بازدید 10791
رئیس دپارتمان بیوشیمی ibb دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «تابناک»؛

وزارت علوم تحقیرمان در دنیا را از بین ببرد/ تأمین مواد اولیه آزمایشگاهی تقریبا غیرممکن شده است/ قانون سنوات، ظلم به دانشجوست

پنجاه سال است، در دانشگاه تهران از سانتریفوژی استفاده می‌شود که شاید برای موزه علوم گزینه مناسبی باشند، چون تحریم هستیم. دو ماه است، برای تأمین مواد یک آزمایش به هر شرکتی که رجوع می‌کنیم، مواد مورد نیازمان را حتی به صورت مسافری هم نمی‌توانند تأمین کنند. چرا دانشجویی که قرار بوده مقاله‌اش دو ماهه بررسی شود و یک سال منتظر چاپ مانده، باید اخراج شود؟
کد خبر: ۸۳۳۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۸ 11 September 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شد

در حالی که تحریم و مسائلی از جمله مشکلات ارزی، موجب شده که انتشار مقالات دانشجویی در ژورنال‌های خارجی به شدت تحت الشعاع قرار گرفته و گاه غیر ممکن شود، قوانین وزارت علوم کشورمان همچنان بر انتشار مقاله در نشریات خارجی تأکید دارد؛ تأکیدی ضروری و جایگزین ناپذیر که اگر رعایت نشود، حتی ممکن است به اخراج دانشجویان منجر شود؛ موضوعی که برخی اساتید دانشگاه‌ها بر تغییر آن تأکید دارند.

به گزارش «تابناک»، از جمله این اساتید، دکتر غلامحسین ریاضی، رئیس گروه بیوشیمی مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران (ibb) است که می‌گوید فشار‌های فزاینده‌ای که در نتیجه اتفاقات اخیر بر دانشجویان وارد آمده، به اضطراب و کابوس ایشان تبدیل شده است؛ دانشجویانی که در پایان کار تحقیقاتی خود هستند، اما به دلایلی مانند چاپ نشدن مقاله در ژورنال‌های خارجی ممکن است اخراج شوند.

ریاضی در این باره می‌گوید: در حالی که تحریم‌ها با چاپ نشدن مقالات دانشگاهی در ژورنال‌های خارجی و تأمین نشدن مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز آزمایشگاه‌های دانشگاه‌ها، جامعه علمی کشور را تحت فشار قرار داده، اما قوانین نادرست وزارت علوم در لزوم چاپ مقاله در ژورنال‌های خارجی، تخصیص اعتبارات پژوهشی و سنوات دانشجویان، فشار فزاینده‌ای را بر دانشجویان کشور وارد کرده طوری که دانشجو به من می‌گوید از ترس سنوات و اخراج از دانشگاه شب‌ها خوابم نمی‌برد، زیرا به پایان کار تحقیقاتی رسیده، ولی ممکن است از دانشگاه اخراج شود.

استاد دانشگاه تهران در ادامه با طرح درخواست از وزارت علوم برای بازنگری قوانین در خصوص لزوم چاپ مقالات دانشجویان دوره دکترا در ژورنال‌های معتبر علمی و همچنین تداوم این روند را تحقیر جامعه علمی ایران در دنیا می‌خواند و می‌گوید: در حال حاضر، جامعه علمی کشورمان در دنیا تحقیر می‌شود و دو نوع تحقیر در فضای علمی دنیا توسط مجامع علمی صورت می‌گیرد؛ یا اعتبار علمی ما را به دلیل فرسوده بودن تجهیرات آزمایشگاه‌ها پایین ارزیابی می‌کنند و مقالات‌مان را چاپ نمی‌کنند، یا اینکه به سختی زیر بار چاپ آن‌ها در ژورنال‌ها می‌روند.


وزارت علوم به جای لیست سیاه، نشریه دایر کند

وی در ادامه می‌گوید: تولیدات علمی دانشگاه تهران در حالی از سوی مدیران سه انتشاراتی معتبر" اشپینگر، الزویر و بنت هم" زیر سؤال می‌روند که دانشگاه تهران نیز با اعلام لیست سیاه مجلات به دانشجویان، عملا آن‌ها را از مراوده علمی جز با سه انتشاراتی مذکور منع کرده است.هرچند اشپینگر و الزویر با ژورنال‌های متعددی قرارداد دارند، در بسیاری از موارد این شرکت‌ها نمی‌توانند به دلیل تحریم حق الزحمه ویرایشگر مقالات را به حساب آن افراد واریز کنند و بر این اساس مقاله دانشجو برگشت داده می‌شود، یا در بهترین حالت هفت ماه تا یک سال در نوبت چاپ می‌ماند.

ریاضی در ادامه می‌افزاید: در میان فهرست سیاه نشریات غیر معتبر از نظر دانشگاه تهران ـ که دانشجویان از ارایه مقاله در آن‌ها منع شده اند ـ نام ژورنال‌های کشور‌های هند، کویت، مصر، عربستان و چین به چشم می‌خورند، در حالی که هر کشوری برا‌ی خود چندین نشریه دارد که مقالات علمی محققان داخلی و خارجی را در آن منتشر می‌کند، اما ژورنال‌های معتبر از نظر دانشگاه تهران بیشتر امریکایی و اروپایی است و وزارت علوم، نه تنها در این زمینه اقدام موثری نکرده، بلکه با ملزم کردن دانشجویان دوره دکترا نسبت به چاپ دو مقاله در ژورنال‌های معتبر، دست و پای پژوهشگران داخلی را بسته است.

رئیس دپارتمان بیوشیمی ibb درباره لزوم تغییر وضعیت موجود می‌گوید: وزارت علوم می‌تواند ژورنال داخلی معتبری با داوران خارجی تعیین کند تا دانشجویان ملزم نباشند در ژورنال‌های آمریکایی و اروپایی مقاله ارایه کنند. به این صورت که استاد مسلم هر رشته‌ای را به عنوان ادیتور ایرانی تعیین و سپس داوران را خارجی انتخاب کنند و این ژورنال داخلی به زبان انگلیسی منتشر و به تمام مجامع مهم علمی دنیا هم ارسال نمایند؛ یعنی رئیس یا گرداننده‌اش خودمان باشیم، نه کشور‌های خارجی که نگاه بدی نسبت به ما دارند؛ در مجامع علمی نسبت به ایرانی‌ها نگاه فرهنگی نادرستی حاکم است که باور ندارند ایران هم می‌تواند در این شرایط تحقیقات علمی مناسبی داشته باشد؛ داوری که در کانادا و امریکا حضور دارد و با تبلیغاتی که علیه ایران می‌شود، ما را ملت عقب مانده جنگ طلب می‌بیند، طبیعتا از ابتدای قضیه نگاه منفی به مقاله و موضوع تحقیقاتی ما دارد.


قانون سنوات ظلم به دانشجویان است و مطلوب دانشگاه‌ها هم نیست

وزارت علوم تحقیرمان در دنیا را از بین ببرد/ تامین مواد اولیه آزمایشگاهی تقریبا غیرممکن شده است/ قانون سنوات، ظلم به دانشجو است

دکتر ریاضی با اشاره به مشکلات پیش روی دانشجویان در انجام تحقیق و چاپ مقالات می‌گوید: اینکه وزارت علوم این قضیه را رصد می‌کند، ولی هیچ تصمیمی نمی‌گیرد و برای دانشجویان سنوات می‌گذارد، ظلم به دانشجوست چراکه هر دانشجوی دکترا که سنوات می‌خورد باید هر ترم سه میلیون تومان را به جرم سنواتی شدن به دانشگاه پرداخت کند. وزارت علوم باید تمام موارد یاد شده را محاسبه کند و بعد میزان سنوات دانشجو و شهریه او را تعیین کند. چرا دانشجویی که قرار بوده مقاله‌اش دو ماهه برای چاپ در ژورنالی دو ماهه بررسی شود و یک سال منتظر چاپ مقاله مانده، باید شهریه بدهد یا از دانشگاه اخراج شود؟ لازم است، قانون سنوات بازنگری شود تا فشار از روی دانشجویان برداشته شود.

به گفته ریاضی، هرچند دانشگاه وجوه واریزی توسط دانشجوی سنواتی را برای امورات جاری دانشگاه هزینه می‌کند، علاقه‌ای به سنوات خوردن این دانشجویان ندارد، چراکه اگر دانشجوی جدید بگیرد، منابع جدید به دانشگاه تزریق می‌شود. یعنی سنوات مورد علاقه دانشگاه‌ها نیست و از طرفی، فشار فزاینده‌ای را بر دانشجویان وارد آورده است که تبعات نامطلوبی برای آینده ایشان و کشورمان دارد.


دود تحریم‌ها به چشم دانشجویان متقاضی انتشار مقاله می‌رود

این بیوشیمیست با تأکید بر اینکه تحریم و پیرو آن قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی، اعتبار علمی تحقیقات دانشگاه تهران را زیر سؤال برده، به بازدید مدیران یکی از شرکت‌های انتشاراتی از آزمایشگاه‌های این دانشگاه تهران اشاره کرده و می‌گوید: آن‌ها پس از بازدید از دانشگاه تهران اعلام کردند که دیگر نمی‌توانیم مقالات شما را چاپ کنیم، زیرا دستگاه‌های آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران، آنقدر قدیمی است که قابلیت شناسایی دقیق از سابجکت را ندارد و در نتیجه، تمام دیتا‌های شما با نوعی خطا عنوان می‌شود و نتایجی که از این خطا‌ها می‌گیرید، از اصل مسأله بزرگتر است.

وی می‌افزاید: سانتریفوژ، یکی از دستگاه‌های مورد استفاده در آزمایشگاه ibb است. واردات سانتریفوژ به ایران ممنوع است؛ هرچند نوع این سانتریفوژ با سانتریفوژ هسته‌ای متفاوت است، در تحریم‌ها نوع سانتریفوژ قید نشده؛ بنابراین، پنجاه سال است که در دانشگاه تهران از سانتریفوژ "بکمن" استفاده می‌شود که شاید این دستگاه‌ها برای موزه علوم گزینه مناسبی باشند. از طرفی دانشگاه‌ها منابعی برای تأمین تجهیزات نوین و اتصالات جانبی آن‌ها ندارند و از طرف دیگر، شرکت‌های خارجی به دلیل ارتباطشان با آمریکا، به ما تجهیزات نمی‌دهند و بحران تأمین مواد اولیه هم به جای خود باقی است. دسترسی نداشتن به مواد اولیه آزمایشگاهی و تقلبی بودن مواد ارسالی از سوی شرکتها، نکات مهمی است که بهتر است وزارت علوم بر آن نظارت جدی داشته باشد.

ریاضی درباره مشکلات تامین مواد اولیه مورد نیاز آزمایشگاه‌های دانشگاه تهران گفت: شرکت "سیگما" یک شرکت آمریکایی و تولید کننده مواد آزمایشگاهی مورد نیاز دانشجویان است که مدتی است سهامدار شرکت "مرک" آلمان هم شده که تأمین کننده مواد آزمایشگاهی مورد نیاز ما بود. حتی شرکت‌های سوئدی‌ هم که سیگما آن‌ها را خریده است، به سختی به ما مواد اولیه می‌دهند. در نتیجه این مسائل، دو ماه است برای تأمین مواد یک آزمایش به هر شرکتی که رجوع می‌کنیم، مواد مورد نیازمان را حتی به صورت مسافری هم نمی‌توانند تأمین کنند. حتی برای تأمین محیط‌های کشت مورد نیازمان هم با مشکل مواجهیم و به دلیل تحریم ها، شرکت‌های مربوطه سفارش جدید ما را ثبت نمی‌کنند.

استاد تمام دانشگاه تهران با اشاره به کیفیت پایین برخی مواد ارسالی از طرف شرکت‌های خارجی به کشورمان، می‌افزاید: یکی از مشکلات ما با شرکت‌ها این است که از ابتدای تحریم‌ها مواد قلابی به ما می‌دهند. آن‌ها مواد را از پاکستان می‌آورند و با گچ مخلوط می‌کنند و به آزمایشگاه‌های ما می‌دهند. برخی از موادی که ما خریداری می‌کنیم به شکل پودر و در بسته‌های ده گرمی است که به چشم نمی‌شود کارایی‌شان را تشخیص داد، ولی وقتی در محیط کشت قرار می‌گیرد، عمل نمی‌کند. مثلا در مقطعی ماده"جی تی پی" خریداری و تصور می‌کردیم مانند قبل از "سیگما" آمده، اما پس از مصرف متوجه شدیم که هیچ واکنشی نشان نمی‌دهد. پس از آن که از ماده طیف گرفتیم و متوجه تفاوت فاحش با "جی تی پی" استاندارد شدیم. دعوایی شش ماهه با شرکت داشتیم که پس از آن مجبور شدند پول دانشگاه را پس بدهند. ارزش ریالی ۱۰ میلی گرم آن ماده ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

ضوابط و شرایط پرداخت گرنت را به ۲۰ سال پیش برگردانید

استاد دانشگاه تهران در ادامه با انتقاد از میزان و نوع تخصیص بودجه پژوهش دانشگاه ها، خواستار بازگشت شرایط و ضوابط پرداخت گرنت به بیست سال پیش شده و می‌گوید: زمان مرحوم هاشمی، گرنت هر دانشجوی دکترا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که این رقم اکنون به یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسیده که ناکافی است. همچنین در گذشته تامین مواد اولیه آزمایشگاه بر عهده معاونت پشتیبانی دانشگاه بود که این معاونت سال هاست به دلیل کوچک سازی واحد اداری منحل شده است. در گذشته هر آزمایشگاه بر اساس تعداد دانشجو و استاد بودجه پژوهشی داشت، ولی در حال حاضر و بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به ازای هردانشجو، ۷ میلیون تومان اعتبار به دانشگاه تخصیص می‌یابدکه پس از صرف بودجه در امور جاری، اگر چیزی از بودجه ماند به پژوهش اختصاص داده می‌شود.

شرایطی نامطلوب که اگر نگوییم به توقف رشد علمی کشور منجر شده یا خواهد شد، دورنمایی تاریک در این خصوص ترسیم می‌کند و آسیب‌های فراوانی به دنبال خواهد داشت. آسیب‌هایی که می‌بایست برای جلوگیری از بروزشان، امثال وزارت علوم به سرعت دست به کار شوند و برنامه‌هایی تدارک ببیند که اگر نمی‌شود جلوی وارد آمدن برخی آسیب‌ها را گرفت، دست کم سایه خطر اخراج از سر دانشجویان و توقف فعالیت‌های علمی از سر دانشجویان دور شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۱
ماشالله !!! اونوقت میگن که ما در تولید علم رتبه فلان و بهمان داریم !!!!! .....
من دقيقا در رابطه با سنوات و چاپ مقاله با ايشان موافقم. وزارت علوم دانشجويان را به اسارت گرفته در واقع هردانشجوي مقطع دكتري بعد از فراغت احساس ميكنه از زندان آزاد شده به جاي حل مشكلات دانشجويان كه در تامين مواد اوليه آزمايشگاهي و تجهيزات آزمايشگاهي با مشكل مواجه شده اند فقط نگاه بنگاه اقتصادي به دانشگاه دارد و عملا تحصيل رايگان را رو هم زير سوال برده كسي دوست نداره اين همه دوره دكتري طولاني باشه حتما نوع تز و مشكلات ارزي و ساير مسائل موجب تاخير ميشه . در نتيجه ديگه دانشجويان سراغ كارهاي بزرگ نميرن و ترجيج ميدن يه تز آبكي تعريف كنن سريع فارغ التحصيل بشن از ترس جريمه و اخراج . واقعا قوانين مسخره اي تو وزارت علوم وجود دارد. خواهشا كمك نميكنيد چوپ لاي چرخ نزارين
تحقیر چیه بگو عزت
عزت اینجا عزت اونجا عزت همجا
جناب اقای ریاضی شما هم گمان نکن در کشوری سالس زندگی میکنی که برا امور تحقیقاتی بوجه میخوای اینجا ایران است وبقول بزرگان انتخاب کردیم که یه جور دیگه ای باشیم نه انجور که دنیا پیش میرود انتخاب کردیم پراید چهل ملیونی سوارشیم واگر چرخش در رفت وبه فنا رفتیم به بهشت میبرن ما رو بجاش مفتخریم بوجه های انچنانی برا سازمان های جور واجور بوجه های عریض وطویل التماس دعا برادر جان نسل مون رو به فناست بخیال بوجه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
کشور سالس!!!!
تو برو اول سوادت را کامل کن بعد بیا نظر بده.
ناشناس
| Germany |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
مطمئنی شما دانشجو هستی! ثالث نه سالس
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
ثالث نه سالس
با سلام و احترام
از نظرات بسیار ارزشمند استاد پیشکسوت استفاده کردم. در مورد وجود مجلات انگلیسی زبان در داخل کشور، مجلات نسبتا خوبی موجود است اما مقالات در سطح بالا کمتر به آنها ارسال می شود. توقع می رود که جامعه فرهیخته علمی کشور در بالندگی این مجلات نقش بیشتری ایفا کنند. مجله به سر دبیری اینجانب در حوزه تخصصی علوم آزمایشگاهی منجمله گرایش بیوشیمی به آدرس ذیل آماده دریافت و تعیین تکلیف مقالات ارزشمند اساتید و دانشجویان مقاطع عالی حداکثر طی دو ماه می باشد.
http://ijml.ssu.ac.ir/index.php?slc_lang=en&slc_sid=1
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
جمع کن بابا مسخره کردین!!!
درود به شرفش که حداقل به مشکل سنوات دانشجویان اشاره کرد.
دانشگاه ها د رایران گران اداره می شوند. مسئول حل این بحران هم خود اساتید شده اند و معلوم است که آنها اول از شکم خود که نمی زنند می روند سراغ دانشجویان بدبخت.
راه حل وزارت علوم را فقط حال کنید تو را خدا: راه حل این شد هاست که دانشجویان زود زود درس را تمام کنند تا جا برای دانشجوی جدید (بخوانید پول جدید) باز شود. آخه این شد راه حل بحران آموزش عالی؟؟
خون باید گریست داداش
حالم بد میشود وقتی ملتی غیر متمدن خطاب می شویم (عقب مانده جنگ طلب ) .چه می کنیم با خودمان .؟
درسته که مشکلات هست ولی من که دکتری خودم رو در آلمان گرفتم و مدتی هم در آمریکا کار تحقیقاتی می کردم می تونم بگم که امکانات اینجا هم واقعا قدیمیه بجز بعضی دستگاه های جدید که تازه ساخته شده اند. فرقش اینه که اینجا همون سانتریفیوژ بکمن هر سال سرویس میشه و البته تجهیزات درست استفاده میشه و اغلب دانشجویان برای کار در آزمایشگاه ها آموزش می بینند. ولی در زمینه مواد در ایران واقعا کمبود داریم و کار به سختی انجام میشه.
مشکل دیگه اینکه در ایران کار بین گروهی و دانشگاهی زیاد مرسوم نیست و اگه دستگاهی و یا ماده ای نیست از گروه های دیگه کمک نمیگیرند و بعضی قوانین هست که اجازه نمیده اسم افراد خارج از پروپوزال در مقالات اورده شوند. ولی ما اینجا هر کس که هر کمک هرچند کوچک داشته باشه در مقاله آورده میشود. اگر این مسیر باز بشه فکر می کنم باز هم بشه کار با کیفیت خوب انجام داد.
یه موضوع دیگه اینکه دانشجوی دکتری خیلی وقت برای کار تحقیقاتی نمی گذارد و نهایتا 1 تا 2 سال بعد از تصویب پروپوزال کار می کنند در حالیکه ما در اینجا از روز اول شروع تحصیلات حداقل چهارسال کار تحقیقاتی می کنیم و مثلما خروجی بیشتری جهت چاپ مقالات داریم.
امیدوارم که این مسائل و مشکلات به زودی حل شوند و مطمئنم که میتوانیم در ایران هم مقالات و تولیدات علمی خیلی خوب داشته باشیم.
من نیز مشکل دارم از چند مورد ماده شیمیایی یک مورد را پیدا نکرم و الام حدود یک سال است که مشکل دارم و زمان دفاع نیز تمام شده است
وضعیت وزارت بهداشت هم همین است. بودجه پژوهشی در جاهایی مثل طرح تحول سلامت هزینه شده است.
تحقیقات میدانی اینترنتی ازمایشگاهی کتابخانه ای وخیلی موارد دیگه سخته دانشجو تنها هست کمک شود.
خیلی از ژورنالهای معتبر هم حتی در گول اسکولار و دارای فاکتور یک بالاتر دانشگاه ازاد وارد لیست سیاه خود کرده ولی ژورنال معتبر دانشگاهی در لیست تامسون هست .
تحقیق به چه میخوره دکتری به چه درد میخوره کار نیست فرق بیسواد با فوق لیسانس و دکتری نیست چه فایده کدوم تحقیقات در کشور اجرایی شده بیایم تحقیق کنیم بهتره مقاله دانشگاهها برداشته بشه دردسر درست نکنن پول به مقالات ندهن و ازمون جامعشون هم حذف کنن طول دکتری به دوسال نظری کاهش پیدا کنه.
یک راه حل ان است که دو دکترای آموزشی وپژوهشی شکل گیرد ودانشجویان حق انتخاب داشته باشند یا انکه مانند بسیاری از کشورها اخذ دکترا بدون مقاله امکانپذیر باشد مانند دوره کارشناسی ارشد اگر ما به اساتید و داوران که در دفاع از رساله شرکت دارند اعتماد می کنیم واگر فقط منظور ان است که ایران فقط از نظر کمی مقاله ISI داشته باشد که نتیجه ان در جریان تحریم های امروز که این همه مقاله حتی نتوانسته ساده ترین نیازهای تولید را بدون وابستگی به کشورهای دیگر تامین کند که بعد از این همه سال مشخص میکند که کسانی که فقط به این مقالات با درجه بالا تر حق تشویقی تعیین کرده واین را قابلیت اخذ دکترا دانسته اند چه مسیر اشتباهی را برای آموزش عالی و کشور رقم زده اند که این کشور حتی در تولید ساده ترین نیازهای مردم که در روزنامه ها وسایتهاچاپ میشود جا مانده پس این راه اشتباه را حداقل ادامه ندهیم وبه جای مقاله با ضریب بالا به فکر رساله هایی در تولید نیازهای اولیه که شاید قابل چاپ در مجلات مشهور نیست اما در تولید نیازهای اولیه این کشور راَ پاسخگو باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
ببین این راهکار جنابعالی هم در گرو تحریم نبودن هست. میخوای دوباره چرخ رو اختراع کنی و در موردش پروپوزال بنویسی!!!
در ایران هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی و دانشجویان برای کسب امتیاز مجبور به نوشتن مقاله می شوند.
دانشجویانی که از ایران برای ادامه تحصیل به اروپا و آمریکا می آیند، سواد علمی خوبی دارند ولی در کار عملی صعیفند و علتش همین مشغولیت به نوشتن مقالات است که اکثراً بار عملی ندارند. در کشور هم این صعف وجود دارد که فارغ التحصیلان ایرانی در کارخانه ها مشکل بکار گرفته می شوند. یعنی نسل تحصیل کرده ما از عمل به علم خود ناتوان ارزیابی می شود.
باید یک دگرگونی در دیدگاه وزارت علوم بوجود آید که از سرگرمی محققان، دانشمندان و دانشجویان ایرانی به مقالات علمی، آنها را بسمت تحقیقات کاربردی سوق دهد. با یک کلام آنها را مشغول نکنیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
یه متخصصی میگفت صنعت ایران فوق دیپلم هم براش زیادیه. صنعتی که مال نیم قرن گذشته است
تحقیقی که ناشی از یک نیاز (صنعت کشور) نباشه و منجر به صادرات و افزایش GDP کشور نشه و با پول مفت نفت بخواد تغذیه بشه همون بهتر که درش تخته بشه . کشور نیازهای مهمتری داره.
افتخار شاگردی استاد رو داشتم و ایشان به راستی یکی از دلسوزترین اساتید نسبت به دانشجو، دانشگاه و کشور هستند. شاید اگر کمی از نظرات ایشان را در برنامه ریزی در نظر داشتند وضعیت به مراتب بهتری را در دانشگاه مادر ایران شاهد بودیم.
در کشورهای پیشرفته اساتید خودشان مسوول جذب بودجه تحقیقاتی از مراکز صنعتی و غیر دولتی هستند. این استاد عزیز بهتر است بفرمایند که تا کنون چه میزان بودجه غیر دولتی جذب کرده است؟! چه میزان نتایج تحقیقاتی ایشان به محصولی که در جامعه مفید واقع شده باشد منجر شده است؟! تا کنون چه مشکلاتی از کشور را در زمینه تخصصی خودشان حل کرده اند؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
اصلا مصاحبه اش رو خوندی عقل کل!
وقتی یه استادی نتونه وسایل و تجهیزات مورد نیازشو تامین کنه و تحریم ها هم این اجازه رو بهش نده چطور میتونه پروژه در سطح کلان برداره ! حتما با چهار عنصر آب باد خاک آتش
ناشناس
| Germany |
۰۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۱
راستی یه استادی طرح های شگفت انگیزی تعریف کرده بود مثل جابجایی مسافر با ابر و یا قالیچه سلیمان!!! کسی میدونه طرح هاش در چه مرحله ای هستند!؟
برای تهیه یک دیتا لاگر (قیمت الانش 10 میلیون تومان شده ) یکسال دویدم و هیچ دانشگاهی اونرو امانت نداد. آخر مجبور شدم از دوستان تو ترکیه امانت بگیرم.
علم و مهندسی رو تو کشور نابود کردیم. از دوستان من فارغ التحصیل دکتری برق بیکار، دکتری فیزیک بیکار، دکتری مکانیک بیکار، دکتری شیمی بیکار....! اینهمه میگیم مرگ بر آمریکا اما انصافا با سرمایه گزاری رو علوم و مهندسی به اینجا رسید. انقدر به وزارت بهداشت و پزشکی بها دادیم دیگه رمقی واسه وزارت علومی ها نمونده‌. هرچند وزارت بهداشت هم داره به ورطه سیاهی میره. اینهمه ادعا کردیم تو علم اینجاییم اونجاییم رتبه فلانیم تولید کننده فلانیم الان که تحریم شدیم وقتشه ببینیم این علمه کجا بدردمون میخواد بخوره؟
تازه دارم میفهمم این تحریمها کاغذ پاره ای بیش نیست.
این همه استاد دانشگاه و فارغ التحصیل دارن چکار می کنن که نمیتونن مواد اولیه تولید کنن. این همه شمیدان، فیزیکدان، مهندس شیمی و صنایع شیمیایی که می گن از آمریکا و انگلیس و فرانسه و روسیه مدرک گرفتیم. طبل تو خالی هستن یا به ای بهانه ها فقط میخان حقوق نجومی بگیرن. فقط در بخش شیمی و فیزیک دانشگاه شیراز و دانشکده مهندسی شیمی و دانشکده مکانیک دانشگاه شیراز حدود 100 نفر استاد تمام داریم. حالا بقیه دانشگاه ها رو هم در نظر بگیرید. اینا دارن چکار می کنن؟
خدا رو شکر که بعد از این همه که به دانشگاهیان خرده گرفتید و به تعلل و بی‌دغدغگی متهمشون کردید، یه بارم دردشون رو دیدید!
این ترم به قانون من درآوردی سنوات خوردم الان باید سه تومن بدم.درآمدی هم ندارم.احسنت آقایون احسنت!با همین دست فرمون برید تا مردم بیشتر و بیشتر ناراضی بشن.
ضمن تشکر از استاد ارجمند، دانشجوی دکتری ضمن داشتن مشکلاتی که شما اشاره کردید، مشکلات دیگری نیز دارد
بسیاری از اساتید دانشجوی دکتری می گیرند که تمام عقده ها و مشکلات زندگی را روی سر آن خالی کنند، مرتب به او دستور می دهند، مرتب او را تهدید می کنند که فلان حرکت شما باعث بی احترامی به استاد است . از طریق دانشجو اعتبار کسب می کنند و برای ارتقا خود او را می کوبند.
خوب چرا وزارت علوم و بهداشت درمان چاپ مقاله در مجلات ایرانی (انگلیسی یا فارسی) رو حداقل برای دانشجو تایید نمی کنند تا این مشکلات حل بشه.
ازمایشگاه های تشخیص طبی بخاطر نداشتن یک سری محلولها و مواد بعضی از آزمایشهاشون تعطیل شده و نتیجه اش اینکه یه عده آزمایشگاهی بخاطر کم شدن کار، بیکار شدن، نمونه اش منم، چن ماهه دنبال کار تو آزمایشگاهام ولی گیرم نمیاد.. خدا لعنت کنه مسببین این وضعیت رو که فقط قشری ک دستشون به جایی نمیرسه از بین میرن
طبیعیست که دانشجوی ما با امکانات کمتر و گاه بسیار کمتر نتیجه را در مدت بیشتری بگیرد
استاد بزرگ وزارت علوم کمر همت به نابودی علم در این دانشگاه گرفته است. مجلات معتبر خارجی تحریم هستیم و وزارت علوم مقاله جی سی ار برای دفاع از پایان نامه میخواهد. مجلات داخلی بیش از یک سال برای بررسی مقالات وقت صرف می کند و چنانچه از باند داوران اختصاصی مجلات داخلی خلاص شوید و مقاله پذیرش گردد. این مقاله یه کاغذ پاره ای است که به درد بستن سبزی هم نمی خورد . اساتید و دانشجویان نامه و مدارک به وزارت علوم فرستاند که به خدا تحریم هستیم . گویا وزیر علوم تا نامه خزانه داری امریکا با مهرو امضاء اصل ترامپ را به چشم خود نبیند حاضر به قبول نیست . چگونه می توان از آقای ترامپ درخواست کرد که به وزیر علوم شخصاً نامه بنویسند ....
حرف های این استاد محترم را باید در اتاق وزیر علوم قاب نصب کرد. آفرین به غیرت و مردانگی استاد ریاضی
استاد محترم در دانشگاه های ایران افراد که مدیر نیستند سرکار هستند و بجای مدیریت دانشگاه فقط شهریه دانشجو را میگیرند و خرج می کنند ....
مسئولین محترم سایت تابناک خواهشمنداست این موضوع به وزارت علوم و دانشگاه تبریز برسانید به خدا بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی تا خودکشی هم رفتند . حرف دکتر ریاضی صد درصد درست و درد دانشجویان است . از جنابعالی هم در تهیه این گزارش تشکر می کنیم .
همه این مواردی که آقای دکتر ریاضی فرمودند درسته
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل