بازدید 3334

برنامه وزارت نیرو برای پرمصرف‌های آب و برق

کد خبر: ۸۱۱۵۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴ 26 June 2018

وزیر نیرو اعلام کرد: ما در نظر داریم که تعرفه مناسبی را برای پرمصرف‌های آب و برق به دولت ارائه کنیم تا به این ترتیب از مصرف فراوان این دو منبع جلوگیری کنیم و در واقع به نحوی عمل کنیم که به خاطر پرمصرف بودن همه برق نیروگاه‌ها وارد چرخه مصرف نشود.

به گزارش ایسنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو صبح امروز در نشست خبری سخنگوی دولت که با حضور وی و وزیر اقتصاد برگزار شد، با بیان اینکه اگر عزم ملی و جمعی داشته باشیم با تشکیل کارگروه ملی سازگاری با کم آبی می‌پذیریم که موضوع آب ساده است و نباید آن را به بخش‌های مختلف تقسیم کرد، گفت:‌ این موضوع یک موضوع واحد است و باید تصمیم جمعی برای آن گرفت و ما نیز در نظر داریم که با تشکیل این کارگروه ملی بحث سازگاری با کم آبی را پیگیری کنیم و فضا را به آن سمت ببریم.

وی افزود: خوشبختانه گام‌های اولیه را به درستی برداشته‌ایم و این موضوع ادامه پیدا خواهد کرد و همچنین درباره تولید برق نیز باید بگویم که ما پنج هزار مگا وات کمبود تولید برق داریم و اگر بخواهیم به همین شکل مصرف را ادامه دهیم قهرا با خاموشی در کشور مواجه خواهیم بود که نباید اجازه دهیم به این سمت حرکتی انجام شود.

وزیر نیرو با اشاره به گزارشی که وزارتخانه متبوع خود در ابتدای سال جاری در دولت به رییس‌جمهوری ارائه کرده است، گفت: با تاکید رییس‌جمهوری گزارشی را تدوین کردیم و اوایل امسال آن را در دولت قرائت کردیم که طی آن مشخص شد از 1157 شهر کشور حدود 334 شهر در شرایط تنش آبی قرار دارند و بعد از قرائت این گزارش با دستور رییس‌جمهوری کار برای بهبود وضعیت این شهرها با همکاری سازمان برنامه و بودجه آغاز شد و بودجه‌ای نیز برای انجام پروژه‌های مختلف در زمینه اصلاح وضعیت آب در شهرها و روستاها اختصاص داده شد که در مجموع به انجام چهار طرح با بودجه‌هایی به ترتیب 432 میلیارد تومانی، 80 میلیارد تومانی، 200 میلیارد تومانی، 288 میلیارد تومانی انجامید و قرار است که مجموع این چهار طرح در 195 پروژه و در 270 شهر اجرایی شود.

اردکانیان با بیان اینکه از امسال در نظر داریم تا برنامه‌ای برای مدیریت و کاهش مصرف برق آغاز کنیم، اظهار کرد: این برنامه از سازمان‌ها، ادارات و دفاتر دولتی آغاز می‌شود، بخصوص که آنان حجم قابل توجهی از مصرف برق را هم به خود اختصاص می‌دهند و می‌خواهیم با اجرای این طرح از مصرف بی‌رویه جلوگیری کنیم و با مانیتورینگی که در همه کشور انجام می‌دهیم برق سازمان‌هایی که در مصرف برق آن هم در ساعات پیک مصرف استانداردها را رعایت نکنند، قطع خواهد شد.

وی تاکید کرد: همچنین تعرفه مناسبی را برای پرمصرف‌های آب و برق به دولت ارائه می‌کنیم تا به این ترتیب از مصرف فراوان برق و آب نیز به نحوی جلوگیری کنیم. در واقع ما می‌خواهیم به نحوی عمل کنیم که به خاطر پرمصرف بودن، همه برق نیروگاه‌ها وارد چرخه مصرف نشود بخصوص که این رویه، رویه درستی هم نیست.

اردکانیان در پاسخ به این پرسش که دولت چه برنامه‌هایی برای طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی دارد؟ بیان کرد: عدم تعادل منابع آب‌های زیرزمینی مهم‌تر از خشکسالی‌ها و کم بارشی‌ها است چون آب‌های سطحی دیده می‌شوند حساسیت بیشتری را برانگیخته می‌کنند اما منابع زیرزمینی چون در مقابل دیدگان نیست، حساس‌تر می‌شود. طرح تعادل‌بخشی در آب‌های زیرزمینی در دستور کار دولت است اما مشکل محدودیت منابع وجود دارد که با سازمان برنامه در حال بررسی هستیم تا این مشکل حل شود. مشکل افت منابع آب‌های زیرزمینی صرفا با بستن چاه‌ها حل نمی‌شود، باید چاره‌جویی‌های مختلفی داشته باشیم مثلا به استان‌ها تفویض اختیار بدهیم تا آنها با حفظ معیشت مردمی که از این چاه‌ها بهره می‌بردند، بهره‌برداری را به سمت‌های دیگر از جمله صنعت سوق دهند.

وزیر نیرو در پاسخ به این پرسش که اقدامات این وزارتخانه در زمینه تامین آب شرب در استان خوزستان و شهرهای خرمشهر و آبادان چگونه بوده است؟ اظهار کرد: اولا باید بگوییم که تمام استان خوزستان و کرمانشاه با این معضل روبرو نیستند؛ چرا که از شهرها و روستاهای بسیاری تشکیل می‌شوند، ولی همه آنان مشکل آب شرب ندارند، اما به هر حال استان خوزستان تحت تاثیر کم بارشی امسال بوده است و خیلی کمتر از آن استان کرمانشاه نیز با این موضوع مواجه شده است اما خوشبختانه در حال حاضر کیفیت آب شهرهایی که با این مشکل مواجه بودند بهتر شده است و طرح آبرسانی غدیر را هم دنبال می‌کنیم که طی آن بتوانیم آبی با کیفیت بهتر به این شهرها برسانیم که تا 15 تیرماه نیز این طرح به بهره‌برداری خواهد رسید و مشکل آب خرمشهر و آبادان حل خواهد شد و شهروندان این خطه آب با کیفیت خواهند نوشید.

وی ادامه داد: اما موضوع کم بارشی و کمبود آب کسانی را در خارج از کشور به هوس انداخته که التهاباتی را در کشور سازمان دهند که یکی از آنها شکل دادن به بحث فروش آب و صادرات آن به کشورها اطراف ایران است در حالیکه هیچ قصدی برای انتقال و فروش آب به هیچ کشوری وجود ندارد و چنین کاری انجام نمی‌شود.

اردکانیان تصریح کرد: اصلی‌ترین فردی که در اوایل دهه 80 شمسی و آن زمانی که این موضوع مطرح شده بود با آن مقابله کرد و همه تمهیدات لازم را انجام داد تا از انتقال آب به کشور کویت جلوگیری کند معاون وزیر بود و امروز از بد حادثه برای کسانی که دنبال چنین مسائلی هستند وزیر نیروست پس این وزارتخانه آمادگی لازم را دارد که با چنین بحث‌هایی مقابله کند و قطعا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وزیر نیرو در پاسخ به پرسشی در مورد برنامه‌های دولت برای مقابله با فرونشست دشت‌ها، بیان کرد: ما رفتارهای صحیح و مناسبی در استفاده از منابع زیست محیطی نداشتیم و رفتار ما باید تصحیح شود. کارگروه ملی سازگاری با کم آبی برنامه‌های وزارتخانه‌های نیرو، کشاورزی، صنعت، کشور و سازمان برنامه و بودجه و محیط زیست را در دست بررسی دارد. به صورت منظم جلسات دو هفته یک بار هم برگزار می‌شود و کمیته‌های استانی این کارگروه نیز با مسئولیت استانداران تشکیل می‌شود. مساله فرونشست در دستور کار است و ما باید رفتار خود را در این زمینه تصحیح کنیم. جامعه مصرف‌کننده، تولیدکننده، ناظر و مجری همه باید کمک کنند. زیربنای تصحیح رفتارها هم آگاهی‌رسانی است. هر نوع بدرفتاری ما با طبیعت بی‌پاسخ نخواهد ماند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس