بازدید 4068

آمریکا فروش تسلیحات به ترکیه را متوقف می‌کند

کد خبر: ۷۹۷۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۳ 08 May 2018

قانونگذاران در مجلس نمایندگان آمریکا با هشدار علیه خرید احتمالی یک سامانه تسلیحاتی روسیه توسط آنکارا، از امکان توقف فروش تسلیحات آمریکایی به ترکیه خبر دادند.

به گزارش مهر به نقل از پایگاه خبری هیل، اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در متن کامل طرح دفاعی سالانه خود که روز دوشنبه منتشر شد، در یک بند جدید نسبت به اقدام دولت ترکیه برای خرید احتمالی یک سیستم تسلیحاتی از روسیه هشدار دادند؛ روندی که ممکن است فروش تسلیحات نظامی آمریکا به این کشور عضو ائتلاف نظامی «ناتو» را بطور موقت متوقف سازد.

بر این اساس نسخه «قانون مجوز دفاع ملی» در مجلس نمایندگان آمریکا شامل یک بخش است که طبق آن، فروش تسلیحات نظامی آمریکا به ترکیه تا زمان تدوین یک گزارش تحلیلی پیرامون تنشهای فزاینده میان آنکارا- واشنگتن متوقف می شود. در این نسخه از قانون مجوز دفاع ملی، به خرید آتشبارهای موشک زمین به هوای «اس-۴۰۰» روسی توسط ترکیه اشاره شده است.

در این طرح آمده است: «ظرف یکسال گذشته، روابط آمریکا- جمهوری ترکیه به دلیل برخی اقدامات تحریک آمیز دولت ترکیه بطور فزاینده ای تیره گشته است. خرید احتمالی سامانه پدافند موشکی و هوایی اس- ۴۰۰ از فدراسیون روسیه توسط دولت ترکیه به بروز تنش در روابط دو کشور آمریکا- ترکیه انجامیده است. این گونه اقدامات بر توسعه سامانه تسلیحاتی مشترک میان آمریکا و ترکیه تأثیر منفی می گذارد».

این طرح وزیر دفاع آمریکا را ملزم می کند تا با همفکری و مشاوره وزیر خارجه این کشور ظرف مدت ۶۰ روز پس از تصویب قانون مجوز دفاع ملی، گزارشی در خصوص روابط آمریکا- ترکیه به کنگره این کشور ارائه کند.

تا زمان تهیه و ارائه این گزارش، قانون مزبور «هرگونه اقدام در جهت تحویل محموله نظامی فروخته شده مرتبط با تجهیزات مهم دفاعی را به ترکیه ممنوع می کند».

گفتنی است که دلیل اصلی بروز تنش در روابط واشنگتن و آنکارا توافقنامه ای است که در دسامبر سال گذشته میان مقامات ترکیه و روسیه برای خرید سامانه های موشکی «اس- ۴۰۰» به امضاء رسید.

«سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) به ترکیه هشدار داد که این سامانه موشکی با سامانه های این ائتلاف نظامی همخوانی ندارد و به همین خاطر، در مورد این خرید نظامی به مقامات آنکارا هشدار داد.

از سوی دیگر، دولت ترکیه نیز روز یکشنبه در واکنش به این ممنوعیت احتمالی بر فروش تسلیحات، آمریکا را به «اقدامی تلافی جویانه» تهدید کرد. در همین ارتباط، «مولود چاوش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی ان ان ترک اظهار داشت: «اگر آمریکا تحریمهایی علیه ما وضع کند و یا دست به یک چنین اقداماتی بزند، ترکیه این اقدام را صد در صد تلافی خواهد کرد».

چاوش اوغلو همچنین گفت که آمریکا درتلاش است تا تصمیمات ترکیه را تحت کنترل خود درآورد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر