بازدید 10290
نمایندگان مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

پارسایی: تعرفه خودرو باید به سال قبل بازگردد/ قاضی پور: سازمان های نظارتی چشم گران فروش ها را دربیاورند

در روزهای گذشته، بهای خودرو افزایش بسیاری داشته و در حالی که انتظار می رفت، نهادهای نظارتی دقت زیادی بر این موضوع داشته باشند و مانع از افزایش بی رویه و فشار به مردم شوند، مجلس شورای اسلامی ـ که بالاترین نهاد نظارتی در کشور به حساب می آید ـ شش ماه طرح ساماندهی بازار خودرو را که یک فوریت آن در مجلس رأی آورده بود، مسکوت گذاشت.
کد خبر: ۸۰۹۲۰۲
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۵۴ 18 June 2018

در روزهای گذشته، بهای خودرو افزایش بسیاری داشته و در حالی که انتظار می رفت، نهادهای نظارتی دقت زیادی بر این موضوع داشته باشند و مانع از افزایش بی رویه و فشار به مردم شوند، مجلس شورای اسلامی ـ که بالاترین نهاد نظارتی در کشور به حساب می آید ـ شش ماه طرح ساماندهی بازار خودرو را که یک فوریت آن در مجلس رأی آورده بود، مسکوت گذاشت.

به گزارش «تابناک»؛ نادر قاضی پور در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: در این اوضاع آشفته بازار تحریم آمریکا، فرار پژو و فضایی که رنو ایجاد کرده است، کمیسیون تصمیم گرفت تا این طرح را شش ماه مسکوت بگذارد تا خودروسازی های داخلی بتوانند سریع این بازار آشفته را کنترل کنند.

وی در پاسخ به این که این اقدام خلاف آیین نامه داخلی مجلس است و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها فشار زیادی بر مردم می آید، گفت: متأسفانه شما خبرنگاران بر سر کالای ایرانی می زنید و به جای ارزان کردن کالای خارجی، به دنبال کاهش قیمت کالاهای داخلی هستید.

وی افزود: در حال حاضر در ترکیه عوارض واردات خودرو از ایران کمتر است، ولی مالیات واردات آنقدر زیاد است که از تعرفه های ما هم بیشتر است و قیمت تمام شده آن از ایران گرانتر می شود.

این نماینده مجلس گفت: ما در اوج تحریم ها دیدیم دو کالا هرگز تحریم نشد؛ اولی خودرو بود و دیگری سیگار. همین الان آمریکا به ما خودرو می دهد، ولی قطعه آن را نمی دهد؛ پس در نتیجه با این وضعیت، ایران به گورستان ماشین آلات خارجی تبدیل خواهد شد. به عبارت دیگر، یک خودرو 5000 میلیونی ممکن است به خاطر یک قطعه 10 هزار تومانی زمینگیر شود.
ما مصوب کردیم هر کس قصد واردات خودرو را دارد، نخست باید خدمات پس از فروش آن را در داخل مستقر و تضمین کند که تأمین قطعات صورت خواهد گرفت و پس از آن مبادرت به واردات خودرو کند.

وی در پاسخ به اینکه برخی خودرو را با دلار 4200 تومان وارد می کنند اما با دلار 6800 تومان می فروشند، چرا برای این کاری نمی کنید، گفت: این خلاف است. سازمان های تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و سازمان حمایت از مصرف کننده باید چشم اینها را در بیاورد و با متخلفان برخورد کند. نباید در مقابل متخلفان مماشات کرد. متخلف، متخلف است؛ چه یک فرد عادی باشد چه یک نماینده مجلس، باید با همه برخورد کرد.

اما بهرام پارسایی، طراح طرح ساماندهی واردات و فروش خودرو در مجلس در مقابل ادعاهای قاضی پور می گوید: طرح ساماندهی خودرو با 216 امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد و با بیش از 160 امضا، یک فوریت آن تصویب و به کمیسیون صنایع ارجاع و بعد از چندین جلسه و با حضور خودروسازان بررسی شد.

وی گفت: اما متأسفانه کمیسیون صنایع، به مسکوت ماندن طرح به مدت شش ماه رأی داد. این درحالی است که کار خلاف آیین نامه صورت گرفته و در واقع رأی کمیسیون نمی تواند غالب باشد و باید صحن به این موضوع رأی دهد، چون طرح یک فوریتی آن پیشتر از صحن رأی گرفته است.

این نماینده افزود: با توجه به بی سر و سامانی بازار خودرو و فشار مضاعفی که بر مردم وارد می شود، باید صحن در این مورد تصمیم گیری کند و برای یک بار هم که شده قانونی داشته باشیم که بازار صنعت خودرو ـ چه وارداتی و چه تولید داخل ـ را نظارت و مدیریت کرده و از حقوق مردم دفاع کند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود همچنین یادآور شد: خودروسازی ها، ارز مبادله ای با قیمت 4200 تومان از دولت برای واردات قطعه دریافت می کنند؛ بنابراین، نباید هیچ مشکلی داشته باشند، مگر اینکه اعتراف کنند که ارز مبادله ای را صرف خرید قطعه نمی کردند و فقط از قطعه های قاچاق استفاده می کرده اند؛ پس در صورتی که اعتراف کنند، بخش زیادی از قطعات را با زد و بند با قاچاقچیان خریداری می کردند، افزایش قیمت قابل توجیه است.

وی گفت: به طور کلی با توجه به اینکه خودرو ساخت داخل است و بخشی هم که وارد می شود، با ارز مبادله ای صورت گرفته است، هیچ توجیهی غیر از منفعت طلبی و سودجویی ندارد که تاوان آن را ملت می دهند. البته طرح ما، طرح کاملی بود و شامل تعرفه های خودروهای وارداتی هم می شود. برخی مدام شلوغ می کنند که شما می خواهید کاهش تعرفه بدهید و به بازار تولید داخل لطمه بزنید، در حالی که ما می گوییم این افزایش تعرفه ها ـ که در یک سال گذشته صورت گرفته است و به صورت تصاعدی بوده ـ منطق ندارد.

وی همچنین ادامه داد: پیشنهاد ما بازگشت تعرفه ها به قبل است. در کل 4 درصد از بازار خودرو کشور، مربوط به خودروهای وارداتی است و 96 درصد در اختیار تولیدکننده های داخلی است. یکی از پیشنهادهای ما این بود که تعرفه به قبل بازگردد و به تولید رقابتی کمک کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۲۶
انتشار یافته: ۴۵
چرا کسی جلوی گران شدن ارز را نمیگیرد. این چه وضعیه بخدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
هیچکس خودروی احتراقی نخرد

فقط خودروی برقی آن هم در تعداد کم
خدا به داد ملت برسه باز معلوم نیست توی این آشفته بازار خودرو میخوان چه بلایی سر ملت بیارن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
اگ ربه فكر منافع مشتريها هستيد به اوضاع پيش فروش كرمان موتور رسيدكى كنيد. رسماً در روز روشن....
الان مشکل مردم فقط خودرو است؟
خودرو که نان شب نیست خوب مردم میتوانند نخرند تا گرانفروشان مجبور به فروش با قیمت پایینتر شوند.
اما مستاجران با این افزایش بی رویه اجاره چه باید بکنند؟ قطعا موضوع گرانفروشی خودرو مهم است اما بهتر است مسائل را اولویت بندی کنید و اول به مهمترها بپردازید. البته همه میدانند که این حرفهای بی فایده فقط جنبه تبلیغاتی دارد.
پاسخ ها
اوسکول یاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
اوسکل خودرو گرون میشه پشتش همه چی میره بالا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
البته مسکن مشکل اول است

ولی ما میتوانیم با نخریدن خودرو آلودگی هوای شهرها را کم کنیم

همه از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
افرادی مثل کامنت 17:44 هستند که بدون اینکه متنی را بخوانند فقط میخواهند راجع به آن اظهار نظر کنند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
کامنت ساعت 17:4 مشکل مملکت افرادی مثل شما هستند که خود را کارشناس و همه فن حریف میدانند
ناشناس
| United States |
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
برادر صاحب خونه ات اگه بخواد ماشینش رو گرونتر بخره قطعا اجاره خونه تو رو بالا می بره...تا نوک بینی رو فقط نبین... بعضی کالاها ارزش افزوده ای هستند مثل مسکوکات و مسکن و ماشین.... پس هر چی قیمت اینا بالاتر بره اجاره خونه تو هم بالاتر می ره
مسولان هر مسله ای را مطرح کنند در ادامه این پیگیری فاجعه بوجود می اید.چند وقتی مدام از معیشت صحبت می کنند ولی از همان لحظه مردم فقیر تر می شوند.ان شاا... مسولین هیچ مشکلی از جامعه را پیگیری نکنند.
بسلامتی مشکل بازار خودرو حل شد و فردا بازار ارز حل خواهد شد و پس فردا بازار سکه و پس اون فردا هم نوبت حل بازار مسکن و بقیه، اسید سولفوریک هم نمی تونه اینجوری حلال مشکلات باشه، بسلامتی انشا ا... .
فقط حساب بانکی افراد دیده شود 80 درصد مالیات گرفته شود البته برای کسی که پول جمع کرده از قبل و مقداری حالا خانه ی معمولی بخرد باید تمایز قایل شد آنه هم واریز پول ها نشان می دهد. از طریق کنترل حساب می شود انجام داد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
حریم خصوصی چه میشه این وسط؟!!!!
منتظریم تا ادامه فرمایشتون رو بشنویم جناب کارشناس امور اقتصادی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
جلو بی ارزش شدن ریال رو بگیرید. گرونی نیست بی ارزش شدن ریاله
مسئولین در اواخر مسئولیت خود یک جوری صحبت میکنند انگار اصلا مسئول نبودن و منتقد بودن. همین که به انتخابات نزدیک میشیم با عبارت زیر شروع به نطق و خطابه میکنن:
باید
نباید
مردم
مستضعفین
مظلومین
اقتصاد زوری شدنی نیست وقتی براستی آمریکا مهار اقتصاد جهان رادردست دارد وبا بیرون رفتن آمریکا از 5بعلاوه 1 دیگر اون پنج تای باقیمانده جرات خرید نفت و سرمایه گذاری درایران راندارند بنا بر قانون تقسیم انرژی اول برارز وطلاو مسکن و سپس به هر جنس وابسطه ودرنهایت وقتی همه اجناس واقلام وابسته گران شدند سائر اقلام هم مجبورند هماهنگ شوند ولی من پیشنهاد میکنم مرگ یکبار شیون هم یکبار

قاضی پور: سازمان های نظارتی چشم گران فروش ها را دربیاورند این حرف دکتر قاضی پور دقت انتخابات مارا نشان میدهد وچهل سال دنبال اینگونه راه حل بوده ایم این راه حلها غیرعلمی و بی نتیجه میباشد ما باواقعیتها واقعی روبروبشویم این گرانیها درجایی متوقف وتعدیل میشود ملت کالای خارجی مشابه مصرف نکند ورقابتی در میان تولید کنندگان داخلی ایجاد شود فراموش نکنیم درزمانی ایران یکی از بهترین اطاقهای اتوبوس جهان را تولید میکرد
ازواردات خودرو بیش از10 نوع مالیات وعوارض گرفته میشودکه جمعشان به حدود170درصد میرسد ضمن اینکه محدودیتهای من درآوردی دیگری درمورد واردات خودرو وجودداردکه درنهایت باعث شده به اصطلاح خودروسازان داخلی هرچه راکه به نام خودرو تولید میکنند باقیمت وشرایط دلخواه وبعضا شرایطی توهین آمیز به مردم بفروشند.
قراربودشماری از خودروها ازجمله پژو405 ازاول دی تولیدشان متوقف شود ولی ایرانخودرو برای مرداد سال اینده پژو405 راپیش فروش میکند. پس اینهم دروغ بود؟؟؟؟
کجای کار کشور سر و سامان دارد که خودرو ندارد ؟
کلا در تمام زمینه ها خراب کردیم و عقب ماندیم و در جا زدیم و از نظر همسایگان هم منفور هستیم .
خیلی خوبه که دارین مرتب از گرانی خودرو صحبت می کنین و نمایندگان هم پیگیر هستند.
اما چرا از گرانی اقلامی که ضروریات زندگی مردم هستند گزارش تهیه نمی کین؟
چرا گران شدن اقلام خوراکی مهم مردم مثل برنج و گوشت و ... اینجوری پی گیری نمیشن؟
در یک ماه لوازم خانگی تا صدرصد افزایش قیمت داشتن! یک جهیزیه مختصر بخوای تهیه کنی اگه تا حالا میشده 20 م ت، الان میشه 40 م ت. حالا گیرم که ماشین نشد بخریم اما دخترها که باید با جهیزیه برن خانه ی مثلا بخت!
چرا نمایندگان محترم و رسانه های تاثیر گذار مثل تابناک، پی گیر این بخش مهم که اکثریت خانواده ها و جوانان الان باهش دست به گریبان شدن، نیستن؟ باید 2 سال دیگه هم دخترهای ازدواج کرده خانه بمانن تا شاید بشه یک جهیزیه براشون تهیه کرد.
بعضی سعی دارند همین صنعت نیم بند را هم تعطیل کنند
زنده باد
ان شالله این روحیه و شجاعت برخورد در مسولین هم ایجاد بشه
پاسخ ها
سید رسول زنگانلی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
شک نکنید مسئولین ما از روحیه و شجاعت بالایی در مبارزه با گرانی و بیکاری برخوردار هستند.شب و روز ندارند از غم و غصه ملت.
ماشین باید انقدر ارزون بشه که ارزش خرید داشته باشه ، قیمت خودروهای ایرانی نصفه هم بشه کمه میدم دیگه تن به زور نمیدن ، مافیای خودرو شکست خواهد خورد
حل بسیاری از مشکلات مابسیار پیش پا افتاده هست اما یک ولی دارد ,و اون اینکه باید یک سیستم قوی و منطقی مالیاتی و بیمه ای داشته باشیم که من پیشنهاد دارم یا گروهی دانش آموخته ممتاز مامور باشند سیستم ها وقوانین ومقررات مالیاتی و بیمه ای از کشورهایی مانند استرالیا یا آلمان ....بصورت کامل (نه ناقص)برداشت وپیاده سازی وبومی سازی کنند یا چند تا متخصص از اون کشورها استخدام کنیم (مانند مربی تیمهای ورزشی ). باور کنید با اینکار اگر هزینه چند میلیاردی داشته باشه ولی ملت سود میلیارد میلیاردی بدست می آورند و دیگه به این سادگی نمیشه بازار را به هم بریزند .
202 میلیون تومان طلا و دلار امروز معادل 100 میلیون طلا و دلار در سال قبل است.
مجلس یان اگر واقعا دغدغه گرانی را دارند اول مسئولین بانک مرکزی و سیاست گذاران پولی و اقتصادی چند سال اخیر را به دادگاه بکشانند و تمامی اموال آنها و فامیل های نسبی و سببی را مصادره نمایند.
تا پایان سال ماشین کمتر از 50 میلیون و در کل کالایی را نمی توان پیدا کرد که نسبت به سال قبل دو برابر نشده باشد !
این است واقعیت امروز اقتصاد ما !!
"یک خودرو 5000 میلیونی" ؟!
میشه یکیشو نام ببرید؟!
"وی در پاسخ به این که این اقدام خلاف آیین نامه داخلی مجلس است و از سوی دیگر با توجه به افزایش قیمت ها فشار زیادی بر مردم می آید، گفت: متأسفانه شما خبرنگاران بر سر کالای ایرانی می زنید و به جای ارزان کردن کالای خارجی، به دنبال کاهش قیمت کالاهای داخلی هستید."


خب قیمت کالای خارجی کم شه همه کالای خارجی میخرند و اقتصاد اشفته ی داخل کلا تیکه تیکه میشه شما فکر کن همین خودرو های چینی از پراید ارزون تر بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
خب مثلا چی؟؟برادر مردم که پول ندارن برن پراید بخرن که با یک تصادف قطع عضو بشن یا یه خانواده داغدار شه؟؟
خودروهای ملیمونم که همش اجزاش خارجیه تا کی خودمونو گول بزنیم؟
آمریکای شمالی و اروپای غربی از 100 سال پیش تمام مراحل پیشرفت و رشد خود به خصوص در بحث حقوق بشر و توسعه انسانی را طی کردند و در حال حاضر در مرحله پست مدرنیسم قرار دارند.
جهان سوم مثل آسیا، آفریقا و آمریکای جنوبی تا 1000 سال دیگه هم به 100 سال پیش آمریکای شمالی و اروپای غربی در حقوق بشر و توسعه انسانی نخواهند رسید.
شما کشورهای جهان سوم رو دیدید که چقدر در تلاش هستن تا ظاهر خودشون رو شبیه غربی ها کنند اما باز هم اون ذاتشون رو نمیتونن عوض کنن.
ضرب المثل آلمانی میگه غورباقه رو حتی اگه روی صندلی طلا براری باز میپره تو لجن.
بزرگوار نمیخواد چشم کسی را دربیارید؟؟؟خودتون در مجلس و دولت گرانی را با تصمیم گیری های غیر کارشناسی درست و بچگانه تشدید میکنید ؟؟؟!!! ببین تو سه چهارماهگذشته تونستید یک تصمیم ضربتی مهار اجرایی کنید؟؟؟ حالا هی تقصیر را به گردن هم میاندازید؟؟؟ با این حرفها مشکل حل نمیشود؟وزرای صنعت ،پسکن و شهر سازی،نیرو و... تحت هیچ شرایط نه توان فنی و نه مدیریتی جهت برون رفت از مشکلات را ندارند.خداوند به همه رحم کند.
کاسبان تحریم دوشیدن مردم را بلدند.
منتظر ارز 20000 تومانی باشید....
این نمایندگان که نماینده دولت شدند نه نماینده مردم
البته همه اقلام زندگی گران شده اند

ولی گران شدن خودروهای احتراقی یک حسن بزرگ دارد با نخریدن آن به پاکیزگی هوا کمک شایانی میکنیم.

کمی شاید مشکل باشد ولی ارزش آن را دارد که هوایی پاکیزه برای خود و آیندگان بجا بگذاریم
سازمان های تعزیرات حکومتی و سازمان بازرسی و سازمان حمایت از مصرف کننده باید چشم اینها را در بیاورد.
در اون صورت بجز دزدان و غارتگران متجاوزین جنسی به کودکان و زنان بقیه مردم کشور کور می شوند و میشویم کشور کورها.
همه گرونی ها به جز بحث روانی تحریم ها بیش از 60% به سیاست های غلط خود دولت بر میگردد
1. سود بانکی رو به جای تدریج به یکباره از 21 به 10رساند
2.دو موسسه رو با آگاهی و خیلی زیرکانه با اعلام در تلویزیون ورشکسته اعلام کرد که مردم حجوم بردن و خیل نقدینگی زیاد شد
3.میخواست قبل تحریم دوباره آمریکا خودش کمی دلار رو گرون کنه که بازار از دستش خیلی زیاد در رفت
4. وضع تعرفه بالای گمرکی خودروهای وارداتی که خودش چراغ سبزی بود برای آشفتگی و بالا رفتن قیمت همه خودروها
و...

یکم با دقت نه چندان زیاد نگاه کنیم خواسته یا ناخواسته اکثر این تلاطمات گرانی رو خود دولت با تصمیماش ایجاد کرده
دولت ایران و امریکا هم پیمان شده اند مردم رو تحریم کنند! در این اوضاع اقتصادی مردم تعرفه خودرو ظلم مضاعفی بر ملت ایران در این 40 سال گذشته ادامه داشته و باید یکبار برای همیشه این تعرفه حذف شود چون خودروسازها با دلار با مردم حساب میکنند و بیشتر از امریکاما رو تحت تحریم خودشون نگه داشته اند
هااااااا اییییییی سازمان نظارتی یعنی چه؟
به کوری چشم دشمنان هرچه گرانتر شود ما هم بیشتر میخریم. تا زمانی که اینقدر گرون بشه که زورمون نرسه بخریم.
سال قبل چیه؟؟باید به قبل سال ۹۰ برگرده ملت با شرف نخرند
اقایون نماینده که یکیشون گفت میدونستیم ارز گرون میشه قطعا ماشین هم میدونستید گرون میخواد بشه خودتون چیا خریدید؟
ماشین باید انقدر گران شه که هرکسی نتونه بخره واین چاره کار است و بس وگرنه این جوونای بیکار و علاف و بی مسوولیت با ماشینهای پدر و یامادر خود تو خیابان جولان میدهند و باعث ترافیک بیخودی در شهرها میشوند گویی که بنزین نیز باید گران شه نه این که از یه شیشه اب معدنی نیز ارزانتر باشه یا حق
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر