بازدید 19683

نمی توان مادام العمر تعرفه واردات خودرو را بالا نگه داشت/ حمایت از خودرو داخلی، نتیجه عکس داشته است

سال‌هاست مصرف‌کنندگان ایرانی، از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده و این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان داخلی نیز نتوانسته‌اند اقدام لازم در این باره انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی،‌ دفاع کنند.
کد خبر: ۷۹۱۷۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ 20 April 2018

نمی توان مادام العمر تعرفه واردات خودرو را بالا نگه داشت/ حمایت از خودرو داخلی، نتیجه عکس داشتهسال‌هاست مصرف‌کنندگان ایرانی، از کیفیت خودروهای داخلی ناراضی هستند و آزردگی به بخشی از تجربه آنها از خرید این محصولات تبدیل شده و این در حالی است که هیچ یک از خودروسازان داخلی نیز نتوانسته‌اند اقدام لازم در این باره انجام داده و از حیثیت خودروی ایرانی،‌ دفاع کنند.

به گزارش «تابناک»؛ این در حالی است که مصرف‌کنندگان ایرانی حق دارند پس از پرداخت چند ده میلیون تومان برای خرید یک خودروی داخلی، راحت و بی‌دغدغه از وسیله نقلیه خریداری شده به بهترین شکل استفاده کنند.

با وجود این، دولت و برخی دیگر شرایط را نیز به گونه ای رقم زده که اگر کسی هم بخواهد از استفاده خودرو داخلی صرف نظر کند، نمی تواند و یا باید مبالغ کلانی را که گاهی از سه برابر ارز واقعی یک خودرو بیشتر است، هزینه خرید یک خودرو خارجی کند.

افزایش یک شبه تعرفه خودرو به بهانه حمایت از تولید داخلی، باعث شد تا قیمت ها یکباره چند برابر شده و جالب آنکه کسی هم معترض این موضع نشد؛ یعنی با اینکه دیوان عدالت در این کار ورود کرد، به نتیجه مشخصی نرسید و دولت از رأی دیوان تمکین نکرد؛ بنابراین، این عامل باعث نارضایتی بسیاری از نمایندگان مجلس شد. این در حالی است که حتی طرح دو فوریتی نیز از سوی برخی نمایندگان مجلس برای کنترل دولت در زمینه خودرو تهیه شد، ولی هنوز این طرح به سرانجام نرسیده و همچنان نمایندگان ناراضی به دنبال راهی برای کاهش قیمت ها هستند.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: نظام تعرفه ای، یک نظام تعرفه ای هوشمند برای مدیریت بازار در شرایط کنونی، ضرورت به حساب می آید و بهتر است از سایر گزینه ها و روش ها برای کنترل بازار بهره گرفته شود.

وی گفت: اعتقاد من این است که در نهایت باید به سمت ایجاد قابلیت تولید رقابت پذیر برای صنایع خود حرکت کنیم تا نیاز صنایع ما برای ماندگاری و توسعه کاهش یابد و به مواردی مانند تعرفه گذاری و امثال آن کمتر نیازمند باشیم؛ آن هم تعرفه گذاری هایی با رقم بالا.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: اگر این اتفاق رخ دهد، نه تنها ما نیاز و دغدغه ای نخواهیم داشت، بلکه باید یک نگاهی هم به ارکان سیاست های اقتصاد مقاومتی که توسعه صادرات را تبیین می کند داشته باشیم و در این مسیر گام برداریم.

وی گفت: برای این کار باید آسیب ها و مشکلات صنایع خودروسازی خود را به سمت توسعه ببریم تا خودروسازی های ما هم از نظر کیفیت شرایط بهتری پیدا کنند و هم طول عمر آنها افزایش یابد و خدمات پس از فروش آن بهتر شود. تنها در این صورت است که این رانت و این حمایت چند ده ساله حاکمیت از این بخش از صنعت کشور شکل دقیق تر به خود می گیرد.

این نماینده افزود: هم اکنون ما می بینیم سال هاست که مردم از این صنعت دفاع می کنند، ولی این صنعت همچنان درجا می زند و همه ذینفعان از آن رضایت ندارند. البته هنگامی که از ذینفعان صحبت به میان می آید، منظور، مردمی است که از این محصول استفاده می کنند و همواره باید به خاطر حمایت از این محصول، زیان های بسیار حاصل از حوادث و تصادفات که در بسیاری از آنها منجر به از دست دادن جان آدم ها می شود را نیز تحمل کنند؛ علاوه بر این آلودگی هوا، از بین رفتن سوخت و .. هم بر آنها اضافه می شود.

وی در ادامه یادآور شد: بنابراین هم اکنون نیاز به یک تحول بنیادین در این حوزه است و اگر نیاز است که حمایت تعرفه ای از این محصول باشد، باید در یک دوره مشخص با برنامه ریزی مشخص و نتیاج مشخص صورت گیرد؛ مثلا باید تعیین شود که این حمایت ها تا چند سال و با چه ویژگی هایی باید صورت گیرد و در هر سال چه میزان ارتقا در محصولات باید رخ دهد.
باید این کار را در این مدت مشخص انجام داد و در آخر دوره این صنایع بتوانند با حریفان خارجی خود رقابت کنند؛ در غیر این صورت، کمک ها قطع می شود و باید از خیر این صنعت گذشت.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: حمایت به این شکل که مردم مکلف باشند یک کالایی را بخرند و نتیجه آن این شود که خودروساز ما عزم لازم برای رساندن خود به جایی که مستقل از این حمایت ها به حیات خود ادمه دهند و کاماکان اسباب هزینه های سنگین به دوش ملت و نظام شوند قابل قبول نیست و نیازمند تغییر برنامه و نحوه عمل است بنابراین حمایت ها نمی تواند مادام العمر و بدون هیچ حساب و کتابی صورت گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۱۰۵
مافياي خودرو به شما هم رسيده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
بحث های بی نتیجه درباره صنعت فرغون سازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
بورس در ادامه ریزش های پی درپی در سال 97 دقایقی قبل بابیش از 250 واحد ریزش وارد کانال 94 هزارواحد شد. لازم به توضیح است که شاخص کل بورس اواخر سال 96 قله 99 هزار واحدی را فتح کرده ودرآستانه ورود به کانال 100 هزار واحدی بود اما اخبار منفی برجام روند آنرا نزولی کرد
داستان خودرو دقیقا مثل داستان پزشکی کشور است. هر دو انحصاری است. و واردکنندگان خودرو و پزشکان هر دو پولدارترین قشری هستند که چه دلار گران و چه ارزان بشه براشون فرقی نداره و همواره در اوجن.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
درود بر شما . باید بگذارند هشتاد میلیون ایرانی طبابت کنند تا از انحصار در اید!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
از اون حرفای خنده داره.پرشکی در انحصاره.نکنه تو انتظار داری به شما هم مجوز طبابت بدن که بری مردم رو درمان کنی.باید علمش رو داشته باشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
ایشون میگن امور سلامت مردم در انحصار پزشکانی است که نه به سلامت مردم بلکه به جیب مبارک توجه دارند، خودروسازها هم همچنین و البته درست می فرمایند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
کاملا درسته. الان تعداد پزشکان ما به نسبت جمعیت کمتر از ناجیکستانه. متاسفانه نمیذارن دست تو بازار پزشکی زیاد بشه تا کاسبیشون کساد نشه.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
خیر باید ظرفیت پذیرش پزشکی را طبق نیاز کشور افزایش دهند
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
پرفسورهای محترم. نظر را درست بخونید بعد اظهار نظر کنید. ایشون نگفتند که همه پزشک بشند. منظور ایشون را همه ما به درستی درک می کنیم. منظور مافیایی است که علیرغم بالا بودن تعرفه های پزشکی همچنان هرساله این تعرفه ها را بالا می بره. منظور کنکور بی خاصیتیه که یه عده آدم تست بزن را پزشک میکنه. الان واقعا پزشکی تجارت شده نه یک مهارت و فن. پزشکها غالبا یه عده آدم بیسواد و بی انگیزه هستند که فقط به پول فکر میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
متاسفم برای این طبیب ها فقط به فکر جیب خودشونن
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
داداش علمش رو به جرات ميگم 50% حضرات علم هيچي رو ندارن و پزشك هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
پزشک شدن عرضه میخواد که هرکسی نداره والبته هوش بالا
چیزی کمر تولید داخل را شکسته کالاهاب بی کیفیت و ارزان چینی است متاسفانه قوانین دولت بازار را بیشتر به سمت ورود هرچه بیشتر محصولات بی کیفیت و جلوگیری از ورود کالاهای بادام و با کیفیت کرده است من جمله خودرو. آمار نشان می دهد که میزان مرگ و میر و نقص عضوهای تصادفات همگی مربوط به خودروهای داخلی و پس از آن خودروهای چینی است (همین اواخر تصادف فوتبالیست معروف با خودرو چینی). از طرفی به بدلیل وضع عوارض واردات غیرمتعارف واردات خودرو و گرانی دلار فاصله بین خودروهای 40 میلیون تا 100 میلیون را خودروهای چینی که توان اغلب مردم است را پر کرده است لذا با تدابیر وضع شده مشکلی مرتفع نخواهد شد و همچنان شاهد کشتار مردم در جادهها خواهیم بود و هیچ مسئولی هم پیگیر موضوع نیست
پاسخ ها
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
ماشین چینی کمتر از ده ساله که به بازار آمده مسله چیز دیکریست یه نگاه به خیابانها بکنید چقدر ماشین خارجی داریم هر کدام به طور متوسط 100 میلیون تومان دادن به دولت این پول از نظر شرعی مبنای درستی نداره ولی شرایط بینظیری برای سازنده ایران رقم زد این مبلغ در اصل مال دولت نیست چون مبنای حقوقی و شرعی نداره و بایستی بدون کم و کاست و برای مدت معین به عنوان وام بدون بهره در اختیار سازنده قرار میگیرفت و بعدا به مردم برمیگشت. در این مدت محدود میشد با این همه پول مفت بهترین خودروها را تولید کرد و ..... ولی دولت دید چه پول باد آوردهای نشست و خرج کرد از تولید کننده هم حمایت نکرد و شد این...موفق باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
آقا محمود
همه کشورها برای خودرو حتی خودروهای داخلی خود مالیات یا عوارض صد در صدی می گیرند.
در کشورها اروپایی برای سوخت نیز دولت عوارض 100% می گیرد.
ضمنا شهراهای ما دیگر جایی برای خودرو ارزان نداد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
آقامحمود خیلی ساده ای که فکرمی کنی اگرپول تعرفه رادولت به خودروسازداخلی بده وضعیت بهترمیشه.
صنعت یا کار مونتاژ انجام میدهد که ارزشی ندارد و یا انرژی هدر میدهد که صادر کردن این انرژی سود خیلی بیشتری دارد در خودرو سازی مثل بقیه صنایع هر روز فاصله ما از جهان بیشتر میشود
کاملا درسته. تا وقتی که خود رو سازها از رانت و امتیاز انحصاری استفاده میکنند هیچ دلیلی برای بهبود کیفیت و رقابتی شدن خودرو نیست. ظاهرا هیچ تصمیمی هم برای رفع این مشکل نیست و تا سالها مصرف کننده باید تاوان این سیلست غلط را پرداخت کند.
در این قراضه سازی ها یکبار برای همیشه باید بست .بودجه ای که هر سال این ها میبلعند را بین پرسنل شان به جای حقوق هر ماه تقسیم کرد باور کنید چند برابر اضافه ماید مردم هم از دست شان نجات پیدا میکنند
حتی ژاپن هم تمام نیاز خود را تولید نمیکند .همین دو خودروساز تولید کننده برندهای مطرح و بدرد بخور و نه دست چندم اروپایی بشوند.حتی خود ترامپ حاضر است با سر بیایید قرارداد امضا کند ما تولید کننده محصولات خودرویی امریکا بشویم.کسی هم بیکار نمیشود.اعراب اتیش می گیرند.جانمون محفوظه ماشین امن و بروز سوار میشیم.اما اما اما بعضی ها دلشون نمی خواد.....
این صحبت ها در مورد خودرو هر چند وقت یکبار زده میشه معمولا هم نزدیک انتخابات!!!
هنوز هم موضع گیری های اقای نعمت زاده و شریعتمداری قبل از شروع بکارشون و عملکردشون پس از حضور در دولت یادمون هست
این صنعت خودرو سازی نه امیدی بهش هست و نه اراده ای قوی برای اصلاحش که اگر بود وضعیتش بعد از چندین سال حمایت های مختلف دولت این چنین نبود پیش رفت پیش کش بلکه پس رفت داشته
خود دولت در زمینه افزایش تعرفه از رانت استفاده خیلی زیادی می کنه
نه بابا؟
سالهاست که این حرفها زده میشه ولی تعرفه خودرو بالا و بالاتر میره
تا کی باید چوب یک تعداد اقلیت را میلیونها نفر در مملکت بخورند،چهل سال نتونستن ماشین با کیفیت و به روز تولید کنند ،چهل سال دیگر هم نخواهند توانست،ما چرا با پول یک عمر پس انداز فرغون اینها را بخریم
بنظر من در ایران خودرو و سایپا را گل بگیرند و به کارگرانشون از بیت المال حقوق بدن. والله که مجموعا نفع ملیش بیشتره!
پاسخ ها
کارمند سایپا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
دوست عزیز کارمندان سایپا گدا نیستند که شما از بیت المال هزینه کنید براشون
میانگین خقوق درایران 1ونیم میلیون اونوقت اشغالترین وبی کیفیترین ماشین یعنی همون پراید 25 میلیون به کی بگی اخه این دردارو والا توافغانستان هم تویوتا ماشین کاملا معمولی محسوب میشه ولی تو ایران به لطف تعرفه های گمرکی ماشینهای اشغال چینی هم لوکس حساب میشه
تا وقتی که صنایع خودروسازی دولتی اداره می شود وضع به همین گونه خواهد بود و تا وقتی که خصوصی نشوند تولید باکیفیتی نخواهند داشت . در دولت قبلی شاهد بودیم که رئیس جمهوری یکی از بستگان خود را به ریاست یکی از خودروسازهای بزرگ منصوب کرد بدون هیچ گونه تجربه ای در زمینه خودرو سازی
خوب همه می دانند خودروسازی منافع یک عده خاص را تامین میکند
دوست عزیز
تعرفه بالای خودرو یکی از منابع درآمد دولتهاست، در کنار این ازادشدن واردات خروج ارز را زیاد می کنه، لذا هیچ کدام از دولتها تعرفه را پایین نخواهند اورد، همشون موقع انتخابات قول می دهند اما موقعی که بر مسند می نشینند تعرفه بالا را انجام می دهند.
خودرو محصول نهایی است و چون مستقیم به دست مردم می رسد گله گذاری بیشتری دارد اما ما در محصولات میانی مثل فولاد هم تعرفه داریم وقتی خودروساز مجبور است فولاد را گرانتر از قیمت جهانی بخرد چطور می تواند خودرو را ارزانتر تولید کند در شوروی سابق هم تمام تولیدکننده های نهایی ورشکست و ناتوان بودند و صنایع سنگین ابتدای زنجیره فربه بودند صنایعی مثل فولاد و پتروشیمی که هزینه آب و گاز را پایین تر از قیمت جهانی و تقریبا مفت می دهند اما پشت صحنه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
فولاد که خیر سرمان مثلا صادر کننده هستیم یا اینم به قول شاعر دروغ بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
رو هوا صحبت نکن عزیز. وقتی اطلاعات ندارید . خوراک پتروشیمی ها به قیمت روز به فوب خلیج فارس به دلار محاسبه میشه.
با همین شرایط فعلی تنها راه بالا بردن رقابت وبهبود کیفیت اجازه حد اقل سه چهار خودرو ساز دیگر است تاباهمین شرایط با خودرو سازان قبلی وارد رقابت شوند با تعرفه نمی شود کاری کرد چون یا انقدر گران می کنند که مردم بیچاره شوند یا انقدر ارزان که خودرو سازان ورشکسته .
میدونید چند سال از این حرف ها میشنویم؟الان نزدیک 5 سال هست که از دولت اقای روحانی میگذره!4 سال هم که در دولت قبلی از این حرف ها شنیدیم.به نظر 9 سال کم هستش ولی شاید باید گوشتزد کرد که بعضی از خودرو سازان چینی حنوز 9 سال از شروع به کار کارخانه تولید خودروشان نگذشته ولی تولیداتشان کیلومتر ها از تولیدات وطنی جلوتر هست!بعد ما هر مسولی که می اید وعده سالهای بعد را میدهد و این گردونه به همان منوال تا سالها بعد خواهد چرخید.مثلا :ریس کمسیون صنایع مجلس در سال 1410:ما نباید از تعرفه بالا برای حمایت از بخش تولید خودرو استفاده کنیم.!! ویا :انشالله امسال تولید پراید متوقف میشود.
نه فقط خودرو که مثال عینی هست بلکه همه بخشهای مهم اقتصادی ایران از این سیاست حمایت تعرفه ای ضربه خورده اند و فاسد شده اند
یعنی المان و ژاپن و امریکا نمیخوان از اقتصادشون حمایت کنن که تعرفه های ناچیز میزارن
صنایع گدا نیستن داریم بهشون صدقه میدیم و جالب تنها کسی که سود میکنه خود دولت و بودجش
همین
در حقیقت سیاست تعرفه ای یعنی حقوق نصف مملکت که نون خور بودجه هستن از نصف دیگه به زور گرفته بشه
الس
خودتون بفرمایین چند ساله که این تحلیلهارو به مردم ارائه میدین؟ نتیجش چی بوده؟فقط حجم ترافیک نت مردم از بین رفته و هیچ اتفاقی به نفع مردم نخواهد افتاد.
آقایون بعد از بیش از نیم قرن هنوز مونتاژ کننده هستن، قبلا ماشین های آخرین مدل روز دنیا رو مونتاژ میکردن الان افتادن به مونتاژ ماشین چینی!

البته وقتی هم ازشون سوال میشه ماشین خودتون چیه می فرمایند انتظار نداشته باشید ما مثل شما پراید سوار بشیم!

جدا جای تاسف هست که چنین افرادی در راس هدایت مونتاژ خونه ها هستن، .
سپاه که انواع موشک و تانک و نفر بر و کشتی و قایق رو میسازه ، بهش ماموریت بدید خودرو هم بسازه.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
عزیزم مشگل عدم توانایی ساخت خودرو نیست مشگل این است که بواسطه عدم اتصال ایران به بازار جهانی صنعت خودرو و فضای کسب و کار نامساعد اگر چنین خودرویی ساخته شود قیمت ان بالای ۱۰۰ میلیون تومان خواهد بود خودروسازان چنین خودرویی را به چه کسی بفروشند ؟فرق مسیله در اینجاست که در ساخت موشک قیمت مهم نیست اما در ساخت خودرو فاکتور اصلی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
مطمئنی موشک رو هم وارد نمیکنن!!!
فعلا که یه عمره تعرفه رو بالا نگه داشتید هیچ اتفاقی هم نیفتاده....
حقیقتاملت مظلومی هستیم که مجبوریم برای خودروهای بی کیفیت داخلی پول هنگفت بپردازیم وازمحصولات خارجی باقیمت مرسوم درهمه جای دنیامحروم هستیم
ملت ما که برای شکم و رفاه و ماشین خوب انقلاب نکرد. ملت باید مقاومت کند و حمایت کند. الان مصلحت انقلاب به اینه که چندین برابر قیمت ماشین رو به دولت و واردکنندگان رانتی بده تا هم جیب برادرها پر بشه هم اینکه ماشین های خارج از رده داخلی ظرف نیم ساعت ظرفیت فروشش تکمیل بشه.

اصن راضی بودین که ماشین خوب سوار بشید ولی بشیم سوریه ؟ اگه ماشین خوب بخاین میشیم سوریه ها.
من یکی از کارمندان شرکت ایران‌خودرو بودم که سال ۹۳ از این شرکت استعفا دادم و خارج شدم. مشکل اصلی در صنعت خودروسازی ما متاسفانه خود خودروسازها هستند. این شرکتها با مدیریت اغلب داشته اندکه خود را تقریبن به ورطه ورشکستگی انداخته و با وجود فروش انبوه خودرو به قیمت های چند برابر قیمت تمام شده، به سبب سرمایه گذاری های غیر صحیح در برهه ای از زمان و نیز فسادهای گسترده مالی در خود این شرکتها، قادر به پرداخت مطالبات قطعه سازان نبوده و بعضن مطالبات سازندگان قطعات به هفت و هشت ماه و بیشتر هم می‌رسد. در زمان پرداخت طلب قطعه سازان شرکتهای س و س گ که زنجیره تامین قطعه سازان دو شرکت اصلی خودروساز را اداره می‌کنند و مثلن هدف از تاسیس آنها طراحی و مهندسی بوده است،تبدیل به دلالان و واسطه های کلاشی شده اند که فقط قطعات را از سازنده گرفته و به خودروساز میدهند و عملن نقش دلال داشته و بدون ایجاد هیچ ارزش افزوده ای درصدی روی قطعات دریافت میکنند.این شرکتها به روشهای مختلف از طلب انباشته شده قطعه سازان بدبخت میزنند . در زمان بستن قراردادهای تامین قطعات، هرساله به انحائ مختلف از سازندگان میخواهند تا قیمت قطعات را با وجود افزایش هزینه ها و قیمت مواد اولیه، نسبت به سال قبل کاهش دهند این کاهش عمومن تا ۵ درصد هم میرسد، و البته در طول سال به روشهای مختلف تحت عنوان ارزانسازی، سعی در تغییر یا حذف برخی از قطعات بعضن زینتی خودرو ها می کنند، مثلن حذف بلندگوی عقب خودروی پارس، یا حذف زه های کناره درب خودروها در همین زمستان گذشته که در فضای مجازی هم سروصدا به پا کرد. با وجود این خودرو هرساله گرانتر شده و قطعه سازها با شرایط فشار بسیاری که روی آنها وجود دارد، به جهت نگه داشتن کارخانه خود و نابود نشدن زندگی عده ای کارگر، ناچار به استفاده از مواد اولیه نامرغوب، دست دوم و نیز استفاده از قطعات چینی ارزان و بی کیفیت رو می‌آورند. بزرگترین دلیل افت کیفیت خودروهای ساخت داخل همین مسأله هست که مشاهده میکنید خودروهای داخلی هر سال نسبت به سال قبل بی کیفیت تر میشوند.وگرنه تا زمانی که قطعات اصلی از شرکت خارجی وارد میشوند، خودرو مونتاژی کیفیتی در حد خودروی اصلی دارد. به عنوان مثال تا سال ۹۰ که پژو به سبب تحریمها ایران را ترک نکرده بود خودروی پژو ۲۰۶ با نظارت کارشناسان خود پژو تولید میشد و گرچه قطعات داخل سازی می‌شدند اما این کار و فرایند حذف از پک قطعات رویه ای خاص تحت نظر پژو داشت و در نهایت کارشناس ارشد پژو بود که تعیین می‌کرد ایا فلان قطعه قابلیت حذف از پک ارسالی پژو و استفاده از قطعه ایرانی را دارد یا نه. بعد از سال نود و با رفتن پژو، ایران با وقفه ای چند ماهه همچنان خودروی ۲۰۶ را تولید کرد، اما مثلن با گیربکس خودروی۴۰۵ و قطعات دیگر چینی که متاسفانه البته مردم در جریان امر قرار داده نشدند که خودروی سال ۹۱ کاملن متفاوت با خودروی سال ۸۸ است. مسأله دیگه وجود فساد مالی گسترده در این شرکتهاست، به طوریکه تقریبن مثلن مدیران این شرکتها که تعدادشان بسیار و از نظر کارایی به جرات میتوان گفت نود درصد آنها اضافه هستند، پاداشهای نجومی و حقوقهای آنچنانی دریافت میکنند. این مسأله در دوره ای با انتشار میزان دریافتی بعضی آقایان در شرکت .. در شب عید که بعضن تا بیست برابر پاداش یک کارشناس معمولی همین شرکت هم میشد سروصدای زیادی در شرکت به پا کرد. تعدادی از قطعه سازان که به شکل تصاعدی و با حمایت‌های خاص بزرگ و قدرتمند شدند نیز به این فساد بیش از پیش دامن میزنند، به طوریکه شرکت کروز که در بحث تحقیق و تفحص از خودرو سازان از موارد اصلی فساد معرفی شده بود، قطعات خود را به دو تا سه برابر شرکت های دیگر که همان قطعات را تولید می‌کنند به خودروسازها میفروشد و در پاسخ به علت چرایی اینکار از وجود تیم تحقیق و توسعه خود و هزینه بر بودن آن صحبت میکند که در اصل چنین نیست و تمام قطعات و تکنولوژی های این شرکت تمامن از دفاتر طراحی کره و تایوان و چین می آید. اما این شرکت با قدرت مخفی خود و صاحب بودن بخشی از امتیاز و سهام خودروسازها به هر روش شده اهداف خود را به پیش میبرد. به طوریکه در زمان مدیریت ن بر ایران‌خودرو که مدیریت .. با پ بود، حدود هشتاد درصد قطعات پروژه رانا در قبال مبالغ زیاد و املاکی که به اشخاص مرتبط داده شده بود به ک واگذار گردید. . با این وضعیت، صنایع خودرو سازی ما در آینده ای نه چندان دور نابود شده و گرچه نابودی خود خودروسازها اهمیت زیادی ندارد، چرا که این دوسه شرکت فقط مونتاژ کننده هستند، بلکه زنجیره تامین و تولید و صنعت قطعه سازی که از سه دهه پیش با زحمت و کوشش بزرگ مردانی در این کشور برپا شد نابود شده و در پی این نابودی بسیاری از صنایع وابسته نیز ازبین خواهد رفت. چرا که در تمام جهان صنعت خودرو به عنوان موتور محرک سایر صنایع از فولاد و مس گرفته تا پلیمر و... شناخته میشود.
حمایت از کالای ایرانی یعنی اینکه الان پول بدیم که 6 ماه بعد تحویل بگیریم، قیمت نهایی رو ندونیم، حتی رنگ و مدل خودرو رو هم ندونیم، سر موعد هم ماشین رو تحویل نگیریم، و وقتی هم تحویل گرفتیم ببینیم ماشین جک و زاپاس نداره، وقتی گاز میدی دنده عقب میره، راهنما که میزنی برف پاک کن عقب روشن میشه. گارانتی و خدمات پس از فروشم که فقط حرفه.
حتا وقتی فراخوان میدن که فلان عیب یک خودرو رو رفع کنن، هزینه رفع عیب رو از مردم میگیرن که یه درآمدی هم از اون طریق کسب کنن.
این نماینده زیاد توجیه نیست. فکر می کنه تو سوئد داره زندگی می کنه . اینجا کشوری هستش که یه شب از ساعت 2 تا 4 صبح در گمرگ رو باز می کنن و هزاران خودروی بالای 2500 سی سی یه شبه وارد میشه و همه مدارکش هم درسته و قانونی
این مافیا خودرو هستند که این گرانی و بدبخنی رو به ارمغان آوردند خدا رو گواه میگیرم اگه اینارو جمع کنند مملکت آرامش میگیره
حمایت از تولید داخلی در صورتی جواب میدهد که کسانی مدیریت را دردست داشته باشند که اعتماد به نفس لازم را داشته باشند.
بسیاری از مدیران ما به ظاهر تحصیلکرده و اتو کشیده هستند ولی هیچ وقت خود را در اندازه های برخی کشورها نمیبینند
این قدر از این مطالب بی فایده درباره خودرو نذارید. این قدر مافیا در زمینه خودرو سنگینه که وزیر و رئیس جمهور هم مجبور به سکوت و نظاره هستند
وقتي توليد داخلي بي كيفيت شود باعث سرخوردگي مردم و احساس خودكم بيني نسبت به جوامع ديگر ميشود و شيفتگي در مقابل فرهنگ بيگانه به راحتي پيدا مي شود
پس خيانت خودرو سازان فقط محصول بد نيست بلكه انها استقلال فرهنگي را نيز نابود مي كنند
عزیزان صنعت خودرو ایرا را مافیایی اداره می کند که ضمن سر کار نگه داشتن شبکه ای از مدیران ارشد و میانی آنان را صورت مستیقیم و یا غیر مستقیم ذینفعان و نگهبانان شبکه قطعه سازی و واردات قطعات و محصولات آماده مونتاز کرده است. سودمندی این فرآیند هم دیوار تعرفه ای است ، نه بهره وری و نه ارزش افزایی اقتصادی در سطح کلان .هر وقت هم این وضعیت مورد سوال قرار گیرد ارتزاق چند میلیون نفر و ارزش افزوده این صنعت را برای مشور و اشتغال زایی آن را داد و هوار می کنند .در صورتی که اگر شبکه خدمات پس از فروش را جدا کنیم ( که در هر صورت وجود دارد) سطح اشتغال ایجاد شده رقم بلاتری از بسیاری از صنایع خاموش شده فعال قبلی نیست .
مونتاژ محصولات روز دنیا به صورت سی کی دی کامل هم برای افتصاد کشور بهتر است ، هم برای من و شمای مصرف کننده و هم حذف این همه هیاهو و شو برای هیچ و پوچ . توهم متفاوت بودن نسبت به بقیه دنیا در تار و پود این جامعه رسوخ کرده و خود را بافته جدا تافته از جامعه جهانی می دانیم و اقراد به راحتی ادعاهای خود را به هزینه من و شما به کرسی می نشانند . این صنعت هم به شدت گرفتار این وضعیت است . تعرفه ها برای سود آور کردن سیستم تولید فعلی ضروری است بدون این تعرفه ها این صنعت یک شبه هم دوام نمی آورد. به امید روزی که عقلانیت به این جامعه رو کند و نتوانیم به جای دیدن نوک دماغمان دور دست ها را نیز رصد کنیم .
این حمایت نیست این کار انحصار است و بس
باید دید صاحب های اصلی خودروسازها کیه با اون معامله کرد وگرنههرچی بگیم اب در هاونگ کوبیدن است
چرا نشه؟! کار نشد نداره
بی کیفیتی خودروهای داخلی امری عمدی است...
بنده خودرو سراتو خریدم که دارای اشکالاتی اساسی است، مثلا ورق بدنه آن بسیار نازک بمانند پراید است و رنگ آن نیز دچار ریزش شده است و ...
۹۷ میلیون تومان به سایپا پرداخته ام و این عاقبت کار...
اخه کجای دنیا دیدید یک ماشین 3تا4برابر قیمت به بهانه های مسخره فروش بره؟این خیانت و دزدی از مردم هست.اگر ما خودرو ساز داشتیم نهایت 10ساله باید درست میشد الان این مونتاژکارهای ما یک سرطان بدخیم هستند که می تونند نارضایتی های اجتماعی رو هم بیشتر کنند.
تابناک واقعا ازت متشکرم که صدای مردمی
ولی فقط وفقط این مشکل یه راه حل داره روسای ایرا خودرو و سایپا رو از المان و ژاپن بیارین وبهشون اختیارات بدین و دنبال این هم نباشین که ازشون عکس درحالت رقص و پایکوبی پیدا کنین یا چی میخورن در خونه شون
به خدا دوساله درست میشه
شما استقلال وپیروزی رو نگاه کن تیم ملی روببین
فرق مدیر داخلی با خارجی اینه
قدم اول اینه که باید قبول کنیم نتونستیم ونمیتونیم
ولی تابناک مشکل اصلی اینه که نمیخوایم سرمون رو از زیر برف بیرون بیاریم
اخوی کی می خواهید دست از گفتن این مهملات عوامی بردارید؟گیریم تعرفه خودرو صفر شود ارز مملکت کجا بود که سالی یک و نیم میلیون خودرو به ارزش ۲۵ تا ۳۰ میپلیارد دلار وارد کند؟الان که واردات خودرو در کماست دو نرخ ۴۲۰۰ و ۵۷۰۰ تومانی برای دلار داریم در صورت افزودن ۲۰ میلیارد دلار بار ارزی اضافه قیمت دلار چند خواهد شد؟قیپمت خودرو با تعرفه صفر ولی دلار ۱۰۰۰۰ تومانی چند می شود؟برادر ما چاپخانه ریال داریم نه یورو و دلار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
عزیز بابت همین خودروهای به ظاهر داخلی هم همین مقدار ارز داره میره . موضوع پولیه که از مردم گرفته میشه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
چطور برای واردات کود انسانی دلار و یورو هست؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۲
اینکه جان مردم ارزان شده
چرا هیچوقت ازآنهایی که از انحصار خودروهای داخلی سود سرشار برده اند نام برده نمیشود؟؟؟؟؟؟؟
شما را به خدا درب انرا بنندید و مرم را نجات بدهید هم جانشان را هم مالشان .هم زندیکیشان ..هم ارامش و اسایش دیگر مردم را ......این چند هزار کارگر هم جای دیگر جای بدهید .تمام کنید این قضیه شکست خورده .را
اینو همه میدونن .... ولی حساب ها جای دیگه شارژ میشه ...
به وللا اگر اين دو شركت را تعطيل كنن سودش بيشتر ضررشه.سالانه بيست هزار نفر كشته نميشن و هزاران نفر قطع نخاع و مجروح نميشن و اين همه هزينه گردن بيمه ها و بهداشت و خانواده ها نميافته.و سالانه بودجه كشور اضاف هم مياد
اگر حمایت بی موقع وزیر صنعت وقت نبود وملت کماکان در کمپین خودرو داخلی بی کیفت نخریم تولید کنندگان مجبور بودند برای بقا کیفیت را بالا برده وقیمت مناسب برای خودرو انتخاب میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
این دولت مگه مردمو آدم حساب میکنه که به نظرشون احترام بزارن؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
کلاهی گشاد سر مردم رفت
کار این جماعت مثل چوپان دروغگوست ... شماها به عنوان سوپاپ کم کردن فشار بر گرده مردم از نظر روحی و معنوی عمل میکنید آش همان آش و کاسه همان کاسه خوااهد بود رانتهایی که این شرکت های خودروسازی از آن بهره مند هستند به هیچ صنعتی تا الان داده نشده ولی هر چه بیشتر میدهند کمتر میبینند حدود چهل سال است که هر نوع رانتی داده شده ولی هیچ نتیجه ای نداشته است حتی دستور مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش منظم کیفیت را هم نادیده گرفته اند.....
تنها تعرفه وحشتناک خودرو نیست تمام اجناس از سوزن گرفته تا خودروسبک وسنگین همه در دنیا ارزان ولی در ایران بسیار گران است وقتی به ترکیه یا سایر کشورهای همسایه میروید انقدر ارزانی است که ادم می خواهد همه چیز باخودش بیاورد که گمرک مانع میشود
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۱
برادر گمرک تعدیل کننده نرخ کاذب دلار است اگر فردا همه تعرفه ها صفر شود قیمت دلار ۱۰۰۰۰ تومان خواهد شد و قیمت کالا ها با تعرفه صفر از الان خیلی بیشتر هم خواهد شد خواهشمندم این انر را بفهمید یا باید کالای ایرانی مصرف کنید یا اصلا مصرف نکنید راه حل سومی وحود ندارد
تمام کارخانه های مدرن اتوموبیل سازی در دنیا در حال برنامه ریزی برای تغییر خط تولید اتوموبیل ها به هیبریدی برقی هستند آنگاه در اینجا ؟
مردم منتظرند یه روزنامه ای پید ابشه و بگرده ببینه کجا توسعه وپیشرفت کردیم واقعا . فقط حرف وشعار و نمایش بازی شده خسته شدیم بسه دیگه یاواقعا کارکنید با استعفا
خودرو اشغال می سازند بعد هر سال مردم را مجبور می کنند که خودروشان را ببرند معاینه فنی که اونجاهم مردود می شود
یعنی طرف عمری کار کرده ماشین خریده اخر سر هم نمی تونه سوارش بشه بلکه این بالانشینها هستند که سوارد مردم شدند
شوربختانه با حمایت جانبدرانه دولتها انهم در ظاهر برای ارتقای دانش خودروسازی ولی در عمل برای استفاده مالی از این شرکتها عمل کرده ودر واقع یک مافیای واقعی پشت این وضعیت وجود دارد .در صنعت خودرو ساری که می بینم نه صنعتی وجودارد ونه خودوساری تازه از مرحله مونتاز خودرو علاوه برانکه پیشرفت نداشتیم وبه مزحله خودرو فروشی تبدیل شده وفرقی با نمایشگاهای اتومبیل در سطح شهرها ندارذ. البته بدست اوردن دانش خودروسازی به این راحتیها نیست وهیچ کشوری به این راحنی دانش ان را در اختیار کشوردیگر قرار نمی دهد بخصوص انکه اگر ان کشورها در سیاستهای با هم و هم سو نباشندولی ما راهش را هم نرفته ایم وبا روز مرگی وبدون برنامه ان را بر یاد داهایم. واگر برنامه مدوینی چا از نظر دولت ومجلس ودانشگاها پیگیری نشود هزار سال دیگر هم به جایی نخواهیم رسید. باید مثل موشک ساری در این عرصه عمل کرد
تنها راه بالا بردن كيفيت خودرو راهي است كه كشورهاي پيشرو در صنعت خودرو پيش گرفقته اند است. يعني كاهش تعرفه واردات . تنها
راه مجبور كردن خودروسازها به بهبود كيفيت ايجاد رقابت واقعي است
و فقط از راه كاهش تعرفه امكان پزير است . هيچ راه حل دومي به جز ايجاد رقابت وجود ندارد .
اسم خودرو که میاد همه کامنت میزارن...این صنعت هیچ موقع تعطیل نمیشه ....همینه که هست....تمام دولتها هم از این فرقون سازی حمایت کردن!
چند روز پیش تیتر زده بودند که ماشینهای شرکت ولوو در انگلیس برترین شد چون در 18 سال هیچ کشته ای نداده. چرا با جون و مال مردم بازی میکنن؟ این حمایت جز پررو شدن شرکتهای سایپا و ایران خودرو نداشته. جدیدا هم بعضی از امکانات شده آپشن و خریدنی. مثلا ضبط و آنتن برای پراید 111. اینها دزدیه کیفیت پایین دزدیه. استاندارد 30 سال پیش را رعایت کردن دزدیه. برید ببینید مالزی که مثل ما گمرک میگیره ولی کیفیت تولید ماشین پروتون و پرادوا چقدر بهتره و قابل رقابت تر از ماشینهای ماست. هرچند مردم مالزی هم ناراضی هستند از خدمات پس از فروش ولی لااقل کیفیت اولیه هزار بار بهتر از محصولات خودروهای ایرانیه. لطفا تعرفه را بردارید جناب رییس جمهور.
جان مردم یعنی کشک ، فقط سود مهمه آن هم از دوطرف ماشین های بی کیفیت داخلی با چندین برابر قیمت ، و ماشین های خارجی با چندین برابر قیمت
یه برلیانس از سایپا/پارس خودرو خریدم نه خدمات داره نه وسیله هاش پسدا میشه هیچکی پاسخگو نیست
قشنگ از ملت با حمایت دولت سواری می گیرند
تا حالا یعنی چهار ماه چهار بار چراغ ترمز عوض کردم
الان شما تشریف ببرین داندان پزشکی، حالا جای خوب هم برید، آیا ایشون گارانتی میده که شش ماه دیگه زیر روکش دندان شما یا زیر پرکردگی ایشون اتفاقی نخواهد افتاد؟ پولش رو خیلی عالی میگیره بعدشم فراموش میکنه و هیچ پی گیریی ازش نمیشه کرد! حالا خودرو سازی که به نظرم همه مدیراش از بالا انتصاب میشن ، انتظار بیشتری میشه ازش داشت؟! حالا مئفرمایند سپاه خودرو بسازه!؟ کی به مردم اهمیت میده؟ منظورم از مردم متن جامعه است!
صنعت خودرو را با کدام صنعت داخلی مقایسه کرده است چطور از صنعت خودرو ناراضی هستید و انرا با صنایع خودرویی اروپا مقایسه می کنید ولی چشمتان را به سایر صنایع بسته اید حال صنایع خودرویی صنعت نفت صنعت دارویی صنعت لوازم خانگی صنایع ریلی صنایع معدنی کلا خوب نیست و با این تکنولوژی قدیمی و عدم همکاری شرکتهای معتبر خارجی همه ورشکسته هستند وضع مملکت و شرایط فعلی چرخ صنایع را از کار انداخته اینقدر به فکر واردات خودرو نباشید مگر کل شرایط زندگی ما با استانداردهای اروپا یکی است که گیر داده است به خودرو ؟
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی مصرف گرایی و رفاه طلبی و مشوق زیاده خواهی است همین است.
ما محصولاتى از سفيدى نمك بگير تا سياهى زغال توليد ميكنيم چرا مصرف كنندگان ايرانى از كيقيت خودروهاى داخلى ناراضيند مگر بقيه توليدات كشورمان كيفيت مطلوب نزد همه را دارند وقتى پول ندارى وقتى تحريمت كرده اند نبايد خواهان چيزى بهتر از انكه توليد ميكنى باشى باباز كردن دروازه ها كشورصاحب چيزى نميشود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۱
کسی بهتر نمیخواد.حداقل کالای بدتر دست مردم میدن پول کالای بهتر بجاش نگیرن.
تعرفه های اینچینی در این زمان، یعنی حمایت از کسب و کارهای انحصاری و پرسود وابستگان مستقیم و غیر مستقیم حاکمیت . تعرفه خودرو برداشته شود شرکت ها و کارگاههای قطعه سازی که مالکیت شان در اختیار مدیران و سیاستمدران و رانت خواهان است چگونه به ثروت های بادآورده برسند؟ این موضوع در مورد خودروهای ساخت داخل با تیراژ های بیش از 100 هزار کاملا مصداق دارد. باید در شرکت های تامین قطعات ایران خودرو و سایپا سالیان سال کار کرده باشی تا با پوست و گوشتت این موضوع را لمس می کنی . سفره ای پهن شده همه از آن سهمی دارند . گور پدر مصرف کننده . به هر ترفندی باید این سفره را باز نگه داشت .
فقط حرف عمل كي ميكنيد تا كي بايد مردم جواب رانت يك سري آقازاده رو در صنعت خودرو بدن؟!!!!تا وقتي خودروساز دولتيه همين وضعيت ادامه داره تا وقتي مدير كارخانه و مديراش براساس رابطه انتخاب ميشن خودرسازي درجا خواهد زد تعرفه هيچ درديو دوا نميكنه بلكه فقط مرگ و مير مردم تو جاده ها رو زياد ميكنه
هیچ عزم جزمی برای اصلاح نمیبینم
تابناک جان بازتاب کن که دینار عراق الان تو بازار شده چقدر، دلار توی سلیمانیه داره گرونتر میشه، و مسئولین خوشحالن که روی تابلو ها نوشته 4200
مردمی که با یک وام دولتی رفتن ریختن تو ایران خودرو و سایپا و تمام ماشین ها رو خریدن حق هیچ گونه اعتراضی ندارن
نقطه جالبش اینجاست که سودی که تو ایران از واردات خودرو می برن چند برابر قیمت فروشی خودروست!!!
۵۰ سال حمایت کافی نیست افای محترم.چند نسل بایستی قربانی این صنعت شوند تا شما دیوار بلند تعرفه را مثل تمام دنیا احداث کنی
مردم دیگه به نتیجه قطعی رسیدند که برخی موارد به هیچ وجه در کشور اصلاح شدنی نیست. این یاس و نا امیدی در موارد زیاد از جمله خودرو بسیار خطرناک خواهد بود.
دریغ که کسی به فکر کشور نیست.
چه فایده هی بگن بگن خودرو سازا و دولت کار خودشونو میکنن,
آمریکا عربستانو میدوشه
دولت ما مردمه خودشو میدوشه!!
عزیزان من خلایق هر چه لایق....
در تمام دنیا این مزدم هستند که با اتحاد تکلیف هر چیزی روشم میکنند به اصطلاح اعتصاب سرد
با نخرید وتحریم کردن هر چیزی
پس همه با هم اتحاد نخریدن خودرو
مردم هيچ كشوري به اندازه مردم ايران از دولت ها يشان ضربه نخورده اند
من به این نتیجه رسیده ام که در این مملکت هیچ حرفی و هیچ تصمیمی به خاطر مردم نیست. همه موضعگیری ها یا فیلم و فریب است یا به خاطر منافع شخصی و باندی و حزبی.
در باب خودرو باید گفت اینکه بگوییم خودرو ملی و ساخت داخل و بعد تا دلار گران شد قیمت را بالا ببریم خیلی چرنده ،اگه خودرو ساخت داخله که گران شدن با توجه به بالا رفتن قیمت دلار چیه ، پس خودرو ملی ساخت داخل نیست حالا چرا اینقدر از این خودرو بی کیفیت حمایت میشه که خودش بحث بزرگیه ولی ته کار باید گفت تعرفه بالای واردات خودرو خارجی بزرگترین ظلم به مردم ایران و صنعت خودرو است ظلم به مردم ایران چون باید خودرو بی کیفیتی که بنا نیست با حمایت بیکران دولت از این محصول بیکیفیت یه مقدار کیفیت پیدا کنه (بدلیل عدم وجود رقیب درست و حسابی) و.....ود
تاکی باید شاهد داغدار شدن مردم باشیم
صنعت خودرو سازی ایران مثل کودکی میمونه که وقتی کوچیکه مواضبشیم وقتی بزرگتر میشه بازم مواظبشیم وقتی هم به سن بلوغ میرسه خیلی مواظبشیم یه وقت خودش یه کم راه بره نکنه راه بیفته پاس بشکنه خلاصه وقتی یه مرد گنده شد مواظبشیم براش ویلچر می‌خریم و خودمون راهش می بریم بعد یه دفه متوجه میشیم با یه فرزند جوون معلول طرفیم که تازه باید براش بعد از مرگمون یه پرستار بگیریم یه وقت بچمون بلایی سرش نیاد؟!... این است داستان خودروسازی ما...
صنعت خودرو سازی ایران مثل کودکی میمونه که وقتی کوچیکه مواضبشیم وقتی بزرگتر میشه بازم مواظبشیم وقتی هم به سن بلوغ میرسه خیلی مواظبشیم یه وقت خودش یه کم راه بره نکنه راه بیفته پاس بشکنه خلاصه وقتی یه مرد گنده شد مواظبشیم براش ویلچر می‌خریم و خودمون راهش می بریم بعد یه دفه متوجه میشیم با یه فرزند جوون معلول طرفیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان