بازدید 9578
چرایی تعلل روحانی برای انجام تغییرات در کابینه؛

روحانی با وزیرانش تعارف دارد؟!/ تغییر در حوزه‌های اقتصادی لازم است/ رئیس‌جمهور تعلل کرد؛ مجلس وزیران ضعیف را کنار بگذارد/ برخی مدیران با «سنت بازنشستگی» بیگانه‌اند

بسیاری از بدنه حامی روحانی و دولتش و همچنین کارشناسان سیاسی بر این باورند، شرایط موجود، انجام برخی تغییرات در کابینه را اجتناب ناپذیر کرده است. برخی تصورشان این بود که انتقاد روحانی از برخی وزیران و مدیران، سرآغاز و مقدمه ای باشد بر این امر؛ اما این انتظار گویا خیلی بجا نبوده و به نظر می رسد، رئیس جمهور نمی خواهد خود تغییری در دولت و کابینه اش ایجاد کند...
کد خبر: ۸۰۳۴۵۰
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۴ 28 May 2018

«حسن روحانی» در اردیبهشت ماه دو سخنرانی انتقادی را در جمع وزیران، معاونان رئیس جمهور و مدیران ارشد دولتی انجام داد که محتوای آن انتقاد از برخی اعضای کابینه و مدیران دولتی بود. این سخنان روحانی را بسیاری زمینه سازی برای انجام تغییرات احتمالی در بدنه دولت ارزیابی کردند، ولی گویا فقط رئیس جمهور من باب تذکر به برخی وزیران، معاونان و مدیران ارشد دولتش این مسائل را مطرح کرده است.

به گزارش «تابناک»؛ روحانی کارش را برای دولت دوازدهم با شعارهای پرطمطراقی در دوران تبلیغات انتخاباتی اش آغاز کرد که به زعم بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران سیاسی، تحقق برخی از آن شعارهای رئیس جمهور، کاری بس دشوار و غیرعملی بود. در حقیقت، بسیاری از سیاسیون ادامه عملکرد روحانی در دولت یازدهم و بهبود و جبران برخی از کمی و کاستی ها را خواستار بودند و چنین اقدامی را یک موفقیت بزرگ برای شیخ دیپلمات و جریان حامی اش قلمداد می کردند.

اما دقیقا شوک اول را «حسن روحانی» زمانی به بدنه حامی خود وارد کرد که نام اعضای کابینه اش اعلام شد. در حقیقت روحانی با کنار گذاشتن برخی وزیران که عملکرد مثبتی داشتند، کم کردن دوز اصلاح طلبی هیأت وزیران، کنار گذاشتن برخی وزیران مسن نظیر نعمت زاده، عدم به کارگیری زنان در ترکیب کابینه و استفاده از یک وزیر دهه شصتی، مجموعه ای از اتفاقات مثبت و منفی را در کابینه رقم زد که منجر به جا خوردن کارشناسان سیاسی و حامیانش شد.

هرچند او به برخی شعارهای انتخاباتی اش در معرفی کابینه نظیر کنار گذاشتن برخی وزیران و معاونان مسن را عملی کرده بود، در طرف مقابل شعار بکارگیری زنان را در کابینه عملی نکرد و برای این کار به یک ابلاغیه که طی آن از وزیران درخواست شده بود از زنان در جایگاه های مدیریتی ارشد بهره گرفته شود، بسنده کرد و تنها یک کرسی از کرسی های عالی وزارتخانه ها را به یک وزیر جوان دهه شصتی واگذار کرد.

روحانی با وزیرانش تعارف دارد؟!/ تغییر در حوزه‌های اقتصادی لازم است/ رئیس‌جمهور تعلل کرد؛ مجلس وزیران ضعیف را کنار بگذارد/ برخی مدیران با «سنت بازنشستگی» بیگانه‌اند

پس از این موارد بنا به گفته برخی اصلاح طلبان روحانی قدرت لازم برای افزایش و پررنگ تر شدن نقش «اسحاق جهانگیری» معاون اولش را در اختیار او قرار نداد و با اینکه گفته می شد، با توجه به همراهی موجدانه جهانگیری در جریان تبلیغات و مناظره های انتخاباتی با رئیس جمهور و کمک شایانی که او به برنده شدن روحانی کرده، مقرر بوده که چینش بخش اقتصادی کابینه با نظر معاون اول صورت بگیرد، روحانی زیر بار چنین مسأله ای نرفته و چنین اختیاری به معاون اولش نداده است.

در کنار این اقدامات که خیلی موضوعات و مسائل مهمی در مقابل مشکلات این روزهای دولت و کشور محسوب نمی شود، باید به افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم که بواسطه برخی تغییر و تحولات بین المللی و اشتباهات مدیریتی داخلی حادث شده است نیز اشاره کرد که نه تنها موجب بهبود عملکرد دولت در مقایسه با دولت یازدهم نشده، بلکه بار انتقادات را از رئیس جمهور و اعضای دولتش به حدی رسانده که حتی اصلاح طلبان و حامیان روحانی نیز انتقادات جدی به او و عملکرد دولتش وارد می کنند.

بسیاری از بدنه حامی روحانی و دولتش و همچنین کارشناسان سیاسی بر این عقیده هستند که شرایط موجود، انجام برخی تغییرات در کابینه را اجتناب ناپذیر کرده است. برخی تصورشان این بود که انتقاد روحانی از برخی وزیران و مدیران، سرآغاز و مقدمه ای باشد بر این امر، اما این انتظار گویا خیلی بجا نبوده و به نظر می رسد رئیس جمهور نمی خواهد خود تغییری در دولت و کابینه اش ایجاد کند، بلکه تلاش دارد شرایط به گونه ای باشد که اگر کسی خود را مفید ندانست، برود!

جدای از این مسأله که به نظر نمی رسد راهکار عملی و دقیقی باشد، چون در ایران شرایطی مثل ژاپن را در نظر گرفتن ( اگر مدیری خود را مفید ندانست یا اشتباهی مترکب شد، استعفاء بدهد) خطایی استراتژیک است، «حسن روحانی» گویا اینقدر با اعضای کابینه اش رابطه کلامی تأثیرگذار و مستقیم ندارد، چون از تریبون عمومی آنها را برای خطایی که کرده اند، مورد خطاب قرار می دهد، در حالی که وزیران و معاونانش را حداقل هفته ای دو بار در جلسات دولت می بیند و اگر خطایی مرتکب شده یا کوتاهی کرده اند، می تواند در آن جلسات تذکرات لازم را به آنها بدهد.

این مسأله را می توان نوعی رودربایستی از طرف رئیس جمهور با اعضای کابینه اش هم تلقی کرد؛ کما اینکه در جریان دولت یازدهم روحانی حاضر نشد، کنار گذاشتن همزمان سه تن از وزیرانش (وزیران آموزش و پرورش، ورزش و امور جوانان و فرهنگ و ارشاد اسلامی) را تصمیم خود عنوان کند، بلکه تلاش بر این بود که این تغییر را در آن برهه، تصمیم به استعفای این سه وزیر عنوان کنند.

در خصوص لزوم انجام تغییرات در دولت دوازدهم با اینکه فاصله کوتاهی از آغاز به کار دولت گذشته و روحانی یک سالگی دولتش را چند روز پیش پشت سر گذاشت، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران اتفاق نظر دارند که این مسأله باید زودتر محقق شود.

حجج اسلام «سید محمد علی ابطحی و حسین انصاری راد» ـ که هر دو از فعالان سیاسی اصلاح طلب هستند ـ در گفت و گوهای جداگانه ای با خبرنگار «تابناک» به این مسأله پرداخته اند.

انصاری راد در زمینه لزوم انجام تغییرات در دولت بر این عقیده است که همه امور در دست دولت نیست که بخواهیم با یک ارزیابی کلی از موفقیت و یا شکست آن سخن گفت، چون نهادهای دیگری هم در ساختار کشور وجود دارند که نقش مهمی در پیشبرد یا عدم پیشبرد امور دارند.

او درباره چگونگی انجام تغییر در دولت دوازدهم و لزوم آن گفت: من بر این عقیده هستم که کشور سیستم و ساز و کار حقوقی مشخصی دارد. درباره تغییرات در دولت در وهله نخست باید رئیس جمهور تصمیم بگیرد که اگر یک یا چند همکار او در دولت موفق نبوده اند، آنها را تغییر بدهد و اگر رئیس جمهور به چنین نتیجه رسید و مجلس تأکید بر انجام تغییر برای بهبود شرایط داشت، می تواند از قدرت خود در جهت استیضاح و کنار گذاشتن یک یا چند وزیر بهره بگیرد.

رئیس کمیسیون اصل نود در مجلس ششم در پاسخ به این که رئیس جمهور هم از برخی همکارانش گلایه دارد، اما تاکنون تصمیمی برای کنار گذاشتن آنها نگرفته است؛ روحانی این مطلب را چندی پیش در یک سخنرانی عمومی هم علنی گفته است، افزود: من این روش را نمی پسندم که رئیس جمهور از طریق یک تریبون عمومی بخواهد انتقادات خود را نسبت به اعضای کابینه اش بیان کند.

وی تأکید کرد: رئیس جمهور، وزیران و معاونان خود را در جلسات هیأت دولت و سایر جلساتی که به صورت مشترک دارند، می بیند و اگر انتقادی از عملکرد آنان دارد، می تواند صراحتا با آنها در میان بگذارد. اگر پذیرفتند و اصلاح کردند کارشان را ادامه دهند و اگر نه رئیس جمهور می تواند در خصوص آنها تصمیم گیری کند. اینکه آقای روحانی بخواهد از طریق یک تریبون عمومی به اعضای کابینه اش انتقاد کند، حتما روش پسندیده ای نیست.

از سوی دیگر، «محمد علی ابطحی» درباره لزوم انجام تغییرات در دولت اظهار کرد: در سالگرد دولت و در آستانه هفته دولت، بهترین کار و عملی که رئیس جمهور می تواند انجام بدهد، تغییر کابینه است، چون تاکنون خود آقای روحانی چندین بار از کابینه انتقاد کرده و در عمل هم آنچه در جامعه اتفاق می افتد، بر خلاف مسائل و موضوعاتی است که رئیس جمهور در مصاحبه ها و سخنرانی هایش اعلام می کند. این مسأله نشان می دهد، برخی بر خلاف خواسته رئیس جمهور، کار خود را پیش می برند.

وی ادامه داد: ترمیم کابینه در اوضاع کنونی نکته مهم و لازمی است، به ویژه اینکه ما در شرایطی قرار گرفته ایم که در یک فضای بی رحمانه ناامیدی در جامعه هستیم و هرچند این ناامیدی، بخشی از آن واقعی و بخشی هم به خاطر تأثیر و القای فضای مجازی است، طبیعتا کاری عملی را می طلبد که حداقل از بعد روانی تأثیرات لازم را ایجاد کند.

معاون رئیس جمهور در دولت اصلاحات یکی از دلایل دیگر لزوم انجام تغییرات در کابینه را عدم دفاع برخی وزیران از دولت و روحانی دانست و تصریح کرد: بنا به تعبیر خود رئیس جمهور، برخی اعضای کابینه در دفاع از دولت و روحانی گنگ و کم سخن است. یکی از راه های جدی کمک به جامعه و پیشرفت امور این است که هر یک از وزیران و معاونان رئیس جمهور و مدیران ارشد در حوزه خودشان از عملکرد دولت دفاع کنند.

ابطحی همکاری قوا و اجتناب از رویارویی های خاص را که در نهایت مشکلاتی را برای جامعه ایجاد می کند، از دیگر راهکارهای کمک به پیشرفت جامعه و برچیده شدن فضای ناامیدانه خواند و تأکید کرد: معتقدم جامعه ای داریم که اگر با آن صحبت و واقعیات گفته شود، جامعه ای همراه و همگام تر خواهد بود. فضا و فاصله ایجاد شده بین مردم با دولت و به صورت کلی تر با حاکمیت آسیب بزرگی است که باید هر چه زودتر به فکر رفع آن افتاد.

وی از برخی وزیران، معاونان رئیس جمهور و مدیران ارشد خواستار «احترام گذاشتن به سنت بازنشستگی شد» و خاطرنشان کرد: با توجه به مشکلاتی که در حوزه اقتصادی کشور به وجود آمده و آنچه مردم با آن مواجه شده اند، به نظر می رسد، باید تغییرات در کابینه بیشتر در حوزه های اقتصادی صورت بگیرد.

با توجه به اینکه بسیاری از کارشناسان سیاسی متفق القول بر این عقیده اند که انجام تغییرات در کابینه ضروری است و باید رئیس جمهور هرچه زودتر برای این مسأله برنامه ریزی کرده و فکری بکند، انتظار این است که «حسن روحانی» با بررسی دقیق آسیب های ناشی از عملکرد نادرست برخی بخش ها در کابینه نسبت به اصلاح رویه موجود و ترمیم کابینه، اقدام عملی صورت بدهد تا بتوان باری از دوش مردم به ویژه در حوزه های اقتصادی و معیشتی برداشت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۲۵
بدون شک بی کفایت ترین و نالایق ترین کابینه در طول 40 ساله بعد از انقلاب اسلامی همین کابینه حسن روحانی هست.
به نظر من برای شخص رییس جمهور مردم وحل مشکلاتشان هیچگونه اهمیتی نداره
والا تا جایی که من دیدم این اصلا رییس جمهور نیست پس چرا متن رو بخونم، تو صفحه اینستاش میگه فیلتر نکنین، زن ها می توانند برن استادیوم برای دیدن مسابقات، بازی هاشون از صدا و سیما پخش بشه و هزار تا حرف دیگه ، فقط من موندم دقیقا کارش چیه و چرا مونده؟
خودش تغییر ایجاد کنه؟ مجلس داشت سه تا تغییر براش ایجاد می کرد، شام دادند و جلسه ظهرگاهی برگزار کردند، نمایندگان لیست امید، جاخالی دادند و وزرا سرجایشان ماندند. چقدر ساده است کسی که این حرفها رو باور کنه!
در شرکت ملی نفتکش تا دلتان بخواهد بازنشسته سفارش شده داریم که مشغول خوش گذرانی در پستهای شیرین مدیریتی و ماموریتهای توریستی هستند.
از وزیرا دو نفر باید عوص بشوند یکی آخوندی هست که عملکرد ضعیفش داره اعتراضات صنفی رو افزایش میده و یکی هاشمی که داره صدای همه رو بابت این طرح تحول در میاره. باید طرح نحول بازنگری و اصلاح بشود. داروخانه ها بیمارستانه دارن میرن سمت ورشکستگی.
در اقتصاد ایران پول چرخش ندارد یعنی پولی که دولت هزینه میکند در یک اقتصاد سالم باید به دولت برگردد و این سیکل ادامه داشته باشد در غیر اینصورت مرتب باید شاهد چاپ پول و افزایش نقدینگی توسط دولت و بدنبال آن تورم باشیم
الان نیوزیلند، استرالیا، انگلیس، کانادا و بسیاری از کشورهای قانونمند و پیشرفته دنیا برای طرز پوشش، رفتار، نحوه صحبت کردن، چگونگی انجام وظایف برای مقامات و مسئولین کشور دستورالعمل دارند و این دستورالعمل به صورت یک فایل پی دی اف از اینترنت قابل مشاهده هست و اگر خلاف اون عمل بکنه بازخواست میشه. در ایران هر مسئولی که مسئولیتی را میگیره قانون رو مطابق میل خودش تفسیر میکنه و به اون عمل میکنه.
تو رو خدا یک نگاه دقیق به ظاهر هیات دولت بندازید.همشون در 40 سال گذشته امتحانشون رو پس دادن و ناکارامدی اونها بر کسی پوشیده نیست منتها به خاطر مصلحت هایی دوباره از اونها و در دولت های متعدد استفاده میشه.
اگر به خواهیم کشور از این شرایط خارج بشه نیاز به یک خانه تکانی اساسی داریم.
به نظرم باید برای چندین سال دولت، سازمان های دولتی، شورا ها و ... را تعطیل کنیم و یه 10 تا مدیر خوب مثل کیروش برای اداره کشور استخدام کنیم تا به کشور نظم بدن و تصمیمات کلان کشور رو اونها بگیرن.
اگر غیر از این باشه بعید میدونم شرایط بهبود داشته باشه و به نظرم هر کی توانش رو داره باید به فکر مهاجرت به اسکاندیناوی یا کانادا باشه.
آقای رئیس جمهور با کسی تعارف ندارد، ولی حقیقت این است که خواسته است تا زا قافله عقب نیافتد، وقتی همه درست و نادرست ایراد می گیرند، ایشان چرا ایراد نگیرد؟ چی چی شان از باقی کمتر است؟ کمتر به اسرائیل فحش می دهند؟ یا پرخاششان به آمریکا کمتر از دیگران است؟
مدیران ارشد در دستگاههای دولتی در ماه 11 و12 سال 96 صوری بازنشسته کردند با دریافتی های چند صد میلیونی +پاداش های خاص و در سال 97 با عنوان مشاور آوردند سرکار این کار مهم در دولت در خصوص بازنشستگی بوده است چرا سن بازنشستگی قطعی با هر سنوات را 60سال نمی گذارند تا جوانان بیایند جوابش همین موضوع بالا است؟؟؟
روحانی هیچکس را کنار نخواهد گذاشت چون چنین روحیه ای ندارد. و تا نابودی اقتصاد ایران با همین وزیران پیش خواهد رفت.
بنظر من جواب در عدم ریسک پذیری رئیس جمهور است، ایشان اگر وزیری را عوض کند و اوضاع تغییر نکند باید جواب انتخابش را بدهد و همچنین چرا وزیر را عوض کرده اما اگر مجلس اینکار را بکند ، در صورت خوب نبودن وزیر بعدی مسئولیت کار به گردن مجلس می افتد.
از کی از اقتدار وارد شده چه داخلی و چه خارجی
همه با هم تعارف ندارن
تابناک!
اول باید به این سوال جواب داد تا به علت تعلل در عزل بی عرضه ها رسید!

دلیل تنبلی و ناکارامدی بسیاری از مسئولین عالی ستادی و استانی این دولت چیست؟

پاسخ : چون اکثرا با سوابق اشرافی و فعالیت سنگین تجاری و یا سیاسی وارد دولت شدند و خدمت گذاری مردم با این حقوق حتی نجومی شده برایشان گیرایی و هیجان ندارد و یا انگیزه ای جز سیاسی کاری نداشته و ندارند!

حال فکر میکنی تغییر در این شاکله و بدنه آنهم الان در پایان دولت ممکن و موثر است؟؟؟

باید کل این دولت(مجمع الجزایری و تقسیم شده بر اساس منافع حامیان حزبی) تغییر یابد!

که البته نه دولت عزم و فرصت تغییر یا استعفا را دارد نه مجلس تعهد استیضاح و کوتاه کردن عمرش را!؟

پس ظاهرا باید تا 1400 و تغییر به دست مردم و تشکیل دولتی مردمی و پرتلاش نه تکراری و ناراضی ساز صبر کنیم.
بدرود
مهم نیست . اصولگرا ها و نهاد ها انقدر در کار روحانی کارشکنی کنند تا دور بعد با ذره بین جلوی حوزه های رای گیری دنبال آدم بگردند .
اخراج سیف خدمت بزرگی است.
آقای روحانی وزیر بهداشت شما را به خاک سیاه نشانند. کاش چشمانتان را باز می کردید.
عزیزان ببینید ترامپ فرزند جور وفساد وثروت اندوزی است ولی سعی کرده به تمام وعده هایش عمل کند ولی درشب انتخابات از فیلترگذشته های ما برای بدست آوردن رای مردم انواع وعده های دروغ وغیرقابل اجرا رادادند دولت مسقر تورم را کمتراز 10 درصد میداند با این منطق هرکارغیر ممکنی شدنی است دیگری وعده افزایش یارانه ها را داد بدون اینکه بویی از اقتصاد برده باشد هاشمی طبا ومیرسلیم هم که بدون دروغ از صحنه خارج شدند به یکی از مدعیان آنچنانی رای دادند کی کدام وزیر را عوض کند اگر رئیس دولت رجایی باشد خودبخود صالحترین افراد روی کار می آیند ولی این جناحهای قدرت فعلی اعم از اصلاح طلب واصولگرا ومعتدل حنای هیچکدامشان رنگ ندارد کشور فعلا براساس تمدن کهن وشعور ملی غیر دولتیها اداره میشود وامنیت هم حاصل فهم مردم وبرتری فرهنگیشان است مردم خودشان باهرج ومرج و نا امنی مخالفند واینرا به کرات ثابت کردند
اقای روحانی فقط یک سخنران خوب است توان یا اختیار انجام کارها را ندارد. و من دیگه ب هیچ رنگی رای نمیدم
در تمام کشورهای پیشرفته کسی را بجز وزیر خارجه نمی بینی که حداکثر دو دوره ریاست جمهوری پست وزارت ویا پست های مهم بگیرد. اما در ایران افراد بازنشسته و پیردر دولت حداکثر مشاوره باید به مدیران بدهند بر پستهای کلیدی چنگ می زنند گویی دیگران هوش و ذکاوت و عرضه ندارند.
نوبخت نوبخت،،،،،،،،،،، و سیف مملکتو بهم ریختن آقا اینها عوض شوند
بنده معلم اموزش و پرورشم .2 سال در دوران جنگ خدمت سربازی بودم 2 سال هم در تربیت معلم بودم که از نظر رفاهی بدتر از سربازی بود 24 سال خدمت کردم بلافاصله منو بازنشست کردند با شندر قاز حقوق ولی کسانی در دستگاههای مدیریتی هستند که زمانیکه تازه انقلاب پیروز شده بود و من 17 یاله بودم سر کار بودند و الان که من مدتهاست باز نشست شدم هنوز هم سر کار هستند میخوان حالا حالاها باشند !!!
روحانی از ظرفیت های قانونی و پشتوانه های مردمی خود استفاده نکرد.
روحانی در حرف زدن و وعده های تو خالی دادن استاد است.
بعد از آقای خاتمی و مرحوم رفسنجانی هیچ رئیس جمهوری برای کشور و مردم کاری نکردند و منابع مالی و سرمایه های ملی و حتی انسانی به باد رفت و تاراج شد.
اقای روحانی اگر میخواهی دعای خیر مردم پشت سرت باشه هرچه سریعتر وزیر مسکن برکنارکن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر