه داخل چمدان جا داد
به نظر من در مورد این اتفاق چیزی که برای من بعنوان ی ایرانی اهمیت داره ،جواب چندتا سوال هست ،اول اینکه اگر یک چنین اتفاقی در حالتی افتاده بود که بجای عربستان اسم ایران در میان بود تا امروز که یک هفته از این اتفاق گذشته آمریکا توی شورای امنیت چند تا قطعنامه بر علیه ایران به تصویب رسونده بود و تا امروز چندتا از ناوهای هواپیمابر آمریکا و بقیه غربیهای مدعی حقوق بشر وارد خلیج فارس شده بودند و یا اینکه در تهران هیچ سفیری از اروپا و غرب باقی مونده بود یا همه سفیراشون از ایران رفته بودند
البته من فکر میکنم که آمریکا و غربیها چون هنوز خبر قطعی و رسمی در این مورد اعلام نشده هنوز این کارهارو انجام ندادند و به محض اینکه از این خبر مطمئن بشند این مسأله رو به شدت محکوم میکنند و حداقل یک قطعنامه در شورای امنیت تصویب میکنند و بلادرنگ سفیراشونو فرامیخونن و همه روابط سیاسی و تجاری و خصوصا فروش تجهیزات نظامیشون به عربستان رو قطع می‌کنند ، چون ما سابقه این نوع برخوردشون رو در مورد ایران دیدیم و میدونیم که غربیها در مورد حقوق بشر و آزادی بیان و مسائل انساندوستانه چقدر جدی هستند و اصلا با هیچ کشوری تعارف ندارند و در مورد این مسایل به هیچ قیمتی کوتاه نمیاند حتی اگر این قیمت مثلاً در مورد آمریکا۵۰۰میلیارد دلار باشه
از طرف دیگه این نوع مسایل انسانی اونقدر برای غربیها اهمیت داره که حتی اگر براشون مسجل باشه که ی نفر نشسته پشت فرمون اتوبوس و ۴نفر رو کشته و یا دست به اسلحه شده و‌چندنفر رو ترور کرده ویا یک گروه از این انسانها زدند و هفده هزار نفر رو ترور کردند باز هم غربیها به دلایل کاملا بشردوستانه از حقوق اون تروریستها دفاع میکنند ،حالا این آقا که نه تنها کسی رو نکشته و ترور نکرده بلکه یک روزنامه نگار بوده و حمایت از اون و بازخواست کردن از مسیولین قتلش رو یک امر بدیهی میدونند
نکته خیلی خیلی مهم دیگه اینه که الان دوست داران داخلی آمریکا و غربگراهای هموطنمون از الان به بعد میتونند با افتخار تمام و با سر بالا به عکس العمل قاطع اربابشون در برابر این جنایت استناد کنند و هر موقع هرجایی ی دلواپسی پیدا شد یا. ی کاسب تحریم یا ی تندرو یا. ی مخالف صلح یا مخالف ارتباط با دنیا بهش بگند ساکت بشه و بشینه سرجاش و ببینه که اربابشون چقدر قاطعانه و بدون مسامحه با دشمنان حقوق بشر و آزادی و دموکراسی برخورد میکنه
مراجعه به ارای مردم چرا متداول نیست ؟
حرف کیهان من را یاد یک لطیفه انداخت
بیمار، وقتی که دکتر در حال باز کردن گچ دست شکسته اش بود، به او گفت: آقای دکتر حالا میتوانم پیانو بزنم؟ دکتر گفت : بله دستتان کاملا خوب شده. بیمار گفت: چه خوب، چون قبلاً نمی‌توانستم بزنم
این کنوانسیون ها و معاهدات گچ دست و پای اقتصاد ما است. اما ما قبل از این هم هنری در اقتصاد نداشتیم
بهانه هنوز زیاد است، بارها هم گفته شده منتهی گوشها سنگین است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
مثال بی تناسبی بوده!
چون قرار بوده کارایی برجام باز شدن روتابط بانکی و دور شدن سایه جنگ باشد. که نه تنها سایه جنگ را دور نکرد بلکه طبق پیش بینی دلواپسان تهدیدات بیشتر شده و حتی امارات و جیبوتی هم مدعی جنگ با ایران و قطع رابطه شدند.
فتف هم یک کارایی باید داشته باشد و گرنه فایده ندارد که مارا از دلارهای آورده صرافی ها محروم کند و درمقابل چیزی ندهد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
بسیار جالب وبه جا
reza
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
دقیقا همین ضرب المثل مصداق داره.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
مثال بسیار جالبی زده اید .با اینکه بسیار خندیدم واقعیت کشورم راگفته اید؟!! ما ایرانیان همیشه خودمان را در رویا در حد کشورهای پیشرفته می دانیم ولی در عمل اصلا اینطور نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
بله در اقتصاد هم هنری نداشتنم و نداریم چون چیزی سر جای خودش قرار ندارد.
به نظرم برخی موافقان این طرح فقط بخاطر نقل و انتقال پول به حساب بجه های خودشان که خارج از کشور تحصیل میکنند در تلاش هستند. هر چند تصویب این لایحه بیشتر به نفع مردم جامعه هست تا مسوولین. بنابرین در شرایط کنونی این لایحه را باید کنار گذاشت ودر شرایط عادی کشور بررسی کرد. در چنین شرایط بحرانی درباره این موضوعات مهم تصمیم گیری نباید کرد ، قبلا این نمایندگان و مجلس خواب بودند که الان این مساله مهم را دنبال میکنند. بهتره فعلا به فکر خارج شدن از بحران اقتصادی کشور باشند بنظرم عده ای از نمایندگان مردم اطلاعات سیاسی و افکار سیاسی انها از مردم عادی کمتر هستش.
یشنهادی برای همه‌پرسی
واقعا عدم کفایت اقتصادی روحانی به رفراندوم گذاشته شود خیلی دیر است ان هم در سطح ادارات .. دانشگاهها و اموزش و پرورش دانش اموزان و دانشجویان و کارممندان سراسر کشور ... این عالی است تکلیف روشن شود ..
مشکل ایران با برجام و FATF حل نمیشود ؛ مشکل ایران مدیران اکارآمد است که بر صندلی های خود تکیه زده اند !!!!!
خوب به نظرم مسايل بسيار مهمتري هم هستش كه بايست همه پرسي برگزار گردد و اين موضوع به نظر عموم مردم ايران از اهميت پاييني بر خوردار است فقط عده اي دلواپس اين موارد هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
بله دست میفرمایید،الان فقط عده ای دلواپس هستند اما چند وقت دیگه که آثارش مشخص شد این عده بیشتر میشند و عده بیشتری دلواپس میشند.مثل برجام که اول ی عده میگفتند به آمریکا اعتماد نداریم و به هیچ تعهدی از طرف آمریکا نمیشه حساب کرد اما حالا برعکس شده و فقط. ی عده هنوز میگند میشه به آمریکا اعتماد کرد که البته اینا همیشه و در همه حال به آمریکا اعتماد دارند که علتش کاملا مشخصه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۱۷
اگر در مورد ادامه کار دولت همه پرسی برگذاز شود چه نتیجه ای خواهد داد؟!
یک چیزی تخصصی را که باید اهل دانا و کارشناسان نظر بدهند و اجرا بشود را نمی ایند و همه پرسی برگزار کنند
شاید با مصوبات برخی از مسائل درمجلس اوضاع اقتصادی بهترنشود اما مساله بدوبدتراست بعضی ازاین مصوبات فقط بهانه راازدست دشمن میگیرند .دربرجام آمریکا ازبعد افکارعمومی بین المللی شکست خورد وما طلبکارشدیم که اگر برجامی نبودآنها ما را به جنگ افروزی وعدم سازش متهم میکردند
بهترنیست امروزیک همه پرسی درباره تیم مسئول اجرایی کشورانجام شودتامشکلات کلاحل شوند؟؟؟؟؟
براي آنان كه نگران FATF هستند :
ارتباط فرايندي است كه بوسيله آن اطلاعات و احساسات خود را از طريق پيام هاي كلامي و غير كلامي با ديگران در ميان مي گذاريم.
ارتباط دستمايه هر نوع رشد فردي و اجتماعي است و تمامي آسيب هاي فردي و اجتماعي ريشه در ارتباط ناسالم دارد.
لايحهFATF براي كشورهاي داراي مشكلات عديده اقتصادي و فسادمالي و اداري لجام گسيخته مثل كشور ما يك فرشته نجات است.چرا؟
چون تمام دادو ستد هاي مالي كاناليزه شده و قابل رديابي است وديگر خاوري ها ساخته نمي شوند.
بله FATF براي كشورهاي پيشرفته(بقول بعضي ها استكباري) يك ابزار كنترل جهان سوميهاست بله درست است.
ولي از اين طريق حداقل از ايجاد پروسه پولشوئي درجهان سوم جلوگيري مي كند.
پس اگر ما نخواهيم زير بار اين مسائل برويم بايد آنچنان پيشرفته و مستقل باشيم كه نياز به اين ارتباطات نداشته باشيم كه آنهم در شرايط فعلي غير ممكن است .مسولی كه نتواند بازار سيب زميني و گوجه فرنگي را كنترل كند طبيعتا" چاره اي جزء ارتباط با لايحهFATF ندارد. كنترل بازار ارز و طلا و تورم هم پيش كش !!!!
ریشه ی مشکلات نه برجام است نه پسابرجام نه تحریم . ریشه ی اصلی تمام مشکلات چنددستگیها و مچ اندازیهای داخلی است . خارجیها هم بر اساس همین رفتارهای داخلی است که برایمان قیافه میگیرند !
پرتاب موشکها برای ما تحریمهای تازه را ایجاد کرد .
درست است که توانایی کشور را نشان داده و داعش را گوش نالی دادیم ولی کشورهای قدرتمند حاضر به قبول کشور قدرتمند جدید نیستند و طبیعی است که سعی در تضعیف ما بکنند. شایر بهتر باشد اول در زمینه اقتصاد و تولید قدرتمند شویم و کشورهای مشترک المنافع به عنوان شریک تجاری واقعی داشته باشیم
همه پرسی از ملت یک جک بیشتر نیست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل