بازدید 2707

درخواست از شهرداری درباره زباله‌های بیمارستانی

کد خبر: ۸۲۵۹۷۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۳ 17 August 2018

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت از شهرداری و سازمان مدیریت پسماند خواست تا زباله‌های بیمارستانی را به تفکیک جابه‌جا کنند و طرحی عملیاتی را در این زمینه ارائه کنند که طی آن و با انجام تفکیک پسماندهای بیمارستانی از مبداء در بیمارستان‌ها، هزینه مدیریت پسماند کاهش یابد.

به گزارش ایسنا، مهندس محسن فرهادی با بیان اینکه متاسفانه شهرداری‌ها ناوگان مستقلی برای حمل پسماندهای بیمارستانی در نظر نگرفته‌اند، گفت: بر این اساس اگر زباله‌های بیمارستانی در مبداء هم تفکیک شوند، در نهایت به وسیله یک ماشین جابجا و با یکدیگر مخلوط می‌شوند و این موضوع انگیزه پزشکان و پرستاران برای تفکیک زباله‌ها را کاهش می‌دهد. البته وزارت بهداشت به بیمارستان‌ها تاکید کرده که زباله‌های بیمارستانی را حتما از مبداء تفکیک کنند.

وی افزود: در عین حال از شهرداری و سازمان مدیریت پسماند می‌خواهیم تا این زباله‌ها را به تفکیک جابجا کنند و یک طرح عملیاتی در این زمینه ارائه کنند که طی آن و با انجام تفکیک از مبداء در بیمارستان، هزینه مدیریت پسماند کاهش یابد؛ چراکه این امر از نظر بهداشتی و زیست محیطی نیز سودمند است.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با بیان اینکه به طور کلی سه شکل از پسماند بیمارستانی داریم، ادامه داد: یکی پسماندهای ویژه پزشکی که به دلیل نبود امکانات لازم بی‌خطرسازی نمی‌شوند. در صورت وجود چنین پسماندهایی بیمارستان تخلف کرده است. نوع دوم پسماندهای ویژه پزشکی هستند که بی‌خطر می‌شوند و نوع سوم پسماندهای عادی هستند که توسط بیمارستان‌ها تولید می‌شوند.

فرهادی تاکید کرد: بنابراین از شهرداری دو ماشین می‌خواهیم؛ یکی برای زباله‌های عادی و بی‌خطر شده و یکی هم برای زباله‌هایی که بی‌خطر نشده‌اند. اگر قرار باشد شهرداری پسماندهای بی خطر نشده را حمل کند باید از ماشین‌های مخصوص برای این کار استفاده کند و تعرفه حمل پسماندهای بی‌خطرسازی نشده را هم دریافت کند. ما نیز به عنوان دستگاه نظارتی با آن بیمارستان‌ها برخورد خواهیم کرد.

معاون فنی بهداشت محیط مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در واکنش به برخی گفته‌های مسئولان شهری شهرداری‌ها مبنی بر اینکه وظیفه‌ای در قبال جابجایی پسماندهای خطرناک ندارند، گفت: در استان‌های دیگر به غیر از تهران، بیمارستان‌ها با شرکتی قرارداد منعقد می‌کنند و تمام این کار را به عهده آن شرکت می‌گذارند، اما در شهر تهران شهرداری باید بستر را به شکلی فراهم کند که شرکت‌ها و بخش خصوصی بتوانند در این زمینه ورود کنند.

فرهادی تاکید کرد: به سازمان مدیریت پسماند اعلام کردیم که اگر بیمارستانی زباله‌هایش را بی‌خطرسازی نکرده یا دستگاهی برای این منظور تهیه نمی‌کند و کار را مطابق قانون انجام نمی‌دهد یا تخلف می‌کند، نام آن مرکز را به ما اعلام کنند. باید توجه کرد که شیوه‌نامه‌ای بین وزارت بهداشت به عنوان ناظر و سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان ناظر عالی که قانون تعیین کرده است، در این باره در حال تدوین است.

وی افزود: امیدواریم این شیوه‌نامه که مراحل نهایی تدوین را می‌گذراند، بتواند گایدلاینی باشد برای بازرس‌های وزارت بهداشت و سازمان حفاظت از محیط زیست که براساس آن از بیمارستان‌ها بازدید کرده و با افراد و بیمارستان‌های خاطی برخورد شود. ضمنا باید به سازمان مدیریت پسماند اعلام کنند که چه بیمارستانی پسماند خطرناک دارد و تحت چه تدابیری باید انتقال پسماندهایش انجام شود و تعرفه مربوطه شهرداری از آنها دریافت شود. بر این اساس به نوعی هر بیمارستان دارای پروتکل خاص خود می‌شود.

فرهادی با بیان اینکه عمده مشکل ما در این حوزه در درمانگاه‌ها، مراکز جراحی محدود و کلینیک‌های شهر تهران است، گفت: چراکه پسماند این مراکز نیز با هم متفاوت است و باید از یکدیگر تفکیک شوند. در شهر تهران بالغ بر ۹۰۰۰ تا ۱۲ هزار واحد مطبی داریم که از سازمان نظام پزشکی پروانه فعالیت دریافت کردند و توصیه ما این است که سازمان مدیریت پسماند فکری به حال این وضعیت کند. در این زمینه سازمان نظام پزشکی نیز به عنوان متولی جامعه پزشکی باید اعضای خود را نسبت به تفکیک زباله‌ها و پسماندهایشان از مبداء ترغیب کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر