بازدید 4868

برجامِ اروپایی با معیشت مردم چه خواهد کرد؟

کد خبر: ۸۰۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ 27 May 2018

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت بیش از این اقتصاد کشور را منتظر مذاکرات برجام نکند و از معطل گذاشتن اقصاد دست بردارد، گفت: دولت باید از خود بپرسد؛ برجامِ اروپایی با معیشت مردم چه خواهد کرد؟

به گزار باشگاه خبرنگاران پویا، مقام معظم رهبری بیش از یک دهه است که بر ضرورت توجه به توان داخلی کشور و استفاده از ظرفیت‌های داخلی تأکید دارند و متناسب با این موضوع امسال را نیز سال حمایت از کالای ایرانی نامیدند و در این راستا هفته گذشته در سخنان مهمی با محوریت «لوازم و ضرورت‌های حرکت راهگشای اقتصادی در داخل کشور» نقشه راه مسئولان را برای توسعه کشور ترسیم کردند اما به‌نظر می‌رسد که دولتمردان در چند وقت اخیر کم‌توجه به ظرفیتهای داخلی چشم امید به گشایشهایی خارج از کشور داشتند که این وضعیت و حالت انتظار به جامعه و تولیدکنندگان نیز سرایت کرده و فضای کشور را به رکود کشانده بود.

مقام معظم رهبری در سخنان خویش تلویحاً به این مورد اشاره فرمودند و راه درست را نیز عبرت از گذشته و خارج کردن کشور از این فضا دانستند نه اینکه با چشم امید بستن به طرفهای اروپایی، مجدداً اقتصاد کشور معطل طرف بیگانه شود؛ در این رابطه با حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم:

وی در پاسخ به اینکه "اکنون دو ماه از نامگذاری سال به‌عنوان حمایت از کالای ایرانی گذشته و شاهد رویکرد ملموسی در این زمینه از سوی مسئولان نبودیم" گفت: اکنون کار در منطقه قانون‌گذاری نیست و اکنون زمان اجرا و اقدام است.

* هنوز حمایت از کالای ایرانی برای دولت دغدغه نشده

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: دولت با توجه به اینکه بالاترین مسئولیت اجرایی را در کشور دارد باید وارد مرحله اجرای اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی شود و در این راه از شیوه‌های مختلفی چون حمایت از کارآفرینان با اعطای تسهیلات و...، نشست با آنها برای برطرف کردن دغدغه‌ها و مشکلات آنها، اعطای تسهیلات به مصرف کنندگان برای خرید کالای ایرانی و مواردی از این دست بهره ببرد که اکنون متأسفانه شاهد اقدام جدی دولت در این زمینه نیستیم و به‌عبارتی می‌توان گفت هنوز حمایت از کالای ایرانی به دغدغه دولتمردان تبدیل نشده که در این زمینه اراده انجام کاری را داشته باشند.

حاجی‌دلیگانی در مورد اینکه آیا دولت در حمایت از کالای ایرانی اقدام مثبتی نیز در سه ماه گذشته داشته است یا خیر گفت: بله، یکی از اقدامات مثبت دولت در این زمینه مصوبه هیئت وزیران در مورد ثبت سفارش واردات کالا و تخصیص ارز برای آن بود که کار بسیار خوب و مناسبی بود و باید دولت تلاش کند.

وی با بیان اینکه طبق مصوبه ثبت سفارش کالا واردات کلیه کالاها به‌صورت تجاری به کشور اعم از مناطق آزاد تجاری ــ صنعتی و ویژه اقتصادی و سایر مبادی ورودی بدون ثبت سفارش ممنوع است گفت: این مصوبه دو فایده دارد هم در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است و هم در ثبات بازار ارز کمک‌کننده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دوم خرداد ماه که به‌صورت تلویحی رکود ایجادشده در کشور را به‌جهت معطل گذاشتن دستگاه فعال اقتصادی کشور برای اقدامات خارجی‌ها دانستند گفت: کلام مقام معظم رهبری برای همه مسئولان فصل الخطاب است بنابراین اکنون باید از این فضا که همه مسائل اقتصادی و کسب‌وکار را به برجام و ... گره بزنیم خارج شویم و برای رونق تولید و فضای کسب‌وکار بدون توجه به واکنش طرف مقابل برنامه‌ریزی کنیم.

وی با بیان اینکه سخنان رهبری در دوم خرداد منشور حرکت برای مسئولان بود گفت: در این سخنان مطالب مهم اقتصادی و غیراقتصادی بیان شد که ما نمایندگان مجلس موظفیم بر اساس این سخنان بر عملکرد دولتمردان نظارت کنیم و مطالباتمان نیز بر این اساس از دولت باید باشد.

* ضرورت تغیر رویکرد اقتصادی دولت بر اساس کلام رهبری

* ضرورت اجتناب از معطل‌گذاشتن پویایی اقتصاد کشور به تصمیم اروپایی‌ها

حاجی‌دلیگانی با تصریح به اینکه اگر دولت به کلام رهبری به‌عنوان فصل الخطاب معتقد است باید در رویه اقتصادی خود تغییر نگرش بدهد گفت: معطل کردن دستگاه فعال اقتصادی در این چند وقتی که بحث برجام مطرح بود صورت گرفت اما اکنون که این تجربه تاریخی برای ملت ایران به دست آمد دیگر نباید به‌بهانه کشورهای اروپایی که از آنها نیز تجربه خوبی به‌یاد نداریم پویایی چرخه اقتصادی را معطل تصمیم آنها بگذاریم و به فضای رکودی در کشور دامن بزنیم کما اینکه در 5 سال گذشته مهمترین عامل رکود در بازار حالت انتظاری بود که با وعده‌های برجامی ایجاد شده بود.

*برجامِ اروپایی با معیشت مردم چه خواهد کرد؟

وی با ابراز اینکه صرف‌نظر از اینکه برجامِ اروپایی به نتیجه برسد یا خیر این حالت انتظار استمرار پیدا خواهد کرد و باعث ایجاد توقف و در نتیجه رکود خواهد شد گفت: اکنون سؤالی که دولتمردان از خود قبل از تصمیم‌گیری باید بپرسند این است که؛ برجامِ اروپایی با معیشت مردم چه خواهد کرد؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که "موافق دیدگاه برخی کارشناسان که بر ضرورت اصلاح برخی از قوانین در راستای حمایت از کارآفرینان و تولید داخلی اعتقاد دارند و خواستار بازنویسی قوانین بر این اساس هستند است؟" گفت: این مسأله موضوع مهم و درستی است که در دو کمیسیون مجلس در حال بررسی است و از جمله مواردی که در این رابطه اکنون به‌صورت جدی دنبال می‌شود بحث اصلاح قوانین مالیتی و مالیات بر ارزش افزوده به‌نفع کارآفرینان است.

حاجی‌دلیگانی با اشاره به گزارش مجلس از قانون رفع موانع تولید که روز یکشنبه قرار است در مجلس قرائت شود گفت: بر اساس این گزارش علی‌رغم قانونی که در سال 94 تصویب شد و رؤسای سه قوه باید جلسات مشترکی در راستای راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی با هم برگزار می‌کردند اما این اقدام از سوی آنها صورت نگرفت.

* لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی دغدغه‌مندی سران سه قوه نسبت به تحقق آن

وی با اشاره به ماده 1 قانون سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که تأکید بر تشکیل شورایی با عضویت معاون اول رئیس‌جمهور، نایب‌رئیس اول مجلس شورای اسلامی و معاون اول رئیس قوه قضائیه به‌منظور کسب اطلاع از برنامه‌های سه قوه و هماهنگی لازم در جهت رفع موانع اجرائی تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور دارد گفت: علی‌رغم اینکه این موضوع جزو قانون است اما متأسفانه این جلسات به‌صورت منظم تشکیل نمی‌شود در حالی که لازمه تحقق اقتصاد مقاومتی این است که سران سه قوه به موضوع اقتصاد مقاومتی توجه بیشتری داشته باشند و آن را جدی بگیرند و نسبت به تحقق آن دغدغه‌مند باشند.

وی در رابطه با بحث مؤسسات مالی و اعتباری که نتوانستند سپرده‌های مردم را به آنها بازگردانند گفت: در این مورد تصمیماتی اتخاذ شده است که اگر دغدغه مردم را رفع نکند مجلس پیگیر خواهد بود که حتماً دغدغه مردم در این زمینه حل شود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان