بازدید 9854
۷
بنا بر آمارهای بانک مرکزی، خروج سرمایه از کشور در سال ۹۶ شدت گرفت؛

ایرانیان برای سرمایه گذاری علاقه‌ای به ایران ندارند/ تحریم داخلی روحانی مؤثر‌تر از تحریم‌های ترامپ

پس از اجرای برجام و رفت و آمد هیأت های خارجی، همگان منتظر بودند تا سیل سرمایه های خارجی به ایران سرازیر شود؛ اما با گذشت زمان، نه تنها خبری از ورود سرمایه نشد، بلکه به علت بی ثباتی در اقتصاد ایران، خروج سرمایه از کشور نیز شدت گرفت تا آنجا که خالص حساب سرمایه، سال به سال منفی تر شد. گزارش های اخیر بانک مرکزی نشان می دهد، خالص حساب سرمایه در سال 96 به منفی 19.3 میلیارد دلار رسیده است.
کد خبر: ۸۱۶۶۳۴
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۴ 15 July 2018

ایرانیان برای سرمایه گزاری علاقه‌ای به ایران ندارند/ تحریم داخلی روحانی موثر‌تر از تحریم‌های ترامپپس از اجرای برجام و رفت و آمد هیأت های خارجی، همگان منتظر بودند تا سیل سرمایه های خارجی به ایران سرازیر شود؛ اما با گذشت زمان، نه تنها خبری از ورود سرمایه نشد، بلکه به علت بی ثباتی در اقتصاد ایران، خروج سرمایه از کشور نیز شدت گرفت تا آنجا که خالص حساب سرمایه، سال به سال منفی تر شد. گزارش های اخیر بانک مرکزی نشان می دهد، خالص حساب سرمایه در سال 96 به منفی 19.3 میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ امروزه بسیاری از کشورهای جهان، به دلیل کافی نبودن منابع داخلی شان جهت سرمایه گذاری، تمایل دارند تا سرمایه های خارجی را جذب کنند و از این سرمایه ها در راستای افزایش میزان تولید و رشد اقتصادی بهره ببرند. ایران نیز از این قاعده مستثنا نبوده و نیست.

پس از اجرا شدن برجام، هیأت های خارجی بسیاری به ایران آمدند و برای ورود به اقتصاد ایران با مسئولین کشور وارد مذاکره شدند. برخی از این مذاکرات منجر به عقد قرارداد شد، ولی بسیاری از این مذاکرات هم بی نتیجه ماند. در ابتدا و در دولت یازدهم، مسئولین ایران خودرو توانستند قراردادی را در قالب قرارداد مشارکت با شرکت پژوی فرانسه منعقد کنند. همچنین شرکت توتال نیز قراردادی برای بهره برداری از فاز 11 پارس جنوبی در قالب قرارداد واگذاری امتیاز با ایران امضا کرد. با سر کار آمدن دولت دوازدهم روند جذب سرمایه های خارجی با امضای چندین و چند قرارداد برای دریافت خطوط اعتباری از بانک های مختلف ادامه پیدا کرد.

در این سال ها دولتمردان ما آن قدر سرگرم جذب و ورود سرمایه به کشور بودند که از حفاظت از سرمایه های داخلی و ممانعت از خروج آن ها از کشور غافل شدند به طوری که آمارها نشان می دهند، خروج سرمایه از کشور در پنج سال اخیر، رشد چشمگیری را داشته است.

نمودار زیر نشان دهنده وضعیت خالص حساب سرمایه در پنج سال اخیر است. همان گونه که از نمودار پیداست در پنج سال اخیر به جز سال 93، خالص حساب سرمایه همواره منفی بوده است.

در سال 1392 خالص حساب سرمایه منفی 9.3 میلیارد دلار بوده است. منفی بودن حساب خالص سرمایه نشان از آن دارد که خروج سرمایه بیشتر از ورود سرمایه به کشور بوده است. اوضاع خالص حساب سرمایه در سال 1393 بهتر شده و رقم خالص حساب سرمایه در این سال به 0.5 میلیارد دلار افزایش یافته است. در سال 1394 دوباره خالص حساب سرمایه به فاز منفی وارد شده و به منفی 2.5 میلیارد دلار رسیده است. در سال 95 که همگان به دنبال آثار اجرایی شدن برجام و ورود سرمایه های خارجی به کشور و مثبت شدن خالص حساب سرمایه بوده اند، اوضاع بدتر نیز شده و این حساب به منفی 18.3 میلیارد دلار تنزل یافته است. در سال 96 نیز با بی ثبات تر شدن اوضاع اقتصادی ایران، خالص حساب سرمایه به منفی 19.3 میلیارد دلار رسیده است و این نشان می دهد که در سال 96 خروج سرمایه از کشور از ورود سرمایه به کشور به شدت پیشی گرفته است.

ایرانیان برای سرمایه گزاری علاقه‌ای به ایران ندارند/ تحریم داخلی روحانی موثر‌تر از تحریم‌های ترامپ

این نمودار نشان می دهد، دولتمردان بهتر است به جای آنکه تمام تلاش خود را بر ورود سرمایه به ایران متمرکز کنند، تلاش نمایند تا شرایطی را فراهم آورند که سرمایه های کنونی از کشور خارج نشود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۶
انتشار یافته: ۷
نیاز به سرمایه گذاری نیست واردات کالاهلی بنجل خارجی به اندازه کافی هست سودش بیشتراز سرمایه گذاری هست .
تابناک تحلیلهای قشنگ مییده
مردم نظرات قشنگتری میدن ....در کل کار تابناک عالیه.
در پسابرجام ، میزان سرمایه گذاری خارجی ۲۰ درصد کاهش یافت!!!
وقتی میگیم خسارت محض ، اقایون رگ گردنشون متورم میشه..
سلام این
اگر مبتنی بر حساب سرمایه و بر لساس ترازنامه استاندارد شماره ۴ باشه
به معنای خروج سرمایه نیست
با این فساد میشه سرمایه گذاری کرد؟
وقتی که سالهاست که درس وطن پرستی را از همان بدو طفولیت نخوانده اند، خواستی به ایران علاقه مند باشند؟!
سرمایه به دنبال بازدهی است و جایی می رود که بازدهی بالاتری داشته باشد در ایران دخالتهای مدیران ناکارامد دولتی بزرگترین خطر برای سرمایه ها است که مصداقهای زیادی را می توان نام برد مثل 1- قیمت گزاری دولتی بدون توجه به بازده سرمایه 2- تغییرات قوانین و تفسیرهایی که همیشه به ضرر بخش خصوصی و بازدهی سرمایه است
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر