بازدید 2444

چین: یکجانبه‌گرایی آمریکا به دنیا ضربه می‌زند

کد خبر: ۷۹۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۶:۴۶ 17 April 2018

سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد سیاست های یکجانبه تجاری آمریکا در برابر کشورهای دیگر به کل دنیا و اقتصاد جهان ضربه می زند.

به گزارش ایرنا، 'هوا چون اینگ' در مصاحبه مطبوعاتی در پکن خاطر نشان کرد موضوع یکجانبه گرایی آمریکا فقط منحصر به چین نیست و خسارتی برای دنیا محسوب می شود.

وی با اشاره به اینکه دولت استرالیا نیز از افزایش تعرفه بر روی کالاهای وارداتی کشورهای دیگر به آمریکا ابراز نگرانی کرده است، گفت: چین از منافع خود حراست خواهد کرد.

سخنگوی چین گفت کشورش با جامعه بین المللی برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا همکاری های خواهد کرد و تلاش می کند تا از نظام تجاری عادلانه و باز جهانی حفاظت شود.

همزمان وزارت بازرگانی چین با انتشار بیانیه ای اعلام کرده است این کشور همچنان بر مواضع خود مبنی بر مخالفت با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا تاکید می ورزد.

بیانیه می افزاید اقدامات آمریکا در تناقض با اصول و مقررات بین المللی و همچنین اساسنامه و ضوابط سازمان تجارت جهانی است و جامعه بین المللی باید یکجانبه گرایی را تحریم کند.

چین امروز خاطر نشان کرد که درها را پس از 40 سال توسعه و اصلاحات به روی کشورهای دیگر برای تجارت باز کرده است و از تاسیس موسسات خارجی در کشور استقبال می کند.

آمارهای جدید نشان می دهد که در سال 2017 میلادی بیش از 35 هزار موسسه با سرمایه خارجی تاسیس شده و شمار خارجیان 60 هزار نفر بیشتر شده و به 960 هزار نفر رسیده است.

این کشور افزوده است که نزدیک به 64 درصد از 411 شرکت و موسسه آمریکایی فعال در چین در سال 2017 میلادی سوددهی قابل توجهی در بازار چین داشته اند.

شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین در سخنرانی خود در مجمع آسیایی بوآئو در ماه جاری میلادی اعلام کرد درهای این کشور به روی واردات کالاهای خارجی بازتر خواهد شد.

آمریکا ماه گذشته تصمیم گرفت با وجود اعتراضات جهانی، بر واردات فولاد از برخی از کشورها از جمله چین 25 درصد و بر واردات آلومینیوم نیز 10 درصد تعرفه اعمال کند.

به دنبال این اقدام آمریکا، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام کرد در مقابله با اعمال تعرفه آمریکا بر روی کالاهای چینی، این کشور نیز بر 128 قلم کالای وارداتی از آمریکا از جمله گوشت خوک و میوه ها تعرفه اعمال کرده است.

دفتر نمایندگی تجاری آمریکا موسوم به (USTR) نیز در ادامه جنگ تجاری با چین، یک روز بعد، فهرست جدید خود برای اعمال تعرفه بر روی 1300 کالای وارداتی دیگر از چین از جمله کالاهای صنعت هوافضا، تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی، محصولات رباتیک و ماشین آلات به ارزش 50 میلیارد دلار را منتشر کرد.

چین نیز مجددا مقابله به مثل کرد و یک روز بعد از این تصمیم آمریکا، در اقدامی مشابه بر لیست جدیدی از محصولات وارداتی آمریکا از جمله سویا، خودرو و محصولات شیمیایی، تعرفه اعمال کرد.

در واقع به نظر بسیاری از تحلیلگران، آمریکا این بار خیلی جدی تر از قبل روی چین متمرکز شده است و این نشان می دهد دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در حال عمل به وعده ای است که در کارزار انتخاباتی داده بود.

او گفته بود وقتی قدرت را در اختیار بگیرد بتدریج تعرفه بر روی کالاهای چینی را تا 45 درصد افزایش می دهد او تا کنون بخش عظیمی از این قول خود را عملی کرده است و از یک ماه دیگر این اتفاق خواهد افتاد.

چین می گوید مازاد تجاری 275 میلیارد دلاری در برابر آمریکا دارد ولی آمار واشنگتن رقم 375 میلیارد دلار را ثبت کرده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان