بازدید 21316

جملات مأیوس‌کننده و خطرناک وزیر جهاد کشاورزی برای سه استان شمالی!

شاید توقع داشته باشیم بسیاری از شرایط دریاچه ارومیه و بلایی که بر سر آن آورده‌ایم درس گرفته باشند، اما شواهد حکایت از آن دارد که مسئولان عالی رتبه، درس خاصی از این ماجرا نگرفته‌اند؛ امثال وزیر جهاد کشاورزی کشورمان که خبر از «سرمایه گذاری بی سابقه دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح‌های آب و خاک در مزرعه» می‌دهد.
کد خبر: ۸۳۷۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 29 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

هنوز آثار سوءمصرف بیش از حد آب در بخش کشاورزی در کشورمان کامل رفع نشده، وزیر کهنه کار کابینه از تکرار پروژه‌های مشابه خبر می‌دهد؛ پروژه‌هایی که قرار است در یگانه حوضه آبریز کشورمان به اجرا درآیند و هنوز وضعیتش بحرانی نشده!

به گزارش «تابناک»؛ از چند سال پیش، زمانی که خبر رسید دریاچه ارومیه در آستانه خشک شدن قرار گرفته و به زودی از نقشه محو خواهد شد، برای بسیاری این پرسش به وجود آمد که به راستی با منابع آب چه کرده‌ایم که دومین حوضه آبریزِ پر آب کشورمان به این وضع مبتلا شده؟

پرسشی که البته اکنون تا حدود زیادی پاسخش را می‌دانیم؛ اما این دانسته‌ها به هیچ عنوان برای بازگرداندن اوضاع در این منطقه به وضع سابق کافی نیست. این را وضعیت دریاچه ارومیه نشان می‌دهد که هنوز راه زیادی تا احیا در پیش دارد و چه بسا هرگز به شکل و وضعیت قبلی بازنگردد.

حال و روز ناخوش بزرگترین دریاچه واقع در مرز‌های کشورمان که بر روی همه رود‌های منتهی به آن چندین سد زده‌اند و آنقدر حقابه اش را ندید گرفتند که حالا نمی‌شود احیایش کرد، مگر با سال‌ها کار و انبوه مصوبه و قانون و در نهایت، به کار گیری طرح‌های عجیب و البته صرف هزینه‌های هنگفت.

اما چگونه در زمان احداث آن همه سد روی رود‌هایی که به دریاچه ارومیه می‌ریخت، کسی به ذهنش نرسید که قطع این شاهرگ‌های حیاتی دریاچه ممکن است چه میزان خطرناک باشد؟ شاید باور نکنید، اما پاسخ به این پرسش این بود که مسئولان اصرار داشتند آب رود‌ها شیرین است و وقتی به دریاچه می‌ریزد، شور می‌شود و هدر می‌رود و در نتیجه بهتر است مانع از هدررفت آن‌ها شد!

استدلالی که اکنون می‌دانیم چه اندازه عجیب، غیرعلمی و به دور از آینده نگری بوده است، به ویژه اهالی مناطق پیرامون دریاچه ارومیه که بستر خشک و نمکی دریاچه هر لحظه این اشتباه را به ایشان یادآور می‌شود؛ مردمانی که با توفان، گرد و غبار، شن‌های روان، بی آبی و مسائل ریز و درشت دیگری دست به گریبان هستند و به شدت آینده خود را تیره و تار می‌بینند.

اما آیا همه به اشتباهات قبلی مان پی برده‌ایم؟ آیا می‌دانیم وضعیت امروز دریاچه ارومیه حاصل چیست و چگونه می‌توان راه تکرارش را بست؟ آیا از آن همه بی توجهی به محیط زیست و دست درازی بی حد و حصر به طبیعت و منابع آب درس گرفته‌ایم و آماده‌ایم که از این به بعد تنها بر پایه اصول و نتایج آزموده هایمان عمل کنیم؟

 
جملات مایوس‌کننده و خطرناک وزیر جهاد کشاورزی برای سه استان شمالی!

شاید توقع داشته باشیم بسیاری از شرایط دریاچه ارومیه و بلایی که بر سر آن آورده‌ایم درس گرفته باشند، اما شواهد حکایت از آن دارد که مسئولان عالی رتبه، درس خاصی از این ماجرا نگرفته‌اند؛ امثال وزیر جهاد کشاورزی کشورمان که خبر از «سرمایه گذاری بی سابقه دولت تدبیر و امید برای اجرای طرح‌های آب و خاک در مزرعه» می‌دهد.

محمود حجتی در نشستی که یکی دو روز پیش برگزار شد، از امضای توافق نامه میان وزارت متوبعش با سازمان برنامه و بودجه و استانداران سه استان شمالی کشورمان خبر داد و گفت: «۹.۸ میلیارد متر مکعب آب شیرین استان‌های شمالی بدون بهره برداری مناسب به دریای خزر می‌ریزد.»

جمله‌ای آشنا که اهالی سن و سال دار پیرامون دریاچه ارومیه حتما مشابهش را بسیار شنیده اند و می‌توانند بعد از آن بر چه مواردی تأکید خواهد شد. درست مثل تأکیدات حجتی بر بهسازی آب بند‌ها در استان‌های شمالی کشورمان، توسعه کشاورزی با تخصیص منابع آب و به طور خلاصه، تلاش برای ممانعت از هدررفت ۹.۸ میلیارد متر مکعب آب شیرینی که هدر می‌رود!

برنامه‌ای که البته دورنمای آن متفاوت از ماجرای دریاچه ارومیه به نظر می‌رسد چراکه می‌دانیم ابعاد خزر با ابعاد دریاچه ارومیه قابل مقایسه نیست، اما آیا بی ضرر است؟ آیا واقعا آبی که در رودخانه‌ها جریان دارد و به دریا می‌ریزد، در حال هدررفت است؟ اصلا آیا جایی در استان‌های شمالی کشورمان مانده که در آن کشاورزی نمی‌شود که بخواهیم برایش طرح‌های ویژه آبی به اجرا درآوریم؟

تصمیم‌هایی که فارغ از حدس و گمان‌هایی که می‌شود درباره نتایج شوم آن زد، صرف مطرح شدنشان هم نگران کننده است، چون نشان می‌دهد خشک شدن دریاچه ارومیه با آن ابعاد بزرگ و فاجعه آمیز نیز نتوانسته تکانمان دهد. تکانی که ظاهرا برخی مسئولان بیش از ما نیازمندش هستند که اگر نبودند، شدت گرفتن بحران آب در سراسر کشور ممکن بود ادبیاتشان را تغییر دهد تا میان سرازیر شدن آب به دریاچه ها، تالاب‌ها و آبگیر‌ها را هدررفت آب توصیف نکنند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۷
خداوکیلی باید با خاک یکسان بشه اون دانشگاه هایی که این وزیر وزرا از آن مدرک گرفته اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
اقامگه كردان مدرك گرفته بود، بهش افتخاري دادند
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
خود این وزار هم باید با خاک یکسان شوند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
big like
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مگه دانشگاه هم رفتن؟؟
x
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
استفاده نکردن از ظرفیتهای شمال برای کشاورزی راحتترین کار ممکن هست و می شه اسمش رو گذاشت حفاظت از محیط زیست. قطعا ظرفیتها باید درست استفاده بشه که زیانی به محیط زیست نزنه. ولی نویسنده مقاله جوری مقاله نوشته که انگار دست به هیچ چیز نزدن بهترین کاره. و همه کاربرا هم متاسفانه موافقن که هیچ کاری انجام نشه
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
یکی از راههایی که برای نابودی مازندران در پیش گرفتند احداث سد فینسک و انتقال آب یکی از سرشاخه های اصلی تجن به سمنانه. تا کل کشور رو نابود نکنند دست بردار نیستن
از کوزه همان برون تراود که در اوست .
به اطمینان می توان گفت که عده ای قرار است از این تخریب منفعت کنند. حجتی را باید مورد بازخواست قضایی قرار داد تا ریشه چنین طرحی مشخص گردد. البته یک قاضی خارجی استخدام کنید و از قضات داخلی استفاده نشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
مملكت نياز به مورگان شوسترها دارد
استان خوزستان ،کرمان ،قم ،اصفهان که به علت بی ابی و خطر فرونشست زمین تقریبا" صدای نابودیشان به گوش می رسد!
یدونه سرزمین های شمالی مونده که وزیر محترم و مسئولان همیشه در صحنه جهت نابودی ! همت به نابودی این نوار سبز کرده اند !
همین الانش صدای نابودی سرزمین شمالی به گوش می رسد
از استانهای جنوبی و مرکزی و حتی عراق ریخته اند شمال و دارند ملک و زمین می خرند!
راستی به کجا چنین شتابان!!
نتیجه انتخاب وزرای سیاسی و .... همین می شه !
وزیر باید کار بلد باشه و توی اون رشته حداقل یک دکترا البته از یک دانشگاه معتبر داشته باشه (نه از طریق سهمیه های مختلف به دانشگاه راه یافته باشه).
اقای روحانی از شما به خاطر انتخاب وزرای اونوری و حتی از اونور هم اونورتری متشکریم!
از تابناك به علت نشان دادن حساسيت لازم به اظهارات وزير كشاورزي قدرداني ميكنم و بهتر است اين وزير بجاي مشاوره با زيردستان خودش در وزارتخانه نظرات گرانبهاي خود را با افراد متخصص در زمينه هاي محيط زيست ، منابع طبيعي ، هيدرولوژي، اكولوژي و آبزيان مطرح كنند حتي از كارشناسان خارجي در اين زمينه كمك بگيرند تا از كويري نمودن بيشتر شمال كشور و نابودي آبزيان جلوگيري شودو
یک سئوال ساده . وزرای جهاد کشاورزی چرا هیچ وقت پاسخگو نبوده اند ؟ متاسفانه آقای حجتی بیکفایت ترین وزیر است ولی هیچ کس جرات نمیکند مخالفش حتی حرف بزند . این پشتگرمی بیخود دادن به بعضی مدیران و وزرا موجب این رفتارهای نابخردانه شده
سلام، بی تدبیری این وزیر زبانزد خاص و عام است. تعجب از نمایندگان ملت که این وزیر بی لیاقت رو استیضاح نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
نماينده هاي ما بهتر از حجتي نيستند
وقتی مدیران بی سواد کشور را اداره می کنند وضع همین است. بی سواد به معنای این است که این افراد مدرک خود را کیلویی گرفته و برای آ ن وقت نگذاشتند. حسن روحانی کی و چگونه دکتر شده؟ کی آخوند شده؟ کی دیپلمات شده؟ کی تجربه کسب کرده؟ وزیرانش هم مثل خودش هستند
یکی از معدود دفعاتی که تحلیل خیلی منطقی، روشنگرانه و دلسوزانه از شما دیدم. نکته رو خوب گرفتید. دمتون گرم. فقط گوش شنوا رو هم پیدا کنید و بهش برسونید.

راستی در این ارتباط لطفا برید تو بحث زمین خواری های دولتی و خصوصی در شمال و ندانم کاری عامدانه در محیط زیست در این منطقه. فاجعه های زیست محیطی در شمال داره رخ میده. به چشم خودم دیدم برای زدن جاده یه کوه به چه عظمت رو داشتن با چند بیل مکانیکی صاف می کردن تو جاده رشت.
همین روزهاست که شمال هم از دم همرنگ کویر بشه.
اینها را تحلیل کنید و تیتر کنید شاید مسئولین به خواب زده به تیریششون بر بخوره.
ممنون
آقای وزیر آبی که وارد تالاب ها و دریاچه ها می شود هدر رفت آب نیست بلکه نیاز ضروری یک محیط زیست طبیعی برای ادامه زندگی است. هدر رفت آب در صنایع کلانی است که مدیرانی بدون توجه به محیط زیست در دل کویر برپا کردند. هدر رفت آب در خشک شدن هوای شهر ها است که بدون توجه به محیط کویری شهر ها به سبک کشورهای پر باران شروع به کاشت چمن کردند. لطفا یا اظهار نظر نکنید و یا با مطالعه باشد .
با این شرایطی که کشور دارد حق انتخاب بین بد و بدتر داریم با شرایط ابی کشور ریختن ۹/۸ میلیارد مترمکعب اب به دریا منطقی نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
کشاورزی علمی ، استفاده از روش های جدید آبیاری از جمله آبیاری قطره ای و بارانی و ... بهترین روش برای مدیریت منابع آب حتی در صورت وفور بارندگی و منابع آب در کشور می باشد
درود بر تابناک مردمی




هنوز جملات ایشون که بهم گفت برو سبوس بخور یادم نرفته















که دردمو به یکی دیگه از همتایناش گفتم
بهم گفت که برو بمال.















و منو این همه درد محاله محاله
بخش بزرگی از کشور بخاطر بی ابی درحال نابود شدن است جلوگیری از ریختن ۹/۸ میلیارد اب به دریا در مقابل مثلا نجات سیستان و بلوچستان توجیه پذیر است
به اینا اگه مدیریت قطب هم داده بشه بعد از چند سال میگین یخ کمبود داریم .
از ابتدای وزارت آقای حجتی این سؤال برای من به عنوان دانشجوی دکتری کشاورزی بوجود آمده که چطور با وجود این همه اساتید و افراد متخصص با مدرک دکتری در رشته های کشاورزی چگونه و چرا آقای مهندس حجتی با مدرک لیسانس عمران در زمان آقای خاتمی و روحانی به عنوان وزیر کشاورزی انتخاب شده؟ آیا در بخش کشاورزی قحط الرجال داریم؟نتیجه هم این میشه که ایشون بنا به طرز فکری که ناشی از رشته تحصیلی خودش هست به تمام مسائل و مشکلات بخش کشاورزی از دید یک مهندس عمران نگاه می کند و اولین راه حلی که به ذهنش میرسد سدسازی و پروژه های عمرانی است که اجرای این پروژه های سودآور برای بعضی شرکتهای عمرانی ذینفع، موجب نابودی کل تالابهای کشور شده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دکتر جان سدسازی ربطی به وزارت کشاورزی نداره. مال وزارت نیرو هستش. کلا تخصیص اب مال وزارت نیرو هستش
آقاي وزير بودجه تخصيصي براي درياچه اروميه چقدر بوده آقاي كلانتري كه مسئول اين كار در دولت قبل بودند چرا پاسخگو نيستند
خداحافظ دولتهای کویری
نگاه امنیتی و غیر کارشناسانه به دریاچه ارومیه آنرا نابود کرد.... ما ده سال دیگر تصویر شهر تبریز را فقط در کتابها و عکسها خواهیم دید و خواند.
خب بلد نیستن. وقتی حلقه تصدی سمت های حساس محدود میشه به چند نفر خاص که بارها و بارها عملکردشون باعث ضرر کشور شده نتیجش میشه این. ظاهرا قرار هم نیست تغییری ایجاد بشه
انواع بیماریها دامن مردم اطراف دریاچه رو داره میگیره. طوفانهای نمکی همه جا رو خواهد خشکاند. اون وقت ابتکار کجاست ؟ حجتی چیکار میکنه ؟ محیط زیست کیلویی چنده؟ بزارن مردم بمیرن واحیا دریاچه هم بخوره تو سر کسانی که وعده دروغ دادند. دریاچه ارومیه نگین ایران حالا نفسهای اخرش رو میکشه. چندین سال قبل اومدن خوشون پل ساختن وخراب شد وماشینها ریختن به دریا. حالا هم کوه رو کندن وریختن وسط دریاچه. سدها هم که بدون کارشناسی قارچ گونه شریانهای دریاچه رو بستن. کار کارشناسی یعنی اینکه یک پروژه چه طوری انجام بشه و تاثیر اون تومنطقه به چه صورت هستش. الحمدالله ما هم کارشناس زیاد داریم وبعد از انجام پروژه عیبهاش میزنه بیرون. افسوس و100 افسوس
مایوس کننده و خطرناک یا واقعیت فعلی شمال کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
دقیقا کجاش خطرناکه؟
همه این طرح های آب و خاک در مزرعه نصیب پرسنل جهاد کشاورزی می شود
تابناک چرا مثبت منفی ها رو برداشتی گویا امار برای بعضی ها ازاردهنده بوده و بدادشون رسیدید بااین کار نکنید از این کارها اگر به مخاطبین خود اعتقاد دارید و احترام میگذارید
سال 89 چقدر مردم تبریز و ارومیه اومدن برا اعتراض که اقا داره خشک میشه. یکاری کنین. همه رو نسبت دادن به خارجی ها و گفتن اینا حالیشون نیست. اینا پاتورک هستن. اینا اجیر شده هستن. اینا فلانن. بابا بخدا مردم بودن. به یه نفر هم حتی فحش ندادن. الان شدیم مریض رو به مرگ. جانی هم نمونده اعتراض کنیم.
مگردولت روحانی که برخلاف اسمش که تدبیر وامید بود دراین 5سال عملکرد امیدکننده و باتدبیرداشت که ملت به این دولت امیدوارباشند اصولا این دولت برخلاف اسمش دولت ناامیدی ویاس وبدبختی اقشارآسیب پذیر بوده وهست
اصولا دولت روحانی برخلاف نامی که انتخاب نموده دولت یاس وبی تدبری وبدبختی اکثریت ملت ایران شده که این رانه درشعار بلکه با عمل وبا پرداختیهای ناعادلانه وبی توجهی به وضعیت فلاکت باراقتصادی کارمندان وبازنشستگان وکارگران به اثبات رسانده ووزیر بهداشتش هم بطورعلنی اعلام نمود زندگی این اقشار برایش کوچکترین ارزشی ندارد وتنها دغدغه دولت روحانی همان مقامات ووزراهستند که بادریافتیهای کلان در نازونعمت بسرمیبرند واکثریت بادریافت حقوق ناچیز که کفاف هزینه های سرسام آورزندگی رانمیدهد زیرفشاراقتصادی له نموده
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
مگه احمدی نزادش بهتر بود؟ چه فرقی بین افساد طلبان و وصول گراها هست؟
وزیری که یه برس به موهاش نمیکشه و از رخت خواب پا میشه میاد وزارت خانه معلومه بایید چنین منطقی داشته باشه
اقای وزیر هرچه کردی خودت کردی !!! خودت باید جوابگو باشی توان نداری مردانه استعفا بده
دردوران 8ساله احمدی نژاد بالاترین قبض برق وگازوتلفن وآب منزلم کمتراز20هزارتومان بود امسال درپرتو عنایات دولت تدبیر وامید قبض برق 80هزارتومان وتلفن 90هزارتومان وسایر حاملهای انرزی به همین نحو بالارفته ولی یارانه ها همان 45هزارتومان باقیمانده وریالی افزایش نداشته بااین اوصاف باتوجه به اینکه دودوره همک صرفا بخاطر توصیه سید محمدخاتمی به این شیخ بدعهد وخلف وعده و دشمن واقعی کارمندان وبازنشستگان وکارگران رای دادیم ازصمیم قلب پشیمان هستیم ولحظه شماری میکنیم عمرش بپایان برسد تاشاید فرجی حاصل گردد تا ازاین وضعیت ذلت بارنجات یابیم
این دولت بدعهد وبدقول سرشاراز یاس وناامیدی است و دیگر کوچکترین امیدی به آینده نداریم 5سال است زیرفشاراقتصادی وکفاف نبودن حقوق بازنشستگی با هزینه های زیاد زندگی شرمنده خانواده هستیم
چرا جو گیر میشوید فقط در دوران این وزیر خودکفایی در گندم را داشتیم چرا به موضوع سد زدن بر رود ولگا اشاره نمی کنید که باعث کاهش ارتفاع اب شده است این یک دریاچه بین المللی است و نباید ایران به ان اب بریزد انصاف را رعایت کنید و الکی نظر ندهید لااقل با چند کارشناس و خبره مصاحبه کنید
سلام.یکی از فجایع زیست محیطی به دلیل سوء مدیریت دستگاه های مربوط از جمله وزارت کشاورزی در گیلان طی سال های گذشته اجازه ریختن بدون ضابطه فاضلاب کشاورزی -خانگی -بیمارستانی و صنعتی 5 شهر به رودخانه های ورودی به تالاب بین المللی بندرانزلی بود که باعث شد با ورود رسوبات فاضلابی خطرناک برای محیط زیست عمق 11 متری این تالاب در 40-30 سال گذشته به کمتر از یک متر برسه و سد زدن بر روی این رودخانه ها هم جهت استفاده برای کشاورزی بسیار سنتی و عقب افتاده شالیزارهای گیلان نیز از دیگر علل کم آبی این تالاب می باشد که یک زمانی معروف به زایشگاه ماهی های دریای کاسپین بود و هزاران نفر از این راه امرار معاش می کردند.جالبه الان هم دارن مقدمات زدن سد لاسک بر روی یکی از رودخانه های پرآب ورودی به تالاب را جهت امر کشاورزی مهیا می کنند .رودخانه ای که یک سوم آب تالاب رو تامین میکنه.
باسلام خداوکیلی .اینها وزیرند؟ .روحانی با این دولتش .تا ابد ازچشم ماافتاد
ایران در طول تاریخ 3 مرتبه با خاک یکسان شد... ویرانی سوم نه ویرانی خانه و کاشانه و زندگی بلکه تاراج فرهنگ و اخلاق و محیط زیست هم بود تا نه تنها مکانی برای زیستن برای نسلهای آینده باقی نباشد بلکه دیگر دشمنی طمع حمله به این بیابان بی آب و علف لم یزرع پر از زامبی را نخواهد کرد.
اشکال نیست حق با آقای وزیر است دریاچه که مال مانیست ۱۱ درصد چیزی نیست هرطوری شده‌ باسطل ۱۱ درصد را پر میکنیم
ایرادات وارده در زمینه تخصیص آب متوجه وزارت نیرو است نه جهاد کشاورزی. مطمینا مشکلات زیادی در مدیریت منابع آب وجود دارد اما آدرس غلط دادن راخکار خوبی نیست
واقعا در تمام مناطق استان های شمالی کشاورزی رونق دارد و در همه این استان ها کشاورزی با تمام قدرت در حال انجام است و هیچ نیازی به طرح های آبی جناب وزیر نیازی نیست. خواهشمند است همین یه تیکه اب و هوای خوب را از مردم نگیرید.
مسولین وزارت نیرو و کشاورزی باید دروس محیط زیست دوره کارشناسی را دوباره بگذارنند اظهارات آقایان با بدیهی ترین اصول علمی تناقض دارد با همین مدیریتهای ضد علم باعث نابودی خوزستان و ریزگرد آنجا شده اند
اینهمه مردم را نترسونید
خشکسالی امسال تموم میشه و تر سالی داره میاد
خدا را از یاد نبریم.
این دولت و این مجلس تا ملت و کشور رو به ویرانه تبدیل نکنند دست بردار نیستند
آخ کجای کاردرسته
یعنی این وزیر کجا درس کشاورزی خوانده که فاصله کوه تا دریا در شمال گاهی دو کیلومتر و گاهی ده کیلومتر هست بنابراین هرجا که رودخانه ای جریان دارد یا برای آب شرب و یا در کشاورزی سرزمین شمال ایران هست ولی اگر هم سدی در بالا دست احداث شود بخاطر دلایلی مثل رسوبات زیاد و خطرنات ناشی از شکستن سد و آب گرفتگی شهرها را دارد . یعنی هیچ مهندس متخصص وجود ندارد که اینجور وزا را به چالش بکشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
حالا کی گفته می خوان سد بزنن؟ حداقل یکبار خبر رو بخون
من امسال مسافرتی به رامسر داشتم در کنار دریا نسشته بودم از بومیان انجا پرسیدم که چرا به داخل دریا سنگ ریخته شده و از دو طرف این دریای شهرستان سنگ ها را تا صد متر ریختند و بعد پروژه ول شد گفتند که قرار بود در دوره احمدی نژاد از طریق دریا جاده بزنند چون از داخل شهر بخاطر ساختمانهای نطامیان امکانش نبود . من پرسیدم خوب چرا از همین کنار گذر دریا یا با فاصله دیگری اینکار را نکردند یعنی کلی پول مردم را به دریا ریختند و سپس پروزه ول شد
خوشم میاد دولت روحانی بدترین اخبار را چنان با لبخند میده که انگار به موفقیت بزرگ تخریب مملکت دست پیدا کرده است. شاید هم واقعا هدفشان این است!؟
آن کس که نداند و نداند که نداند / در جهل مرکب ابدالدهر بماند
رشته تحصیلی آقای وزیر اصلا کشاورزی نیست. این از عجایب هفت گانه است، ایشان احتمالا مهندسی عمران و چیزی شبیه به این دارند. راستی چرا در مورد لوله دوم انتقال آب از رود زرینه رود به تبریز که در حال افتحاح است و در راستای پدافند غیرعامل دارند دریاچه ارومیه را کاملا خشک می کنند و 3 استان را در راستای پدافند غیرعامل به کویر تبدیل می کنند سخنی گفته نمی شود.
40 سال است که یک سند استراتژی در حوزه کشاورزی نداریم! آمایش سرزمین نشده و الگوی کشت نداریم! آبیاری ها مکانیزه نشده! کشاورزی همچنان سنتی است! و البته آقای حجتی هیچ کاری تا حالا نکرده است!!
استفاده نکردن از ظرفیتهای شمال برای کشاورزی راحتترین کار ممکن هست و می شه اسمش رو گذاشت حفاظت از محیط زیست. قطعا ظرفیتها باید درست استفاده بشه که زیانی به محیط زیست نزنه. ولی نویسنده مقاله جوری مقاله نوشته که انگار دست به هیچ چیز نزدن بهترین کاره. و همه کاربرا هم متاسفانه موافقن که هیچ کاری انجام نشه.
متاسفانه تابناک بجای اینکه کارشناسی کنه موضوع رو فقط گفته چون دریاچه ارومیه خشک شده پس اینجا هم خشک میشه. بجای این تحلیل های آبکی از چنتا کارشناس آب و کارشناس محیط زیست بپرسید ببینید آیا واقعا ممکنه شمال خشک بشه یا نه. چون ورودی آب خزر از زمین تا آسمون با دریاچه ارومیه فرق داره.
آقای وزیر تورا به خدا یک کمی عبرت بگیرید ! اگر آب شیرین به دریای خزر نریزدحیات ما به چه درد میخورد؟! اکوسیستم طبیعت را بهم نزنید! خدارا بشناسید. به این کشور رحم کنید.
دوستان توجه ندارند این حرفی که وزیر گفته حرف بدی نیست
اولا طرح های آب و خاک یعنی پوشش کانال و یا آبیاری تحت فشار که هر دوی این کارها موجب افزایش راندمان می شود و مصرف آب کمتر نه استفاده از منابع آب جدید
دوما دوستان کمی ئقت کننر تمامی منابع رودخانه ای که به خزر از کشور ما می ریزند مجموعا 2 درصد منابع آبی این حوضه آبریز را تشکیل می دهد و بقیه از کشورهای دیگر است
ما اگر نخواهیم منابع آب را مدیرتکنیم فاجعه است بنابر این بهتر است به بحث منابع آب توجه کنیم
حتی پرسنلش هم ازش بیزارند .
سلام، براساس مطالعات انجام شده توسط روس ها سطح تراز دریای خزر روند کاهشی دارد و در سالهای پرآب وروردی دریا 386 میلیارد متر مکعب و در شرایط خشکی حدد 186 میلیاردمترمکعب بوده است
این ابهایی که داره هدر میره باید به دشت مرکزی ایران برسه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر