بازدید 3254

خسارت ۶ هزار میلیاردی سرما به بخش باغبانی

کد خبر: ۷۹۶۸۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۳ 07 May 2018

معاون وزیرجهادکشاورزی با بیان اینکه سرمازدگی بالغ بر ٦ هزار میلیاردتومان به زیربخش باغبانی خسارت وارد کرده است،خواستار تقویت صندوق بیمه محصولات کشاورزی شد.

به گزارش مهر، محمدعلی طهماسبی گفت: سرمازدگی، افت شدید دما، یخبندان، تگرگ و سیل حوادث غیرمترقبه‌ای بود که در اواخر فروردین ماه اتفاق افتاد، علاوه بر آن گرمایش بی اندازه در اواخر اسفندماه و اوایل فروردین ماه موجب عدم تامین نیاز سرمایی درختان و همچنین ایجاد خسارت در حوزه خشکبار بویژه در محصول پسته شد.

وی با اشاره به سرمازدگی اخیر، افزود: براساس برآوردهایی که انجام داده ایم عوامل خسارت زا در ۲۸ استان باعث ایجاد آسیب شده اند که در ۲۰ استان میزان خسارت بسیار شدید بوده است.

معاون وزیرجهاد کشاورزی ادامه داد: بر اثر سرما، افت شدید دما، یخبندان، سیل و تگرگ فقط بالغ بر شش هزارمیلیارد تومان به زیربخش باغبانی خسارت وارد شده و این آسیب ها، آسیب هایی نبوده که قابل مدیریت باشند و در سطح بحران و فراگیر بوده است.

طهماسبی گفت: در برخی استانهایی که بازدید داشتیم، سرمازدگی خسارت زیادی وارد کرده است.

طهماسبی درباره اینکه کدام محصولات در این سرمازدگی بیشتر آسیب دیده اند؟، افزود: منطقه به منطقه متفاوت است، در حال جمع بندی هستیم تا مشخص شود هر محصول چقدر آسیب دیده است، به طور کلی محصولاتی مانند سیب، انگور، گردو و محصولات هسته دار آسیب دیده اند.

معاون وزیرجهاد کشاورزی درباره اینکه چقدر از باغاتی که خسارت دیده اند، بیمه بوده اند؟، ادامه داد: حداکثر حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد این باغات بیمه بوده‌اند، چون بیمه بخش کشاورزی، بیمه حمایتی است و بیمه تجاری نیست، بیمه های حمایتی برای پوشش ریسک تولید به کار گرفته می شوند.

طهماسبی اضافه کرد: اگرچه ۷۰ درصد تسهیلات صندوق بیمه توسط دولت و ۳۰ درصد آن توسط خود مردم پرداخته می شود اما این پوشش ریسک زمانی می تواند همگانی باشد که برآوردها دقیق باشند و پرداخت به موقع صورت بگیرد، به عبارتی بنیه مالی صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید تقویت شود تا در چنین مواقعی بتواند به داد کشاورزان برسد.

معاون وزیرجهاد کشاورزی با بیان اینکه متاسفانه ایران کشوری حادثه خیز است و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز بنیه مالی قوی ندارد، افزود: تولیدکنندگان سرمایه خود را از بانک ها می گیرند، برای اینکه بتوانند کانون های تولید را خود را سرپا نگه دارند به مبالغی برای تهیه نهاده های کشاورزی، شخم زدن زمین، آبیاری و ... نیازمند هستند، بنابراین تعدادی از این کشاورزان به بانک ها بدهکار هستند، در مواقع اینچنینی که کشاورزان با خسارت مواجه می شوند، استمهال بدهی می تواند کمک کننده باشد؛ بهترین اقدام تقویت صندوق بیمه است، تسهیلات ارزان قیمت تر در اختیار کشاورزان قرار داده شود، چون تولیدکنندگان نیازمند پول هستند تا واحدهای تولید را مجددا فعال کنند. اگر این سرمایه گذاری ها آسیب ببیند سطح اشتغال نیز افت پیدا می کند.

طهماسبی تصریح کرد: اکثر این کانون های تولید در روستاها و اطراف شهرهای کوچک هستند و ما باید آنها را حفظ کنیم.

وی ادامه داد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت کشور پیگیر این مساله هستند و امیدواریم در هیات وزیران مطرح و تصویب شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره خسارت گرمازدگی نیز عنوان کرد: گرمازدگی بیشتر به محصول پسته خسارت زد که آن هم عمدتا در مناطقی مانند استان کرمان اتفاق افتاد و باعث پوکی جوانه های بارده شد.

وی گفت: برآورد ما این است میزان خسارت گرمازدگی در برخی نقاط تا ۵۰ درصد نیز می رسد، اما هنوز برآورد دقیقی که بتواند آسیب گرمازدگی بر روی تولید را مشخص کند، انجام نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان