بازدید 10246
یک متخصص مسائل هیدروپلیتیک در گفت وگو با «تابناک»؛

مافیای بخش آب، کشاورزی و صنایع، مسبب بحران آب کشور است/منابع آبی ابزار تبلیغاتی دولت و نمایندگان مجلس شده/بپذیریم که ایران نمی‌تواند قطب کشاورزی منطقه شود / تا ده سال آینده، دو میلیون تن خوزستان را تخلیه خواهند کرد

کار بحران آب کشور از مرز بحران گذشته و به زعم بسیاری از کارشناسان شرایط آبی سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل به مراتب بدتر خواهد بود. کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها در بسیاری از نقاط کشور در شرایطی که تغییر محسوسی در نظام مدیریت منابع رخ نداده و گویا قرار هم نیست رخ بدهد نگرانی‌ها را در این باره افزایش داده است.
کد خبر: ۸۲۴۱۹۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ 11 August 2018
بپذیریم که ایران نمی‌تواند قطب کشاورزی منطقه شود / تا ۱۰ سال آینده ۲ میلیون نفر خوزستان را تخلیه خواهند کردکار بحران آب کشور از مرز بحران گذشته و به زعم بسیاری از کارشناسان شرایط آبی سال جاری در مقایسه با سال‌های قبل به مراتب بدتر خواهد بود. کاهش بیش از ۵۰ درصدی بارش‌ها در بسیاری از نقاط کشور در شرایطی که تغییر محسوسی در نظام مدیریت منابع رخ نداده و گویا قرار هم نیست رخ بدهد نگرانی‌ها را در این باره افزایش داده است.

به گزارش «تابناک»؛ از جمله تهدید‌هایی که وضعیت بحرانی منابع آب کشور متوجه بسیاری از نقاط کشور کرده، موضوع تنش‌های سیاسی و امنیتی است که بسیاری از مسئولان راهکار مشخصی برای برخورد با آن در پیش نگرفته اند و بعضاً در مسیر‌هایی حرکت می‌کنند که جز تسکین مقطعی مشکل، اتفاق مشخص دیگری را رقم نمی‌زند.

اینکه چرا و چگونه بحران آب وارد مقوله‌های امنیتی و سیاسی می‌شود، بحران آب چه خسارت‌هایی را متوجه اقتصاد و معیشت کشور می‌کند و نیز راهکار‌های مهم خروج از این بحران‌ها چیست، پرسش‌های مهمی است که باید به آن پرداخت.

دکتر مصطفی رشیدی، متخصص مسائل هیدروپلیتیک در رابطه با بحران آب ایران در حوضه‌های مختلف آبریز به «تابناک»، گفت: تغییرات اقلیمی و سوء مدیریت شدید در مدیریت منابع آب، دو کلیدواژه کلی در توصیف وضعیت کلی است که در اینجا ما بیشتر بر مورد دوم جهت آسیب شناسی متمرکزیم. براساس مناطق و نواحی جغرافیایی و حوضه های آبریز کشور وضعیت به گونه ای است که در حال حاضر هیچ یک از این حوضه ها در شرایط عادی، سفید و خارج از ریسک و خطر نیستند.

وی در همین رابطه افزود: حوضه های آبریز شمال کشور که با کمبود و تغییر نوع و موعد بارش مواجه اند که در نوع خود یک تنش آبی محسوب می شود، حوضه های آبریزی مانند ارومیه، زاینده رود، کارون بزرگ و کرخه که در اثر سدسازی غیرعلمی و بدون منطق، انتقال آب، گسترش بی رویه سطح زیر کشت و نیز کشاورزی و رشد صنعتی غیر آمایشی در شرایط بحرانی قرار گرفته اند و حوضه های آبریز مرزی که ما در بالادست یا پایین دست آن‌ها قرار داریم نیز امروزه ما را به یک تنش سیاسی فرامرزی و دعاوی بین المللی کشانده است.

رشیدی با طرح موضوع ارتباط بحران آب با مقوله امنیت ادامه داد: تنش‌های آبی زمانی که وارد زندگی روزمره شهروندان شود و در گفت وگو‌ها و عملکرد‌های روزانه آن‌ها اثرگذار شود و در ادامه سبب تقابل‌های لفظی، نوشتاری و عملی بین دو حوضه آبریز یا بین مردم و حاکمیت یا کشور موردنظر با کشور پایین دست یا بالادست شود، طبیعتاً وارد مقوله‌های امنیتی می‌شود.

این متخصص مسائل هیدروپلیتیک در همین باره افزود: امروزه ما شاهد ورود گسترده مسائل آبی و هیدروپولیتیکی به ادبیات ایرانیان مخصوصاً اقوام در حوضه‌های آبریز مختلف هستیم. همچنین شاهد موارد زیادی از حساسیت و تنش‌های عملی شهروندان با یکدیگر، شهروندان با دولت، دولت با دولت‌های همسایه هستیم که برخی از آن‌ها عبارت است از: درگیری کشاورزان اصفهانی و اقدام به شکستن لوله‌های انتقال آب به یزد، اعتراض و استعفای دسته جمعی نمایندگان حوضه آبریز کارون بزرگ، اعتراضات مردم خوزستان به بحران گرد و غبار که در چالش‌های آبی داخلی و خارجی ریشه دارد.

رشیدی در بخشی از سخنانش با تأکید بر ضرورت بازنگری در زمینه تولید برق از طریق نیروگاه‌های آبی تأکید کرد: به اعتقاد من، با توجه به اینکه سد‌های برق ـ آبی که سهم بسیار ناچیزی (کمتر از ۵ درصد) در تأمین انرژی برقی کشور دارند، در بسیاری از نقاط باید متوقف و حتی برخی از آن‌ها باید رهاسازی شود. عملاً سیاست سدسازی و انتقال آب باید منسوخ و بودجه پروژه‌های آبی سنتی باید صرف ایجاد اشتغال با مشاغل غیر آب بر و تأمین انرژی‌های پاک و همچنین آب آشامیدنی شود.

وی در همین رابطه با انتقاد از گرایش روزافزون مدیران اجرایی به توسعه بخش کشاورزی گفت: تأکید اصلی ما باید بر ایجاد اشتغال و فعالیت‌های کم آب بر مانند گردشگری، تجارت، خدمات متعدد و صنایعی باشد که نیاز چندانی به آب ندارند. ما باید بپذیریم کشور ایران نمی‌تواند قطب کشاورزی منطقه شود و ما نیاز به وارد کردن محصولات با مصرف بالای آب هستیم. کاشت برنج و محصولاتی مانند هندوانه باید در چند مرحله به سطح بسیار پایین رسیده و محدود به برخی مناطق شود.

این مدرس دانشگاه در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به پیامد‌های ویرانگر سدسازی‌های داخلی و منطقه‌ای در بروز بحران‌های عدیده برای مردم جنوب غرب کشور و به ویژه مردم استان خوزستان اضافه کرد: جدا از سد‌هایی که در بالادست حوضه آبریز کارون و حقابه تالاب‌های استان خوزستان در ایران ساخته شده است، ترکیه ای‌ها نیز اقدام به ساخت سد‌های فراوان بر روی منابع دجله و فرات کرده اند که این سدسازی عظیم سبب خشک شدن شدید حوضه پایین دست رودخانه دجله، خشک شدن تالاب‌ها و هور‌ها در ایران و عراق و افزایش چند برابری گرد و خاک در خوزستان و استان‌های همجوار می‌شود که با این روند پیش بینی تخلیه جمعیتی خوزستان تا حدود ۲ میلیون تن در ده سال آینده وجود دارد.

رشیدی با انتقاد از رویه‌های غلط مدیریتی در مورد ریشه‌های بحران کنونی کشور در حوزه آب گفت: به نظر من، در بخش مدیریت منابع آب داخلی پژوهش‌های زیادی در بخش کشاورزی، منابع آب، مناطق خشک و ... صورت گرفته است و طرح‌های آمایشی نیز مکمل خوبی برای آنهاست؛ اما آنچه کشور را به بحران کنونی آبی وارد کرده، مافیای بخش آب، کشاورزی و صنایع است که به دلیل رویه غیرعلمی و بدون توجه به مطالعات اصیل پژوهشی، منافع و امنیت ملی را فدای منافع شخصی، گروهی، محلی و بومی و شهری خود می‌کنند.

وی در بخش پایانی سخنانش خود تصریح کرد: در حوزه منابع آب و بحران‌های برآمده از آن، متأسفانه فقر دانش و عدم اشراف درست بر مسائل سبب شده تا این بخش به ابزاری برای تبلیغات و نمایش‌های سیاسی دولت‌ها و نمایندگان مجلس و سایر مدیران شود و به جای حساسیت علمی در این بخش حساس برای تأمین منافع ملی، عرصه‌ای برای اظهارنظر‌های غیرکاشناسی و خودنمایی‌های سیاسیون شده است.

مشروح این گفت و گو را از اینجا بخوانید. 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۷
ببین دارن چه بلاهایی سر این سرزمین میارن این مسولین بی کفایت
پس چرا مردم را تشویق به زادو ولد زیاد کردید
مسئولین محترم،مانند تمام کشورهای جهان.قدرت نظامی و غیر نظامی رو در جهت منافع ملت به کار بگیرین.دقیقا مانند ترکیه.جون مادرتون یک کار مثبت بکنید!
به نظر شما تنها یک متخصص مسائل هیدروپلیتیک بدون تحقیقات کافی میتواند چنین اظهار نظری کند. بعضی افراد با سواد !!! زمان آقای خاتمی میگفتند که ما باید بر روی تولیدات با فناوری پایین مثل کشاورزی کار کنیم. الان یک نفر متخصص در یک حوزه کوچک نظر مخالفی دارد. این نظرات با تفکرات سلیقه ای و محدود به هیچ درد جامعه نمی خورد. برای درمان مشکل جامعه باید به صورت علمی تحقیقات انجام گیرد. اول از همه با محاسبات هواشناسی می توان مشخص کرد که در آینده آب و هوای ایران خشکتر خواهد شد یا نه.( این تحقیقات را آمریکاییها پنجاه سال پیش انجام داده و در حال تکمیل آن هستند و برای آن برنامه ریزی کرده اند ولی ما نه. ) سپس باید راهکارهای مناسب برای آن ارائه شود. تولید فناوریهای جدید برای تغییر اقلیم، تولید فناورهای جدید برای شیرین سازی منطقی ، کم هزینه و با حفظ استقلال ملی، تعادل دادن به تراکم جمعیت در برخی مناطق، بررسی مسائل اجتماعی و فرهنگی، تغییر روش کشاورزی و غیره باید مورد بررسی دانشگاه ها قرار گیرد.
پس چگونه قرار بود 150 میلیونی شویم.
مسبب‌‌اینها‌همه‌امریکا‌است‌اگه‌موافقی‌بگو.مرگ‌بر‌امریکا
اتفاقا برخلاف تیتر این خبر.ایران با انتقال اب دریای خزر به نواحی مرکزی و تاسیس اب شیرین کن های خورشیدی و نیروگاه هایی برای اب شیرین کن میتواند رقیب جدی برای ذرت و گندم امریکایی ها دربازار جهانی باشد.با حرف مشکلی حل نمی شود.گاو نر میخواهد و مرد کهن
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
ایران بایستی آنقدر تولید آب و کشاورزی و دامی داشته باشد که حتی بدون صادرات نفت وگاز غذای همه به قیمت مناسب تامین و از از شوک های شدید به مردم عادی جلوگیری شود.
بیاییم همه با هم با توکل به خدا آخرین سلاح دشمنان ایران عزیز را از دشمنان بگیریم. همانطوریکه تحریم سلاح و گاز ترکمنستان و بنزین و اورانیوم 20% و غیره دیگر اثری ندارد
این هموطن نمیداند فعلا مشکل ایران سانتریفیوژ و سوریه و یمن است . ما باید اول این مسائل را حل کنیم و بعد به مشکل اب و رکود اقتصادی برسیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
مشکل سانتریفوژ نیست. مشکل تفکراتی است که توی ذهن شما کرده اند و بدون سند و دلیل حرف های دشمنان این مملکت را تکرار می کنید. کمی تعقل لطفا
چرا میشه. توجه به دانشجویان و پروژه‌‌هاشون میشه. به شرطی که این سربازی و اتلاف وقت دانشجویان بردارین و بهشون بودجه بدین
من تا حدودی زیادی نظر این استاد عزیز رو قبول دارم برای همین هم معتقدم در بعضی نقاط ما هنوز نیاز به سد داریم مدیریت منابع آب در کنار سادپی ظاهری پیچیدگی هایی نیز دارد به طور مثال پیشینیان ما هم قنات ساخته اند هم بند و هم سد یعنی برای هر نقطه نیاز به یک سازه آبی است از طرفی کاش ایشان به روش های مختلف استحصال و بهره برداری و مدیریت آب بیشتر اشاره می نمود
بورس تهران درادامه سقوط ۲۰۰۰ واحدی روزچهارشنبه امروزهم ۲۵۰۰ واحدسقوط کردودرآستانه ورودبه کانال ۱۲۸ هزارواحدی قرارگرفت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
بحث این صفحه یه چیز دیگه اس
با سلام عمده هدر رفت اب در صنایع برجهی خنک کن نیروگاههاست نیروگاههایی که برج های خنک کننده تر دارند در مقایسه با نیروگاههای برج خنک کن خشک(نیروگاه شهید رجایی قزوین که واخدهای بخاری 800 مگا واتی هستند) ساعتی حد اقل 1500 متر مکعب هدر رفت اب دارند
این اب در برج خنک کن تبخیر شده و به سمت اسمان روانه می شوداااا
همه کسانی که در زمستان از جلو نیروگاههای با برج خنک کن تر رد می شویم شاهد به اسمان رفتن این بخار هستیم یک نیروگاه 800 مگاواتی با برج تر در 24 ساعت 36000 متر مکعب اب هدر می دهد اااحساب کنید کل نیروگاهای با برج خنک کن تر در ایران و مصرف سالیانه ان ااااا
دولت اقدامات متناسب با بحران اب را انجام نمیدهد هنوز در استانهایی که با بحران اب مواجه اند هزاران هکتار برنجکاری میشود لازم است با واردات گسترده برنج کشت ان صرفه اقتصادی نداشته باشد و دولت باید برای کاهش زمینهای زیر کشت و نوع محصولات دخالت کند
لازم نیست ایران قطب کشاورزی بشود، اما بشدت لازم است که گندم و غلات رو به اندازه ی نیاز کشور کشت کنیم چون مطمئنا وقتی دارو رو تحریم میکنند همانطور مواد غدایی هم میتونن تحریم کنن
مدیریت اصفهانی ها که هر کجا رفتن با باندبازی های خودشون اونجا رو نابود کردن
هر کجا رفتن باعث نابودی شدن
خبرها حاکی از این است که دولت متاسفانه بیرحم روحانی قرار است در اردبیل ذوب آهن احداث کند و همچنین پتروشیمی. آیا یک آدم عاقل پیدا نمی شود و بگوید خیانت به کشور را متوقف کنید؟ آیا کشور باید انقلاب مخرب و وحشتناک داشته باشد؟ آیا این دولت نابخرد نمی داند که ذوب آهن جزء تشنه ترین صنعت می باشد و باید در کنار ساحل باشد؟ آیا همه باید بنشینند و نگاه کنند؟ آیا اردبیل باید قطب کشورزی و طبیعت و جهانگردی باشد یا دو نماینده نادان و منفعت طلب با زدو بند سیاسی دنبال احداث واحدهای مخرب در این استان باشند؟ چه کسی باید پاسخ بدهد؟ آیا از ذوب آهن پاسارگاد در فارس- کوار خبر دارین؟ آیا می دانید که هزاران نفر کشاورز بیکار شده اند و مردمان این دشت حاصلخیز هر دو یا سه روز آب آشامیدنی دارند؟ آیا کسی هست صدای مردم را بشنود یا همه دنبال نابودی کشورند؟ روحانی تو هم از احمدی نژاد بدتری هر چند به تو رای دادیم و فکر کردیم که عاقلی. تو هم به زمره مخربان کشور پیوسته ای. از چهار پتروشیمی داراب، فسا، جهرم و فیروژابد چه خبر؟ حتما اینها هم قرار است ساخته شوند هر چند میلیاردها تومان پول در بیابان به هدر رفته است؟ آیا این دولت بیسواد و نادان از مهندسین مشاوری بیطرف جهت انجام feasibility study استفاده می کند یا همچون احمدی نژاد تصمیم می گیرد یا از ترس چند نماینده منفعت طلب دست به احداث چنین واحدهای صنعتی میز ند. تابناک اگر کمی به فکر مملکت هستید واقعا این نوشته را بازتاب دهید و مرتب بنویسید تا مردمان ساده گول نمایندگان خود را نخورند. کشور با این طرحها نابود می شود. تا کی؟ گریه کنیم؟ خودکشی کنیم؟ چه کار کنیم؟
با عرض معذرت توضیح اینکه میتوان نیروگاههای برج تر را به برچ خشک تبدیل کرد که این مورد در باره واحدهای نیروگاه همدان به نظرم حوالی سال 88 انجام گرفت و از هدر رفت میلیونها متر مکعب اب جلوگیری شدبا احترام
کلاهمان را بالا ببریم. همه جا مافیا، رانت، ویژه خواری ، سوء استفاده از قدرت چه نظامی چه سیاسی و ..... پس کجاست آرمان های انقلاب که همیشه سنگش را به سینه می زنیم!!!! وا اسفا!! وا مصیبتا. ابا عبداله (ع) به خاطر همین مظاهر واضح منکر قیام کرد و خون خود و خانواده اش را نثار کرد.
بعد این همه عمر زندگی تو اهواز مهاجرت کردیم شمال
من خودم ساکن اهواز هستم خونموگذاشتم برای فروش تا مهاجرت کنم هیچ آینده ای برای خودم و فرزندانم نیست بی آبی و هوای آلوده سلامتی خانواده ها رو تهدید جدی میکنه
باید بپذیریم که مسئولان عزمی برای حل مسائل ندارند
ما می توانیم وچاره ای نداریم که دیر یا زود تولیدات و حتی صادرات آب و محصولات کشاورزی، دامی، دریایی را جایگزین تولید و صادرات نفت نماییم، وگرنه ایران هیچ وقت به ثبات و آرامش نسبی نرسیده و هر روز طمع دشمنان ایران بیشتر خواهد شد.
طبق معمول نظر غیرشفاف و کلی بدون ارایه راه حل مشخص می باشد. قبول هندوانه صادر نشود. فولاد مبارکه قرار بود در بندرعباس باشد که به اصفهان رفت. همه به جان کشاورز مظلوم افتاده اند. کسی نمی گوید فولاد و مواد پتروشیمی فرآورده های نفتی حداقل تولید نماییم.
آلمان قول ساخت ماشین آلات صنعتی همچنان فکر توسعه وصادرات محصولات کشاورزی دارد. آلمان ها بازار بزرگ صادرات داروها و دمنوش های گیاهی را در دست دارند. در بازار کانادا من عسل آلمانی!! سیر و ماهی چینی، میوه و سبزی های آمریکایی به وفور، پنیر فرانسوی و ایتالیایی، زیتون اسپانیایی، میوه های ترکیه ای و اسراییلی را همواره مشاهده می نمایم
هر بخش هم واسه خودش مافیا داره کلمبیاست یا ایتالیا
یعنی آقای حجتی بعنوان راس وزارت جهاد خبر نداشتن تو این خشکسالیهای چند سال اخیر چند هزار حلقه چاه عمیق غیرمجاز حفر شده و تا آخرین قطره سفره های آبهای زیرزمینی کشیده شده بیرون . یا اینکه میدونستن اما چون این آبها صرف تولید محصولات زراعی همچون هندوانه و غیره و ذالک برای صادرات به عراق و امارات و روسیه میشده براشون اهمیتی نداشته ؟ از یکطرف صادرات بیرویه محصولات کشاورزی و دامی با مصرف وحشتناک آب شیرین ، از اونطرف جلوگیری از واردات مواد خوراکی خصوصا برنج و اقلام مهم . نتیجه سر بفلک کشیدن قیمت اقلام خوراکی در داخل و شیوع گرسنگی و وصله پینه شدن سفره های خالی . هر چی قنات و چاه هم بود که داره خشک میشه بجاش برای چندرغاز لپ عراقیها و روسها از وفور مواد عذایی درجه یک و ارزون ایرانی از سرخی خون ازش میریزه . خیلی هوای مردم و منابع کشور رو دارین خیلییییییییی !
چرا کسی به اظهارات کارشناسان گوش نمیده ؟ آقای دکتر کردوانی نیز همین صحبتها را بیش از ده سال پیش فرموده اند . گوش شنوایی نیست ؟ اگر اشباه میفرمایند خوب یکی بیاد و به صورت علمی نظریه هایشان را نقد کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
کارشناس کیلو چنده مملکت دست مدیران فامیلی و سهمیه ای افتاده ولم نمی کنن
این کلمه مافیا را خوب یاد گرفته اید. وقتی آدم دندانش درد می گیرد، پول می دهد، می کشند و با دست خود به آشغال می ریزد.
متخصصین ما ارتکاب به خطا و منکر را می بینند و می دانند ولی ساکت هستند. صورت مسئله را به راحتی پاک می کنند و توپ را به زمین دیگران می اندازند. اینجا باید ضربتی عمل کرد، یعنی اعدام و از کار بی کاری بی کفایتان. این راه کنترل مملکت ما است. راهی که رضا خان قلدر بلد بود و اجرا کرد ولی نه در خفا.
می توانیم شما لازم نیست بلندگو نامیدی باشی البته با روش های نوین باید کنار خلیج فارس یه اب شیرین کن بزنید و یک گلخانه صدهزار هکتاری بعد ببین چطور میشه قطب منطقه شد برای تولید کشاورزی فقط اب لازم نیست خاک وخورشید هم لازم که ما دوتا را داریم شماها فقط بلدید بگید نمیشه من نمیدونم نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
این کارها مدیریت میخواد که تو این کشور کیمیاست
در حق اصفهان ظلم شده و بعد محکوم به مافیا بازی هم شده.
این چه مافیایی هست که رودخانه اش دو سال است خشک است؟
بی انصافی هم حدی دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
مافیا اعلام شدن فقط نظر یک نفر است مشکل مدیریت کشور است که نه تنها در مورد اب بلکه در همه عرصه ها مشکل داریم
احمد رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
10 ساله داداش.
از سال 1388.
آه، فقدان دانش.
چرا تو این مملکت برای همه چی مافیا وجود داره ؟

مافیای دلار

مافیای طلا

مافیای کالاهای اساسی

مافیای ورزش

حالا هم مافیای آب و کشاورزی و هزار کوفت زهرمار دیگه

پس این مسئولان حکومت چکارن ؟!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۱
ااون آخری جواب اوون پنج تای اوله!!!!!
ژاپنی ها ۳۰ سال پیش پیشنهاد دادن که بگذارید ما در کشور شما از شمال تا جنوب سبز کنیم با استفاده از اب شمال و جنوب کشور
انوقت این متخصصین داخلی ول داده دنبال چی ها که نیستند!
تابناک ! چند بار مطلب را مرور کردم رد پایی از مافیا بجز تیتر شما نیافتم.
این قسمت جالبه! کلا میخواد صورت مسئله پاک بشه!
الهی این مافیا ودیگر مافیا ها به زمین گرم بخورن...............ذلیل وخوار بشوند انشالله ...............
فقط مستراح معافیا نداره که اونم بیایین تیتر بزنین معافیا مستراح عامل فلان چیز
تا زمانی که قطب اختلاس کره زمین شده ایم می پذیریم که در هیچ چیز پیشرفتی نخواهد بود
کشور به لحاظ توان ابی کشش بیش از 40 میلیون جمعیت را ندارد ،کمبودبارش ومحدودیت منابع اب از 3000سال پیش در این کشور که بر روی پهنه نوار خشک کره زمین واقع شده در این کشور وجود داشته سو مدیریت چندین ساله و،رمایش جهانی هم انرا تشدید کرده وبه مرحله فوق بحرانی رسانده است کشورباید روی خدمات فنی مهندسی ونیروهای انسانی باکیفت وصنایع پاک ونوین بجای صنایع کثیف وکشاورزی تکیه نماید ونرم افزار مثل هند تولید وصادر نماید ما مزیتی در خیلی از بخشهای کشاورزی وصنعتی نداریم بی ابی وسرما بزرگترین محدودیت در خیلی از نقاط کشور برای صنعت وکشاورزی ایجاد میکنند چیدمان قطب های صنعتی وکشاورزی از خیلی سالها پیش اشتباه اندر اشتباه بود واین اشتباهات کماکان ادامه می یابد
مشکل اینجاست که رسانه ها آینه افکار مردم نیستند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار