بازدید 7920

دخل و خرج دولت، رشد بیش از ۱۷۰۰ درصدی پرداخت‌های عمرانی را نشان می‌دهد

گزارش اخیر منتشره در بانک مرکزی پیرامون دخل و خرج دولت، نشان می‌دهد که پرداخت‌های عمرانی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۷۰۰ درصد رشد است. در این مدت، برای طرح‌های عمرانی بیش از آنچه در بودجه سال ۹۷ برای چهار ماهه نخست سال جاری در نظر گرفته شده بود، پرداخت شده است.
کد خبر: ۸۳۷۸۷۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲ 28 September 2018

رشد بیش از 1700 درصدی پرداختی های عمرانیگزارش اخیر منتشره در بانک مرکزی پیرامون دخل و خرج دولت، نشان می‌دهد که پرداخت‌های عمرانی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، بیش از ۱۷۰۰ درصد رشد است. در این مدت، برای طرح‌های عمرانی بیش از آنچه در بودجه سال ۹۷ برای چهار ماهه نخست سال جاری در نظر گرفته شده بود، پرداخت شده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، دولت هنگامی که بودجه سالانه خود را تهیه می کند، سعی می کند تا درآمدها و هزینه های سال آینده خود را مشخص کند. به عبارتی بودجه برنامه یک ساله دولت است و یکی از سیاسی ترین اسناد رسمی کشور محسوب می شود.

دولت در بودجه با دو نوع هزینه عمده رو به روست که باید این هزینه ها را از محل درآمدهای عمده خود تأمین کند. هزینه های عمده دولت، هزینه های جاری و هزینه های عمرانی است که این هزینه ها عمدتاً از محل درآمدهای نفتی و مالیاتی تأمین می شوند.

در مورد بودجه عمرانی یا پرداختی های عمرانی باید گفت، بودجه عمرانی یا اعتبارات عمرانی، بیشتر در توسعه امور زیربنایی و زیرساخت های کشور هزینه می شود و دولت می تواند به عنوان بزرگترین کارفرمای اقتصادی کشور با این نوع بودجه و هزینه آن، نقش مهمی را در به حرکت در آوردن چرخ های اقتصادی کشور ایفا نماید. به عبارتی، بودجه عمرانی می تواند نقش بسزایی در ایجاد رونق اقتصادی و متعاقب آن ایجاد اشتغال ایفا کند. از طرف دیگر، بودجه جاری بیشتر در هزینه هایی مانند پرداخت حقوق و دستمزد صرف می شود.

به تازگی گزارش دخل و خرج دولت در چهار ماهه نخست سال جاری توسط بانک مرکزی منتشر شده است.

در بخش درآمدهای عمده دولت، یعنی درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی، آمارها نشان می دهند که دولت با رشد چشمگیری در مقایسه با سال گذشته رو به رو بوده است.

بنا بر این گزارش، درآمدهای مالیاتی دولت در چهار ماهه نخست سال جاری، 34.9 هزار میلیارد تومان بوده که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17.5 درصد رشد داشته است. البته در بودجه سال 97، برای درآمدهای دولت از محل اخذ مالیات برای چهار ماهه نخست 48.2 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که متأسفانه دولت نتوانسته است این میزان را در مدت مذکور محقق سازد.

در بخش درآمدهای نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری، دولت عملکرد بسیار مناسبی داشته است. در حالی که در بودجه سال 97 مصوب شده بود دولت در چهار ماهه نخست از محل منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی 34.3 هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد، دولت توانسته است در این مدت از این محل 41.9 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. همچنین میزان درآمدهای دولت از محل منابع حاصل از نفت و فرآورده های نفتی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 60.7 درصد رشد داشته که در نوع خود جالب است.

رشد بیش از 1700 درصدی پرداختی های عمرانی

در بخش هزینه های عمده دولت، یعنی هزینه های جاری و هزینه های عمرانی نیز دولت توانسته است در چهار ماهه نخست سال جاری میزان هزینه های جاری را کمتر و میزان هزینه های عمرانی را بیشتر از آنچه در بودجه مصوب شده بود، تخصیص دهد. در بودجه سال 97 برای هزینه های جاری در چهار ماهه نخست سال جاری 99.9 هزار میلیارد تومان مصوب شده بود که دولت در این مدت، تنها 85.4 هزار میلیارد تومان را به این هزینه ها اختصاص داده است. البته هزینه های جاری در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 15.2 درصد رشد داشته است.

در بخش هزینه ها و پرداخت های عمرانی دولت در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته عملکرد فوق العاده ای را داشته است. دولت توانسته در این مدت، 23.4 هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی پرداخت کند. این در حالی است که در بودجه 97 مصوب شده بود تا در این مدت دولت 21 هزار میلیارد تومان به این هزینه ها اختصاص دهد؛ اما دولت بیشتر از آنچه مصوب شده بود برای طرح های عمرانی پرداخت کرده که این در نوع خود جالب است. همچنین میزان پرداختی ها عمرانی در چهار ماهه نخست سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 1700 درصد رشد داشته است.

رشد بیش از 1700 درصدی پرداختی های عمرانی

در مجموع آنچه در مورد دخل و خرج دولت در چهار ماهه نخست سال جاری بیشتر به چشم می آید اول رشد پرداخت های عمرانی و دوم رشد درآمدهای نفتی است. رشد پرداخت های عمرانی می تواند موجبات رشد و رونق اقتصادی و اشتغال را فراهم آورد. دولت باید همین رویه را در مورد پرداخت های عمرانی تا پایان سال در پیش بگیرد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
افزایش پرداخت مهم نیست. در مملکنی که بیش از هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی وجود داره، 23 هزار میلیارد در حد پول تو جیبی هم محسوب نمیشه!! با آمار ها بازی نکنید. اوضاع پروژه های عمرانی بسیار اسفبار است. اساسا در بخش های عمرانی هیچ پروژه قابل ملاحظه ای اجرا نمی شود. بزرگترین شرکت های پیمانکاری در حال ورشکست شدن هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
ببنید انقد رشد کرده شده این یعنی قبلا چی بود هرچی پول بود ریختید تو جیب پزشکا اخرشم میگن برید بمالید
ناشناس
| France |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۶
کاملا درسته باور کردیم آخه ما ملتی خیلی خیلی خیلی نجيبيم
قصد دولت از گران کردن دلار نیز همین بود دست در جیب مردم کردن و پول پروژه های عمرانی به پیمانکاران طلب کار دادن
اوج هنر مدیریت جهانی در کشور ما وجود دارد؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
دقیقا.؛
خب به چه قیمتی .به قیمت تورم افسار گسیخته که کمر مردمو شکسته ،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
کمر مردم مهم نیست! عوضش کمر خودشون راست شده
واقعا آن عکس در نظر گرفته شده کنار نمودار هزینه های جاری دولت نشاندهنده دلیل اوضاع ممکلت است.
هی پروژه الکی تعریف کردن که بخورونن به پیمانکاران نورچشمی!!!!
بله البته از جیب مردم
دلار رو گرون کردند که بدهیشون به شرکتها رو بدن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
ما اینیم دیگه
افرین به دولت که تونست با بالا بردن قیمت دلار و طلا توی بازار رسمی و غیر رسمی درآمد خوبی کسب کنه و بدهکاری و ردیف بوجه هاش رو صاف کنه
والا این بودجه عمرانی کجا رفته که شرکتای پیمانکاری و مشاور دارن یکی یکی میندن یا در بهترین حالت ۵۰ درصد تعدیل نیرو میکنن؟؟؟
با عدد پروندن وضعیت درست نمیشه!!!!
قیمت رابیس از ۱۲۰۰ به ۸۰۰۰ افزایش یافته
با این افزایش ها تمام کارهای عمرانی تعطیل می شود ک با ۳ برابر قیمت هم تمام نمی شود
چه فایده همه‌چیز که 10 برابر شده
کار کردن چیز و خوردن چیز
وقتی بودجه عمرانی دولت سال گذشته صفر بود، معلومه که الان میشه ۱۷۰۰ درصد رشد. البته از جیب مردم و با گران کردن دلار
دولت هرچه از اقتصاد ازاد فاصله بگیرد مشکلات بیشتر میشود و اقتصاد مثل الان به یک کلاف سردرگم تبدیل میشود
دستشو کرده تو جیب مردم خون مردم می مکه تا بتنونه بهدی خودشو بانک ها رو بده
همین جوری با آمار دروغ میگن . ۱۷۰۰ درصد رشد نسبت به چی بوده ؟ پرداخت سال قبل در ۶ ماه اول خیلی کم بوده حالا افتخار می کنند که نسبت به اون رشد داشته ! راست بگن که تخصیص ها در کل سال چقدر خواهد شد .؟بودجه های عمرانی را اول سال تا یک سوم کاهش داده اند . پروژه های مهار آبهای مرزی هم پول نداره وای به حال بقیه !!
5 سال کشور معطل کردید هیچی نساختید پول ریختید تو جیب ژن های خوب مردم ساده هم دوباره شمارا اوردن سرکار حقتون بکشید ولی مارم سوزندید
وااله ما که مهندس عمرانیم با 15 سال سابقه کار بیکار خونه نشستیم.کار هم گیرمون نمیاد .تواین گرونی.چقدر دروغ آخه؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۷
مهندسی واسه خودتی! آقازاده که نیستی.؛
کاملا کذبه . بنده خودم پیمانکار طرحهای عمرانی هستم و مطالبات ما را با اوراق مشارکت به سررسید آخر اسفند سال ۱۴۰۰ دادن که این اوراق را به بار دزد ببندی نمیبره . ارزش پول ما خاکستر شد رفت هوا و تمام پروژه ها را تعطیل کردیم و کارگران هم بیکار شدن . من تعجب میکنم از این حرفهای شاخدار . حتی یک ریال نقدی ندادن ...
پبمانکار با این قیمت دلار هم هیچ کاری نمی تونه بکنه و نخواهد کرد. بطوریکه بسیاری از کارها رو هم نمیپذیرن یا روی زمین میذارن اگه پولی هم بگیرن دلار میخرن
عاشق این امار دادنتونم. یه جوری امار میدن انگار داریم تو سویس زندگی میکنیم. حالا فردا میان میگن ۱ تومان معادل ۱۰۰۰۰ دلار امریکاست .
خرج که از کیسه مهمان بود .......حاتم طایی شدن اسان بود.............دستتونو از جیب مردم بکشید بیرون واز اه مردم بترسید .............خدا از حق مردم گذشت نخواهد کرد ..........
با کدوم دلار ، امروز یا دیروز
آیا بدهیها رو به نرخ روز حساب کرده؟
کاهش بودجه جاری یعنی دولت مطالبات کارمندان را دراین شرایط پرداخت نکرده واز جیب این قشر برداشته و به حساب پیمانکاران گردن کلفت واریز کرده است که باگرفتن پولهای هنگفت این هم در این شرایط بازار سودهای نجومی ببرند .پولهای هنگفتی که میتونه براحتی تو مسیر دلالی ارز و ... بیفتد
دولت و مجلس با فقیر تر کردن مردم بدهی های بانکی و پروژه های عمرانی را پرداخت کردند
ولی ساده اندیش هستند چون سونامی بحران فقر در راه است
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل