بازدید 7628
قطع برق؛ گناه مردم یا قصور مسئولان؟

هراس روزانه مردم از تصمیم‌هایی که مسئولان توجهی به عواقبش ندارند

مسئولان مدام بر این نکته تأکید می‌کنند که با توجه به ساعت خاموشی‌ها امور خود را برنامه‌ریزی کنید، اما به راستی مگر عمل به چنین خواسته‌ای ساده و ممکن است؟ آیا می‌شود ابتدا به ساعت نگاه کرده و برنامه خاموشی را به یادآوریم و بعد سوار آسانسور شویم؟!
کد خبر: ۸۱۹۴۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۱ 25 July 2018
 
آیا می‌شود به تمامی تعهداتتان عمل کنید و در نهایت مشمول جریمه یا خسارت شوید؟ بر خلاف آنچه تصور می‌کنید، بله! چنین چیزی ممکن است و از قضا مدتی‌ است، این اعمال جریمه و وارد آمدن خسارت رایج شده است.

به گزارش «تابناک»؛ امسال گرمای سوزان تابستان مصادف شده با قطع روزانه برق؛ کمبودی که حوصله هر شهروندی را سر می‌برد، اما خواسته مسئولین امر این است که مردم تا می‌توانند در مصرف برق صرفه جویی کنند، بی آنکه توضیح دهند چرا یکباره در تأمین برق مورد نیاز ناتوان شدیم؟

ابهامی که ممکن است بر اساس آن از خودمان بپرسیم خاموش کردن یک لامپ اضافی چقدر می‌تواند برای شبکه برق مؤثر باشد و اساسا وقتی هر روز شاهد قطعی برق بر اساس یک برنامه منسجم هستیم، این کار چه فایده‌ای دارد؟ آیا می‌شود در مصرف برق صرفه جویی کرد و بعد از ترس قطع برق در مواقعی که نیازش داریم، برهیم؟

کافی است یک بار به دلیل قطع برق در آسانسور گرفتار شده باشید تا مفهوم این هراس بیشتر خودنمایی کند. در این میان مسئولان مدام بر این نکته تأکید می‌کنند که با توجه به ساعت خاموشی‌ها امور خود را برنامه‌ریزی کنید؛ اما به راستی مگر عمل به چنین خواسته‌ای ساده و ممکن است؟ آیا می‌شود ابتدا به ساعت نگاه کرده و برنامه خاموشی را به یادآوریم و بعد سوار آسانسور شویم؟!

فرار از گرمای هوا چه؟ آیا می‌شود بر اساس برنامه خاموشی بی نیاز از روشن کردن کولر شد یا مثلا به میهمان‌ها گفت که زمان آمد و رفتن شان را با جدول خاموشی منطبق کنند؟ اصلا اگر با همه عواقب و سختی‌های این کار کنار آمدیم، اما باز متضرر شدیم چه؟ مثلا اگر در نتیجه قطع و وصل برق یکی از وسایل برقی منزلمان آسیب دید یا دچار خسارات‌ دیگر شدیم، چه باید بکنیم؟

به رغم اینکه در نتیجه قطعی‌های متناوب و متعدد برق در کشورمان بسیاری از مردم به آسیب‌ها و خساراتی مبتلا شده‌اند، هنوز به درستی کسی نمی‌داند در این زمینه چه باید کرد. خساراتی که هرچند برخی افراد آشنا به مسائل حقوقی بر این باورند که می‌توان با طرح یک دعوی علیه نهاد مربوطه، پیگیری شان نمود، اما ساز و کار چندان مشخصی برای پیگیری و جبرانشان در دسترس مردم نیست.

هراس روزانه مردم از تصمیم‌هایی که مسئولان توجهی به عواقبش ندارند

این در حالی است که اساسا برخی خسارت‌های بروز کرده با قطع برق را نمی‌توان به سادگی احصا کرد و پیگیری اش را در دستور کار قرار داد. مثل فشار عصبی و روحی وارد آمده به افراد گیر افتاده در آسانسور که ظاهرا تنها در تهران به چند ده نفر در روز می‌رسند. یا خساراتی که صاحبان مشاغلی می‌بینند که برق از ملزومات غیرقابل جایگزین یا چشم پوشی در شغلشان است، یا آسیب‌های دیگری که هر کداممان مثال‌های متنوعی از آن‌ها سراغ داریم.

این در حالی است که می‌توان پرسید چه کسی در ماجرای قطعی روزانه برق مقصر است؟ آیا مردم مقصر هستند که تولید برق از مصرفش جا مانده و ناگزیر از قطع برق شده‌ایم یا قطع برق نتیجه بی تدبیری مسئولان و دستگاه‌های مسئول در این زمینه است؟ دیدگاه مردم به طور قطع این است که وقتی قبض‌های برق را بموقع می‌پردازند،  باید خدمات مناسب دریافت کنند؛ بنابراین، هر گونه قطعی برق را به معنی زایل شدن حقوق خود تلقی می‌کنند، چه این قطعی براساس جدول اعلام شده باشد یا ناگهانی.

در اینجا دو رویکرد مدنظر است: رویکرد نخست مربوط به دولت است و براساس توجیه کلیشه‌ای، استفاده بیش از حد برق در فصل گرما را دلیل خاموشی می‌داند و نگاه دوم، نگاه مردم است که مسئولان را مقصر می‌دانند و به خود حق می‌دهند سیاست‌های مسئولان را هم نقد کنند و مثلا به صادرات بر در حالی که خودمان دچار کمبود هستیم، معترض باشند.

تفاوت نگاه‌هایی که موجب می‌شود شاهد شکل گیری پازل حل نشده‌ای باشیم که یکسر آن نهاد‌های مسئول قرار دارند و سر دیگر آن تقاضای مردم است؛ مسأله‌ای که البته دو سمت آن در شرایط برابر قرار ندارند، چون راه مردم برای مطالبه زیان هایشان بسته است، ولو آنکه این زیان‌ها کلان باشد.

این در حالی است که گاه مسئولان به گونه‌ای مشکل را تشریح می‌کنند که گویی در به وجود آمدن شرایط موجود مردم مقصرند که مصرفشان بیش از اندازه است. مشترکانی که نرخ برق با ایشان بر اساس فرمول‌های تصاعدی حساب می‌شود و اگر بیش از الگو‌های پیش فرض و تعیین شده توسط مسئولان مصرف کنند، جریمه‌های سنگینی متوجه شان خواهد شد، اما به رغم تن دادن به همه این شرایط و ضوابط، باز با قطع برق و زیان‌های ناشی از آن دست به گریبانند.

شهروندانی که حتی اگر قانون‌مدار و صرفه جو باشند هم نمی‌توانند از جدول قطعی‌های برق در امان بمانند و اطمینان داشته باشند در نتیجه قطع و وصل ها، وسایل برقی شان آسیب نخواهد دید یا اگر دید، خسارتش را دریافت خواهند نمود. وضعیتی غیرقابل قبول که ظاهرا قرار نیست تغییر کند و دست کم به پاسخگویی دستگاه‌های متولی در قبال خسارات منجر شود؛ معامله‌ای یکسویه که حتی نهاد‌های نظارتی را مجاب نکرده به ماجرا ورود کرده و حراست از حقوق مصرف کنندگان را در دستور کار قرار دهند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۴۸
انتشار یافته: ۴۶
بنده یک نیروگاه تجدیدپذیر ور حال احداث دارم اما به علت تغییر نرخ ارز و عدم انعطاف وزارت نیرو پشیمان هستم. واقعا باید با این وضع چکار کرد؟
متاسفانه هنوز سه سال دیگه هم باید دولت بی تدبیر و ناامید رو تحمل کنیم!!! اون 24 میلیونی که رای دادین من که از شما نمیگذرم بابت این انتخابتون!!! خب رای ندادن بهتر از یه رای بد دادنه!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
اون بودم وضع تقریبا همین بودادرس غلط نده
ناشناس
| Norway |
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
هیچکدام از تایید شده های انتخابات ریاست جمهوری مورد تایید مردم نبودند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
من رای ندادم به هیچ یک، و به رای ندادنم افتخار میکنم
مسوولانی بلد نیستند و سعی و خطایشان مردم را بدبخت کرده
من دوتا سئوال دارم :
۱-امسال تابستان با سال گذشته چه قدر تفاوت دارد ؟ چرا سال گذشته اینقدر بی برقی نداشتیم؟آیا امسال برق صادر می شود که به داخل نمی رسد؟؟؟؟
۲- خیلی از مردم می خواهند بدانند این برق هسته ای و نیروگاه بوشهر که صدها میلیارد دلار برایش هزینه شد( در صورتی که با صدها برابر کمتر و ساخت نیروگاههای خورشیدی به صادر کننده برق تبدیل می شدیم) و روسیه تا توانست پول و امتیاز از ما و غربی ها بابت این نیروگاه قراضه گرفت الان دقیقا در تامین برق کشور چه نقشی دارد؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
یادتون رفت ساخت ماده اولیه آنرا تعطیل کردید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
انرژی خورشیدی یکی از گرانترین و کم بازده ترین نوع استحصال انرژی است و فقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند.
مسولان وزارت نیرو بفرمایند چرا در استان البرز که بیشترین کارخانجات تولیدی در ان است روزانه 2 ساعت خاموشی دارند و تهران خاموشی ندارد یا بسیار کم دارد ایا این بخاطر این نیست که مسولین در تهران زندگی میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
کی به شما گفته تو تهران قطعی برق نداریم؟؟
اینجا هم دقیقا روزی 2 ساعت برق قطع میشه. منطقه یک تجریش
برجام و تحریم و این همه گرفتاریها برای چیست ؟ مگر مدعی نیستیم ما بدنبال انرژی صلح امیز هسته ای برای تولید برق هستیم ؟ چیزی که در بسیاری از کشورهای دنیا متداول است و خصومتی هم با کسی ندارند ؟
پس بعد از این همه سال این بی برقی ها برای چیست؟!
اگر نیروگاه اتمی تولید برق نداریم پس این تحریمها و برجام و این ماجرا چیست ؟
هر کجای دنیا این اتفاق بیفته از اداره برق غرامت میگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
اوون جا قانون حاکمه برادر من
چقدر ملت خوبی هستیم ما! خاموشی ها رو تو این گرما به جون میخریم تا برادران و خواهران مسلمان ما در کشورهای دیگه و ... از نعمت خدادادی برق بهره مند شوند.
پاسخ ها
سید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
حرف نزن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
شما که هلندی دیگه نق نزن
تابناک سیاه نما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
شما برقت نمیره ؟ ملت که سه فازشون پریده .
مسئولین عزیز روز به روز دارن به ناکارامدیشون اضافه میکنن... تحمل ما حدی داره بدونید
ظاهرا وقتی پشت پرده هایی از افراد رو میشه، عوام فریبی ها هم شروع میشه!کشور ما اسرافکار ترین کشور در مصرف انرژی است،با کولرهای گازی و دستگاههای برقی جدید و عدم توجه مردم،چکار کنن!!اینکه دیگه دست دولتیها نیست،به جای صرف انرژی در تخریب دولت برای رضای خدا،فرهنگ سازی صرفه جویی کنین،مگه زمان جنگ ما لای پر قو بودیم که پیروز شدیم!الانم وضع خرابه باید متحد باشیم!!آخرتی هم هست کمی هم دغدغه خودمان را داشته باشیم
پاسخ ها
asd
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
شما را ارجاع میدهم به مطلبی در مورخ سوم مردادماه سال 97 در همین سایت تابناک با تیتر "محکوم کردن ایرانی ها به پر مصرفی با امار شبه دار! " لطفا مطالعه بفرمایید
ناشناس
| Spain |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
سرانه مصرف برق ايران از ميانگين جهاني پايين تر است و برابر كشور افغانستان است
سري به سايت برق نيوز بزن و اين آمارها را نگاه كن و بعد مردم را به اسراف متهم كن مرد حسابي مردم در دماي 40 درجه سر ظهر كولر استفاده نكنند .كه آقايان مديران صنعت برق ميخواهند ميريت كنند
ناشناس
| - |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
اگر اینگونه است در دبی و کشورهای کویری منطقه ظاهرا هیچ استفاده ای از کولر گازی نمی شود البته ما تا آنحا که رفتیم و دیدیم خلاف این مطلب صادق است و همه جا کولر های گازی دارند....
ممنون از وصف واقعیت توضیح اینکه متاسفانه خیلی وقتها طبق برنامه اعلامی خودشان نیز عمل نمیکنند.
سلام .
اینقدر میگند افزایش نقدینگی . نبود پتانسیل سرمایه گذاری .
بیکاری و ....
از چابهار تا کرمان . مستعد مکان برای انرژی خورشیدی .
اما در عمل ۱۰۰ مگا وات هم تولید برق خورشیدی نداریم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
انرژی خورشیدی یکی از گرانترین و کم بازده ترین نوع استحصال انرژی است و فقط تاجران ذینفع آنرا تبلیغ می کنند یا کسانی که آگاهی کامل به موضوع ندارند.
مردم مقصر هستند. شکی نیست که این مردم مقصر هستند که مسئولان اینقدر ناکارامد هستند....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
بله معلومه که مردم مقصر هستند
مگه مسئولین رو از مریخ آوردن؟ همین مردم شدن مسئول!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۳
بله وقتی احساسی و از روی لجبازی رای بدهید همین میشه
مسئولان ما در روزهاي خوشي كه بايستي به فكر روزهاي ناخوشي مي بودند، گرفتار خواب غفلت شدند. امروز تاوان آن را مردم پرداخت مي كنند.
مسئولاني كه بايستي به فكر كاهش تلفات برق و افزايش راندمان از مراحل توليد تا مصرف، كه صرفاً در دست خود وزارت نيروست و مردم هيچگونه نقشي نميتوانند داشته باشند، اقدام جدي و مؤثر نكردند.
مسئولاني كه بايستي هزينه هاي جاري خود را در بخش وزارت نيرو كاهش مي دادند، نه تنها اقدامي نكردند بلكه شاهد افزايش آن هم شديم.
و ...
فعلا که مسئولان همچنان بر طبل ناکارامدی خودشون می کوبند و هر روز ی درد سر تازه درست میکنند..
این نشان از بی تدبیری دولت امید و تدبیر است
چرا که در زمان جنگ ما قطعی برق نداشتیم حال .......
این قصه خاموشی برق هم درست مث بالارفتن قیمت دلار شده اولش میان برق رو قطع میکنن که یواش یوش مردم عادت کنن بعدش دراینده که هر روز برق قطع شد نگن چرا برق میره تابستون که تمام شد پاییز بیاد باز هم یه بهونه دیگه برای کمبود برق دیکته میکنن به مردم
مسئولان نظارتي بايد وارد عمل شوند و بررسي دقيقي انجام شود خاموشي ها گسترده ممکن است براي ايجاد نارضايتي مردم است و كمبودي در كار نيست . همانند دوره احمدي نژاد - كه خاموشي گسترده اي داشتيم آقاي احمدي نژاد سرزده وارد وزارت نيرو شد در حالي كه وزير و معاوننانش در ماموريت بودند و موضوع را شخصاً بررسي كرد و با برخورد با معاون برق وقت و يركناري وي مشكل خاموشي ها براي چند سال برطرف شد .
من ساکن مشکین دشت هستم. دوبار تاحالا موتور کولر آبی قراضه ام سوخته است در این گرما به خدا پول کولر گاری هم نداریم که برق زیاد مصرف کنیم . مسوولان درک نمیکنند برای یکی مثل من آنهم با این وضعیت بی پولی و گرانی یعنی جه. اقایان اگر کاری برای ما نمی نوانید بکنید اقلا عذابمان را بیشتر نکنید .
اگر در کشورهای غربی این اتفاق بیافته مسولین را سریع برکنار میکنن
واقعا مردم دارند با استرس زندگی میکنند ،ولی کسی که از درد مردم خبر ندارد بیهوده گفتن از خطاهای مکرر مسئولین چه دردی را دوا میکند ؟کسی در این مملکت گوشش بدهکار نیست
مشکل بزرگ ملت ایران با دولت روحانی این است که متاسفانه حضرات از حقایق فشاراقتصادی کمرشکن براکثریت ملت غافل هستند چون خودشان باگرفتن حقوقهای نجومی در نازونعمت هستند ونمیدانند بازنشستگان زیرفشاراقتصادی کارد بهخ استخوانشان رسیده ودیگر توان مقاومت ندارند
جمهوری اسلامی ایران 3/5/1397
یعنی می خوام بدونم این مسئولین چه کار مثبتی انجام داده اند؟!!!
دولت تدبیر وامید سال 92 باتوجه به ناکارامدی تبدیل به دولت یاس وناامیدی نارضایتی گردیده ووقتی پس ازگذشت 5سال باوجود رفع تحریمها و افزایش قیمت نفت کوچکترین تغییری در وضعیت اقتصادی وخیم بازنشستگان بوجود نیاورده چه امیدی به چنین دولتی هست
باید به خدا پناه برد ازمسولین بی تدبیر و امید از وزیر بی نیرو ؟؟؟؟
توجه!
بهتر است فقط مناطقی که بیش از حد معمول مصرف برق دارند قطعی برق را تحمل کنند. این بهترین شیوه برای رسیدن به الگوی مصرف مناسب است.
بترسند از روزیکه مردم بفهمند درون برخی چیست.
قطعی برق بیشتر مواقع طبق برنامه نیست. هم چنین مصرف برق مردم نسبت به استانداردهای جهانی کمتر.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس