بازدید 2005

آنچه برای نمونه‌شدن در دانشگاه باید بدانید

کد خبر: ۸۳۹۵۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱ 03 October 2018

انتخاب دانشجوی نمونه از آن دست کارهای وزارت علوم است که فرایند طولانی دارد؛ زیرا این گروه از دانشجویان باید از جهات مختلف سنجیده شوند تا بتوانند در بین دانشجویان برتر قرار بگیرند.

به گزارش آنا، بیست و هفتمین دوره جشنواره دانشجوی نمونه از دهه دوم مهرماه آغاز می‌شود و همه دانشجویان فارغ از نام و عنوان دانشگاه و رشته تحصیلی می‌توانند با مراجعه به سایت portal.saorg.ir برای ثبت‌نام در این جشنواره اقدام کنند.

دانشجوی نمونه چه کسی است

دانشجوی نمونه شدن به این سادگی‌ها هم نیست. درواقع کسی به این نام ملقب می‌شود که به لحاظ ویژگی علمی فرهنگی و هنری سرآمد سایر دانشجویان باشد .

برحسب آیین‌نامه‌ها در گروه تخصصی و مقطع تحصیلی دانشگاه به هر دانشجو امتیازی داده می‌شود که دانشجوی نمونه بالاترین امتیاز را در این میان کسب می‌کند؛ اما این شرایط دانشجوی نمونه در سطح دانشگاه است، دانشجوی نمونه کشوری بعد از معرفی دانشگاه و رقابت در سطح کشوری به‌واسطه بالاترین امتیاز در گروه تخصصی، در کشور معرفی می‌شود.

فعالیت ایثارگری، قرآنی، اجتماعی، سیاسی، ورزشی، هنری و ادبی می‌تواند در این امتیاز نقش داشته باشد. اما مقطع تحصیلی، دانشگاه و گروه تخصصی نقشی در امتیاز ندارد و همه دانشجویان در هر سطح و مقطعی امتیاز مشترک دارند.

معدل و سن در انتخاب دانشجوی نمونه مهم است

حداقل معدلی که دانشجویان می‌توانند، با آن در این جشنواره شرکت کنند در هر مقطع متفاوت است. کارشناسی ارشدها باید معدل بالای ۱۷ داشته باشند و اما مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد‌پیوسته و دکترای‌حرفه‌ای با معدل ۱۶ هم می‌توانند دانشجوی نمونه شوند؛ اما دانشجویان دکترای تخصصی بالینی با معدل ۱۵ می‌توانند در این رقابت شرکت کنند.

اما اگر سابقه محکومیت انضباطی دارید و یا سن شما از ۴۰ سال بیشتر است قید این جشنواره را بزنید زیرا شرایط سنی شرکت در این جشنواره زیر ۴۰ سال است.

معدل، فعالیت پژوهشی، طرح‌های پژوهشی، تألیف کتاب، اختراع، ابداع و نوآوری، مسابقات و جشنواره‌های علمی هرکدام می‌تواند در امتیاز شرکت‌کنندگان تأثیر داشته باشد.

فعالیت‌های قرآنی، فعالیت در نهادهای دانشجویی، عضویت در نهادهای نظارتی، نشریات دانشجویی، تألیف کتب فرهنگی، فعالیت‌های ادبی و هنری نیز می‌تواند در بالا بردن این امتیازها نقش داشته باشد.

برگزاری نمایشگاه، اجرای تئاتر، ساخت فیلم، مشارکت در اردوهای جهادی، اهدای خون، حضور و مشارکت در کارگاه‌های مشاوره دانشگاه، کسب مقام در جشنواره ملی حرکت، نشریات دانشجویی، کسب مقام در جشنواره‌های فرهنگی نیز می‌تواند در این غیر حرفه‌ای‌ها تأثیرگذار باشد.

داشتن مدرک مربیگری، عضویت در تعاونی‌های دانشجویی و همکاری در ستاد توسعه دانشگاه از عواملی است که می‌تواند امتیاز دانشجویان را بالا ببرد. همچنین فعالیت‌های ورزشی، حفظ شئون دانشجویی، نیز در این انتخاب مؤثر است

از جشنواره سال گذشته چه خبر؟

مسئولان متولی این جشنواره اعلام کردند که در سال ۹۶در حدود ۴هزار و ۳۵۲ درخواست در مرحله اولیه ثبت‌نام داشته‌اند که ازاین‌بین یک هزار و ۴۳۹ درخواست ثبت نهایی شده و جمعاً ۲۲۰ نفر در مرحله دانشگاهی به دبیرخانه مرکزی معرفی شدند که ۹۲ نفر آن مربوط به دانشجویان وزارت علوم و ۱۲۸ نفر دانشجویان وزارت بهداشت بودند که درنهایت ۴۰ نفر به‌عنوان برگزیدگان مرحله کشوری در اسفندماه سال گذشته با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری موردتقدیر قرار گرفتند.

اما جشنواره سال ۹۷ که بیست و هفتمین دوره رقابت میان متقاضیان این جشنواره است بر اساس زمان‌بندی‌های پیش‌بینی‌شده در هفته دوم مهرماه آغاز و در پایان همین سال با برگزاری مراسم تجلیل به پایان خواهد رسید.

همانند سال‌های گذشته همه مراحل ثبت‌نام و مرحله داوری دانشگاهی و داوری مرحله کشوری در سامانه الکترونیکی انجام می‌شود فرایند داوری جشنواره دانشجوی نمونه در دو مرحله دانشگاهی و کشوری برگزار می‌شود، نخست دانشجویان در سطح دانشگاه به رقابت می‌پردازند و آن دسته از دانشجویانی که برترین امتیازات را بر اساس آیین‌نامه و صرف‌نظر از حدنصاب‌های آن کسب کرده‌اند به‌عنوان برگزیدگان دانشگاهی موردتقدیر دانشگاه قرار می‌گیرند و آن تعداد از متقاضیان که شرایط معرفی به مرحله دوم را کسب کننده دبیرخانه مرکزی معرفی می‌شوند.

جشنواره دانشجوی نمونه در سطح دانشگاه‌های تابع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پنج گروه علوم انسانی، فنی و مهندسی، علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی، هنر در مقاطع مختلف انجام می‌شود که پس از ارزیابی داوران کشوری درنهایت دانشجویان نمونه کشوری انتخاب و معرفی می‌شوند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار