بازدید 10835
۷
پبمانه اقتصادی؛

از «تلاطم بازار موبایل به دنبال نوسان ارز» تا «رکوردشکنی صادرات نفت ایران در ماه آوریل»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون: دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، بورس تهران مجددا با افت شاخص همراه شد، سکه تمام همچنان در کانال ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومانی، تصمیم جدید سیف برای موعد تحویل سکه‎های پیش فروش شده، اعلام نرخ بیکاری منطقه یورو و اتحادیه اروپا، تاثیر وضعیت برجام بر قیمت طلا، شیب مثبت اوراق تسهیلات مسکن، یکی از ایالت‌های آمریکا پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد و سود ۱۰ میلیارد دلاری علی بابا در سه ماه را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۶۶۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۰ 07 May 2018

از «تلاطم بازار موبایل به دنبال نوسان ارز» تا «رکوردشکنی صادرات نفت ایران در ماه آوریل»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون: دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد، بورس تهران مجددا با افت شاخص همراه شد، سکه تمام همچنان در کانال ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومانی، تصمیم جدید سیف برای موعد تحویل سکه‎های پیش فروش شده، اعلام نرخ بیکاری منطقه یورو و اتحادیه اروپا، تأثیر وضعیت برجام بر قیمت طلا، شیب مثبت اوراق تسهیلات مسکن، یکی از ایالت‌های آمریکا پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد و سود ۱۰ میلیارد دلاری علی بابا در سه ماه  را در بر دارد.

عسگراولادی: دلار ۴۲۰۰ تومانی وجود ندارد

اسدالله عسگراولادی گفت: واردکنندگان برای تأمین ارز گرفتارند و مشکلات زیادی دارند. عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه ارز 4200 تومانی وجود ندارد، گفت: ارز با نرخ 4200 تومان به برخی واردکنندگان تعلق می‌گیرد. وی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه مسائل و مشکلات مربوط به ارز را از من نپرسید، گفت: بانک مرکزی باید پاسخگو باشد. هر روز می‌گویند فردا مشکلات حل می‌شود، اما هنوز مشکلات ارزی حل نشده است. 

بورس اوراق بهادار تهران مجددا با افت شاخص همراه شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت ماه 97 با کاهش 250 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 92 هزار و 849 واحد رسید. این در حالی است که در روز شنبه نیز، نماگر بورس تهران با افت 511 واحدی معادل 0.55 درصد مواجه شده بود. تالار شیشه‌ای در دومین روز کاری هفته جاری همانند روز قبل، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 78 واحدی معادل 0.27 درصد به رقم 29 هزار و 167 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 111 واحدی معادل 0.67 درصد، عدد 16 هزار و 415 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 82 واحدی معادل 0.67 درصد به رقم 12 هزار و 179 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور همانند روز شنبه با افت 0.28 درصد همراه شد و 277 واحد کاهش را رقم زد و به سطح 98 هزار و 652 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 172 واحد کاهش معادل 0.26 درصد به رقم 65 هزار و 963 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 566 واحد کاهش معادل 0.29 همراه بود و عدد 197 هزار و 694 واحد را به نمایش گذاشت.

از «تلاطم بازار موبایل به دنبال نوسان ارز» تا «رکوردشکنی صادرات نفت ایران در ماه آوریل»

سکه تمام همچنان در کانال ۲,۰۰۰,۰۰۰ تومانی

روز گذشته تا ساعت 17 (یکشنبه 16 اردیبهشت ماه) نرخ سکه تمام طرح قدیم، با افت 50 هزار تومانی نسبت به روز قبل، به قیمت 2,000,000 تومان فروخته شد. همچنین سکه تمام طرح جدید در بازار آزاد، 2,044,500 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، 3 هزار تومان ارزان تر بود. همچنین هر نیم سکه بهار آزادی، با 30 هزار تومان عقب نشینی به سطح 1,020,000 تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز 625,000 تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز شنبه، 5 هزار تومان افزایش قیمت داشت. 

تصمیم جدید سیف برای موعد تحویل سکه‎های پیش فروش شده

ولی الله سیف پس از جلسه ستاد اقتصادی دولت درخصوص تحویل سکه های پیش فروش شده گفت: براساس تعهدی که داشته ایم 12 روز دیگر موعد تحویل سکه های پیش فروش شده است اما امروز تصمیم گرفتیم تا این سکه ها یک هفته زودتر تحویل شود. رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه آمادگی کامل برای تحویل پیش از موعد سکه ها به صورت فیزیکی وجود دارد، گفت: البته در این زمینه پیشنهادهایی نیز به خریداران سکه از جانب بانک های عامل ارائه می شود که این خریداران اختیار دارند به هر نحو که خودشان می دانند سکه های پیش خرید شده خود را تعیین تکلیف کنند.

تلاطم بازار موبایل به دنبال نوسان ارز

سال‌ جاری از همان روزهای آغازین با تغییر ناگهانی نرخ ارز روبه‌رو شد و تاکنون هم تلاطم در بازار ارز وجود دارد. به‌ تبع این اتفاق بازار موبایل از نوسان نرخ ارز تأثیر گرفته و دستخوش تغییرات شدیدی شده است. در این یکی دو ماه اخیر تابلوی قیمت گوشی‌ها مانند تالار بورس مدام در حال نوسان بوده و اگر صبح یک گوشی را قیمت کنید معلوم نیست بعد از ظهر همان گوشی را با آن قیمت بتوانید بخرید یا نه. به دنبال این مشکلات بسیاری از فروشندگان با وجود رشد بی‌سابقه قیمت موبایل‌ها باز هم حاضر به فروش موبایل‌های خود به‌ویژه پرچمداران نیستند. در این میان، برخی فروشندگان هم از نابسامانی بازار استفاده کرده و هریک قیمت متفاوتی عرضه می‌کنند. به همین سبب خریداران هم این روزها را زمان مناسبی برای خرید نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند صبر کنند تا این تلاطم از بین برود.  حالا مدت‌هاست که بازارهای موبایل خلوت‌تر از همیشه شده و  اگر هم کسی در این بازارها دیده شود به دنبال خرید نیست و در پی کسب اطلاعات از قیمت‌ها است. خرید و فروش موبایل با شدت بی‌سابقه‌ای پایین آمده و خریداران همچنان در سردرگمی بین قیمت‌هایی به سر می‌برندکه هر لحظه دستخوش تغییر می‌شود و قیمت ثابتی ندارد. به نقل از دنیای اقتصاد، با این شرایط روزهاست که همه در انتظار به سر می‌برند و معلوم نیست این وضعیت چه زمانی به پایان می‌رسد و بازار موبایل به ثبات و روند طبیعی خود نزدیک می‌شود.

نرخ بیکاری منطقه یورو و اتحادیه اروپا اعلام شد

نرخ بیکاری منطقه یورو در ماه مارس سال ۲۰۱۸ در سطح ۸.۵ درصد باقی ماند که نسبت به فوریه بدون تغییر و کمتر از ۹.۴ درصد در مارس سال ۲۰۱۷ است. به نقل از دفتر آمار اتحادیه اروپا، این میزان کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در منطقه یورو از دسامبر ۲۰۰۸ است. همچنین نرخ بیکاری اتحادیه اروپا به ۷.۱ درصد در  مارس رسیده است که کمتر از ۷.۹ درصد در مارس سال ۲۰۱۷ است. این پایین‌ترین نرخ بیکاری اتحادیه اروپا از سپتامبر ۲۰۰۸ تاکنون است. دفتر آمار اتحادیه اروپا تخمین زده است ۱۷.۴۸۱ میلیون نفر در اتحادیه اروپا که ۱۳.۸۲۴ میلیون نفر آن‌ها در منطقه یورو زندگی می‌کنند، بیکارند. کمترین نرخ بیکاری متعلق به جمهوری چک با ۲.۲ درصد است و پس از این کشور مالت با ۳.۳ درصد و آلمان با ۳.۴ درصد قرار دارند. بیشترین نرخ نیز در یونان با ۲۳.۲ درصد (تا پایان ژانویه) و اسپانیا با ۱۶.۱ درصد مشاهده شده است. در مقایسه با آمارهای سال گذشته، نرخ بیکاری در تمامی کشورها به جز لیتوانی و استونی ثابت مانده است. نرخ بیکاری لیتوانی بدون تغییر باقی مانده و نرخ بیکاری استونی از ۵.۳ درصد به ۶.۵ درصد افزایش یافته است.

تأثیر وضعیت برجام بر قیمت طلا

بر اساس گزارش های منتشره، به گفته بوریس شلوسبرگ یکی از تحلیلگران اقتصادی بلاتکیفی سیاسی موجود در بازار و به خصوص ریسک های ژئو‍‍پلیتیک مربوط به وضعیت توافق هسته ای ایران با شش قدرت جهانی می تواند منجر به افزایش قیمت طلا در بازارهای بین المللی شود. 

به نقل از Russia Today، این تحلیلگر اقتصادی اذعان کرده است که اخیرا قیمت طلا دچار نوسان شده بود اما در حال حاضر قیمت این فلز گرانبها به دلیل قدرت گرفتن دلار در بازارهای جهانی و افزایش نرخ بهره در آمریکا پایین آمده است. وی در ادامه افزوده است به طور کلی طلا نسبت به ''نرخ بهره ی واقعی'' بسیار آسیب پذیر است. لازم به ذکر است که قیمت طلا در روز جمعه به ۱۳۱۱ دلار کاهش یافت و در ماه ژانویه ی سال جاری با فتح قله ی ۱۳۶۱ دلار به بالاترین سطح خود رسیده بود. این در حالی است که خطرات ژئو‍پلیتیک موجود در بازار می تواند قیمت طلا را به شدت افزایش دهد زیرا سرمایه گذاران به طور معمول طلا را پناهگاهی امن در وضعیت متلاطم بازار در نظر می گیرند. در این رابطه شلوسبرگ بیان کرده که ''اگر نوعی خطر ژئو‍پلیتیک (به طور مثال مورد وضعیت توافق هسته ای ایران) در بازار داشته باشیم، طلا همیشه به عنوان پناهگاهی امن در نظر گرفته می شود (و هجوم سرمایه گذاران به بازار این فلز گرانبها) باعث افزایش شدید قیمت طلا می گردد''.

شیب مثبت اوراق تسهیلات مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 8/ 2 درصدی به قیمت 66 هزار و 969 تومان معامله شدند. با وجود افت قیمت «تسه»ها به کف 60 هزار تومانی در هفته اول اردیبهشت، در ادامه رشد تدریجی تقاضا قیمت آخرین معامله اوراق تسهیلات را تا 67 هزار تومان نیز افزایش داد. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح 2/ 21 درصد قرار گرفته است. اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» نیز نزدیک سطح «تسه»ها نوسان داشت. اما وام این اوراق پایین‌تر از وام بانک مسکن است. به نظر می‌رسد خارج شدن معامله‌گران مسکن از لاک احتیاط پس از افت تعداد معاملات در ماه‌های اسفند و فروردین و تداوم رشد تقاضای سرمایه‌گذاری در بازار مسکن در کنار نزدیک شدن به فصل تابستان (اوج تقاضای مسکن) روند صعودی «تسه»ها را رقم بزند.

یکی از ایالت‌های آمریکا پنجمین اقتصاد بزرگ جهان شد

طبق آمارهای جدید منتشر شده فدرال، ایالت کالیفرنیا آمریکا توانست با پشت سر گذاشتن انگلیس به پنجمین اقتصاد بزرگ جهان تبدیل شود. به نقل از سی ان بی سی، تولید ناخالص داخلی آمریکا بین سال های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ با ۱۲۷ میلیارد دلار افزایش به ۲.۷ تریلون دلار رسیده و این در حالی است که تولیدات اقتصاد انگلیس به دلیل نوسانات نرخ ارز در مدت مشابه به تدریج کوچک تر شده است. کالیفرنیا با ۴۰ میلیون نفر جمعیت، خانه " سیلیکن والی"- قطب تکنولوژی جهان- و هالیوود و یکی از قطب های مهم کشاورزی آمریکا به شمار می رود. آمارها نشان دهنده چرخش بزرگی در وضعیت اقتصادی این ایالت پس از رکود بزرگ جهانی است. ایرنا آسموندسن- از کارشناسان ارشد اقتصادی وزارت دارایی ایالت کالیفرنیا- گفت: به جز کشاورزی، عملکرد همه بخش‌های اقتصادی به افزایش تولید ناخالص داخلی کالیفرنیا منجر شده‌اند. خدمات مالی و املاک ۲۶ میلیارد دلار از این رشد را تامین کرده اند و پس از آن ها بخش اطلاعات قرار دارد که دربردارنده شرکت های تکنولوژی زیادی است و ۲۰ میلیارد دلار از رشد را تأمین کرده و پس از آن بخش تولید با ۱۰ میلیارد دلار قرار دارد. جزئیات بیشتر

ژاپن، بازاری که از دست می‌رود

در میان بیست بازار عمده صادراتی ایران در سال گذشته ارزش صادرات ۹ کشور کاهش یافته است و از نظر وزنی نیز ۹ کشور کاهش واردات از ایران را تجربه کرده‌اند. بر این اساس ژاپن اولین کشوری است که ۶۳ درصد از نظر ارزش و ۶۶ درصد از نظر وزن افت صادرات داشته است. میزان کالای ارسال شده به ژاپن در حد ۴۲۵ میلیون دلار بوده و تنها ۰.۹ درصد از صادرات ایران به این کشور صنعتی مربوط شده است. پس از ژاپن دیگر کشوری که کاهش قابل توجهی در حجم واردات از ایران داشته، هنگ کنگ است که از نظر وزنی ۸۵ درصد و از نظر ارزش ۲۷ درصد افت واردات داشته است. با این وجود ۰.۸ درصد از صادرات ایران به این کشور بوده و ۳۷۹ میلیون دلار ارزآوری از این طریق صورت گرفته است. همچنین سه کشور آذربایجان، ویتنام و امارات متحده عربی دیگر کشورهایی هستند که هر یک کاهش ۱۰ درصدی در ارزش واردات از ایران را تجربه کرده‌اند. جزئیات بیشتر

علی بابا در سه ماه ۱۰ میلیارد دلار سود کرد

سود علی بابا، غول فروشگاه اینترنتی چین در سه ماه نخست سال جاری میلادی بیشتر از حد انتظار رفت و با ۶۱ درصد افرایش به ۶۱.۹ میلیارد یوآن معادل ۹.۷ میلیارد دلار رسید. همچنین «دانیل ژانگ» مدیر عامل علی بابا گفت: گروه علی بابا یک دوره سه ماه عالی و سال مالی فوق العاده ای را پشت سر گذاشت که علت آن به تقویت رشد در تجارت بازرگانی هسته ای و سرمایه گذاری های ما که طی چند سال اخیر با هدف رشد بلندمدت انجام گرفته، حاصل شد. وی اظهار داشت که امروز تجارت ما قوی تر از هر زمان دیگری است که علت آن به تمرکز علی بابا بر روی ارائه یک پیشنهاد ارزش منحصر به فرد برای مشتریان است. در سه ماه نخست سال، فروش علی بابا معمولا کمتر است. علی بابا انتظار دارد که رشد درآمد آن برای سال مالی ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۶۰ درصد باشد. غول فروشگاه اینترنتی چین تنوع بخشیدن به فعالیت های خود را شروع کرده تا رقابت با رقبای خود مانند Tencent را در فضای پرداخت ها و خُرده فروشی افزایش دهد. جزئیات بیشتر

رکوردشکنی صادرات نفت ایران در ماه آوریل

مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست خبری به رکوردشکنی صادرات نفت در ماه آوریل (فروردین- اردیبهشت) اشاره کرد و گفت: با اینکه برخی ادعا می کردند، ایران صدور نفت خود را کاهش داده است، صادرات روزانه در ماه آوریل به حدود 2 میلیون و 600 هزار بشکه رسید. وی تأکید کرد مشکلی از سوی خریداران اصلی نفت ایران وجود ندارد، البته ممکن است شرکت های اروپایی که این محصول را به صورت تک محموله (اسپات) می خرند، خرید خود را کاهش دهند. کاردر پیش بینی کرد در صورت تصمیم منفی ترامپ، شاید صادرات نفت تا 200 هزار بشکه تحت تاثیر قرار بگیرد که می توان آن را در پالایشگاه های داخلی به مصرف رساند. وی درباره تولید نفت کشور گفت: اکنون تولید روزانه نفت کشور با سه میلیون و 900 هزار بشکه به پایداری رسیده است. به گفته وی، پارسال 120 هزار بشکه نسبت به سال 1395 افزایش روزانه تولید نفت داشتیم که بخش زیادی از آن به میادین نفت در منطقه غرب کشور مربوط می شد. جزئیات بیشتر

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
من میگم هر چی نفت دارید بکشید بیرون بفروشید، شنبه نزدیکه ها بعد اون باید انبار کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
خخخخخخخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
آره
وقتی می فروشیم و اونها پولی نمی دهند .همش به نفع خریداران است
ناشناس
| Netherlands |
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۷
اتفاقا من موافق تحریم ها هستم بزار تحریم باشیم نفتی فروخته نشه . چون پولش که توی جیب مردم نمیاد هرسال آقای ایکس میره با هزار میلیارد کانادا حالشو میبره بزار نفت بمونه حداقل خیالمون راحته یه سرمایه ای داریم
ارز 4200 تومني هست زياد هم هست بريد ميدون تره بار دم خونه آقاي جهانگيري تحويل ميشه توي سيني
واقعا مسخرس من نمیدونم نباید بنظارتی باشه رو بازار گوشی میان رده ای که قیمتش 20 روز پیش 1میلیون نهصد بوده الان شده 3 میلیون به کی بگی اخه همه جای دنیا گوشی که وارد میشه رفته رفته قیمتش پایین میاد اینجا همه چیش برعکسه روز به روز بالا میره یارو جنسشو باهمون دلار 3هزارتومنی خریده ولی میخواد به قیمت دلار 6500 بفروشه
واقعا که نفت ملی این بود؟؟؟؟اب و برق و رفاه رایگان.....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر