بازدید 9109
رویدادی که می‌توان به فاجعه زیست محیطی منجر شود؛

صدور مجوز برای سوزاندن غیراصولی ۳ هزار تن حلال کلردار

در شرایطی که ابهامات جدی در خصوص سوزاندن این حجم از حلال‌های کلردار و خطر فاجعه زیست محیطی به واسطه آن وجود دارد، ظاهرا همه مقدمات برای انجام این کار فراهم آمده، حتی صدور مجوز این اقدام توسط متولیان حفاظت محیط زیست کشورمان!
کد خبر: ۸۲۳۶۰۴
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۶ 09 August 2018
جریمه بیش از ۷۰۰ دانشجوی خوابگاهی در دانشگاه صنعتی شریفدر شرایطی که ابهامات جدی در خصوص سوزاندن این حجم از حلال‌های کلردار و خطر فاجعه زیست محیطی به واسطه آن وجود دارد، ظاهرا همه مقدمات برای انجام این کار فراهم آمده، حتی صدور مجوز این اقدام توسط متولیان حفاظت محیط زیست کشورمان!

به گزارش «تابناک»؛ به تازگی برنامه‌ریزی‌هایی برای انتقال پسماند‌های کلردار شرکت‌های پتروشیمی استان خوزستان، به استان مرکزی صورت گرفته است؛ پسماند‌هایی در حجم سه یا چهار هزار تن که بناست در مجتمع فن‌اوری زیست زباله ساوه نابود شود؛ اما آیا این پسماند‌های خطرناک که از بین بردنشان، مستلزم فراهم آوردن شرایطی خاص از جمله کوره‌هایی با دمای دستکم ۱۲۰۰ درجه است، در ساوه، بر اساس اصول محیط زیست خواهند سوخت؟

با توجه به اینکه سوخت غیراصولی محلول‌های کلردار در دمایی پایین‌تر از ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد به تولید دو ترکیب خطرناک یعنی دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها منجر می‌شود، پرسش‌هایی را با مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در میان گذاشت.

رضا میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در این باره می‌گوید: سه هزار تن حلال کلردار که پسماند پتروشیمی غدیر در استان خوزستان است، بناست به منظور امحا توسط مجتمع فن‌آوری پسماند زیست ساوه، به استان منتقل شود. اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی، پس از بررسی و تأیید رعایت ضوابط محیط زیستی توسط مجتمع فن‌آوری پسماند زیست ساوه، برای امحای این سه هزار تن حلال کلردار توسط این مجتمع مجوز صادر کرده و این پسماند در دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد سوزانده خواهد شد.

این در حالی است که علی مریدی، سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست، مجتمع فن‌آوری پسماند زیست ساوه را فاقد شرایط لازم برای امحای زباله‌های حاوی کلر دانسته و به «تابناک» می‌گوید: پروانه بهره‌برداری از این مرکز صادر شده، اما نه برای سوزاندن پسماند‌های حاوی کلر، زیرا امحای پسماند‌های حاوی کلر، مستلزم فراهم کردن دمایی بین ۱۲۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتی‌گراد است، در حالی که کوره جامدسوز مجتمع مذکور، دمایی کمتر از ۶۰۰ درجه سانتی‌گراد دارد که برای سوزاندن زباله‌های بدون کلر مناسب است و کوره مایع‌سوز آن فاقد پنل پایش و علایم نشاندهنده خروجی و دماست.

سرپرست دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست یادآور می‌شود: سوختن پسماند‌های آلی کلردار منجر به تولید ۱۷ ماده سمی می‌شود. مجموع این ۱۷ ترکیب کلر که تحت عنوان دی‌اکسین‌ها و فوران‌ها شناخته می‌شوند، نباید از دو دهم نانوگرم بر مترمکعب بیشتر باشد و این امر محقق نمی‌شود، مگر با شکستن حلقه‌ها و پیوند ترکیبات کلر در دمای بالای ۱۲۰۰ درجه.

مریدی در پاسخ به اینکه چرا برای سوخت غیراصولی سه هزار تن حلال کلردار، در کوره‌هایی فاقد شرایط لازم، مجوز صادر شده می‌گوید: بر اساس تفویض اختیار‌های اخیر، ادارات کل استانی، می‌توانند مجوز‌هایی از این دست را صادر کنند، اما در صورتی که چنین مجوزی صادر شده باشد، ستاد به منظور جلوگیری از آلایندگی شدید محیط زیستی ورود خواهد کرد.

گفتنی است، برخی پسماند‌های حاصل از واحد‌های پتروشیمی از مهمترین و خطرناک‌ترین نوع پسماند‌های صنعتی به شمار می‌روند. ضایعات اتیلن دی کلراید یا EDC که محصول فرایند پتروشیمی‌های استان خوزستان هستند هم از این قاعده مستثنی نبوده و از قابلیت ایجاد آلودگی در آب‌های جاری، منابع آب زیرزمینی و خاک‌های کشاورزی برخوردارند. این مواد در صورت سوختن غیر اصولی، آلودگی شدید هوا را سبب خواهند شد. بدون تردید در صورت عدم کنترل و مراقبت‌های ویژه، محصولات کشاورزی استان دچار آلودگی شدید شده و احتمال بروز بیماری‌های لاعلاج مانند انواع سرطان‌ها دور از انتظار نخواهد بود. این گونه از پسماند‌ها بر اساس قانون باید توسط تولید کنندگان پسماند کاملا تحت کنترل و مدیریت قرار گیرند.

از سوی دیگر، هر گونه فعالیت در خصوص امحا، بی‌خطر سازی و سوزاندن این گونه از پسماند‌ها زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست انجام می‌شود. فعالیت‌هایی که متأسفانه در صورت سوء مدیریت و عدم گزینش صحیح سایت‌های زباله‌سوزی، می‌تواند به بستری برای سوء استفاده مالی این مراکز و مهم‌تر از آن بروز فجایع محیط زیستی بینجامد؛ یعنی پسماند‌های کلردار به جای آنکه اصولی امحا شوند یا در کوره‌های غیرتخصصی به صورت غیر اصولی سوخته و آلایندگی جبران‌ناپذیری ایجاد می‌کنند یا طی فرآیند‌هایی غیرمجاز و خطرآفرین با مازوت ترکیب شده، به سوختی غیرمجاز تبدیل می‌شوند تا به کشورهایی چون افغانستان قاچاق شوند.

حالا باید منتظر ماند و دید، آیا این چند هزار تن، پسماند کلردار حاصل از فعالیت‌های پتروشیمی در استان خوزستان، به ساوه خواهند رسید تا پس از سوختن غیراصولی در مجتمعی فاقد معیار‌های لازم، فاجعه‌ای محیط زیستی را رقم زند یا مجوز صادره لغو خواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۴
هر دم از این باغ بری می رسد! کسی به فکر نیست!
پاسخ ها
فریبرز
| Germany |
۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
فکر نمی کنیم. فقط خوب شعار میدیم.
...فداي سرت ديگه از سد گتوند كه فاجعه اميزتر نيست
نمیشه بجای سوختن استفاده دیگه ای کرد؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
چرا میشه با پلاسما کامل امحاء میشه
فقط چشم ناظر مطبوعات می تواند مراحل صحیح اینگونه امور را پیگیری کنند .اگر راهی برای درامد وجود داشته باشد مهره های ناکارامد تلاش خود را می کنند
چیزی که ارزش نداره حقوق مردم و محیط زیست اونهاست
حالا چرا ميسوزونيد بديد مردم آبگوشت كنن تو اين وانفساي گروني.
فاجعه اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی که داریم، زیست محیطی هم روش. حداقل ترکیبات دیوکسین سریع آدم را می‌کشد راحت می‌شوند.
نولیبرالیسم و جهانی شدن سرمایه روش های کهن را بسیار پیچیده تر و مدرن تر کرده است.
اين موضوع چيز فوق العاده اي نيست
بررسي كنيد چطور بيشتر از اين پسماند دهها برابر توسط شركت كاغذي م صنعت گرفته شده است
يا بررسي كنيد چطور پسماند سايپا و ايران خودرو به اين مركز منتقل شده است
به نظرم تابناك روي موضوع خوبي دست گذاشته است اما بررسي دقيق تر مي تواند راهگشا براي پيدا كردن سرنخ الوده كردن محيط زيست كشور توسط عوامل پنهان متاسفانه دولتي باشد
اگر تابناك علاقمندست مي توانم اطلاعات دقيق از عملكرد اين مركز را ارايه نمايم
پاسخ ها
Hamid
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۸
مطمئن باشيد بخشى از آن بامازوت وفرآوردهاى مشابه مخلوط وبفروش خواهد رسيد
درود بر تو تابناک این فاجعه را هر چه میتوانی افشا کن و نگدار سود جویان با سلامت مردم بازی کنند. .
حمایتت میکنیم.
تخلفات اين مركز در عكسهاي ماهواره اي كاملا مشخص است ولي مسئولان محيط زيست از جمله دفتر آب و خاك حمايت بي حد وانداده از آن داشته اند. افرين بر تابناك با الويت بررسي مشكلات محيط زيست از شكار تا الوده كردن محيط
كافيست در گوگل مپ اين محل را مشاهده كنيد
كه چه بلايي بر سر محيط زيست اورده اند
به نظر من که اصلا نباید نگران سوزونده شدن این پسماند بود چون کل ظرفیت کوره زباله سوزه ساوه در صورتیکه همیشه کار کنه که نمیکنه کمتر از ۱۰۰۰ تن در ساله.حال انکه این ظرفیت فقط با یکی از زیر مجموعه های گروه سایپا کاملا پر میشه و در حقیقت سالانه بیش از ۱۰۰ برابر ظرفیت پسماند به اسم این مرکز از صنایع تحویل میشه. اگر خیلی خوشبینانه هم به موضوع نگاه کنیم و فرض کنیم همه پسماند وارد این سایت میشه باید دید توی محیط زیست استان مرکزی چه اتفاقی داره میوفته که چنین مجوزهایی صادر میشه. هرچند من مجوز برای سوزوندن خاک رنگبر و آجر نسوز هم دیدم که محیط زیست مرکزی صادر کرده،این که جای خود داره
تابناك عزيز
مواظب باش اگر اين پسماندها به شركت اصفهان ميرفت مورد تاييد محيط زيست بود
بررسي نماييد اونا با وام هاي نجومي و دريافت هزاران تن پسماند pcb و بقيه ضايعات خطرناك چه بلاي سر محيط زيست اصفهان اورده اند
معلوم نيست اين ضايعات در كجا تخليه شده اند
دفتر اقاي كلانتري داره از شركت اصفهان حمايت ميكنه
سلام
در كذشته هزاران تن از اين مواد الاينده با هماهنگي همين دفتر اب وخاك سازمان محيط زيست و اداره كل استان قزوين بصورت غير قانوني و غير اصولي ناپديد شده است و اين اداره كل حرفي نزده است و وقتيكه اداره كل بازرسي سازمان محيط زيست مجوز ان مركز متخلف را لغو و با خاطيان برخورد كرد قرار است كار اصولي انجام شود كه يكباره مدير كل باصطلاح مسئول با دادن اطلاعات غير صحيح و مغرضانه در صدد تخته كردن راههاي اصولي هستند مدير كل اب و خاك توضيح دهد تا كنون چگونه اين دست مواد امحا شده است ؟ بعد در خصوص اينده اي كه نيامده و اتفاقي نيافتاده نظر بدهد!
مدير كلي كه نميداند دي اكسين و فوران از منشا مواد اروماتيك كلر دار منتشر ميشود نبايد براي مردم دلسوزي كند البته قرار شد در مورد هزاران تن مواد قبلي نشان دهد در كوره هاي بالاي ١٢٠٠ درجه و بالاتر اقدام مي شده است و اكنون دارد تخلف صورت ميگرد فقط كافي است نام مركزي كه اين مواد را امحا كرده معرفي كند
پاسخ ها
اسماعيل
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
با سلام هزينه هر كيلو امحا ان و مدت زمان سوزاندن ان چند سال است مگر
سايت محترم تابناك
بنده نظرم را بوضوح برايتان ارسال كردم با نهايت احترام تقاضا دارد انرا اعلام نماييد و در غير اينصورت مجبور به پيگيري از طريق مرجع قضايي هستم چرا كه دادن اطلاعات غير صحيح و مغرضانه علاوه بر تشوش اذهان عمومي بيانگر تخلفات سازمان يافته اي است كه اين سايت درون ان قرار گرفته است
با تشكر
پیام من نه حاوی توهین بود و نه فینگلیش.در انتشارش سلیقه ای برخورد نکنید لطفا
سلام. این پسماند تاکنون توسط شرکتی در استان قزوین (بی) دریافت میشده که الان هم قراره در لوشان گیلان کار زباله خطرناک رو ادامه بدن!
تابناک عزیز، چرا نظر منو نذاشتی؟
به دشمن نیاز نداریم!!!!!؟؟؟؟
من نمیدونم کی میخوایم به محیط زیست توجه کنیم. این ساوه همش حاشیه داشته تو این چند سال چرا واقعا پیگیری درست نمیکنید. تخلفاشو بگیرید کمکش کنید خودشو درست کنه و مردم رو نجات بدید. اگر متخلف باقیموند پلمپش کنید
حلال کلر دلر را هرگز همینجوی نبایستی سوزاند اول بایستی با هیدرکسی سدیم کلر را به نمک طعام تبدیل و بعد سوزاند
قابل توجه وزرای خیلی متخصص و متعهد
سلام.
جالبه که محیط زیست کلا فقط به رفع مقطعی مشکلات فکر میکنه و اصلا براش مهم نیست که چی به سر آینده می یاد. پس این توسعه پایدار و حقوق آتی فرزاندانمون کجاست؟؟؟؟
سلام دوستان من دانشجوی محیط زیست هستم. واقعیت این است که امحاء پسماندها بسیار کار خوبی است و اثرات بلندمدت مدیریت غیراصولی آن را کاهش می دهند ولی مسئله این است که سیستم سمنان کوره ای که بتواند دمای بالای 1200 درجه سانتیگراد رو تولید کنند و عملیات را برای شکستن پیوندها در زمان ماند مناسب قرار دهد را ندارد و عملا کوره در دمای پائین تری بهره برداری مشود
تابناک عزیز
برای من فعال محیط زیست کامل روشنه که تیمی از دفتر آب و خاک سازمان محیط زیست در حال تعطیل کردن سایتهای امحا پسماند ساوه و قزوین هستن تا به مقاصد خودشون برسن
سوال جالبي مطرح كردن !
تا الان اين پسماند كجا ميسوخته كه الان داره جاي غير قانوني ميره؟؟
چرا سوال نميكنيد اين رو ؟؟
انتخاب و انتصاب مدیر کل استان مرکزی به این منظور نبوده است که قرار شود سایت قزوین تعطیل و فقط سود دهی برای سایت ساوه باشد؟
تابناک عزیز میخواستم بپرسم که اگر به جای ساوه میرفت سمت قزوین یا اصفهان و یا لرستان و یا هرجای دیگری که که سایت امحا دارند آیا باز هم شیپور را از سر گشادش مینواختند ؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار