بازدید 3767

آسمان شامگاهی ۷ و ۸ مرداد شهاب‌باران می‌شود

کد خبر: ۸۱۹۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۰ 24 July 2018

دو روز بعد از طولانی‌ترین ماه‌گرفتگی قرن بیست‌ویکم آسمان شامگاه‌های روزهای ۷ و ۸ مرداد شاهد دو بارش شهابی است، ولی به دلیل درخشندگی ماه در این شب‌ها امکان رصد این دو پدیده در آسمان شهرها نخواهد بود.

به گزارش ایسنا، خسرو جعفری‌زاده، محقق حوزه نجوم، با بیان اینکه در روزهای ۷ و ۸ مرداد ماه بارش‌های شهابی "آلفا جدی" و "دلتای دلوی" را خواهیم داشت، اظهار کرد: در این روزها بارش‌های شهابی "آلفای جدی" و "دلتای دلوی" به اوج بارش‌ها می‌رسند، ولی رصد این دو پدیده نجومی به راحتی صورت نمی‌گیرد.

وی دلیل این امر را وجود ماه در آسمان دانست و یادآور شد: در روز ۷ مرداد ماه بارش شهابی "آلفا جدی" به اوج بارش خواهد رسید و ZHR (میزان بارش ساعتی سمت‌الراسی) آن ۵ است.

جعفری‌زاده، آذرگوی‌های بارش آلفا جدی را دارای درخشندگی زیادی دانست و یادآور شد: این بارش در ۴ درجه ستاره "آلفا جدی" است و در این پدیده در ساعت ۱۹ و ۵۲ دقیقه به وقت جهانی (ساعت ۲۴ به وقت ایران) به اوج بارش خود می‌رسد.

به گفته این فعال حوزه نجومی، سرعت وارد شدن شهاب‌ها به جو زمین ۲۲ کیلومتر بر ثانیه است، ولی شهاب‌های این بارش درخشندگی مناسبی دارند.

جعفری‌زاده با تاکید بر اینکه بارش‌های شهابی معمولا بازمانده یک دنباله‌داری است که حداقل یک بار به سمت خورشید آمده است، اظهار کرد: بارش شهابی آلفا جدی از بازمانده دنباله‌دار honda-mrkos-pajdusakova / p که به نام P‌ هوندا معروف شده، است. این دنباله‌دار به راحتی قابل رصد نیست، ولی با محاسبات انجام شده مدار این دنباله‌دار با مدار این بارش مطابقت دارد.

به گفته وی، بارش شهابی آلفا جدی از ۲۰ تیر تا ۱۹ مردادماه فعال است، ولی اوج این بارش در روز ۷ مردادماه است.

جعفری‌زاده ادامه داد: در فردای آن روز، در روز ۸ مرداد شاهد اوج بارش شهابی "دلتای دلوی" خواهیم بود و ZHR آن نیز ۱۶ شهاب است.

این محقق حوزه نجوم این بارش شهابی را بازمانده دنباله‌داری به نام ۹۶P/Machholz دانست و گفت: از این رو زمانی که زمین در توده بازمانده از این دنباله‌دار قرار می‌گیرد، موجب این شهاب باران می‌شود.

جعفری‌زاده ادامه داد: این پدیده در ساعت ۲۱ و ۳۴ دقیقه روز ۸ مرداد رخ می‌دهد و شهاب‌های این بارش نیز نورانی هستند، ولی تعداد آنها کم است.

به گفته وی، کانون این شهاب ‌باران در صورت فلکی دلو در نزدیکی ستاره دلتا- دلو واقع شده، به همین دلیل آن را بارش شهابی دلتا-دلوی می‌نامند.

وی با بیان اینکه در روزهای ۷ و ۸ مرداد، آسمان شب در وضعیت مناسب برای رصد این بارش‌های شهابی نیست، یادآور شد: این دو پدیده نجومی دو روز بعد از ماه گرفتگی شامگاه جمعه ۵ مرداد ماه رخ می‌دهد و در آسمان آن شب‌ها شاهد حضور ماه با فاز ۸۰ درصد هستیم، از این رو این دو پدیده‌ با وجود آلودگی نوری،‌ در شهرها قابل رؤیت نخواهد بود.

جعفری‌زاده بهترین نقاط برای رصد این بارش‌های شهابی را در مناطق خارج شهر و به دور از آلودگی نوری عنوان کرد و ادامه داد: بسیاری از مردم تصور می‌کنند برای رصد بارش‌های شهابی نیاز به تلسکوپ دارند که این تصور صحیحی نیست و با چشم غیر مسلح می‌توانند آذرگوی‌های این دور بارش را ببینند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان