بازدید 6236

آتش رسوایی‌های جنسی دامن نوبل ادبیات را گرفت

کد خبر: ۷۹۵۹۹۹
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸ 05 May 2018

ماجرای حاشیه‌های نوبل ادبیات امسال از آنجا آغاز شد که پاییز گذشته ۱۸ زن با الهام از جنبش مقابله با آزار جنسی و افشای نام متخلفان، یک عکاس فرانسوی به نام ژان کلود آرنولت را که همسر یکی از اعضای سابق آکادمی است متهم کردند که در ساختمان آکادمی نوبل آنها را مورد آزار جنسی قرارداده است.

به گزارش روزنامه ایران، بعد از این افشاگری نهاد نوبل با رأی‌گیری میان اعضای خود تصمیم گرفت کاترینا فراستنسون همسر آقای آرنولت را از کمیته ۱۸ نفره نوبل ادبیات کنار بگذارد و تصمیم‌گیری درباره برگزار شدن یا نشدن این مراسم را به بررسی بیشتر موکول کرد اما کار به همین جا ختم نشد و این رسوایی در کنار اتهامات مربوط به تضاد منافع و درز اسامی برندگان نوبل در میان اعضای این آکادمی، باعث اختلاف گسترده‌ای بین اعضای این آکادمی شد و «کاترین فراستنسون» از آکادمی نوبل کنار گذاشته شد و «سارا دنیوس» رئیس آکادمی نوبل در واکنش به این اتفاق‌ها از کار خود استعفا کرد.

روز پنجشنبه اما کمیته نوبل که درحال حاضر تنها ۱۱ عضو دارد اعلام کرد که امسال این مراسم برگزار نخواهد شد و در واقع سال 2018 هیچ جایزه نوبلی در حوزه ادبیات اهدا نمی‌شود. «کارل هنریک هلدین» رئیس هیأت‌مدیره آکادمی نوبل در گفت‌و‌گو با گاردین می‌گوید: بحران در آکادمی تأثیرات منفی روی جایزه نوبل گذاشته است.

این تصمیم نشان از وخامت اوضاع دارد اما از اعتبار طولانی‌مدت جایزه نوبل حفاظت می‌کند. هیچ‌یک از این اتفاقات، اعطای جایزه در سایر رشته‌های جایزه نوبل ۲۰۱۸ را تحت تأثیر قرار نخواهد داد. بنیاد نوبل انتظار دارد این آکادمی تمام تلاش خود را برای احیا و ترمیم اعتبار نوبل به کار گیرد و امیدواریم اعضا در آینده نگاه بازتری به جهان بیرون داشته باشند. جایزه نوبل ادبیات از زمان آغاز به کار از سال ۱۹۰۱، تنها شش بار اعطا نشده بود که هیچ‌یک تحت تأثیر رسوایی اخلاقی نبوده است؛ در طول سال‌های ۱۹۱۴، ۱۹۱۸، ۱۹۳۵، ۱۹۴۰، ۱۹۴۱، ۱۹۴۲ و ۱۹۴۳ که جهان درگیر جنگ جهانی اول و دوم بود این جایزه به کسی اعطا نشد و سال ۱۹۳۵ به دلیلی که هنوز نامعلوم است برنده‌ای نداشت.

نوبل ادبیات آخرین بار، وقتی جایزه خود را به «باب دیلن» داد با واکنش‌های بسیار تندی رو به رو شد. به هرحال لغو جایزه امسال و دلیل شوکه آورش، چیزی‌ است کاملاً متفاوت از دیگر تعطیلی‌ها.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر