بازدید 2828

آوارگان سوری به کشور خود باز می‌گردند

کد خبر: ۸۲۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸ 01 August 2018

مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه در پایان نشست سوچی، اعلام کرد: آیین نامه کار کمیته بازگشت آوارگان سوری به میهن خود مورد توافق قرار گرفت و براساس آن روند بازگشت آوارگان آغاز می شود.

به گزارش ایرنا، حسین جابری انصاری دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی، گفت: مساله بازگشت آوارگان سوری به کشور خود یکی از مهمترین موضوعات این دور از مذاکرات بود چرا که برای نخستین بار در 10 دور گذشته این مذاکرات مطرح شده است.

وی دلیل تازگی این رویداد را وضعیت بحرانی سوریه در سالیان گذشته عنوان کرد و گفت: پیشتر امکان گفت وگو درباره مساله بازگشت مهاجران سوری به کشور خود مطرح نبود اما موفقیت های ارتش سوریه در میدان نبرد باعث شده است که موضوع بازگشت مهاجران نیز مطرح شود.

جابری انصاری ادامه داد: قبل از آغاز اجلاس همچون شرکای روس دیدارهایی را با مقام های اردن، سوریه و لبنان داشتیم و در آن موضوع بازگشت مهاجران سوری مطرح و مورد مذاکره قرار گرفت.

وی ابراز امیدواری کرد: این مساله که هم به لحاظ انسانی و هم از لحاظ سیاسی بسیار حائز اهمیت است از طریق پیگیری در نشست های صلح سوریه و نیز با همکاری های بین المللی تسهیل شود.

مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه در ادامه تصریح کرد: نشست امروز دهمین دور مذاکرات بین المللی صلح سوریه بود که بر خلاف آستانه این بار در شهر سوچی روسیه برگزار شد.

جابری انصاری با بیان اینکه روز دوشنبه مطابق معمول دیدارهای دوجانبه و سه جانبه داشتیم افزود: روز گذشته دیداری سه جانبه بین سه کشور ضامن صلح آستانه برگزار شد و امروز نشست سه جانبه دیگری بین سه کشور ضامن برگزار شد و طرفین به جمع بندی رسیدند.

وی همچنین خاطرنشان کرد که امروز نشستی چهارجانبه با شرکت نمایندگان سه کشور ضامن صلح سوریه و استفان دی میستورا نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه برگزار شد که در رابطه با رایزنی ها برای شکل گیری کمیته قانون اساسی جدید سوریه بود.

مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه، تصریح کرد: در دیدارهای نشست موضوع مهم دیگری نیز مطرح شد که در قالب گفت وگوهای دو و چندجانبه درباره آنها گفت وگو کردیم.

وی افزود: موضوع اول ادامه رایزنی ها برای راه اندازی کمیته قانون اساسی جدید سوریه بود که توافق کردیم مشورت های خود را در دور جدید بزودی در ژنو ادامه دهیم و امیدواریم این رایزنی ها زمینه را برای آغاز کار کمیته قانون اساسی سوریه فراهم کند.

دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی خاطرنشان کرد: با توجه به نزدیک شدن پایان بحران در سوریه، موضوع تبادل کشته شدگان و مفقودان بین سه کشور ضامن صلح سوریه مطرح شده است و کمیته ای را تشکیل داده ایم و هیات هایی از سازمان ملل و صلیب سرخ جهانی برای مشورت دهی در این نشست ها شرکت می کنند.

وی یادآوری کرد: چهارمین نشست این کمیته در حاشیه نشست سوچی برگزار شد که در آن آیین کاری برای این کمیته تصویب شد و همچنین توافق شد که کمیته های خاص برای تبادل شکل بگیرد.

جابری انصاری در پایان گفت: امیدواریم که فضایی که در نشست های بین المللی سوری توسط سه کشور ضامن صلح بوجود آمده با کمک برخی طرف ها در منطقه و طرف های ناظر زمینه ساز حل مسائل انسانی و سیاسی سوریه شود.
دهمین دور مذاکرات سوریه آستانه این بار برخلاف ادوار گذشته در شهر سوچی در ساحل دریای سیاه به مدت دو روز برگزار شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان