بازدید 9794
۲
پیمانه اقتصادی؛

از «جزئیات تغییر قیمتی اقلام خوراکی در خردادماه» تا «واکنش نماینده ایران در اوپک به توییت جدید ترامپ»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس تهران با فارس دوباره سبزپوش شد، بازار سکه و ارز هفته را با روند کاهشی آغاز کرد، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تحریم‌ ایران قیمت نفت را افزایش می‌دهد، کاهش ۵.۵ درصدی قیمت جهانی طلا، رشد تورم تولیدکننده شتاب گرفت، اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شد، فرصت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کاهش یافت و تعیین تکلیف تعرفه‌ خودرو در آمریکا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹ 01 July 2018

از «جزئیات تغییر قیمتی اقلام خوراکی در خردادماه» تا «واکنش نماینده ایران در اوپک به توییت جدید ترامپ»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص بورس تهران با فارس دوباره سبزپوش شد، بازار سکه و ارز هفته را با روند کاهشی آغاز کرد، رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تحریم‌ ایران قیمت نفت را افزایش می‌دهد، کاهش ۵.۵ درصدی قیمت جهانی طلا، رشد تورم تولیدکننده شتاب گرفت، اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شد، فرصت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کاهش یافت و تعیین تکلیف تعرفه‌ خودرو در آمریکا را در بر دارد.

شاخص بورس تهران با فارس دوباره سبزپوش شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز شنبه، با افزایش 203 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 111 هزار و 528 واحد رسید. تالار شیشه‌ای در اولین روز کاری هفته، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی ـ ارزشی) با افزایش 62 واحدی معادل 0.18 درصد به رقم 34 هزار و 40 واحد رسید. شاخص کل هم وزن، با رشد 43 معادل 0.23 درصد، عدد 18 هزار و 747 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 31 واحدی معادل 0.23 درصد به رقم 13 هزار و 548 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 42 واحد افزایش معادل 0.03درصد را رقم زد و به سطح 122 هزار و 523 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 2 واحد افزایش معادل 0.00 درصد به رقم 81 هزار و 657 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 1182 واحد کاهش معادل 0.53 درصد همراه بود و عدد 224 هزار و 542 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 132 واحد افزایش، بیشترین نقش را در سبزپوشی دوباره شاخص کل بورس داشت.

از «جزئیات تغییر قیمتی اقلام خوراکی در خردادماه» تا «واکنش نماینده ایران در اوپک به توییت جدید ترامپ»

بازار سکه و ارز هفته را با روند کاهشی آغاز کرد

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با کاهش ۱۲۵ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز پنج شنبه، به قیمت ۲,۷۲۵,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین نرخ سکه تمام طرح جدید، در اولین روز هفته، ۲,۸۶۲,۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز پنج شنبه، ۵۷ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان‌تر است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افت ۶۰ هزار تومانی به رقم ۱,۴۳۰,۰۰۰ تومان رسید و ربع سکه بهار آزادی نیز ۷۵۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که این رقم نسبت به روز پنجشنبه، ۵۰ هزار تومان ارزان‌تر محاسبه شد. همچنین هر سکه یک گرمی نیز با افت یک هزار تومان به رقم ۴۲۴ هزار تومان رسید. همچنین در کانال ۷۹۰۰ تومان معامله شد و یورو با افت ۳۱۷ تومانی به رقم ۹۳۰۰ تومان و هر پوند انگلیس نیز با کاهش ۳۴۹ تومانی به رقم ۱۰۵۰۰ تومان رسید. هر درهم امارات نیز به عنوان ارز اثرگذاری بر نرخ دلار آمریکا در بازار داخلی، به افت ۷۵ تومان نسبت به پایان هفته گذشته، به قیمت ۲۱۷۰ تومان معامله شد.

جزئیات تغییر قیمتی اقلام خوراکی در خردادماه

مرکز آمار ایران متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری در خردادماه را اعلام کرد که بر اساس نتایج به دست آمده در خرداد ۹۷، بیشترین افزایش قیمت در ماه جاری نسبت به اردیبهشت، مربوط به اقلام «پرتقال محصول داخل» با ٣٤.٩ درصد افزایش، «سیب درختی زرد» با ٢٦.٢ درصد افزایش و «گوجه فرنگی» با ١٤.٠ درصد افزایش بوده است.

از «جزئیات تغییر قیمتی اقلام خوراکی در خردادماه» تا «واکنش نماینده ایران در اوپک به توییت جدید ترامپ»

رشد دسته‌جمعی «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با رشد 6/ 2 درصدی به قیمت 67 هزار و 906 تومان معامله شدند. با وجود لمس سقف 70 هزار تومانی «تسه»ها در روزهای پایانی خرداد، از ابتدای تیر با شکسته شدن حمایت کف 70 هزار تومانی، مجددا اوراق به میانگین خرداد نزدیک شد. اما روز گذشته در هفته دوم فصل اوج تقاضای مسکن (تابستان) رشد دسته‌جمعی «تسه»ها رقم خورد. با وجود گزارش بانک مرکزی از افت ۱/ ۲۲ درصدی تعداد معاملات مسکن در خرداد نسبت به اردیبهشت، رشد ۴/ ۵ درصدی «تسه»ها رقم خورد. قیمت مسکن پس از جهش ۸/ ۸ درصدی در اردیبهشت، در خرداد رشد ۹/ ۸ درصدی را ثبت کرد. به این ترتیب رشد ماهانه ۸/ ۴۵ درصدی نسبت به سال گذشته ثبت شد. جهش قیمت نهاده‌های تولید ساختمان، ورود نقدینگی و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری مسکن با جهش قیمت مسکن، بر تقاضای مصرفی مسکن فشار می‌آورد.

آمریکا بالاخره اذعان کرد: تحریم‌ ایران قیمت نفت را افزایش می‌دهد

بر اساس گزارش اسپوتنیک، ریک پری وزیر انرژی آمریکا گفته است: هرچند قیمت نفت در بازار جهانی پس از کلید خوردن اعمال تحریم‌ها علیه ایران افزایش می‌یابد، آمریکا قصد ندارد عرضه نفت به بازار جهانی را افزایش دهد، چون مطمئن است روسیه و عربستان جای خالی نفت ایران را پر می‌کنند. پری که در کنفرانس جهانی گاز در واشنگتن سخن می‌گفت ادامه داد:‌ ذخایر نفتی استراتژیک که آمریکا برای مواقع ضروری به میزان کافی وجود دارند؛ بنابراین، من توصیه نمی‌کنم که عرضه نفت به بازار جهانی از سوی آمریکا افزایش یابد و فکر می‌کنم ترامپ نیز همین نظر را داشته باشد. وی ادامه داد‌:‌ما به این مسئله به عنوان فرصتی برای اعضای اوپک در راستای پر کردن شکاف ناشی از کاهش صادرات نفت ایران نگاه می‌کنیم.

کاهش ۵.۵ درصدی قیمت جهانی طلا

تازه ترین آمارهای اقتصادی نشان می دهد که نرخ تورم آمریکا طی ماه می به هدف فدرال رزرو آمریکا یعنی ۲ درصد دست یافته است. قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی در پایان مبادلات روز جمعه با ۳.۵۰ دلار افزایش به بیش از ۱۲۵۴ دلار رسیده استقیمت طلا روز پنجشنبه تا ۱۲۵۱ دلار کاهش یافته بود که این پایین ترین قیمت از ۱۳ دسامبر به شمار می رودقیمت طلا در هفته گذشته با کاهش ۱.۳ درصدی روبه رو شده و در ماه ژوئن نیز بیش از ۳.۸ درصد کاهش یافت. قیمت این فلز گرانبها در سه ماه دوم امسال نیز عملکرد نامطلوبی داشته و بیش از ۵.۵ درصد کاهش داشته است.

رشد تورم تولیدکننده شتاب گرفت

بر اساس اعلام بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ایران در دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به خرداد ماه ۱۳۹۶ به‌میزان ۱۲.۰ درصد افزایش یافته است. شاخص بهای تولیدکننده در ایران براساس سال پایه ۱۰۰=۱۳۹۰ در خرداد ماه ۱۳۹۷، به عدد ۲۷۷.۳ رسید که نسبت به ماه قبل ۲.۲ درصد افزایش داشته استاین شاخص در خرداد ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

خرید تضمینی ۴.۱ میلیون تن گندم

مجری طرح گندم در وزارت جهاد کشاورزی در مورد آخرین وضعیت خرید تضمینی گندم خاطرنشان کرد: طبق آخرین آمار موجود تا این لحظه 4 میلیون و 100 هزار تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 600 هزار تن کاهش داشته است. وی ارزش گندم خریداری‌شده را 5 هزار و 432 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: وضعیت مزارع از جهت افزایش کیفیت گندم مانند میزان پروتئین و وزن در هزار دانه، امسال مطلوب‌تر است و مشکلی از لحاظ آفت‌هایی مانند سن گندم نداشته‌ایم؛ چراکه برنامه‌های ویژه‌ای در این حوزه اجرا کرده‌ایم.

تعیین تکلیف تعرفه‌ خودرو در آمریکا

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کرد ظرف هفته‌های آتی در خصوص اعمال تعرفه بر واردات خودرو از اتحادیه اروپا و دیگر کشورها تصمیم‌گیری خواهد کرد. به گزارش رویترز ترامپ اعلام کرده است، بررسی‌های دولت در خصوص اعمال تعرفه مضاعف بر واردات خودرو ظرف سه تا چهار هفته آتی به پایان می‌رسد و تصمیم نهایی در این مورد گرفته خواهد شد. بررسی لزوم اعمال تعرفه‌ بر واردات خودرو نسبت به موارد مشابه با سرعت بیشتری در حال پیگیری است و با وجود آنکه وزارت بازرگانی قانونا ۲۷۰ روز برای اعلام نتیجه به رئیس‌جمهور فرصت دارد، پیش‌بینی می‌شود این بار در کمتر از دو ماه نتیجه نهایی را اعلام کند. به نقل از دنیای اقتصاد، فعالان صنعت خودرو طی روزهای گذشته دیدگاه‌های خود را در خصوص این موضوع رسما به مراجع ذی‌صلاح ارائه کرده‌اند و جلسات هم‌اندیشی متعددی با مشارکت نمایندگان خودروسازان و مقامات وزارت بازرگانی برگزار شده است.

اسقاط خودروهای فرسوده متوقف شد

عضو هیأت مدیره انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروی فرسوده از متوقف شدن فرایند اسقاط خودروهای فرسوده به دنبال ممنوعیت واردات خودرو خبر داد. مصطفی جودی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: روال اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده این بود که واردکنندگان خودرو با توجه به حجم موتور خودروهای وارداتی، موظف به خرید گواهی اسقاط و از رده خارج کردن تعدادی خودروی فرسوده بودند. وی ادامه داد: در این شرایط تعداد زیادی گواهی اسقاط روی دست مراکز اسقاط خودرو مانده که خریداری ندارد.

خط لوله گاز روسیه‌_آلمان بی‌دردسر انجام می‌شود

وزارت اقتصاد آلمان اعلام کرد: آمریکا اطمینان داده است، هیچ گونه اقدامی علیه طرح اجرای خط لوله انتقال گاز از روسیه به آلمان انجام ندهد. پیشتر واشنگتن با اجرای این خط لوله مخالفت کرده بود و اعلام کرد: شرکت‌های اروپایی دخیل در اجرای این پروژه را تحریم خواهد کرد. این خط لوله که بخش قابل توجهی از ‌آن توسط شرکت گاز پروم روسیه انجام می‌شود باهمکاری شرکت‌های یونیپر و وینترشل، آلمان و MG فرانسه، رویال داچ‌شل انگلیسی هلندی و OMW اتریش اجرا خواهد شد. آمریکا مدعی است اجرای این خط لوله که گاز رورسیه را به آلمان می‌رساند امنیت و ثبات انرژی اروپا را به خطر می‌اندازد.

فرصت بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی به ۲ ماه کاهش یافت

معاون اول رییس جمهور در ابلاغیه ای به دستگاه های اجرایی در خصوص مصوبه دولت برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز، مدت زمان بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور توسط صادرکنندگان کالا را از شش ماه به دوماه تغییر داد. متن کامل ابلاغیه

واکنش نماینده ایران در اوپک به توییت جدید ترامپ

نماینده ایران در هیأ ت عامل اوپک در واکنش به توئیت جدید ترامپ و پذیرش آن از سوی سعودی‌ها گفت: صرفنظر از این‌که چنین ظرفیتی در عربستان نیست، این در خواست به معنای دستور خروج این کشور از اوپک است. حسین کاظم‌پور اردبیلی در ادامه به خبرنگار شانا گفت: پانزده عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) هفته گذشته (یکم تیرماه) در صدو هفتاد و چهارمین نشست عادی این سازمان در وین تصمیم گرفتند توافق پیشین خود مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای و رساندن سقف تولید به ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه حفظ کنند و تنها از مقدار کاهش تولید بیش از تعهد خود بکاهند و پایبندی خود به سقف تولید را به ۱۰۰ درصد برسانند. پیرو این توافق، تولیدکنندگان غیر عضو اوپک نیز بر توافق خود مبنی بر کاهش روزانه ۶۰۰ هزار بشکه‌ای و پایبندی ۱۰۰ درصد به سقف تولید تعیین شده، تاکید کردند. رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه، دهم تیرماه، در حساب توئیتری خود جمله‌ای با این عنوان  منتشر کرد که من با ملک سلمان درباره نیاز به افزایش تولید نفت خام در پی شرایط ناپایدار در ایران و ونزوئلا صحبت کرده‌ام و او با این پیشنهاد موافقت کرده است که احتمال می‌رود رقم این افزایش ۲ میلیون بشکه در روز باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲
کاش به افزایش قیمت سیگار و مواد دخانی هم اشاره میکردید. از دو روز پیش ، تمام سیگارهای موجود در بازار تقریبا دو برابر شدند. تنها چیزی که از درامدم برای خودم مصرف میکردم همین سیگار بود که همون رو هم دیگه نمیتونم بکشم.
بزودي انفجار قيمت در مواد خوراكي .تا فرصت داريد با اين قيمت ها بخوريد و از زندگي لذت ببريد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان