بازدید 5324

خودروسازان اجازه کاهش قیمت را نمی‎دهند

کد خبر: ۸۲۴۸۶۳
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 13 August 2018

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: رایزنی­­ ­­خودروسازها اجازه اعمال و تصویب مقررات و قانون در­ رابطه با­ ­­کاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی دهد.

به گزارش تسنیم،­ مهرداد تقی زاده در رادیو گفتگو گفت: در سال 88، 267 میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال 97 به 155 میلیون نفر کاهش یافت؛​­­ همچنین در بخش حمل و نقل ریلی نیز در سال 89 بیش از 28 میلیون نفر با قطار سفر کردند که آمار مسافران ریلی سال 96 به 24 میلیون نفر کاهش یافت، ​­این موضوع نشان دهنده کاهش استفاده از­­ حمل و نقل عمومی و افزایش خودرو شخصی است.

وی بیان کرد: در معاونت حمل و نقل­ پیش بینی کرده بودیم که سال 96 تعداد کشته‌های جاده ای در رقم 16 هزار نفر ثابت مانده و از سال 97 روند افزایشی آغاز شود؛​ اما متأسفانه از همان سال 96،​­ افزایش کشته های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یک تا یک و نیم درصد تعداد کشته ها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاکنون تعداد کشته های سوانح رانندگی 5 درصد رشد داشته است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: متأسفانه شاهد روند صعودی تعداد کشته های تصادفات خواهیم بود،​ وضعیت صنعت معدن گسترش پیدا می کند و تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به 240 هزار تن خواهد رسید که عمدتا از طریق جاده ها جابجا می شود اگر این حجم از تولیدات معدنی با افزایش حجم تردد کامیون ها ­وارد جاده ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه تعداد خودرومحوری در کشور زیاد شده است گفت: تعداد خودرو و موتور در کشور 30 میلیون است که تا 10 سال آینده به 50 میلیون خواهد رسید یعنی سالیانه 2 میلیون خودرو افزایش می یابد. هرچه کشور خودرو محورتر باشد ریسک سانحه و تلفات افزایش پیدا می کند.

تقی زاده اظهار داشت: تحقیقات نشان می دهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی ­دارد که برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمرکز شده است. جاده و­­ تونل های ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راه ها مشکل داریم که باید برای این ضعف نیز برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص یابد.

وی­ افزود:​ براساس نقشه ایمنی ­راه ­­سوانح ­از 16 هزار نفر در سال 1406 به 9 هزار نفر در سال برسد در این رابطه برنامه منسجمی وجود دارد روش خاصی پیش بینی شده است.

وی در رابطه با بودجه مورد نیاز نقشه راه گفت: در سال،​ 280 میلیارد تومان بدون احتساب تورم در سال 96 پیش بینی کرده بودیم.

تقی زاده در مورد قطار سریع السیر­ تهران - اصفهان گفت:​­ قرارداد پروژه بسته شده و در اصفهان درحال انجام است و بخشی از آن­ در تهران صورت می گیرد که از دو طرف،­ در حال ساخت است اما نکته ای که باقی است این است که ایستگاه شهر قم هنوز به نتیجه نرسیده است طبق رایزنی هایی که شهرداری قم انجام داده است مانع ورود قطار از داخل قم است و این مسئله باعث شد که اجرای پروژه چند سال عقب بیفتد. این اتفاق در بسیاری از کشورها برعکس است و به صورت اصولی نیست.­در کشور پاریس 6 ایستگاه راه آهن برون شهری در داخل شهر وجود دارد،​ در لندن نیز 12 ایستگاه برون شهری داخل شهر لندن است که 30 درصد آن برقی است.

وی­ گفت: با توجه به این افزایش،­ هزینه عبور قطار از داخل شهر برای وزارت راه و شهرسازی گران است اما تأکید ما بر این است که از داخل شهر عبور کنند. از یکسال گذشته این کلاف پیچیده شده است و ما تصمیم گرفتیم که ­این قطار از جمکران عبور کند که دوباره به اختلاف خوردیم.

وی با اشاره به اینکه هزینه سفر با خودرو ارزان تر از سایر وسایل حمل و نقل است گفت: اگر یک خانواده 4 نفره را در نظر بگیریم هزینه رفت و برگشت با هواپیما حدوداً 2 و نیم میلیون تومان، هزینه سفر با قطار متوسط رفت و برگشت 800 هزار تومان است اما اگر با خودرو شخصی سفر کنند هزینه رفت و برگشت حدوداً 200 هزار تومان صرف هزینه بنزین می شود. این روال اگر تغییر نکند فاجعه خواهد شد.­

دبیر شورای عالی ترابری­­ ­با بیان اینکه می گویند پراید ارابه مرگ است اما تحقیقات ما نشان می دهد اینگونه نیست، عنوان کرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می گیرد و براساس استانداردهای جهانی،​ باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه هزینه کرد عوارض آزادراه ها گفت: در حال حاضر در ایران صرفا از آزادراه ها عوارض گرفته می شود و نقش عوارضی ها برای مستهلک کردن اصل سرمایه و سود سرمایه گذاری است که آزادراه را احداث کرده است. ضمن اینکه قرار است در قانون جدید آزادراه ها،​ بخشی از هزینه دریافتی از خودروهای عبوری به نگهداری جاده اختصاص یابد اما این قانون معطوف به آزادراه های جدید است و پروژه های قبلی را شامل نمی شود.

تقی زاده­ در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بانک مرکزی اعلام کرد که دیگر امکان واگذاری ارز شرکت های هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاین ها یا باید امورات خود را به گونه ای بگذارند و یا شرکت را تعطیل کنند. در حال حاضر نیز بخشی از ایرلاین ها در آستانه تعطیلی هستند.

وی افزود: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام کرده است ایرلاین ها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.

عضو شورای عالی هواپیمایی افزود: قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ کنسل نشده بلکه به­ دلیل ­تحریم ها این قرارداد را مسکوت گذاشته اند که بعد از گذشتن از دوره زمانی تحریم ها،​ می توانیم این قراردادها را از سر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ­­مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج چه کسی یا چه چیزی بود؟ اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری مرجع نظر دهی در خصوص سوانح هوایی است و این سازمان اعلام کرده است که خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است؛­­هرچند خلبان ماهر بوده ولی مهارت زیادش باعث شده تصور کند می تواند در فرودگاه مقصد نشست داشته باشد.

دبیر کمیسیون ایمنی راه ها در پاسخ به سوال­ دیگری­ درباره ­کاهش حداکثر سرعت در آزادراه ها و بزرگ راه ها گفت: در حال حاضر به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده ایم و تاکنون آمار نشان نداده است که در فاصله سرعتی 110 تا 120 کیلومتر با بالابودن تعداد سوانح مواجه هستیم.

وی در خصوص مشکلات رانندگان کامیون ها، گفت: یکی از علل بالا بودن قیمت کالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است که از سایر کشورها بسیار گران تر بوده و باعث می شود قیمت تمام شده حمل کالا افزایش یابد،­­ضمن اینکه راننده با کرایه های حمل فعلی نمی تواند هزینه خرید کامیون را در طول چند سال سرشکن کند. همچنین رانندگان در حال حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

تقی زاده به بیان راه حل این مشکل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب کشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه خوردهای سبک، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه ها و حتی بزرگ راه های درون شهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی تر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاکراتی داشته باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیری های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی کاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت افزود: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز شده است. خودروسازها نیز رایزنی ­زیادی دارند و نمی گذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسئولان را تغییر می دهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشکل روبرو شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۳۱
خسته شدم از این مملکت
جک اس 3 از ... تحویل گرفتم همون روز تحویل چراغ چک موتور و چک گیربکس و ای اس پی روشن شد بردم نمایندگی می گن تحویل گرفتی دیگه حالا باید بره گارانتی
خودرو ساز اجازه تصویب قانون رو نمیده!!!!!!!!!!!!! بحق چیزهای نشنیده!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
راست میگه پول همه کار میکنه
مخاطب تابناک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
میشه بگید حقوق مردم کجاست توی این مملکت پر فساد و رانت و حباب ؟
الآن بهترین فرصت است که قیمت خودرو را آزاد کنید و حمایت دولتی از خودرو سازان را برای همیشه قطع کنید و به حال خودشان رها کنید
تقصیر مردمه هر چی گرون میشه براش صف می بندن
خودرو ساز نه معافيا
دو خودرو ساز بزرگ پايتخت تنها به فكر احتكار خودرو هستند محصولاتشون تو پاركينگ ها خاك ميخورن دست مشتري بخت برگشته نميدن كه مبادا خوردرو قيمتش پايين بياد.
خودرو هاي ثبت نامي نميدن طرف 3 ماهه منتظره اونوقت به قيمت هاي فضايي عامليت هاشون به روز بهت ميدن اونم چك در وجه شركت!!!! !!!!!!!!!!!!!!!! الا ماشا الله
و به هيچ وجه اجازه نميدن قيمت خودرو نزول كنه
نظارت سازمان بازرسيم كه تعطيل!!!!..
سازمان حمايت از مصرف كننده كشك
شوراي صنفي هم كه خواب..
نمايندگان ملت هم كه سر خوش..
ملت هم كه خواب زده.....
کل صحبت ایشون این است که کاری کنیم که مردم نتونن پاشون رو از خونه بزارن بیرون بنابراین نه نیازی به خودرو است نخ بنزین مصرف میشه نه تصادف میشه و نه مردم هزینه ای می کنن. کلا گردشگری رو از خونه شروع کنید
قيمت ورق معمولي ST12 فولاد مباركه از قرار پارسال كيلويي 2000 تومان شده 4500 تومان
قيمت سيم جوش در بازار از قرار كيلويي 4500 تومان شده است 8000 تومان
قيمت كليه محصولات پتروشيمي ايراني از 40 تا 100 درصد افزايش
حالا قيمت كاهش يابد!!!!
پراید سی میلیون تومان....خدایی جلوی "گامبیایی" بزاری سوار نمیشه....
مدیری که نشسته و برای مردم نسخه می پیچد و می گوید هزینه مسافرت با خودرو را به هزینه مسافرت به قطار و هواپیما نزدیک کنیم تا ...
اگر وی درد مردم را می داشت باید می گفت هزینه مسافرت با قطار و هواپیما را نسبت به خودرو پایین بیاریم تا مردم به وسایل عمومی مسافرت نمایند. انگار مردم از دل خوششان است که با این جاده های نا امن و خودرو های بی کیفیت مسافرت می نمایند. در ضمن بسیاری از مردم مثل شما ژن های خوب نیستند که بتوانند هزینه بلیط میلیونی هواپیما را پرداخت نموده و بهترین خودرو خارجی هم در منزلشان پارک باشد.
این بنده خدا میخواد بره در خصوص کاهش قیمت خودرو صحبت کنه !!!

این ره که تو میروی به ترکستان است
از ماست که بر ماست
میخواین بنزین رو گرون کنید اسمون ریسمون به هم نبافید
خودرو ساز=بزرگترين رانت خور دولتي
خودرو ساز داخلي=برگترين معافياي چند وجهي
خودرو ساز داخلي=بزرگترين محتكر دولتي
خودرو ساز داخلي=بزرگترين خسارات و زيان زده به سرمايه و مصرف كننده ايراني
خودرو ساز ايراني =شتر سوار دولا دولا
میخوان بنزین رو گرون کنن بهونه تراشی میکنن
آخر هم خودرو و بنزین رو با هم گرون میکنن
تاساعت ۱۰ دوشنبه شاخص کل بورس ۱۳۰۰ واحدسقوط کرده تابناک مبادا این سقوط های سهمگین بورس رامنعکس کنی اگرهم اشاره ای کردی ازواژه عقبگرداستفاده کن واژه سقوط فقط مختص بازار ارزوطلا ومسکن هست !!!
جهت اطلاع همه پراید در بازار شده سی میلیون تومان از مااست که بر ما است
اشکالی نداره ناراحتشون نکنین. همون گرون بهتره .
میشه بفرمایید با کی رایزنی می کنند؟ ...شما هم برید با همونا رایزنی کنید!
سفر چهار نفره از تهران به مشهد با قطار کوپه ای (رفت و برگشت) 950 هزار تومان هزینه دارد!!!
آقای مسئول هزینه خودرو شخصی چقدر است( ماشین صفر و بی عیب و نقص می باشد)؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نه
مجبورن
بسمه تعالی
مردم هم نخرند دولت پول میده و حمایتشون میکنه.
قيمت خودرو بايد بشه مثل بقيه كشور ها واردات آزاد نهايتا 5% تعرفه بعد اين داستان و ايجاد بازار رقابتي ميبينيد كيفيت چه تغييري ميكنه و چقدر آمار كشته ها كم ميشه

قيمت سوخت به قيمت خودرو ربطي نداره حقوق مردم رو مثل امريكا كنيد 8000 دلار تا 12000 دلار بعد قيمت سوخت رو مثل اونجا
در کشور پاریس 6 ایستگاه راه آهن برون شهری در داخل شهر وجود دارد

در کشور پاریس؟؟؟؟ تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل هموطن
راست گفته خودروساز اجازه تصویب قانون را نمیده چون این بچه 50ساله اونقدر زورش زیاده که هیچ دولتی نتونسته جلوش وایسه و ماهمچنان به این جمله امام خمینی که میگفت مجلس راس همه امور است دلخوشیم
اگر واردات خودرو با مصرف پایین و بدون عوارض گمرکی آزاد شود و طی چند سال متوسط مصرف خودرو ها را کاهش دهیم برای مثال متوسط مصرف خوروها را نصف کنیم به آمار مصرف بنزین حال حاضر از 90 میلیون لیتر در روز می شود 45 میلیون لیتر و هر روز 45 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش می یابد آیا با این مقدار نمی توان حقوق کارکنان ایران خودرو و سایپا را پرداخت کرد
بله نظرشون درسته. انحصار و ابزار قدرت دوستان خیلی قوی هست. گفته میشه وزیر رو هم البته که مافیای ایران خوردو تعیین میکنند.
باید دید دم شان به کجا وصله.
همه چي گرون و چند برابر شده ، ميخوايد خودرو ارزون بشه؟ شما فقط زورتون به خودروسازها ميرسه!
تو مملکت با هزاران شهید و نام مبارک اسلام . . . . اونوقت یه شرکت تولید خودرو برای مملکت تصمیم میگیره
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر