بازدید 4654
۱

فرزندخواندگی سخت‌تر از کودک‌ربایی!

کد خبر: ۸۰۲۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۰ 26 May 2018

هفته گذشته انتشار خبر ربوده شدن «محمد پرهام» کودک 1.5 ساله یزدی در شبکه های اجتماعی و گزارش ها درباره انگیزه ربایندگان بار دیگر نقص قوانین فرزندخواندگی و سخت گیری های بیش از اندازه در اعطای فرزند به زوج های نابارور را به رخ جامعه کشید. این درحالی است که به دلیل برخی مشکلات و معضلات ناشی از مسائل اجتماعی یا قوانین موجود، شبکه های مافیای فروش نوزادان در جامعه شکل می گیرد و سودجویان با سوء استفاده از نیاز زوج های جوان نابارور به داشتن فرزند، دست به جرایمی می زنند که درنهایت آسیب های جدی را به نوزادان، خانواده و جامعه وارد می کند به طوری که در برخی پرونده های جنایی، کودک ربایان به دلیل ترس از دستگیری، کودکان ربوده شده را به طرز ناجوانمردانه ای به قتل رسانده و اجساد آنان را رها کرده اند.

بچه دزدی در چند ثانیه

به گزارش روزنامه خراسان، زن 27 ساله ای هراسان با تلفن 110 تماس گرفت و از ربوده شدن نوزاد 90 روزه اش خبر داد. او در حالی که اشک می ریخت، گفت: چند دقیقه قبل وقتی قصد داشتم وارد منزلم شوم کلیدهای ساختمان را از کیفم بیرون آوردم و در حالی که نوزاد دخترم را درون کالسکه گذاشته بودم برای چند ثانیه وارد ساختمان شدم تا کالسکه را با خودم ببرم اما در همین فرصت کوتاه که از فرزندم غافل شدم، در کمال ناباوری دیدم او درون کالسکه اش نیست. هراسان به هر سو دویدم اما در تاریکی شب هیچ کسی را ندیدم به همین دلیل بلافاصله با پلیس تماس گرفتم و موضوع را اطلاع دادم و... بررسی های ماموران انتظامی مشهد در ساعات اولیه بامداد نشان می داد زن جوانی که مانتوی چهارخانه به تن داشته در حالی که نوزادی را بغل کرده بود سوار تاکسی تلفنی شده و از محل گریخته است. با شناسایی راننده تاکسی تلفنی، زن 29 ساله کودک ربا نیز در چنگ قانون گرفتار شد و پس از مشاهده اسناد و مدارک انکار ناپذیر گفت: به مواد مخدر صنعتی اعتیاد دارم به همین دلیل هم نوزاد را از درون کالسکه ربودم و به منزل خواهرم در بولوار دوم طبرسی بردم. این زن 29 ساله اضافه کرد: برای تامین هزینه های اعتیادم قصد داشتم نوزاد را به زوج های نابارور بفروشم.

فروش نوزاد 33 روزه

ماجرای پرونده دیگر، فروش یک نوزاد 33 روزه است، سال گذشته در مشهد جوانی با پلیس 110 تماس گرفت و مدعی شد فردی که با امور درمانی مرتبط است، در ساختمان محل کارش به فروش نوزادان اقدام می کند. او همچنین مشخصات زنی را به پلیس داد که نوزاد پسرخود را به مبلغ سه میلیون تومان فروخته بود. با توجه به اهمیت موضوع، بلافاصله نیروهای انتظامی وارد عمل شدند و منزل زن 20 ساله ای را که متهم به فروش نوزاد خودش بود، در منطقه خواجه ربیع شناسایی کردند. این زن در حالی که فرزندش را در آغوش داشت به ماموران گفت: در یکی از بیمارستان های مشهد زایمان کردم اما پولی برای ترخیص نداشتم، به همین دلیل فرزندم را در بیمارستان رها کردم و گریختم اما چند روز بعد از طریق یکی از دوستانم با مردی که در امور درمانی فعالیت می کند، آشنا شدم . او از من خواست نوزادم را در قبال دریافت سه میلیون تومان به او بفروشم. من هم که موقعیت را مناسب دیدم ابتدا 500 هزار تومان به عنوان پیش پرداخت گرفتم و پس از بازگرداندن هزینه های بیمارستان، نوزاد را به او تحویل دادم و بقیه پولم را نیز گرفتم. اما آن مرد (خریدار نوزاد) وقتی از ورود پلیس به ماجرا مطلع شد، نوزاد را به من بازگرداند! ولی چون پولی نداشتم که به او بدهم ، او هم موضوع فروش نوزاد را به پلیس گزارش کرد!

سیستم فرزند خواندگی بسیار سخت گیرانه است

یکی از متخصصان باتجربه روان پزشکی کشور با اشاره به عوامل فردی، اجتماعی و قانون گذاری در بروز پدیده نوزادربایی یا نوزادفروشی می گوید: در کشور ما هنوز برخی تفکرات مانند به جا گذاشتن نسلی ماندگار وجود دارد که موجب می شود برخی افراد برای داشتن فرزند به هر شیوه ای متوسل شوند که متاسفانه در بعضی از موارد این شیوه ها شکلی غیرقانونی مانند خرید و فروش نوزاد یا کودک ربایی به خود می گیرد.دکتر فیاضی بردبار برخی فشارهااز سوی خانواده یا در گستره جامعه را یکی از علل اصلی اختلالات روحی و روانی برای فرزندآوری می داند و می افزاید: فشارهای روحی همراه با نیش و کنایه های اطرافیان در برخی موارد زوج های جوان را در تنگناهای فکری قرار می دهد تا به هر طریق ممکن صاحب فرزند شوند اما گاهی افراد به دلیل دچار شدن به بیماری های روحی راه را به خطا می روند و سعی می کنند از روش های غیرقانونی به نتیجه برسند.

هزینه های سنگین درمان

دکتر محمد رضا فیاضی بردبار همچنین گران بودن هزینه های درمانی زوج های نابارور را در بروز برخی جرایم هولناک مانند کودک ربایی بی تاثیر نمی داند و اعتقاد دارد باید شیوه های بیمه ای در این باره تغییر کند و همه روش های درمانی را زیر پوشش بگیرد. این روان پزشک می افزاید: اگر هزینه ها کمتر شود و سیستم های کمک به فرزندآوری به زوج های نابارور کمک کنند، افراد کمتر ی به دنبال راهکارهایی می‌روند که ریسک بیشتری دارد. استاد دانشگاه علوم پزشکی مشهد در عین حال سیستم سخت گیرانه بهزیستی و دیگر نهادها را برای اعطای فرزند به زوج های نابارور، یکی دیگر از عوامل مهم در ایجاد شبکه های مافیایی جرایمی مانند خرید و فروش نوزاد می داند و اضافه می کند: باید نمایندگان مجلس به اصلاح قوانین موجود بپردازند تا شیوه های فرزندخواندگی در محیط های امن تسهیل شود.

افزایش نظارت ها بعد از تحویل فرزند

دکتر فیاضی بردبار با انتقاد از روند فعلی واگذاری فرزند به زوج های نابارور می گوید: در بسیاری از کشورها اعطای فرزند به زوج ها بسیار ساده است اما بعد از واگذاری نهادهای قانونی نظارت دقیق و بیشتری را اعمال می کنند تا از تربیت صحیح و امکانات رفاهی در آن خانواده برای فرزند به طور مداوم اطمینان یابند اما متاسفانه در کشور ما واگذاری فرزند بسیار سخت گیرانه است در حالی که بعد از فرزند خواندگی، نظارت مشاوران و مددکاران اجتماعی بسیار کاهش می یابد. این روان پزشک با تجربه کشور تصریح می کند: حتی اگر برخی زوج های نابارور با وجود سخت گیری های قانونی گرفتار شبکه های مافیایی و توسل به شیوه های غیرقانونی نیز نشوند، باز هم برخی مشکلات روان پزشکی در آن ها به صورت حاد یا ضعیف بروز می کند. وی این مشکلات را ترس، اضطراب و نگرانی های خاص از آینده ذکر می کند و می گوید: گاهی این اختلالات و افسردگی به درجات مختلف می رسد که در بعضی موارد شکل خطرناکی به خود می گیرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱
... هزینه یکبار عمل آی وی اف میشه حدود 15 میلیون تومان. فشار روانی بچه دار نشدن بعد از آی وی اف هم بماند. ضررهای آمپول ها هم بماند.... بیمه تکمیلی فقط 3 میلیون می ده... دستشون درد نکنه واقعا...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار