بازدید 12970
۱

کشف لایه‌های باستانی در شهرری درپی گودبرداری

کد خبر: ۸۲۸۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۳ 26 August 2018

مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران به گودبرداری اخیر در حوالی بزرگراه امام علی(ع) منتهی به شهر ری اشاره کرد و گفت: سازه های آجری معماری مربوط به دوره قرون اولیه اسلامی و ظروف شکسته دوره سلجوقی کشف شد.

به گزارش ایرنا، قدیر افروند افزود: در گود برداری قطعه زمینی مربوط به اتاق اصناف شهرری در چند روز اخیر، سازه معماری مربوط به دوره اسلامی در عمق چهار متری کشف شد.

وی با بیان اینکه با پیگیری دستگاه قضایی، عملیات عمرانی دراین ملک متوقف شده است، یادآورشد: برنامه کاوش اضطراری در این مکان برای صدور مجوز لازم به پژوهشکده باستان شناسی ارسال شده و اکنون از این سایت به شدت محافظت می شود.

این مسئول باستان شناسی با بیان اینکه شروع کاوش با تامین منابع مالی از سوی عاملان و با حکم قضایی انجام می شود، افزود: در کاوش اولیه از این محدوده به مساحت 90 متر مربع، آثار سازه معماری متعلق به قرون اولیه اسلامی(احتمالا دوره آل بویه) و سفالی شکسته مربوط به دوره سلجوقی کشف شد.

افروند توضیح داد: این آثار در محدوده اثر ثبتی مرکز شهر سلجوقی و دیالمه (مرکز دارالحکومه ری در دوران اسلامی) کشف شده است.

مسئول مرکز باستان شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان تهران ادامه داد: مجریان طبق آیین نامه میراث فرهنگی مکلفنددر محدوده های تاریخی که با آثار و اشیای باستانی برخورد می کنند، عملیات عمرانی را متوقف و مراحل را به اداره میراث یا نیروی انتظامی و سایر مراجع ذیربط گزارش دهند.

ری که سالها پایتخت ایران بوده و تنها منطقه باستانی استان تهران بوده، دارای آثار تاریخی و مکان‌های دیدنی زیادی است و به عنوان یک شهر باستانی با قدمتی بیش از 6 هزار سال و با داشتن سالانه بیش از هشت تا 10 میلیون نفر زائر و مسافر سومین شهر مذهبی کشور به شمار می رود.

شهرستان ری به لحاظ موقعیت جغرافیایی در ناحیه دشت قرار گرفته و کوه بی بی شهربانو و آراد به عنوان مظهر استواری و تپه چشمه علی یکی از قدیمی ترین آثار باستانی شهرری به عنوان شاخص در علم باستان شناسی در زمینه گردشگری از اهمیت بالایی برخوردار است.

اکنون 39 اثر از مجموع 197 اثر تاریخی شهرستان ری ثبت ملی شده است .

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
کاش این لایه های باستانی خودشان را نشان ندهند !!
همینطور پنهان بمانند بهتر است !!
مسئولین قدر نمی دانند و ناراحت می شوند !!!!!!!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر