بازدید 11225
۴
آخرین تحولات خاورمیانه؛

«توافقات اصولی» ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه/افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره/ کشف و انهدام ده سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق/برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب

کشف و انهدام ده سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق، افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره، برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب و بیانیه حزب الله لبنان در مورد اظهارات اخیر جان بولتون، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به «توافقات اصولی» ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۳۳۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۰ 12 September 2018

کشف و انهدام ده سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق، افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره، برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب و بیانیه حزب الله لبنان در مورد اظهارات اخیر جان بولتون، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به «توافقات اصولی» ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ مفاد مورد توافق سه کشور تضمین‌کننده روند آستانه برای حل بحران سوریه بر سر چگونگی تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور از سوی منابع وزارت امور خارجه ایران اعلام شد.

چهار روز پس از برگزاری موفق نشست سران کشورهای تضمین‌کننده روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) در تهران و تأکید رؤسای جمهوری آن‌ها بر تداوم همکاری جهت تسهیل شکل‌گیری کمیته قانون اساسی سوریه، امروز دومین دور رایزنی‌های جابری انصاری، لاورنتیف و اونال، مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، روسیه و ترکیه در روند صلح سوریه با استفان دی‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره کمیته قانون اساسی این کشور در ژنو برگزار شد.

«توافقات اصولی» ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه/افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره/ کشف و انهدام 10 سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق/برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب

در این نشست، آخرین وضعیت پیشرفت در فرایند سیاسی حل و فصل بحران سوریه با تمرکز بر تشکیل کمیته قانون اساسی بررسی شده و نکات زیر مورد تأکید قرار گرفت؛

1. سوری ـ سوری بودن فرایند سیاسی و ضرورت حفظ حاکمیت ملی یکپارچه سوریه

2. لزوم تنظیم متناسب ترکیب اعضای کمیته قانون اساسی به نحوی که برای طرف‌های مختلف قابل پذیرش و در عین حال مبتنی بر واقعیت‌های موجود در صحنه سوریه باشد.

3. همه مسائل و جزئیات مرتبط با کمیته قانون اساسی در نهایت در قالب یک بسته یکپارچه مورد توافق قرار می‌گیرد.

4. تنظیم ترتیبات مربوط به تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه با توجه به حساسیت موضوعات و تبعات بحران چند ساله این کشور زمان‌بر است؛ اما همه طرف‌ها بر ضرورت توجه همزمان به سرعت و کیفیت کار تأکید دارند.

در این نشست، نمایندگان سه کشور ضامن روند صلح سوریه توافق کردند با تشکیل کارگروه فنی از کارشناسان خود، زمینه موفقیت رایزنی‌های مشترک با سازمان ملل جهت تسهیل شروع به کار هر چه سریع تر کمیته قانون اساسی سوریه را فراهم کنند. همچنین توافق شد، سومین دور این رایزنی‌ها در اواخر ماه اکتبر سال جاری میلادی برگزار شود.

کشف و انهدام ده سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق

سرگرد «یحیی رسول»، سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق از کشف سکوهای پرتاپ موشک در غرب عراق خبر داد.

به گزارش شبکه سومریه، سرگرد رسول سه‌شنبه در این ارتباط گفت: «نیروهای امنیتی عراق در فرماندهی عملیات الجزیره، طی عملیات بازرسی منطقه «جبه» در استان الانبار، موفق شدند ده سکوی پرتاپ موشک ساخته‌شده در عراق را کشف و آن‌ها را منهدم کردند».

تروریست‌ها در سال‌های گذشته با استفاده از این سکوها به اماکن مقدسی مانند کربلا و سامرا حملات راکتی و موشکی انجام داده‌‌اند.

سخنگوی مرکز اطلاع رسانی امنیتی عراق همچنین گفت، فرماندهی عملیات شرق استان الانبار یک فرد را در شهرستان «فلوجه» که تحت تعقیب بود بازداشت و بیش از بیست بمب بر جای مانده از تروریست‌های داعش را در مناطق «الزغاریت»، «الشیحه» و «البوط» کشف و منهدم کرد.

افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره

«ایرج مسجد» سفیر ایران در بغداد، امروز سه شنبه ساختمان جدید کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در شهر بصره را افتتاح کرد.

سفیر ایران در عراق در مراسم افتتاحیه، پرچم کشورش را بر بالای کنسولگری جمهوری اسلامی در بصره نصب کرده است.

سفیر ایرانی در نشست خبری در مقر کنسولگری جدید اعلام کرد، «حمله به کنسولگری ما و آتش زدن آن بر روابط دو کشور تأثیری نخواهد گذاشت؛ هر چند دشمن مشترک ما به دنبال تخریب این روابط است.»

«توافقات اصولی» ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه/افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره/ کشف و انهدام 10 سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق/برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب

وی افزود: «در حال حاضر هیچ دستگاه به خصوصی را به آتش زدن کنسولگری ایران متهم نمی‌کنیم، اما این وظیفه مسئولان عراقی است که هویت متجاوزان را که ارتباطی با ملت دوست عراق ندارند، مشخص کنند.»

السومریه نیوز گزارش داد، «اسعد العیدانی» استاندار بصره و تعداد دیگر از مسئولان عراقی، ایرج مسجدی را در بالا بردن پرچم ایران بر فراز کنسولگری جدید همراهی کرده است.

روز جمعه (شانزدهم شهریور) در پنجمین روز موج جدید از ناآرامی‌ها در شهر بصره، در جنوب عراق، مراکز مشخصی هدف تخریب قرار گرفت که کنسولگری ایران از مهم‌ترین این مراکز بود.

دور جدید اعتراض‌ها در بصره و جنوب عراق در اعتراض به کاهش خدمات ضروری مانند آب آشامیدنی و برق از جولای (تیرماه) گذشته آغاز شده و طی روزهای اخیر تشدید و در نهایت به ناآرامی‌ و به خشونت کشیده شد که به دنبال آن چندین نفر از اهالی بصره کشته شدند.

برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب

شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه جلسه خود را برای بررسی اوضاع ادلب سوریه برگزار کرد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در شورای امنیت در این جلسه تصریح کرد: ده‌ها هزار نیروی جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی در ادلب مستقر هستند.

وی عنوان داشت: نیاز مبرمی به جدا کردن گروه‌های مسلح از تروریست‌ها در ادلب وجود دارد.

نماینده روسیه خاطرنشان کرد: نمی‌توان به تروریست‌ها اجازه داد که از صد‌ها هزار غیرنظامی به عنوان سپر‌های انسانی استفاده کنند. ما تروریست‌ها را در ادلب هدف قرار خواهیم داد و در این میان، بر حفظ جان غیرنظامیان نیز تأکید خواهیم داشت.

واسیلی نبنزیا عنوان داشت: ترکیه و ایران ثابت کردند که می‌توان خشونت را متوقف کرده و فضای مناسبی را برای آغاز روند سازش فراهم کرد.

«توافقات اصولی» ایران، ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه/افتتاح ساختمان جدید کنسولگری ایران در بصره/ کشف و انهدام 10 سکوی پرتاپ موشک در غرب عراق/برگزاری جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع ادلب

وی ادامه داد: مسئولان سوری سلاح‌های شیمیایی ندارند و تروریست‌ها در ادلب ممکن است از سلاح‌های شیمیایی استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: ما در نشست سران تهران تأکید کردیم که هیچ جایگزینی برای راهکار سیاسی در سوریه وجود ندارد.

در همین حال، فرانسوا دیلاتر، نماینده فرانسه در شورای امنیت گفت: هرگونه حمله نظامی به ادلب پیامد‌های فاجعه باری خواهد داشت.

این مقام فرانسوی عنوان داشت: جنگ علیه تروریسم توجیهی برای هدف قرار دادن غیرنظامیان ایجاد نمی‌کند.

نماینده فرانسه عنوان داشت: ما با هم پیمانانمان در صورت استفاده از سلاح‌های شیمیایی در ادلب پاسخ خواهیم داد. بحران بی سابقه‌ای برای آوارگان در ترکیه در صورت آغاز عملیات نظامی در ادلب رخ خواهد داد؛ این جلسه بنا به درخواست روسیه تشکیل شده است.

بیانیه حزب الله لبنان در مورد اظهارات اخیر جان بولتون

حزب الله لبنان بیانیه‌ای را در واکنش به اظهارات اخیر جان بولتون صادر کرد.

به گزارش العهد، حزب الله در خصوص اظهارات جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد: این اظهارات واقعیت موضع خودبرتربینانه آمریکا علیه کشورهای جهان و سازمان‌های بین المللی را نشان داد.

در بیانیه حزب الله آمده است: اظهارات بولتون به فریب بلندمدتی که دولت‌های پی در پی آمریکا در حق تمامی بشریت به خرج دادند، پایان داد.

حزب‌الله تاکید کرد: آمریکا از زبان مشاور امنیت ملی خود اعلام کرد که خود را برتر از هر چیز می داند. اظهارات بولتون نشان داد که سیاست آمریکا بر مصادره قانون‌های اساسی جهان متمرکز است.

حزب الله اعلام کرد: آنچه بولتون گفت و اقداماتی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا انجام می‌دهد به جهانیان نشان داد مسئولان آمریکا جز گروهی که جهان را بر اساس منافع خود اداره می‌کنند، نیستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴
توافق اصولی ایران -ترکیه و روسیه برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟
ایی یعنی چی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟/
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
بفرمائید اسد چه کاره است؟
آیا نمی شد قبل از سرکوب و جنگ در سوریه و قبل از نفوذ داعشی ها و قبل از این همه ویرانی و کشتار ، بشار اسد با مخالفان به نرمی گفتگو کند و مانع از خرابی کشورش و مرگ و آوارگی و بی فرجامی هموطنانش شود .؟ ایکاش اول مذاکره می کرد و اگر در مذاکره شکست می خورد می پذیرفت چرا که جنگ هر گز برنده ای نداشته است . فاعتبروا یا اولی الابصار !
چرا این نشست سه جانبه چهار جانبه و با حضور خود سوریه نیست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل