بازدید 4355
۳

«نمایشگاه‌داری» یا «بازارسازی» خودرو

کد خبر: ۸۲۶۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱ 20 August 2018

خسرو دلشاد، کارشناس خودرو در یادداشتی برای تابناک نوشت:

نمایشگاه‌داری خودرو در ایران به عنوان یکی از مشاغل پردرآمد و لوکس در کشور به حساب می‌آید. اگر چه نمایشگاه‌داران اتومبیل چندان تمایلی به افشای مسائل مالی و اقتصادی خود ندارند؛ و حتی در مورد هزینه‌های کار نیز راحت صحبت نمی‌کنند و آن را متغییر و کاملا غیر قابل پیش‌بینی عنوان می‌کنند؛ سعید موتمنی رئیس اتحادیه صنف نمایشگاه‌داران اتومبیل؛ هم با اعتراف به این نکته معتقد است که راه‌اندازی یک نمایشگاه نیازمند سرمایه‌ای قابل توجه است.

اما چنین شغلی؛ درآمد بالایی هم به همراه دارد به ویژه در زمانی که خودرو در وضعیت کالای سرمایه‌ای قرار می‌گیرد,، به گفته یکی از فعالان بازار خودرو هر یک میلیارد تومان ماشین درآمد دویست میلیون تومانی به همراه دارد و فروش ویژه نیز با سود ۳۰ درصد انجام می‌شود. البته در مورد خودرو‌های مختلف حاشیه سود بسیار متغیر است به عنوان نمونه سود خودرو‌های آسیایی قابل قیاس با سود خودرو‌های اروپایی نیست، اما آن گونه که از صحبت‌های نمایشگاه‌داران استنباط می‌شود سود خالص بین ۲۰ تا ۳۰ درصد متغیر است.

اگر چه نمایشگاه‌داری شغلی حرفه‌ای محسوب می‌شود؛ اما گاهی دیده می‌بینیم که «نمایشگاه‌داران» اظهاراتی می‌کنند که از شان حرفه‌ای خارج می‌شود و متاسفانه به سمت «بازارسازی» متمایل می‌شوند؛ امری که می‌تواند آسیب‌های زیادی به مصرف کنندگان واقعی خودرو وارد آورد.

به عنوان مثال گاهی می‌توان اظهارات سعید موتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان و نمایشگاه‌داران خودرو؛ را تعبیر به بازار سازی یا بازار گرمی نمود! ایشان در گفتگویی با سایت ایلنا بیان کرده‌اند که: «قیمت پراید در عرض ۱۰ روز از ۲۶ میلیون به ۳۱ میلیون تومان رسیده که تقاضا زیاد نشده، اما محدودیت در عرضه و جو روانی اثر خود را گذاشته است» به اعتقاد عده‌ای از کارشناسان خودرو بیان چنین موضوعی نه تنها گره‌ای از بازار خودرو باز نمی‌کند که حتی می‌تواند ضریب القای جو روانی بازار را بالا ببرد.

یا به عنوان مثال اظهار نظر ایشان در خصوص قطعات یدکی خودرو هم در نوع خود بی‌نظیر است، با اینکه قطعات یدکی خودرو متولیان خاص خودش را دارد ایشان در این حوزه هم ورود کرده و گفته‌اند: «شرکت‌های ما عادت کردند که فقط خودرو را مونتاژ و به بازار ارایه دهند و بعداً به دنبال قطعات یدکی بروند که همین باعث شده امروز قطعات خودرو‌های چینی نایاب شود و ماشین‌های زیادی در صف نمایندگی‌ها حتی برای سرویس‌های ماهیانه بمانند.»

نگاهی به آمار تولید خودرو نشان از روند کاهش تولید خودرو در چهارماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته است، در این روند کاهشی تولید خودرو عوامل بسیاری دخالت دارند عواملی نظیر افزایش نرخ ارز و به تبع آن افزایش هزینه‌های تولید بنگاه و آغاز تحریم‌های ظالمانه خودروسازی؛ در چنین فضایی به نظر می‌رسد اگر رئیس محترم اتحادیه نمایشگاه‌داران به جای بازار سازی یا شاید هم بازارگرمی، اندکی به واقعیت‌ها اشاره می‌کرد، اظهاراتشان بهتر به دل مردم می‌نشست.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۳
داره واقعیت رو میگه. قطعات خودرو کمیابه حتی برای سرویس دوره ای هم مشکل داریم. همیشه باید همه چی رو گل و بلبل جلوه بدیم؟
چجوره که امروز سایت پبش فروش ایرانخودرو همش هنگ و وا نمیشد بعد کلی ماشینو فقط دلالا میتونن بخرن؟؟یعنی فقط سایت واسه دلال وا میشه واسه مصرف کننده وا نمیشه؟ کی باید رسیدگی کنه
درباره این رانت پیش فروش ایران خودرو هم بنویسید! چجوره که با این همه پیشرفت علم و تکنولوژی هنوز پیش فروشا خودروسازا ما سایتاشون انقد هنگ میکنن و فقط یه عده خاص میتونن خرید کنن
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل