بازدید 12968

آغاز مهلت دو ماهه حذف بازنشسته ها از دستگاه‌های دولتی

بدین ترتیب، حسن روحانی باید در روزهای آینده این قانون را ابلاغ نماید و از زمان ابلاغ این قانون توسط رئیس جمهور، دستگاه‌ها تنها دو ماه فرصت دارند خود را با قانون تطبیق دهند و پس از این مدت دو ماه، هرگونه فعالیت بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی خلاف قانون تلقی شده و درآمدی که از این محل کسب کنند نیز در حکم تحصیل اموال نامشروع مورد پیگیرد قضایی قرار می‌گیرد.
کد خبر: ۸۳۳۹۲۰
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۸ 14 September 2018

پس از تأیید طرح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان توسط شورای نگهبان، اکنون رئیس جمهور این قانون را ابلاغ می‌کند و به محض ابلاغ توسط حسن روحانی، بازنشستگان باید ظرف دو ماه از تمامی مسئولیت‌های هم‌سطح با معاونت وزارت، شهرداری، استانداری و سطوح پایین‌تر تغییر کنند و پس از این مهلت، هرگونه فعالیت بازنشستگان در این مسئولیت‌ها به جز استثنائات، ممنوع است؛ قانونی که انتظار می‌رود با نظارت دستگاه‌های مسئول با دقت اجرا شود.

به گزارش «تابناک»؛ مجلس شورای اسلامی در نشست علنی دوم مرداد 97 طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان را با اصلاحاتی تصویب کرد که بدین ترتیب، از این پس استانداران و معاونان استانداران و معاون وزرا در شمول استثناهای قانونی نیستند و باید این گروه از مدیران که بازنشسته هستند، دستگاه‌های دولتی را ترک کنند و دریافتی تحت هر عنوان از دولت نداشته باشند. مجلس شورای اسلامی به دولت، دو ماه فرصت داده تا تکلیف بازنشسته‌ها را مشخص کند و پس از دو ماه از تاریخ ابلاغ این قانون، هر بازنشسته‌ای در دولت فعال باشد، با او در حکم متصرف اموال دولتی برخورد می‌شود.

این طرح پس از تصویب در مجلس به اشکال قانونی همراه شد و شورای نگهبان به یکی از استثنائات لحاظ شده در آن ایراد گرفت و آن هم بندی است که در آن تأکید شده بود، اشخاص دارای مجوز خاص از رهبر انقلاب از این قانون مستثنا هستند. شورای نگهبان در این باره، نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس نوشته و تأکید کرده بود: «مصوبه از این جهت که مشخص نیست آیا اختیارات فرماندهی معظم کل قوا را محدود به دستگاه متبوع می کند یا خیر و نیز از این جهت که رابطه آن با اجازات خاصه مقام معظم رهبری مدظله العالی روشن نیست، ابهام دارد.» به همین دلیل این طرح به مجلس بازگشت و پس از حذف این بند دوباره به شورای نگهبان رفت و این بار مورد تأیید شورای نگهبان قرار گرفت.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی متعاقباً در جلسه علنی روز ششم شهریورماه جاری به بررسی طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان اعاده شده از سوی شورای نگهبان پرداختند و با 209 رأی موافق، 32 رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع 263 نماینده حاضر ایرادات شورای نگهبان را در این مصوبه اصلاح کردند. آنان تصویب کردند: «به کارگیری بازنشستگان در سمت‌های مذکور در بندهای الف، ب و ج ماده 71 قانون مدیریت خدمات کشوری (رؤسای سه قوه، معاون اول رییس جمهوری، نواب رئیس مجلس شورای اسلامی و اعضا شورای نگهبان، وزرا و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و معاونین رییس جمهوری) مجاز است.»

مجلس همچنین به کارگیری بازنشستگان در نیروهای مسلح با مجوز فرمانده کل قوا را مجاز کرد و در عین حال، بکارگیری بازنشستگان وزارت اطلاعات تا سقف یک درصد از مجموع نیروهای شاغل این وزارتخانه در هر رده مدیریتی صرفاً در وزارتخانه مذکور مجاز است؛ جانبازان بالای 50 درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا از شمول این قانون مستثنی هستند.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در این زمینه خبر داد: «طرح اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان که در جلسه ششم شهریور ماه جاری مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده بود، در جلسه 21 شهریور جاری شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده، مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.» تا بدین ترتیب این قانون برای ابلاغ و طی مراحل اجرایی در اختیار حسن روحانی رئیس جمهور قرار گیرد.

بدین ترتیب حسن روحانی باید در روزهای آینده این قانون را ابلاغ کند و از زمان ابلاغ این قانون توسط رئیس جمهور، دستگاه‌ها تنها دو ماه فرصت دارند تا خود را با قانون تطبیق دهند و پس از این مدت، هرگونه فعالیت بازنشستگان در دستگاه‌های دولتی خلاف قانون تلقی شده و درآمدی که از این محل کسب نمایند نیز در حکم تحصیل اموال نامشروع مورد پیگیرد قضایی قرار می‌گیرد.

انتظار می‌‎رفت با توجه به آنکه تأیید این قانون محتمل بود، دستگاه‌های اجرایی به محض تصویب این قانون در مجلس روند تطبیق خود با قانون را به مرور آغاز کنند، ولی اکنون با تأیید این قانون توسط شورای نگهبان، این تغییرات اجتناب ناپذیر است و دستگاه‌ها مکلف هستند تا به سرعت جایگزین‌ها را مشخص نمایند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴۴
انتشار یافته: ۳۸
همشون یه حکم مشاور میگیرن و حقوق بیشتر...
مردم رو چی فرض کردین؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
بکارگیری تحت هر عنوانی حتی مشاوره در قالب هر نوع قراردادی با این قانون ممنوعه. خیلی شرایط سختی برای دوستان بازنشسته شده!
متاسفانه بعضي از دستگاه ها استدلاشان اين است كه اين قانون مشمول تمديد خدمتي ها نمي شود چون اونها شاغل حساب مي شوند و اين قانون مشمول كساني مي شود كه بازنشست شده اند و دوباره مشغول كار شده اند؟!
بايد در اين خصوص به صراحت اعلام نظر شود...
گرچه بکارگیری بازنشستگان اموزش و پرورش در هزینه های دولت در جذب نیروی جوان و پرداخت بیمه بصرفه است اما نشانه بی برنامه گی و مدیریت کاملا نادرست و سردرگم و اشفته این وزارتخانه است که هزینه های غیرضروری اعمال مدارک بی ارزش و بلااستفاده فوق و بالاتر را اعمال و بودجه مربوطه را با کسری مواجه میکند درحالیکه وظیفه هر سازمانی است تا نیروهای خودرا در هرسطح تحصیلات که هستند دورهای مهارت و افزایش راندمان بگذارد.
منع بکارگیری نیروهای بازنشسته نباید برای جانبازان استثنا قائل شود زیرا موجب بهم ریختن برنامه های مالی و سازمانی میشوند از طرفی اگر یک جانباز بدنبال خدمت به نظام است باید بطور افتخاری خدمت کند و بیشتر از دیگران در حذف هزینه های غیرضروری و اجرای قانون و ثبات و پیشرفت کشور دلسوز باشد اما تاکنون انچه من شاهد بوده ام اکثر این افراد فقط دلسوز جیب خود هستند و طلبکار ملت و اسلام و حتی خدا میباشند
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۲۰:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
مملکت را سهمیه ها و استثناها و مصونیت های افراد مسن به اینجا رسیونده. اقایون با این سطح تفکر حاضر به دادن جیگاهشون به نیرو های خلاق و جوان نیستند.
پدرام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
اقا ما جانباز بدبخت و بیچاره هم زیاد می شناسیم که الان بعضی دستفروشی می کنن و طلبکار هیچ کسی هم نیستن
طرح ترامپ بدون هرگونه دغدغه اجرا شد! ولی باز هم خوش بحال آقای جنتی که هیچ وقت بازنشسته نمی شود؟
حود قران مجید اشاره به این دارد که باافزایش سن انسان دچار فرسودگی ذهن وجسم میشود بعدش مشکل این مملکت همین استثناعات است وکسی که این قانون را تصویب وتائید کرده که اعضای حودش رامستثناکرده وبه قولی حودشان را تافته جدا بافته میداند فیالمثل آقای جنتی نوددوسال سن دارد و علاوه بر دبیرشورای نگهبان چندین پست وسمت دارد اگر واقعا درحصوص بیکاری جوانان احساس ناراحتی میکند پس چرا حودشان را بازنشسته نمیکند
البته مديران كنوني همشون جانباز بالاي ٥٠/. هستند، پس اين قانون هم بي فايده است.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
همشون نه چون تعداد زیادی فرزند شهید هم توشون خست
بهتر بود نمایندگان و وزرا و روسای جمهور هم شامل این قانون می شدند اگر هدف این قانون آمدن افرادی با ایده های جدید است.در ضمن وضعیت اقتصادی موجود و سقوط ارزش پول ملی حاصل عملکرد همین افراداست که معاف شده اند
مگر تا کنون بازنشستگانی که در شرکتهای دو لتی و خصولتی کار میکردن و بعد از این هم کار میکنند مستقیم از دولت حقوق نمی گرفتند شیوه های بزن در رو استفاده میکنند پرداختی هنگفت ماهیانه بازنشسته رادر قالب قراداد به پیمانکار میدادند و از طریق قرارداد پیمانکاری پرداخت میشد
اساتید دانشگاه ها هم آیا شامل این قانون می شوند؟ تعداد قابل توجهی از اساتید در دانشگاهها حضور دارند که از لحاظ سنوات خدمت و همچنین سن قانونی بازنشسته محسوب می شوند اما حاضر به ترک دانشگاهها برای حضور نسل جوان نیستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۳
در همه جای دنیا برای همکاری با دانشگاهها برای تدریس و تحقیق ، سقف سنی وجود ندارد، فقط قابلیت های فردی و علمی مهم است
ماشاالله واقعا خداقوت دلاوران! یه قانون میاد بعد دویست تا تبصره و استثنا میخوره هرکی به نفع خودش! خدا نگذره که بیکاری جوونا تقصیر شماست! این عمر دو روزه مام بسر برسه راحت میشیم از دست شما .....
کاش اجرا بشود....
این قانون برای جانبازان دیگر چه صیغه ای است؟
لطفا قانون را برای همه بگذارید و نه سهمیه برای یک عده ای
خوب جنگیدند دستشون درد نکند پول به انها بدهید و نه ....
تو همین قانون هم برای اربابها حق ویژه گذاشتن
استثنا یعنی رانت یعنی سوراخ در قانون
ای بابا هزار تا راه فرار پیش رویشان است .
بعدش تحقیقی کنید ببینید چه کسانی جایشان را گرفته اند مطمئن خواهید شد یکی از اعضای خانواده بازنشسته محترم شغلی به مشاغل متعددشان اضافه شده است.
سري بسازمان ... بزنيد سازماني كه برقراري مستمري را منوط به عدم اشتغال مي داند ببينيد چه تعداد علرغم دريافت سنوان حتي مازاد بر سقف هفت برابر حداقل دستمزد و دريافت مستمري مشغول بكار مي باشند..
همین الان و فوری بازنشسته ها را کاملا بازنشسته کنید تا بیکاران بیشتری سر کار بروند و این عدم بیکار گیری را تحت عناوین مختلف دور نزنید موضوع قانون یا بخشنامه یا دستور نیست موضوع عناوینیست که با آن این قوانین و دستورات و بخشنامه ها دور زده میشوند و بی اثر میگردند با چنین روشی باید مقابله شود
این قانون هزار جور بند و تبصره و استثنا داره و عملا اونهایی که باید بازنسشته بشن رو سرجا نگه میداره، اتفاقا همین بند الف، ب و ج مشکلات اساسی را برای مملکت بوجود آورده اند
عجب قانونی تصویب کنندگان خود را از ان مستثنی کرده اند
و بالاخره كوه موش زائيد ، اين همه هياهو براى تصويب قانونى كه با اين همه استثنا هيچ كاربردى ندارد و اوضاع همان خواهد كه بود ، دقيقا روشن است كه مجلسيان در تصويب عدم استفاده از بازنشستگان منافع و امكان استفاده خودشان را در لحاظ استثنائات مورد توجه داشته اند
در دنیا برای بازنشسته گی معمولا سن وسالی وجود دارد،واما در کشورما این طور نیست وهمیشه در حال خمیازه وخمودی هستند ،چطور مشاغل وپست های مهم ومختلف سیاسی واداری وامنیتی وفرهنگی ومذهبی را در بخش دولتی در اختیار دارند وکسی هم معترضشان نمی باشد ؟ایا مرگ تنها برای همسایه ها خوب است ؟ اول خودت بعدا کسی .با حذف وذبح ودر تنگنا قرار دادن دیگران هرگز برای شما جایگاهی باز نخواهد شد باید مشکل تولید واشتغال حل شود تا همه شغل ودامد ابرومندی داشته باشندد،چطوران زمان کره ای ها ،فلیپینی ها ،پاکستانی ،هندی ،بنگلادشی ها همه در ایران از کارگری تا خدمت کاری منازل وپزشکی وکارگروتکنسین صنعتی در کشورما کار میکردند ولی امروزه ایرانی بخاطر بدست اوردن ساندویجی خودرا در بیرون مرزها به حراج وفروش ناموس واعضا وامعا واحشایش گذاشته ،این چیزی نیست توداین کشور جز نتیجهدمدیریت وکشورداری ناکارآمد با ان همه درامد وثروت ومنابع نفت وگاز ومردم باهوش وسخت کوشش
سلام
به نظرم باید میدان به جوان ها داد و امیدوارم فقط کسانی که کارآیی دارند تمدید شوند اونم محدود.
متمعین باشید که دولت روحانی این قانون را نیز مثل برنامه پنجم توسعه ششم براساس منافع خودش اجرا خواهد کرد.
آقا يه سري هم به بانك ... بزنيد...
ويتريني از افراد با شرايط و حالت هاي مختلف مشمول اين قانونه...
از مديرعامل گرفته تا سطوح پايين...
اگرم بازنشسته ها حذف بشن شغلها به نورچشمیها میرسه الکی جوانها دل خوش نباشید به شماها شغل دولتی برسه
قانون خيلي خوبيه ولي مافياي عشق خدمت از قبل و با تصويب قانون ٣٥ سال سابقه كماكان سنگر را حفظ كرده اند تا انشاالله در آينده و با تصويب قانون و ماده تبصره ديگري دوباره منفذ جديدي براي انجام تكليف خدمت تا آخرين نفس پيدا كنند...
با سلام همین الآن صدها مدیر عامل و معاون بازنشسته در شرکتهای زیر مجموعه وزارت خانه ها در حال کار هستند که رانت و رانت خوری مسئولین مافوق آنها نمی‌گذارد این قانون بطور کامل اجرا شود. خوشبختانه استثناهای عجیب و غریب هم راه را برای تاییدیه های کشکی و غیر قانونی جانبازی و افزایش درصد الکی از ۵ درصد به ۵۰ درصد به بالا را هم باز گذاشته . جالب اینجاست که در خیلی از این شرکتها که می‌شناسیم و مسئولین هم خوب می‌شناسند! آقایون با ۳۳ و ۳۴ سال سابقه کار و ۶۰ سال سن و انواع و اقسام مرضیها در حال کار و خدمت رسانی هستند!! ببخشید ولی میدونید تفاوت ما با ممالک پیشرفته و متمدن جهان چیست؟ فقط همین یک نکته که در اجرای قانون حتی یک مورد استثنا ندارند حتی ذئیس جمهورشون در برابر قانون با یک فرد کارتن خواب یکسانند. تمام!
در مرکز تحقیقات راه ده ها بازنشسته به صورت پروژه ای مشغول بکار هستند و فقط به فکر منافع خودشان هستند و چندین برابر کارمندان عادی از پروژه ها عایدی دارند. لطفا رسیدگی کنید
] چرا از جانبازان عزیز هزینه می کنید کدام جانباز واقعی 50 % الان در سرکار است و بازنشسته شود و دوباره به کار عودت خورد جانباز 50% واقعی طبق قانون از طرح حالت اشتغال استفاده می کند و سال ها است یا در آسایشگاههای اعصاب و روان روزگار می گذراندو یا در امورات خانوادگی مشغول است و کسی هم سراغی از او نمی گیرید. و این استثناء صرفا سوراخ دعایی است برای مدیرانی که از رانت استفاده کرده اند و عملیات کربلای 4 سال 64 را 63 می خوانند و با نفوذ و لابی که دارند جانبازی 50% به بالا هم گرفته اند و با آویز یک چفیه بر ریش جانبازان می خندند لذا قاطبه جانبازان واقعی جبهه و جنگ با اضافه کردن این استثناء مخالف هستند چون یقین دارند از این اجاق آّبی برای آنها گرم نمی شود
تابناک لطفا در مورد بازنشسته شدن فرهنگیان یک مطلب کامل بنویسید. قانونش رو با ماده و تبصره و تفسیرش بیان کنید لطفا. در خصوص بکارگیری فرهنگیان با سابقه ۳۰به بالا در مشاغل مدیریتی و ارتباطش با مدرک تحصیلی. مدیرانی که فوق لیسانس دارن و بازنشسته هستن ولی ول کن مدارس نیستن. تشکر
یه قانون دادن بیرون مثل الک است. هزار تا سوراخ درر رو داره. برو بابا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل