بازدید 9163
۷
پیمانه اقتصادی؛

از «اعلام شرایط ترخیص کالاهای ممنوعه وارده قبلی» تا «برنامه ژاپن برای واردات نفت از ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عربستان به فروش نفت به کانادا ادامه خواهد داد، افزایش اندک بهای نفت پس از کاهش شدید روز چهارشنبه، شرایط ترخیص کالاهای ممنوعه وارده قبلی اعلام شد، خانم‌های خانه‌دار به شمش و طلای آب شده روی آورده‌اند، صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه به عراق مجاز شد، شرط اتحادیه اروپا برای خرید گاز بیشتر از آمریکا چیست؟، آنکارا به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد و خروج ارز از کشور برای واردات کارواش خانگی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۸۲۳۸۹۲
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 10 August 2018

از «پیشنهاد دلار ۳۵۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی» تا «برنامه ژاپن برای واردات نفت از ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عربستان به فروش نفت به کانادا ادامه خواهد داد، افزایش اندک بهای نفت پس از کاهش شدید روز چهارشنبه، شرایط ترخیص کالاهای ممنوعه وارده قبلی اعلام شد، خانم‌های خانه‌دار به شمش و طلای آب شده روی آورده‌اند، صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه به عراق مجاز شد، شرط اتحادیه اروپا برای خرید گاز بیشتر از آمریکا چیست؟، آنکارا به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد و خروج ارز از کشور برای واردات کارواش خانگی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان را در بر دارد.

مقامات عربستان می گویند، اختلافات با کانادا بر فروش نفت به این کشور تأثیر نخواهد گذاشت

وزیر انرژی عربستان سعودی روز پنجشنبه گفت: اختلافات دیپلماتیک عربستان سعودی با کانادا به خاطر دستگیری فعالان حقوق زنان، تأثیری بر فروش نفت عربستان سعودی به مشتریان کانادایی نمی گذارد. به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اظهارات خالد الفلیح نشان دهنده محدودیت های درگیری های اخیر است و شاید موجب آرام شدن سر و صداهای ناشی از اختلافاتی شود که ناگهانی پس از توییت دیپلمات کانادایی به وجود آمده که طی این توییت از پادشاهی عربستان خواسته بود فعالان بازداشت شده را آزاد کنند.

در بیانیه ای که توسط خبرگزاری دولتی سعودی به نقل از الفلیح منتشر شده، گفته می شود، فروش نفت تحت تأثیر سیاست قرار نمی گیرد، زیرا در این رابطه «سیاست های استوار و طولانی مدتی وجود دارد که تحت تأثیر شرایط سیاسی قرار نمی گیرد.

در این بیانیه آمده است: بحران دیپلماتیک فعلی بین عربستان سعودی و کانادا به هیچ وجه بر روابط شرکت آرامکو عربستان با مشتریان خود در کانادا تأثیر نخواهد گذاشت. کانادا، خود یکی از پنج تولیدکننده برتر انرژی جهان است که ۱۰ درصد از واردات نفت خود را از عربستان سعودی تأمین می کند. تجارت دوجانبه بین دو کشور ۳ میلیارد دلار در سال است. عربستان سعودی روز دوشنبه سفیر کانادا را اخراج کرد و همه ی کسب و کارهای جدید را با اتاوا به دلیل انتقاد کانادا از بازداشت فعالان زن توسط عربستان، متوقف کرد.

افزایش اندک قیمت نفت پس از کاهش شدید روز چهارشنبه

روز پنجشنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز چهارشنبه، اندکی افزایش یافت. این در حالی است که در روز چهارشنبه، قیمت نفت علی رغم شروع مجدد دور اول تحریم های آمریکا علیه ایران، ۳ درصد کاهش یافته بود که دلیل اصلی آن کاهش اطمینان از افزایش تقاضا برای نفت، با بالا گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین بود. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت، نسبت به قیمت بسته شده در روز چهارشنبه ۱۴ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۲.۴۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۸ سنتی، بشکه ای ۶۷.۰۲ دلار صورت گرفت. هر دو شاخص نفتی برنت و وست تگزاس اینترمدیت، در روز چهارشنبه بیش از ۳ درصد کاهش قیمت داشتند. تونی نونان، مدیر احتمال‌سنجی زیان و ضرر نفتی شرکت میتسوبیشی ژاپن گفت: قیمت ها در بازار نفت با نگرانی از این امر که تحریم ها علیه ایران موجب کاهش عرضه نفت ایران خواهد شد، بالا رفته است.

پیشنهاد دلار ۳۵۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی

وزیر صنعت، معدن و تجارت با برشمردن دلایل تصمیم دولت برای کاهش نرخ دلار دولتی از ۴۴۱۲ تومان به ۴۲۰۰ تومان گفت: فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز دولتی با بسته جدید ارزی دولت، کاهش یافته و بر این اساس تصمیم بر این شد که نرخ دلار دولتی نیز برای تأمین ارزان کالاهای اساسی، دارو و اقلام ضروری مورد نیاز خانوارها، کاهش یابد. محمد شریعتمداری در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: در این میان حتی پیشنهاد برخی از اعضای دولت، اعطای دلار ۳۵۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی بود که فعلا در این مرحله دولت تصمیم بر این گرفت که نرخ دلار را تا ۴۲۰۰ تومان که مصوبه دولت در فروردین ماه سال جاری بود، تقلیل دهد، اما در صورت ضرورت، مجدد این نرخ ممکن است کاهش یابد.

شرایط ترخیص کالاهای ممنوعه وارده قبلی اعلام شد

مجتبی خسروتاج معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به «فرود عسکری» رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران نوشت: در پاسخ به نامه شماره ۹۷.۵۶۷۷۶۷ مورخ ۹۷.۵.۱۵ موضوع ممنوعیت اقلام وارداتی همانطوریکه در نامه شماره ۶۰.۸۲۵۶۷ مورخ ۹۷.۳.۳۰ و اصلاحیه بعدی آن به شماره ۶۰.۸۸۰۷۶ مورخ ۹۷.۴.۵ آمده است چنانچه کالاهای وارده فوق‌الذکر به یکی از بندهای زیر مرتبط باشد قابلیت ترخیص را دارند. منبع: فارس

۱- ثبت سفارش بانکی این اقلام بایستی قبل از ۹۷.۳.۳۰ توسط شبکه بانکی تأمین ارز شده باشد.

۲- چنانچه بدون انتقال ارز آمده باشد، ثبت سفارشات آنها قبل از ۹۷.۳.۳۰ و بارنامه حمل آنها به تاریخ ۹۷.۱.۲۲ و ماقبل آن باشد. (براساس مصوبات کارگروه ماده ۱۴)

۳- قبض انبار گمرکی آنها قبل از ۹۷.۳.۳۰ باشد.

خانم‌های خانه‌دار به شمش و طلای آب شده روی آورده‌اند!

دبیر اتحادیه طلا و جواهر مدیریت دولت و بانک مرکزی را در التهاب بازار بسیار مهم توصیف و تصریح کرد: وقتی خانم‌های خانه‌دار در بازار تهران طلای آب شده خرید و فروش می‌کنند و برای حفظ دارایی خود به شمش طلا روی می‌آورند، یعنی سرمایه‌های مردم به سمت بازار مولدی هدایت نشده و بعضاً بازار صنف طلا و جواهر را نیز به هم می‌ریزد. نادر بذرافشان در گفت‌وگو با ایسنا، نوسان قیمت طلا و سکه در هفته‌های اخیر را کم سابقه عنوان و اظهار کرد: صعود قیمت طلا و سکه موضوعی است که علیرغم تصور عمومی همیشه موجب بی رونقی بازار طلافروشان می‌شود. وی با بیان اینکه مسئله مصنوعات طلا و سکه از هم جداست، افزود: در نوسانات قیمت‌ها حجم نقدینگی غالبا به بازار سکه و ارز سرازیر می‌شود و با توجه به ممنوعیت معاملات دلار در بازار، سرمایه‌های مردم بیشتر به سمت سکه روانه شد که نتیجه آن حباب یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی سکه بود.

صادرات سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه به عراق مجاز شد

سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به سازمان‌های استانی سراسر کشور اعلام کرد کشور عراق ممنوعیت واردات سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه را لغو کرده است. در این نامه آمده است:‌ به اعلام وزارت کشاورزی عراق واصله از وزارت امور خارجه کشورمان از تاریخ 97/5/11 تا اطلاع ثانوی ممنوعیت واردات سیب زمینی، گوجه فرنگی، خربزه و هندوانه به کشور عراق لغو گردیده است. مراتب جهت اطلاع رسانی به ذینفعان محترم ایفاد می گردد. /فارس

خروج ارز از کشور برای واردات کارواش خانگی به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی دوازده ماهه سال ۹۶ نشان می‌دهد، در این مدت بیش از ۹۲۶ تن دستگاه شست‌وشوی خودرو از نوع خانگی از کشور‌های مختلف جهان وارد ایران شده است. بر اساس واردات این حجم دستگاه شست‌وشوی خودرو از نوع خانگی به کشور، ۳ میلیون و ۷۱۷ هزار و ۶۰۷ دلار ارز از کشور خارج شد که بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۵۷۵ میلیون و ۱۲۲ هزار و ۶۳۵ تومان در آمار گمرک به ثبت رسیده است.

گفتنی است، دستگاه شست‌وشوی خودرو از نوع خانگی از کشور‌های آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، ترکیه، چین و دانمارک وارد ایران شده است. به نقل از میزان، در این میان نخستین و بزرگترین صادر کننده دستگاه شست‌وشوی خودرو از نوع خانگی به ایران، کشور چین بوده است که در مدت ذکر شده با صادرات بیش از ۸۴۰ تن از این محصول، درآمد ۳ میلیون و ۲۶ هزار و ۷۹ دلاری را نصیب خود کرده است.

کشف میدان عظیم نفتی در مرز ایران و پاکستان تکذیب شد

وزارت انرژی پاکستان، اظهارات اخیر «عبدالله حسین هارون» وزیر امور خارجه دولت انتقالی این کشور مبنی بر کشف میدان عظیم نفتی در مرز ایران و پاکستان را تکذیب کرد. «عبدالله حسین هارون» وزیر خارجه دولت انتقالی پاکستان اخیرا در جمع اعضای اتاق های بازرگانی و صنایع پاکستان در کراچی اعلام کرده بود که به زودی ذخایر نفتی در پاکستان کشف می شود که میزان ذخایر آن بیشتر از کویت است و این کشور را به ده کشور بزرگ دارنده ذخایر نفتی تبدیل می‌کند.

وی گفته بود: شرکت «اکسون موبیل» آمریکا حفاری‌های عمیقی نزدیک مرز ایران انجام داده و پیش‌بینی می‌شود ذخایر نفتی کشف شده در این منطقه از ذخایر نفت کشور کویت بیشتر باشد. هارون اظهار داشت: هزینه اکتشاف میدان نفتی در نزدیکی مرز ایران حدود 10 میلیارد دلار بوده و 25 درصد نفت اکتشافی به این شرکت آمریکایی تعلق می‌گیرد. به گزارش تارنمای خبری تحلیلی اقتصادی «پروفیت پاکستان»، مقامات بلندپایۀ وزارت انرژی پاکستان ادعای وزیر امور خارجه دولت انتقالی این کشور مبنی بر کشف منابع عظیم نفتی در نزدیکی مرز ایران - پاکستان را تکذیب کردند. بر اساس این خبر، نه مجوز اکتشاف نفت وگاز به شرکت چندملیتی 'اکسون موبیل' Exxon Mobil اعطا شده و نه این شرکت آمریکایی نفت وگاز در این منطقه مشغول اکتشاف یا حفاری است.

شرط اتحادیه اروپا برای خرید گاز بیشتر از آمریکا چیست؟

روز پنجشنبه اتحادیه اروپا اعلام کرد، به توافق خرید گاز طبیعی مایع بیشتر از ایالات متحده که در مذاکرات با رئیس جمهور آمریکا، دونالد ترامپ، به دست آمده، پایبند است؛ اما از واشنگتن خواست تا برای رقابتی شدن قیمت های خود بیشتر تلاش کند. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه ای گفت: صادرات رو به رشد گاز طبیعی مایع ایالات متحده، اگر قیمت آن قابل رقابت باشد، می تواند نقش فزاینده و استراتژیکی در تأمین گاز اروپا ایفا کند. وی گفت: اما ایالات متحده باید نقش خود را در برداشتن نوار قرمز محدودیت ها ایفاکند که اشاره ای به قوانین ایالات متحده برای صادرات گاز طبیعی مایع به اروپا را دارند. اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: از زمان ورود اولین محموله گاز طبیعی میع ایالات متحده به اروپا در سال ۲۰۱۶، واردات این بلوک به ۲.۸ میلیارد متر مکعب رسیده است. اتحادیه اروپا گفته است: در سال ۲۰۱۷، اروپا بیش از ۱۰ درصد کل صادرات گاز طبیعی مایع ایالات متحده را به خود اختصاص داده بود، در حالی که در سال ۲۰۱۶ این رقم ۵ درصد بوده است. اسپانیا، فرانسه و ایتالیا بزرگترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که گاز ایالات متحده را خریداری می کنند.

آنکارا به خرید گاز از ایران ادامه خواهد داد

وزیر انرژی ترکیه گفت: ترکیه به خرید گاز طبیعی از ایران با وجود تحریم های آمریکا ادامه خواهد داد. این اظهار نظر وزیر ترکیه به دنبال اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تهدید سایرین به انجام تجارت با ایران و محروم شدن آنها برای داشتن تجارت با آمریکا مطرح می شود. «دونمز» گفت: آنکارا به خرید گاز ایران بر اساس یک قرارداد بلندمدتی که با تهران دارد، ادامه می دهد؛ ضمن اینکه یک هیأت ترکیه ای در حال حاضر به منظور تلاش برای حل این مسأله در حال رایزنی با مقامات آمریکایی در واشنگتن است. وزیر انرژی ترکیه گفت: هیأت اعزامی ما در حال حاضر در ایالات متحده است و مذاکرات در مورد یکسری از مسائل از جمله موضوع تحریم در حال انجام گرفتن است. فکر می کنم که خروجی خوبی از این گفت وگوها بیرون آید. بر همین اساس، ایران تأمین کننده کلیدی گاز طبیعی و نفت برای ترکیه است و تقریبا ترکیه ۱۰۰ درصد وابسته به واردات سوخت است. این در حالی است که پالایشگاه «تورپاس» ترکیه پیش از این واردات نفت از ایران را کاهش داده و توقف کامل واردات از ایران خیلی سخت به نظر می رسد. «دونمز» گفت: تقریبا ۴۰ درصد از تولید برق ترکیه با گاز طبیعی است که ترکیه این تجارت را ادامه می دهد و نمی توانیم شهروندان خود را در تاریکی رها کنیم. وی تحریم های ایالات متحده را یک طرفه توصیف کرد.

برنامه ژاپن برای واردات نفت از ایران

وزیر بازرگانی ژاپن برای چندمین بار در یک هفته گذشته اعلام کرد، ژاپن خواهان واردات نفت از ایران است و به رایزنی با آمریکا برای معافیت واردات نفت ادامه خواهد داد. هیروشیگه سکو که پیشتر نیز بر برنامه دولت ژاپن برای تداوم خرید نفت ایران تأکید کرده بود امروز پنجشنبه در مصاحبه با شبکه «ان اچ کی» تلویزیون دولت ژاپن اظهار داشت: توکیو تلاش می کند تا در امنیت تأمین انرژی و فعالیت شرکت های ژاپنی خللی وارد نشود به همین دلیل به مذاکره با آمریکا برای دریافت معافیت از تحریم ها علیه نفت ایران ادامه می دهد. او گفت: واشنگتن و توکیو پیشتر در این مورد صحبت کرده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند.

«ریو مینامی» مدیرکل نفت، گاز و منابع معدنی وزارت اقتصاد، تجارت و صنعت ژاپن نیز پیشتر گفته بود تأمین امنیت انرژی و نیاز پالایشگاه های کشور به نفت ایران، اصل اساسی دولت در اخذ معافیت است. وی اضافه کرد: ژاپن در نظر دارد به واردات نفت خام از ایران ادامه دهد و این موقعیت را به آمریکا انتقال داده و خواهان درک موقعیتش از سوی آمریکا است. مینامی همچنین افزود: ژاپن به این دلیل که پیشتر و ظرف سال های اخیر خرید نفت خام از ایران را کاهش داده است، باید از تحریم های جدید معاف شود. به نقل از ایرنا، واردات نفت ژاپن از ایران در فاصله ژانویه تا ژوئن سال 2018 به 162 هزار و 222 بشکه در روز رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 2.7 درصد کاهش داشته است. میزان واردات ژاپن از ایران هم در شش ماهه نخست سال 2018 معادل 5.3 درصد از مجموع واردات نفت ژاپن بوده است.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
سلام از وزرا و هئیت محترم و نمایندگان مردم در خانه ملت انتظار داریم وقتی که تمام وقت و فرصت هایشان ددقه نرخ ارز و ریال است . یکبار برای همیشه واحد پول ایران را به دلار تغیر بدهند تا هم بازار و هم کارمند و کارگر و هم متقاضیان سفر خارج کشور خیالشان راحت شود و هم دولت و مجلس به کارهای حکومتی برسند و هم تحریمها بی اثر شود .انشاالله
دلار ۳۵۰۰ تومانی مال اصحاب ایرانی قبل از رفتن به غار بود.
تا دیر نشده دولت باید تمام کالاها رو نه تنها اساسی بلکه تمام کالاها رو حتی با نرخ دلار 3 هزار تمومنی وارد کنه باید هر چه سریعتر ارزش ریال رو بهش برگردونه والا فقر اکثریت جامعه رو میگیره و شکم گشنه دین و ایمان سرش نمیشه . ما گفتیم حالا ...
ببخشید آقای سانسورچی کی نظرات را پخش می کنید یعنی چند وقت بعد از درج خبر. بعد هم چرا من هر چی نظر میدم نمی گذاری ‌تو چه مشکلی با نظرات من داری من به این خوبی والااااا
افرین به دولت محترم، چقدر دست و پا میزنن واسه صادرات هندونه و گوجه به عراق!!!! اب خوردن نداریم بعد این دوستان با افتخار میگن مجوز صادرات گوجه و هندونه گرفتیم!!! اخی بی سوادی و نالایقی تا کی؟
ارزانی کالاهای اساسی خیلی خوب است ولی طوری نباشد که این ارزانی باعث قاچاق ان به کشورهای همسایه شود .کنترل بیشتری لازم است .
هرچه کالاهای اساسی ارزان تر شوند جلوگیری از قاچاق انها به خارج از مرزها دشوار تر است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر