بازدید 19269

جولان یک بیماری خطرناک در چابهار و مدیرانی که از طرح آن خجالت می‌کشند!

مدتی است، اخبار نگران کننده‌ای در مورد افزایش شمار مبتلایان به بیماری ایدز در یکی از شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان منتشر می‌شود که در نوع خود قابل تأمل است؛ بیمارانی که از قرار معلوم چندان مورد توجه مسئولان اجرایی شهرستان نیستند و با روند موجود، باید منتظر یک فاجعه بزرگ بود.
کد خبر: ۸۲۳۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۴ 08 August 2018
جولان یک بیماری خطرناک در چابهار و مدیرانی که از طرح آن خجالت می‌کشند!مدتی است، اخبار نگران کننده‌ای در مورد افزایش شمار مبتلایان به بیماری ایدز در یکی از شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان منتشر می‌شود که در نوع خود قابل تأمل است؛ بیمارانی که از قرار معلوم چندان مورد توجه مسئولان اجرایی شهرستان نیستند و با روند موجود، باید منتظر یک فاجعه بزرگ بود.

به گزارش «تابناک»؛ شهرستان چابهار را باید جنوبی‌ترین شهرستان استان سیستان و بلوچستان دانست که هم اکنون سکونتگاه بیش از ۲۰۰ هزار ایرانی است و به واسطه آب و هوای معتدل و بهاری اش، از موقعیت گردشگری و اقتصادی مطلوبی به نسبت سایر شهرستان‌های این این استان برخوردار است.

این شهرستان که به لحاظ موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای که دارد، به نوعی دروازه ورود ایران به اقیانوس هند معرفی می‌شود، در سال‌های گذشته با توجه ویژه مسئولان و مقامات سیاسی و اقتصادی کشور رو به رو شده و قرار است، خیلی زود به یکی از بزرگ‌ترین مراکز اقتصادی و تجاری کشور بدل شود.

جدا از توجه اقتصادی مسئولان کشور به این منطقه از کشورمان که به نسبت سایر شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان این شهرستان را در سطح بالاتری از توسعه و رفاه قرار داده است، نکته بسیار نگران کننده در مورد چابهار این است که مدتی است، افزایش آسیب‌های اجتماعی و شهروندان درگیر با آن در این شهرستان، خبر‌های نگران کننده‌ای منتشر می‌شود.

روز گذشته یکی از مسئولان محلی در این شهرستان بر خلاف سایر مسئولان سخن‌هایی را در رابطه با شمار قابل تأمل مبتلایان به بیماری ایدز در شهرستان چابهار بر زبان آورد که با واکنش‌های فراوانی در رسانه‌ها رو به رو شد. به ویژه به این دلیل که مسئول مورد اشاره مدعی شده است، سایر مدیران اجرایی شهرستان چندان علاقه‌ای به رسانه‌ای شدن این مشکل ندارند. چرا که تصور می‌کنند با این اقدام خود به اقتصاد و گردشگری چابهار ضربه می‌زنند!

در همین باره حسن تاوانه، رئیس اداره بهزیستی چابهار در رابطه با افزایش شمار مبتلایان به بیماری HIV در شهرستان چابهار به رسانه‌ها گفت: در یکی از روستا‌های این منطقه به نام درگز آمار ابتلا بالای ۷۸ نفر تأیید شده است؛ البته بهتر بود این آمار از طریق مرکز بهداشت شهرستان رسما اعلام می‌شد، اما شاید ملاحظه‌کاری آن‌ها به دلیل توریستی بودن شهرستان و محرمانه بودن این دست اطلاعات آماری است، آمار کلی ابتلا به HIV در شهرستان چابهار نیز تقریبا ۳۰۰ تن است.

تاوانه در ادامه گفت: اداره بهزیستی برای پیشگیری از گسترش HIV در منطقه درخواست کرده که اقدامات توافقی با نهاد‌های مسئول انجام شود، اما کارشناسان مرکز بهداشت شهرستان برای ثبت اطلاعات مشخصات سجلی و هویت در سامانه بهزیستی کشور، یک سال پاسخگو نبودند، به تازگی شبکه بهداشت شهرستان اعلام کرده است که در اختیار گذاشتن آن بسته به موافقت مسئولان بالادست استانی است.

رئیس اداره بهزیستی چابهار در ادامه گفت: با پیگیری‌های انجام شده، توزیع کیت‌ها، تست HIV در مددسرا‌های اضطراری، شلتر مرکز گذری کاهش آسیب (DIC) عملی شده است، همچنین در جلسه هفته هم شبکه بهداشت برای در اختیار گذاشتن کیت‌های تست اعلام آمادگی کرد، حال باید دید چه می‌شود.

در این سخنان، رئیس اداره بهزیستی چابهار از آسیب و به بیان بهتر تهدیدی سخن گفت که خود معلول آسیب اجتماعی دیگری است و در آن حوزه نیز بررسی‌ها نشان می‌دهد که مدیران اجرایی شهرستان چابهار چندان کارنامه قابل قبولی برای ارائه ندارند.

آنچنان که بررسی‌ها نشان می‌دهد، نزدیک ده سال است، تکدی گری و شمار معتادان شهر چابهار و روستا‌های مجاور آن به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته است؛ افرادی که بعضاً در مجاورت مناطق دفن زباله زندگی می‌کنند و به مواد مخدر نیز دسترسی آسانی دارند.

شهرستان چابهار که به عنوان یکی از شهرستان‌های مهاجر پذیر در استان سیستان و بلوچستان معرفی می‌شود، در سال‌های اخیر پذیرای مهاجرانی بوده که به واسطه عدم یافتن شغل مناسب، اکنون خود به بحرانی بزرگ برای این شهرستان بدل شده اند.

بسیاری از جمعیت معتادان شهرستان چابهار را افراد فاقد شناسنامه و هویت مشخص تشکیل می‌دهند که اصالت چابهاری ندارند و به دنبال تشدید مشکلات اقتصادی و بیکاری در سایر مناطق استان به این شهرستان مهاجرت کرده اند.

در چنین فضایی اسفناک‌تر این است که مسئولان و متولیان شهرستان چابهار از جمله رئیس مرکز بهداشت و درمان، فرمانده نیروی انتظامی، شهردار و فرماندار علاقه‌ای به شفاف سازی در این باره ندارند و بر اساس آنچه رئیس اداره بهزیستی شهرستان گفته است، حداقل همکاری‌ها را نیز با این اداره برای جمع آوری، درمان و نگهداری از بیماران صورت نمی‌دهند.

برای درک این شرایط بد کافی است به بخشی از سخنان حسن تاوانه اشاره کرد که اخیراً به رسانه‌ها گفت: در شهرستان چابهار تنها برای نگهداری از ۶۰ نفر ظرفیت دارد. حال اینکه تنها در این شهرستان ۳۰۰ بیمار درگیر با بیماری ایدز و هزاران معتاد زباله گرد وجود دارد.

وی در همین رابطه افزوده است: یکی از بحران های دیگری که به علت اعتیاد درگیر آن شده ایم باردار شدن چند زن معتاد و رها شده در سطح شهر است، به گونه ای که تحت مراقبت کمپ زنان بهزیستی قرار گرفته اند و اینها اثرات جدی نگرفتن زباله گردی و اعتیاد توسط نهادهای سطح شهرستان است.

به نظر می‌رسد، تا هنگامی که مدیران شهرستان چابهار و مسئولان استانی، توضعیت موجود کنونی را به عنوان یک تهدید بزرگ نپذیرند و دنبال مطالعات دقیق بر روی آن نروند، امکان یافتن راه حل و آغاز تلاش‌ها برای جلوگیری از شدت گرفتن بحران وجود نخواهد داشت.

مدیران اجرایی شهرستان مذکور به جای مطرح کردن این تهدید و تلاش برای جذب حمایت‌های ملی و استانی برای حل آن، سعی می‌کنند با عادی جلوه دادن شرایط عملکرد خود را خوب توصیف کنند، غافل از اینکه با چنین رویه‌ای به تشدید بحران و خسارات‌ سنگین‌تر دامن خواهند زد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۴۵
باید تبریک گفت به چنین مسئولان فهیم و شریفی!!!!وطنم پاره ی طنم
به نظر من بحران فرهنگی خطرناک تر از بحران تحریم های اقتصادی وتهدید نظامی است
واقعا مدیریت ۲۰۰ هزار نفر سخته
۸۰ میلیون که جای خود دارد
ایدز شما مبارک!
من نمیدانم‌ کسی که این مقاله را نوشته است اصولآ در عمر خود یک مقاله ی هرچند کوتاه در مورد برخورد و مدیریت اپیدمی خوانده است یا ژورنال و مجلات را فقط محلی برای عوامفریبی و ایجاد هراس می داند.
تابی جون تکذیب شد .
پنهانکاری فقط بخاطر درامد بیششتر از گردشگر. پس جون ادما مهم نیس انگار واقعا؟
مگر ابتدای گزارش نگفتید این شهر از سطح رفاه بالاتری نسبت به باقی شهرهای سیستان برخوردار است،پس تکدی گری آنهم در این حد ؟؟؟؟!!!!!!!!
هرکسی که اطلاعاتی نداشته باشد فکر میکند ،بیماری تب اگولا در چاه بهار همه گیر شده ؟
هر دم از این باغ بری می رسد!!
در این برحه به مصلحت نظام نیست
خدا رو شکر مقامات حواسشون هست
پنهان نکردن و اطلاع رسانی بیشترین نقش در کنترل چنین بیماریهایی را دارد.حتی بیشتر از خدمات درمانی و بهداشتی.
در منطقه ای که آمار هپاتیت به بالا رفته بود شاهد بودم که علاوه بر واکسناسیون و ... بیشترین تاثیر را اطلاع رسانی و آگاهی دادن و نظارت بر تمامی مراکز و ... داشته است.
مردم خودشان می دانند چه کار کنند اگر آگاه باشند.
عجبا
يادش بخير يلوجستان
استان سیستان و بلوچستان و بسیاری از مناطق محروم دیگر کشورمان با مشکلات متعدد فرهنگی و اجتماعی و نبود رفاه و امکانات به سر می برند و نیازی به گفتن ندارد و بر هیچ کس پوشیده نیست
به داد این بدبختها برسید
به داد این بدبختها برسید ای مسیولین که کنج عافیت خزیده اید
وای بر ما
اینها نتیجه ی فقر مالی و فرهنگی ست.
مدیر محترم سایت تابناک سلام لطفا در مورد آهن و میله گرد گزارش بنویسید
باورم نمیشه مدیران این مملکت خجالت کشیدن بلد باشن
تابی ! ناشکری نکن .
سلام
مسئولان چرا خجالت می کشند؟خجالت نکشید !!!!
باید آب شوید برید زیر زمین
بمیرید باز هم کم است
چرا سازمان منطقه آزاد چابهار هزینه درمانشونو تقبل نمی کنه بخشی از فقر گسترده چابهار نتیجه بی تدبیری این سازمانه
مغزم سوت کشید !
تو بلوچستان چند زن معتاد باردار رها شده !
نتیجه مخفی کردن آمارهاست!
توطئه اسرائیله
وای برشما ...............
متاسفام
چقدر مهم بوده که این همه نظر رو پخش کردید از مساعدتان ممنونیم
ناراحت نباش تابی جون . اگه یه سال دیگه هم دندون رو جیگر بزاری ، نه تنها ایدزی ها ، بلکه بقیه مردم هم از تشنگی می میرند و دیگه هیچ بیمار ایدزی تو ایران پیدا نمی شه
جولان یک بیماری خطرناک در چابهار و مدیرانی که از طرح آن خجالت می‌کشند!
آفت این نوع نگرش در کشور متاسفانه همه جا بوده و هست
خدای نکرده درج این آمار باعث سوء استفاده دشمن نشه . مواظب باشید .
در عوض مقاله چاپ کردن و گفتن گوشه ای کوچک از این خطه از مملکت با اومدن و گرفتن گزارش از اوضاع این شهر مشخص میشود که چه بر سر این گوهر ایران امده این بندر بسیار قدیمی و بسیار حیاتی به اوضاعی گرفتار شده که عزم ملی میطلبد تمامی مناطق اماده و مهیای سرمایه گذاری است اما خبری نیست در قیاس با جزایر قشم و کیش و بنادر دیگر ایران این شهر به واقع ظلمی عظیم به خود دیده است
همینه میشیم جهان سومی.مخفی کاری.پشت گوش انداختن.ندیدن.نشنیدن.بی مسئولیتی.و...............................
یک سوال همه دلیل وعلت مبتلا شدن به ایدز را میدانند میخواستم بدانم چگونه این عده دچار این بیماری شده اند ایا همه انها در کمپی بودند که با یک سرنگ تزریق داشتند ویا اینکه همه باهم رابطه مشروع ویا غیر مشروع دارند ای مسئله را کسی توضیح بدهد
باید تلاش کنن به این زباله گردا و معتادا کمک کنن و اگه موثر نبود و نخواستن خوب بشن سر به نیستشون کنن بره.
پنهانکاری کاریها کاردست ملت می دهد الان درتهران HPV شدیدا داره رشد می کنه
البته لاپوشانی کردن وخوب جلوه دادن اوضاع مختص مسئولان چابهارنیست همه مسئولان مادراین ویژگی مشترک اند
ابتلای ۷۸ نفر به ایدز در یک روستای چابهار
آمار ابتلای ۷۸ نفر در درگز تکذیب شد.
دقت بیش تری به خرج بدین
هرکه خربزه میخوره پا لرزش بایستد
سیستان و بلوچستان جزو ایران نیست. فقط مردمش شناسنامه ایرانی دارند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان