بازدید 3330

تمایل ۶۳ درصد مردم به کالای ایرانی

کد خبر: ۸۰۱۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ 23 May 2018

نخستین هم اندیشی تخصصی ارائه راهکارها برای حمایت از کالای ایرانی دیروز با حضور محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت، علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سورنا ستاری معاون علمی فناوری ریاست جمهوری، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیران صنایع برتر کشور، نمایندگان اصناف و دکتر علی عسکری رئیس رسانه ملی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد. شرکت‌کنندگان در این همایش به‌صورت تخصصی راهکارهایی برای حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی ارائه و درباره آن بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در سخنانی در این هم اندیشی گفت: ذائقه و نگاه ملی را باید از طریق رسانه‌ها در جامعه تغییر دهیم. باید همانند کشورهایی نظیر ژاپن و مالزی یک جنبش اجتماعی خرید کالای ایرانی راه‌اندازی شود و تولید ملی به نماد هویت ملی مردم تبدیل شود.

وی با تأکید بر اینکه ما ممنوع الخروجی بابت بدهی به تأمین اجتماعی نداریم گفت: قاچاق زیاد داریم اما اگر در مواردی چون پوشاک حرکت جهادی کنیم اشتغالزایی مناسبی صورت می‌گیرد با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد که ایرانی‌ها عمدتاً از کالای ایرانی استفاده می‌کنند. ربیعی امنیت سرمایه گذاری، تثبیت بازار و ممانعت از قاچاق را از جمله برنامه‌های دولت برشمرد و گفت: باید در زمینه تولید هم نگاه تجاری تغییر کند، تولیدکنندگان درازمدت به فعالیتشان نگاه کنند و تغییرات فناوری ما باید زود به زود انجام شود و قیمت تمام شده را کاهش دهیم.

وزیر کار در ادامه اعلام کرد: براساس نظرسنجی‌های انجام شده ۶۳ درصد مردم به شرط بالا رفتن کیفیت و قیمت مناسب آمادگی دارند کالای ایرانی مصرف کنند. علی ربیعی گفت: در کار فرهنگی ما باید روی این 63 درصد تمرکز کنیم تا آنها را به خرید کالاهای ایرانی ترغیب کنیم.

وی با بیان اینکه بر اساس نظر سنجی‌ها 25 درصد مردم اعلام کرده‌اند که صرفاً از کالای ایرانی استفاده می‌کنند، افزود: 9.1 درصد از مردم نیز اظهار کرده‌اند کلاً تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند.

ربیعی با بیان اینکه تصمیمات کلان و مثبتی برای حمایت از کالای ایرانی گرفته شده است، گفت: ما کالاها را به سه دسته تقسیم کرده‌ایم؛ دسته اول کالاهایی است که توان تولید آنها در داخل کشور وجود دارد و در حال حاضر نیز این کالاها تولید می‌شود. دسته دوم کالاهایی که توان تولید وجود دارد اما وارد می‌شود و دسته سوم کالاهایی هستند که تولید آنها در کشور مقرون به صرفه نیست و نیاز کشور از واردات تأمین می‌شود. وی افزود: در حال حاضر برای هر سه دسته برنامه‌ریزی‌های مشخصی انجام شده؛ به‌عنوان مثال برای کالاهایی که در حال حاضر وارد می‌شوند و ظرفیت‌های تولید مناسبی در کشور ندارند قوانینی وضع کردیم تا به شرکت‌های وارد‌کننده مشروط به تولید در ایران اجازه واردات داده شود. ربیعی با بیان اینکه این سیاست سبب می‌شود تا شرکت‌های وارد‌کننده تولید در داخل را جایگزین واردات کنند، گفت: شرط ما برای ورود به بازار مصرف ایران تولید در داخل است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برخی از فعالیت‌های تولیدی معطوف به واردات است، گفت: در حال حاضر بازار 400 میلیونی منطقه در کنار کشور ما موجود است و این مسأله انگیزه خوبی است تا شرکت‌های بین‌المللی با استفاده از ثباتی که در ایران وجود دارد تولید کالاهای خود را به داخل ایران منتقل کنند تا هم بازار ایران را داشته باشند و هم بازار منطقه را هدف قرار دهند. ربیعی یکی دیگر از برنامه‌ها را بهبود فضای کسب و کار برای تولید‌کنندگان ایرانی دانست و افزود: در این زمینه چند کالای مهم و اساسی را به‌صورت موردی در دستور کار قرار داده‌ایم تا با اعطای تسهیلات یارانه‌ای و حمایت‌های دولتی شرایط را برای ادامه فعالیت‌های آنها بهبود بخشیم.

جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به‌ خاطر فروش کالا‌های قاچاق

در این مراسم وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفت: باید با قاچاق کالا در مبادی رسمی و غیررسمی برخورد جدی شود و مدیریت واردات بدون جلوگیری از واردات امکانپذیر نیست.

شریعتمداری با اشاره به پیشرفت‌های کشور در بخش صنعت در مقایسه با اقتدار ملت گفت: تعداد واحد‌های تولید صنعتی از ۸۵۴ واحد در سال ۵۷ به ۸۴ هزار و ۲۸۷ واحد رسیده است.

وی افزود: تعداد معادن فعال در این مدت از ۱۹۵ به ۶ هزار و ۴۵۵ رسیده است.

شریعتمداری گفت: در ابتدای انقلاب کمتر از سه میلیون تن ظرفیت تولید پتروشیمی داشتیم که هم‌اکنون به بیش از ۶۷ میلیون تن رسیده است.

وی اضافه کرد: تولید یخچال و فریزر از ۶۰۰ هزار به حدود ۶ و نیم میلیون دستگاه، تولید تلویزیون از ۱۰۰ هزار دستگاه به بیش از ۶ میلیون دستگاه، تولید دارو از ۲۷ میلیون قطعه به ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار و تولید پودر شوینده از ۲۸۸ هزار تن به یک میلیون و ۶۸۱ هزار تن رسیده است. او گفت: تولید سیمان از حدود ۷ میلیون به ۸۶ میلیون تن، تولید مس کاتوت از صفر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن، تولید آلومینیوم از ۴۵ تن به ۴۵۷ هزار تن و کاشی زینتی از ۱۲ میلیون متر مربع به ۶۰۰ میلیون متر رسیده است. وی با بیان اینکه در صنعت مواد لبنی شش میلیارد دلار صادرات داریم، افزود: در زنجیره فولاد از تولید ۲/۴ میلیون تن در ابتدای انقلاب به ۲۰۰ میلیون تن رسیده‌ایم و اکنون نیز ۱۱۰ میلیون تن ظرفیت جدید در حال ایجاد است. شریعتمداری گفت: سال گذشته بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ واحد جدید صنعتی با سرمایه ۳۰ هزار میلیارد تومان تأسیس و آماده بهره‌برداری شده که از نظر تعداد 4 درصد، از نظر ارزش 3.5 درصد و از نظر اشتغال ۱۶/۲ دهم درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است. وی گفت: در سال جدید نیز حدود ۲۱ هزار جواز تأسیس واحد‌های تولیدی داشته‌ایم که در مقایسه با سال قبل ازآن بیش از ۲۲ درصد رشد دارد. شریعتمداری افزود: در مصرف برق صنعتی در سال ۹۶ حدود ۹/۷ دهم درصد، در حمل و نقل جاده‌ای ۹/۷ درصد و در ترانزیت ۲۰ درصد رشد داشته‌ایم. وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به‌ خاطر فروش کالا‌های قاچاق گفت: این کالا‌ها هزار و ۲۰۰ کیلومتر را تا بازار تهران طی کرده‌اند که باید در این مسیر جلوی آنها گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه ۸۲ درصد واردات کشور مواد اولیه و سرمایه‌ای است، گفت: بخش زیادی از مواد مصرفی وارداتی نیز اقلامی مانند ذرت، سویا و روغن خام است که در صنعت مرغداری استفاده می‌شود.

شریعتمداری با اشاره به اینکه واردات رسمی ۶۰ میلیون دلار و از ترکیه ۲۰ میلیون دلار است، افزود: تفاوت این رقم با ارقامی که گمرکات اعلام کرده‌اند به این معنی است که بخش قابل توجهی پوشاک به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شود.

وی تأکید کرد: باید سرمایه نظام بانکی و بانک‌های دولتی از طریق منابع صندوق ذخیره ارزی بیشتر شود تا قدرت وام دهی آنها افزایش یابد. شریعتمداری اضافه کرد: اگر از واحد‌های تولیدی بر اساس خوداظهاری مالیات دریافت شود عملکرد بهتری خواهند داشت.

وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نرخ ارز گفت: سیاست ما سرکوب نرخ ارز و تثبیت آن نیست بلکه سعی می‌کنیم نظام مدیریت شده ارز را اجرا کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر