بازدید 8808
پروانه سلحشوری در گفت وگو با «تابناک»؛

انتظار این است،به جای برخورد با گزارش دهندگان،با عاملان جرم برخورد کنند

روز جمعه، مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه اهل تسنن شهرستان ایرانشهر در خطبه‌های نماز عید فطر، از ربایش ۴۱ دختر در این شهرستان و تجاوز به آنها خبر داد و به دنبال آن انتشار این خبر، با واکنش‌های گسترده در رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه شد و پس از آن مقامات امنیتی و قضایی ایران، جزئیات دیگری از این رخداد را اعلام کردند.
کد خبر: ۸۰۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۵ 19 June 2018

انتظار این است، کارگزاران قانون به جای برخورد با گزارش دهندگان، با عاملان جرم برخورد کنندجمعه گذشته، مولوی محمد طیب ملازهی، امام جمعه مسجد جامع نور ایرانشهر برای اولین بار در خطبه‌های نماز عید فطر و در حضور مقامات این شهرستان از جمله فرماندار سخن به میان آورد و به حادثه تجاوز به شماری از دختران ایرانشهر پرداخت.

متن پیاده شده‌ی بخشی از این ویدیو به شرح زیر است؛

«دختری که از سر کار برگشته به منزل، داخل کوچه که رسیده ماشینی آمده داخل کوچه جلویش را گرفتند و به زور سوارش کردند در ماه رمضان. همسایه‌ها تا جنبیدند ماشین رفته و تا غروب این خواهر مسلمان در دست این گرگ‌ها بوده است. بعد آوردند رساندنش منزل! پدرش دیروز آمده بود زار زار گریه می‌کرد. می‌گفت: زمین دهن باز می‌کرد من و بچه‌ها و خانواده‌ام می‌رفتیم ولی این ننگ به دامان ما نمی‌افتاد... تا دیشب عشاء که دوستان خبر آوردند یکی از این اوباش‌ها گیر افتاده است. انشالله بقیه هم گیر می‌افتند. تا دیشب که اعتراف کرده است. باور نمی‌کنید اصلا مغز سرم سوت کشید. اعتراف کرده به ۴۱ خواهر مسلمان این‌ها تجاوز کردند....یکی از این اوباش‌ها فرار کرده جایی رفته است دیشب من گیرش آوردم با تلفن از یک جایی! گفتم تو چاه مانده خودت رو میای معرفی می‌کنی اگر معرفی نکردی تا قله قاف هم بری ما گیرت می آوریم... حتی یک تعدادی حاضر نشدند بیایند دادگاه فقط دو سه نفر الان آمدند... این‌ها یک تیمی هستند، الحمدالله شناسایی شدند.»

به گزارش «تابناک»؛ انتشار این فیلمی از این سخنرانی در رسانه‌های محلی و سپس رسانه‌های کشوری، موجی از واکنش‌ها را به همراه داشت، به گونه ای که پس از آن مقامات امنیتی و قضایی ایران جزییات دیگری از این رخداد را اعلام کردند.

اما در میان این واکنش ها، اظهارات عجیب حجت‌الاسلام منتظری، دادستان کل کشور بود که ضمن تکذیب ادعای مطروحه مبنی بر تجاوز به تعدادی از بانوان در شهرستان ایرانشهر از پیگیری این موضوع در دادستانی کل و مراجع قضایی استان سیستان و بلوچستان خبر داد و اظهار کرد: مطابق اعلام مقامات قضایی محلی و دادستانی مرکز استان سیستان و بلوچستان و بررسی‌هایی که بنده کردم، موضوع به این ترتیبی که مطرح شده تکذیب می‌شود.

منتظری از ادامه بررسی‌ها و پیگیری ویژه دادستانی کل در مورد این موضوع خبر داد و با بیان اینکه دستگاه قضایی در دفاع از حریم و نوامیس مردم تکلیف قانونی خود را انجام می‌دهد، گفت: قطعا این ماجرا به این کیفیتی که مطرح شده، نیست و دروغ محض است و منبع این خبر را نیز تحت تعقیب قرار خواهیم داد که البته مقدمات آن نیز فراهم شده است.

پروانه سلحشوری، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: کمیسیون فرهنگی جدی پیگیر این ماجراست و می تواند اقدامات متفاوتی را در این خصوص انجام دهد. حتما از وزیر کشور می خواهیم که موضوع را بررسی کند. از دادستانی و داگستری هم گلایه های جدی داریم.

وی گفت: زمانی که امام جمعه یک شهر از تریبون رسمی مسائل را مطرح می کند، حتما اتفاقی افتاده؛پس باید با عاملان این قضیه و کسانی که مسبب این کار شده اند، برخورد کرد، نه با کسی که این موضوع را گزارش داده و نه با خانواده های آزرده.

چیزی که مایه نگرانی ماست،این که خانواده ها احساس می کنند چون آبرویشان رفته، اولا شکایت نکنند و دوم آنکه ممکن است جان فرزندانشان در خطر باشد، یعنی برای حفظ آبروی خود ممکن است به خود قربانی آسیب برسانند که خیلی خطرناک است.

وی ادامه داد: باید دقت شود که این گونه کارها آسیب ها و جنبه های متفاوتی دارد؛ اولین آن بالا بردن آسیب های اجتماعی است و دوم آنکه باعث بالا رفتن هرج و مرج می شود.

این نماینده در این باره یادآور شد: قوه قضاییه باید پاسدار مظلوم باشد و قربانی را زیر چتر حمایتی خود بگیرد. در واقع تبعات اجتماعی برخورد ناصحیح و بموقع در چنین مواقعی، نه تنها مربوط به یک شهر خاص نیست، بلکه به کل کشور و جامعه مربوط می شود و دقیقا به همین علت است که الان تمام مردم ایران از این موضوع ناراحت هستند و احساساتشان جریحه دار شده است.

وی گفت: سال گذشته اتفاقی شبیه به این در هند رخ داد و ما دیدیم که چقدر تظاهرات توسط خود مردم اتفاق افتاد و مردم این موضوع را مطرح و پیگیری جدی کردند؛ بنابراین، انتظار می رود، عاملان و کارگزاران قانون در این رابطه بجد وارد شوند و به جای برخورد با گزارش دهندگان، عاملان بی عفتی و مجرمان و جنایتکاران را به اشد مجازات برسانند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر